Bativiawerf nauwgezet met
Griepvrees maakt arts
Prins
Willim
verloren
41 binnenland
KRAS.NL
DONAU CRUISE ESsr
iïfU
Wm I
waarom zou je meer betalen
BOEK ONLINE of bel 0900-9697 15cPm
'Bezuinigingen leiden tot sneller
isoleren van psychiatrische patiënt'
peter van straaten
GRIEP Mensen met lichte ziekteverschijnselen bestormen praktijken
VOC-SCHEFEN
vrijdag 31 juli 2009
I Supervoordelige compleet verzorgde 10-daagse reis
ontbijt
7 nachten cruise
alle maaltijden
VMW aan boord
INCLUSIEF
Wegens groot succes extra afvaart op 25 augustus 1 september
Extra ingekocht... tegen superscherpe
prijzen! Onze riviercruises over de Donau
zijn razend populair. Voor alle vertrekdata
t/m medio september kunnen wij nu al
100% vertrekgarantie afgeven! Om aan de
grote vraag te kunnen blijven voldoen hebben
we 2 extra afvaarten weten te bemachtigen
met het MS Esmeralda
De volgende hoogtepunten passeren de
revue: de Culturele Hoofdstad van Europa
2009: Linz, Keizerstad Wenen, 'Lichtstad
van het Oosten'; Boedapest, de Slowaakse
hoofdstad. Bratislava, het Wachau-
wijngebied en het pittoreske Melk.
Prijzen o.b.v. (voordeelbuitenhut)benedendek.
Zie www.kras.nl/32100
Prijzen zijn exclusie! reserveringskosten en Calamiteitenfonds
den haag - Door bezuinigingen in
de psychiatrie worden patiënten
sneller geïsoleerd. Instellingen la
ten vacatures onvervuld of nemen
lager geschoolden aan. Patiënten
komen zo sneller in de isoleercel.
Dat zegt Heidi de Kam, voorzitter
van de commissie GGZ van de be
roepsvereniging Verpleegkundigen
en Verzorgenden (V&VN). Bij de
vereniging 'regent het klachten'
van personeel.
Het ministerie van Volksgezond
heid en de Tweede Kamer willen
het isoleren terugdringen. Ook het
beleid in instellingen is daar de
laatste jaren op gericht. Personeel
probeert patiënten vóór escalatie
weer rustig te krijgen. Daarvoor is
echter wel voldoende geschoold
personeel nodig, aldus De Kam.
De afgelopen vijf jaar zaten 151
mensen langer dan een jaar in een
isoleercel of in afzondering op
hun kamer. Bijna 2000 patiënten
tussen een week en een maand. In
bijna geen enkel Europees land
zijn die aantallen zo hoog.
De Inspectie Volksgezondheid
zegt te hebben aangegeven dat er
te makkelijk wordt gesepareerd.
„Het is aan de instellingen de per
soneelsbezetting goed te regelen."
Een woordvoerster van koepel
GGZ Nederland zegt nog geen sig
naal te hebben opgevangen: „Mis
schien heeft het personeelstekort
met de vakantiedrukte te maken."
De Bataviawerf in Lelystad
is een toeristische attractie
van formaat. „Een histo-
risch-ambachtelijke exerci
tie," noemt hoofd bouw
Aryan Klein zijn werk.
door Joep Trommelen
eplicabouw bestaat al
lang in Nederland. Rond
1900 is in Amsterdam de
Halve Maen nagebouwd,
het schip waarmee Henry Hudson
in 1609 naar het latere New York
voer. De Bataviawerf in Lelystad
begon in 1985 aan de bouw van
VOC-schip de Batavia uit 1628, en
werd daarmee in één klap een at
tractie die 100.000 bezoekers per
jaar trekt.
„Wat wij doen is interessant uit
technisch en historisch oogpunt",
zegt Aryan Klein, hoofd bouw van
de Bataviawerf „Je kunt boeken le
zen, schilderijen bekijken en zelfs
naar wrakken duiken, maar niets
spreekt zo tot de verbeelding als
aan boord van zo'n oud schip
rond kunnen lopen. Dat spreekt
met name de jeugd veel meer aan.
Wat wij doen is een historisch-am-
bachtelijke exercitie."
De bouw van de Batavia duurde
tien jaar. Daarna begon de werf
aan de Zeven Provinciën uit 1665,
het vlaggenschip van Michiel de
Ruyter. Het karwei duurt nog ze
ker tien, twaalf jaar, vertelt Klein.
„Afhankelijk van het aantal beta
lende bezoekers en de donateurs
en sponsoren. Wij zijn een private
stichting, moeten onze uitgaven
op onze inkomsten afstemmen."
Alleen de gemeente Lelystad geeft
subsidie. Maar belangrijker is het
werkgelegenheidsproject dat aan
Schenk on*t eckit ie 7*» /N,MpzwANs
De Vereniging Huisartsenposten
Nederland (VHN) spreekt van
'een dreigende panieksituatie'.
Volgens haar is het een drukte
van belang bij huisartsenposten
omdat patiënten die denken
griepklachten te hebben, direct
een dokter willen zien.
door Jacqueline Steenwijk
den haag - Huisartsenposten wor
den overspoeld met patiënten die
vrezen de Mexicaanse griep te heb
ben. Het gaat om mensen met ge
ringe griepklachten die meteen
een arts willen zien. De Vereni
ging Huisartsenposten Nederland
(VHN) spreekt van 'een dreigende
panieksituatie'. „Als er niet snel
iets gebeurt, is er straks geen hou
den meer aan", zegt bestuurslid
Adri van der Born.
Tot nu toe werd mensen met
klachten geadviseerd bij vermoede
lijke besmetting thuis te blijven en
een arts te bellen. Zieke patiënten
die de straat opgaan, vergroten het
besmettingsrisico en belemmeren
zorg aan reguliere patiënten.
In Rotterdam heeft de huisartsen
post inmiddels een 'griepkamer'
ingericht om besmetting van ande
re patiënten door grieppatiënten
te voorkomen. Maar dat kan vol
gens Van der Born alleen bij grote
huisartsenpostenk. Kleinere probe
ren de patiënten met afzonderlijke
bezoekuren apart te houden.
„Grieppatiënten horen niet naar
een huisartsenpost te komen. Het
is maar een milde griep. Ze moe
ten het gewoon uitzieken, zoals je
dat ook met de gewone griep
doet", zegt Van der Born. Alleen
patiënten die tot een risicogroep
behoren zoals astmapatiënten of
mensen met hart- of longziekten
en zwangere vrouwen moeten
den helder - De replica van het
VOC-schip Prins Willim, op de
Oude Rijkswerf Willemsoord in
Den Helder is in de nacht van
woensdag op donderdag volledig
afgebrand. Het schip, een blikvan
ger op de werf en een trekpleister
voor toeristen, kan als geheel verlo
ren worden beschouwd. De brand
is vrijwel zeker veroorzaakt door
kortsluiting in het bargedeelte.
De brand beperkte zich lange tijd
tot het ruim. De vlammen sloegen
uiteindelijk door het op stalen
spanten leunende dek. „Het is als
of je een brand in een slecht toe
gankelijke kelder moet blussen,"
zei de officier van dienst van de
brandweer. De brandweer kon
niet anders dan het schip uit laten
branden.
De Prins Willim is eigendom van
projectontwikkelaar Dirk Lips en
was verzekerd voor zo'n 3 miljoen
euro. Lips wilde het schip verko
pen.
De Prins Willim is niet meer te redden.