auto15 Audi-SUV Q5 heel behoorlijk SONKE Alexander de Footer, Auto Poppe, Goes vrijdag 31 juli 2009 TIEN AUTOVRAGEN AAN: Bruno van der Hoek is eigenaar van taxibedrijf New York Taxi in Renesse. Hij is veel op de weg: jaarlijks rijdt hij zo'n honderdduizend kilometer. door Dewi Cigengack In wat voor soort auto rijdt u? „Een Chevrolet Caprice. Een mach tig mooie auto." In wat voor auto zou u willen rijden? „Mijn droomauto is sowieso een Amerikaans model. Ik hou van de ruimte en kracht. Maar die auto's stroken niet met de huidige opvat tingen van 'het nieuwe rijden'." Waaraan ergert u zich in het ver keer? „Verkeersdrempels. Het gaat me niet om de snelheid, maar vaak voldoen ze niet aan de wettelijke eisen. Het zijn dan meer autoslo pers dan iets anders." Heeft u zelf een 'onhebbelijk heid' in het verkeer? „Ongetwijfeld. Taxichauffeurs heb ben wel een reputatie wat dat be treft. Omdat ik veel op de weg ben, rijd ik wat soepeler. Ik pak de ruimte die er is door bijvoorbeeld even ergens tussen te voegen. Maar veiligheid staat voorop." Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden? „Dat was 240 kilometer per uur, in Duitsland." Wanneer heeft u voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor? „Een maand geleden: ik reed 83 waar je 80 mocht. Dat kost iets van 21 euro." In hoeveel keer slaagde u voor uw rijbewijs? „In één keer, ook voor de theorie. Dat was in 1982. Ik wist toen nog niet dat ik later een taxibedrijf zou beginnen, maar ik had al wel een voorliefde voor autorijden." Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? „Naar Amerikaans voorbeeld zou ik variabele maximumsnelheden op snelwegen willen. Als ik 's nachts naar Schiphol rijd, zijn er hele stukken snelweg waar ik maar 100 mag. Pas dat aan naar 120 wanneer het rustig is en als de veiligheid het toelaat." Wat vindt u een lelijke auto? „Ik hou niet van klein en vierkant. En die SUV's die helemaal uit ver houding zijn, vind ik niet mooi. Hoe dikker, hoe beter, lijkt wel. Maar ik kijk liever naar mooie au to's dan naar lelijke." Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? „Best wel fanatiek. Ik pak de ruim te waar het kan. Maar wel veilig." De Volkswagen-groep lijkt niet zo veel last te hebben van de recessie in autoland. Vooral Audi doet het erg goed. Heel veel mensen blij ken in een auto van dit merk te willen rijden. door Peter Lodewijks Steeds weer ontdekken zij bij Audi een gaatje in het gamma waar nog een auto tussen past. Onze suv is te groot? Geen probleem, dan maken we toch een kleinere: de Q5. Zij volgen elkaar in hoog tempo op, de nieuwe Audi's. Een sports utility vehicle (suv) hadden ze aan vankelijk niet en Audi heeft de kat even uit de boom gekeken. Drie jaar geleden kwam er dan toch een. De fabrikant uit Ingolstadt kon voortborduren op de dikke vierwielaangedreven suv die er al was binnen de VW-groep. En bouwde een kolos van ruim 5 me ter lang op het onderstel van de concerngenoten VW Touareg en Porsche Cayenne maar met een duidelijke eigen identiteit. Audi had hem vooral voor de Vere nigde Staten ontwikkeld, waar het formaat van de Q7 normaal is. Toch werd de Duitse suv ook in Europa populair. Maar toen de Q7 verscheen was er al een weerstand merkbaar tegen dit soort enorme luxe terreinjongens. En wat doe je dan? Net als BMW, dat naast de X5 een X3 zette, kwam Audi met een kleinere suv: de Q5. Niet dat Audi afstand doet van zijn Qj. In tegendeel, ze hebben het uiterlijk Autobedrijf Altijd 150 APK gekeurde auto's op voorraad! De goedkoopste en de M beste service san zeeland^J Industriestraat 8-10 4462 EZ Goes (t) 0113-215415 info@autasonke.nl www.autosonke.nl AUTOTEST Volkswagen-groep ontwikkelt kleinere versie van sports utility vehicle Q7 onlangs wat verfijnd, zodat hij niet meer zo heel kolossaal oogt, én ze hebben er nog maar eens een nieu we motor ingelepeld. Een 6.0 liter V12 turbodiesel met 500 pk en 1000 Nm. Omdat de Q7 zo enorm is, kon de Q5 ook nog behoorlijk worden. De 'kleine' Audi-suv meet 4,63 me ter in de lengte en daarmee kan men nog heel best voor de dag ko men. Inmiddels is er weer een nieuwe trend op gang gekomen, die van de nóg een maatje kleine re suv's. Bij BMW heet die Xi en Audi noemt hem straks Q3. De 05 staat op de basis van de nieuwste Audi A4/A5 en is voort gekomen uit twee eerdere studie modellen van twee jaar geleden: de Audi Cross Cabriolet en Cross Coupé. Eerstgenoemde was op merkelijk genoeg een 2-deurs ca briolet met softtop. In elk geval is het nog niet eerder vertoond, een cabrio-uitvoering van een suv. Maar goed, eerst is er de Q5, die kleiner is maar veel meer dan sim pelweg een verkleinde Qj. Hij oogt subtieler, is ook wat lager dan gebruikelijk bij een suv. Dikke stoe re lijnen hebben plaatsgemaakt voor een sportieve vormgeving. Het is een elegante lifestyle-auto, die nog het meest op een verhoog de stationwagon lijkt. Daarbij heeft Audi de Q5 - behalve wat binnenruimte - niets laten inleve ren. De rij kwaliteiten zijn subliem. )e zit er ook prima in en nog hoog geplaatst, ondanks de wat lagere bouw. Bagageruimte is er voldoen de. Zoals het een moderne Audi betaamt, zit ook de Q5 volge stouwd met elektronische hulp middelen, die de bediening van al lerlei zaken vergemakkelijken en het complete rijproces ondersteu nen. Het zijn aangename toevoe gingen, die echter wel wat kosten. Standaard is in elk geval vierwie- laandrijving, door Audi al lang Quattro genoemd. De Audi Q5 is fors goedkoper dan de Qj. Begint laatstgenoemde bij 74 mille, de Q5 beslaat het gebied daaronder, van 52 tot 73 mille. Maar zoals gezegd kun je de Q5 volhangen met extra's, zodat een exemplaar van dik over de ton ook mogelijk is. „De Q5 wordt standaard geleverd met de befaamde Quattro-techniek en is dankzij zijn rijkwaliteiten en afwerkingsniveau ook typisch Audi. De belangstelling voor de Q5 is enorm en we verwachten dan ook veel van de Q5." De Q5 overbrugt straks het gat tussen Q7 en Q3. foto's Jordy Lodewijks/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15