Bativiawerf nauwgezet met Griepvrees maakt arts Prins Willim verloren 41 binnenland KRAS.NL DONAU CRUISE ESsr iïfU Wm I waarom zou je meer betalen BOEK ONLINE of bel 0900-9697 15cPm 'Bezuinigingen leiden tot sneller isoleren van psychiatrische patiënt' peter van straaten GRIEP Mensen met lichte ziekteverschijnselen bestormen praktijken VOC-SCHEFEN vrijdag 31 juli 2009 I Supervoordelige compleet verzorgde 10-daagse reis ontbijt 7 nachten cruise alle maaltijden VMW aan boord INCLUSIEF Wegens groot succes extra afvaart op 25 augustus 1 september Extra ingekocht... tegen superscherpe prijzen! Onze riviercruises over de Donau zijn razend populair. Voor alle vertrekdata t/m medio september kunnen wij nu al 100% vertrekgarantie afgeven! Om aan de grote vraag te kunnen blijven voldoen hebben we 2 extra afvaarten weten te bemachtigen met het MS Esmeralda De volgende hoogtepunten passeren de revue: de Culturele Hoofdstad van Europa 2009: Linz, Keizerstad Wenen, 'Lichtstad van het Oosten'; Boedapest, de Slowaakse hoofdstad. Bratislava, het Wachau- wijngebied en het pittoreske Melk. Prijzen o.b.v. (voordeelbuitenhut)benedendek. Zie www.kras.nl/32100 Prijzen zijn exclusie! reserveringskosten en Calamiteitenfonds den haag - Door bezuinigingen in de psychiatrie worden patiënten sneller geïsoleerd. Instellingen la ten vacatures onvervuld of nemen lager geschoolden aan. Patiënten komen zo sneller in de isoleercel. Dat zegt Heidi de Kam, voorzitter van de commissie GGZ van de be roepsvereniging Verpleegkundigen en Verzorgenden (V&VN). Bij de vereniging 'regent het klachten' van personeel. Het ministerie van Volksgezond heid en de Tweede Kamer willen het isoleren terugdringen. Ook het beleid in instellingen is daar de laatste jaren op gericht. Personeel probeert patiënten vóór escalatie weer rustig te krijgen. Daarvoor is echter wel voldoende geschoold personeel nodig, aldus De Kam. De afgelopen vijf jaar zaten 151 mensen langer dan een jaar in een isoleercel of in afzondering op hun kamer. Bijna 2000 patiënten tussen een week en een maand. In bijna geen enkel Europees land zijn die aantallen zo hoog. De Inspectie Volksgezondheid zegt te hebben aangegeven dat er te makkelijk wordt gesepareerd. „Het is aan de instellingen de per soneelsbezetting goed te regelen." Een woordvoerster van koepel GGZ Nederland zegt nog geen sig naal te hebben opgevangen: „Mis schien heeft het personeelstekort met de vakantiedrukte te maken." De Bataviawerf in Lelystad is een toeristische attractie van formaat. „Een histo- risch-ambachtelijke exerci tie," noemt hoofd bouw Aryan Klein zijn werk. door Joep Trommelen eplicabouw bestaat al lang in Nederland. Rond 1900 is in Amsterdam de Halve Maen nagebouwd, het schip waarmee Henry Hudson in 1609 naar het latere New York voer. De Bataviawerf in Lelystad begon in 1985 aan de bouw van VOC-schip de Batavia uit 1628, en werd daarmee in één klap een at tractie die 100.000 bezoekers per jaar trekt. „Wat wij doen is interessant uit technisch en historisch oogpunt", zegt Aryan Klein, hoofd bouw van de Bataviawerf „Je kunt boeken le zen, schilderijen bekijken en zelfs naar wrakken duiken, maar niets spreekt zo tot de verbeelding als aan boord van zo'n oud schip rond kunnen lopen. Dat spreekt met name de jeugd veel meer aan. Wat wij doen is een historisch-am- bachtelijke exercitie." De bouw van de Batavia duurde tien jaar. Daarna begon de werf aan de Zeven Provinciën uit 1665, het vlaggenschip van Michiel de Ruyter. Het karwei duurt nog ze ker tien, twaalf jaar, vertelt Klein. „Afhankelijk van het aantal beta lende bezoekers en de donateurs en sponsoren. Wij zijn een private stichting, moeten onze uitgaven op onze inkomsten afstemmen." Alleen de gemeente Lelystad geeft subsidie. Maar belangrijker is het werkgelegenheidsproject dat aan Schenk on*t eckit ie 7*» /N,MpzwANs De Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN) spreekt van 'een dreigende panieksituatie'. Volgens haar is het een drukte van belang bij huisartsenposten omdat patiënten die denken griepklachten te hebben, direct een dokter willen zien. door Jacqueline Steenwijk den haag - Huisartsenposten wor den overspoeld met patiënten die vrezen de Mexicaanse griep te heb ben. Het gaat om mensen met ge ringe griepklachten die meteen een arts willen zien. De Vereni ging Huisartsenposten Nederland (VHN) spreekt van 'een dreigende panieksituatie'. „Als er niet snel iets gebeurt, is er straks geen hou den meer aan", zegt bestuurslid Adri van der Born. Tot nu toe werd mensen met klachten geadviseerd bij vermoede lijke besmetting thuis te blijven en een arts te bellen. Zieke patiënten die de straat opgaan, vergroten het besmettingsrisico en belemmeren zorg aan reguliere patiënten. In Rotterdam heeft de huisartsen post inmiddels een 'griepkamer' ingericht om besmetting van ande re patiënten door grieppatiënten te voorkomen. Maar dat kan vol gens Van der Born alleen bij grote huisartsenpostenk. Kleinere probe ren de patiënten met afzonderlijke bezoekuren apart te houden. „Grieppatiënten horen niet naar een huisartsenpost te komen. Het is maar een milde griep. Ze moe ten het gewoon uitzieken, zoals je dat ook met de gewone griep doet", zegt Van der Born. Alleen patiënten die tot een risicogroep behoren zoals astmapatiënten of mensen met hart- of longziekten en zwangere vrouwen moeten den helder - De replica van het VOC-schip Prins Willim, op de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder is in de nacht van woensdag op donderdag volledig afgebrand. Het schip, een blikvan ger op de werf en een trekpleister voor toeristen, kan als geheel verlo ren worden beschouwd. De brand is vrijwel zeker veroorzaakt door kortsluiting in het bargedeelte. De brand beperkte zich lange tijd tot het ruim. De vlammen sloegen uiteindelijk door het op stalen spanten leunende dek. „Het is als of je een brand in een slecht toe gankelijke kelder moet blussen," zei de officier van dienst van de brandweer. De brandweer kon niet anders dan het schip uit laten branden. De Prins Willim is eigendom van projectontwikkelaar Dirk Lips en was verzekerd voor zo'n 3 miljoen euro. Lips wilde het schip verko pen. De Prins Willim is niet meer te redden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 4