auto15
Audi-SUV Q5 heel behoorlijk
SONKE
Alexander de Footer, Auto Poppe, Goes
vrijdag 31 juli 2009
TIEN AUTOVRAGEN AAN:
Bruno van der Hoek is eigenaar van taxibedrijf New
York Taxi in Renesse. Hij is veel op de weg: jaarlijks
rijdt hij zo'n honderdduizend kilometer.
door Dewi Cigengack
In wat voor soort auto rijdt u?
„Een Chevrolet Caprice. Een mach
tig mooie auto."
In wat voor auto zou u willen
rijden?
„Mijn droomauto is sowieso een
Amerikaans model. Ik hou van de
ruimte en kracht. Maar die auto's
stroken niet met de huidige opvat
tingen van 'het nieuwe rijden'."
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
„Verkeersdrempels. Het gaat me
niet om de snelheid, maar vaak
voldoen ze niet aan de wettelijke
eisen. Het zijn dan meer autoslo
pers dan iets anders."
Heeft u zelf een 'onhebbelijk
heid' in het verkeer?
„Ongetwijfeld. Taxichauffeurs heb
ben wel een reputatie wat dat be
treft. Omdat ik veel op de weg
ben, rijd ik wat soepeler. Ik pak de
ruimte die er is door bijvoorbeeld
even ergens tussen te voegen.
Maar veiligheid staat voorop."
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden?
„Dat was 240 kilometer per uur, in
Duitsland."
Wanneer heeft u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
„Een maand geleden: ik reed 83
waar je 80 mocht. Dat kost iets
van 21 euro."
In hoeveel keer slaagde u voor
uw rijbewijs?
„In één keer, ook voor de theorie.
Dat was in 1982. Ik wist toen nog
niet dat ik later een taxibedrijf zou
beginnen, maar ik had al wel een
voorliefde voor autorijden."
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
„Naar Amerikaans voorbeeld zou
ik variabele maximumsnelheden
op snelwegen willen. Als ik 's
nachts naar Schiphol rijd, zijn er
hele stukken snelweg waar ik
maar 100 mag. Pas dat aan naar
120 wanneer het rustig is en als de
veiligheid het toelaat."
Wat vindt u een lelijke auto?
„Ik hou niet van klein en vierkant.
En die SUV's die helemaal uit ver
houding zijn, vind ik niet mooi.
Hoe dikker, hoe beter, lijkt wel.
Maar ik kijk liever naar mooie au
to's dan naar lelijke."
Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
„Best wel fanatiek. Ik pak de ruim
te waar het kan. Maar wel veilig."
De Volkswagen-groep lijkt
niet zo veel last te hebben
van de recessie in autoland.
Vooral Audi doet het erg
goed. Heel veel mensen blij
ken in een auto van dit merk
te willen rijden.
door Peter Lodewijks
Steeds weer ontdekken zij
bij Audi een gaatje in het
gamma waar nog een auto
tussen past. Onze suv is te
groot? Geen probleem, dan maken
we toch een kleinere: de Q5.
Zij volgen elkaar in hoog tempo
op, de nieuwe Audi's. Een sports
utility vehicle (suv) hadden ze aan
vankelijk niet en Audi heeft de kat
even uit de boom gekeken. Drie
jaar geleden kwam er dan toch
een. De fabrikant uit Ingolstadt
kon voortborduren op de dikke
vierwielaangedreven suv die er al
was binnen de VW-groep. En
bouwde een kolos van ruim 5 me
ter lang op het onderstel van de
concerngenoten VW Touareg en
Porsche Cayenne maar met een
duidelijke eigen identiteit.
Audi had hem vooral voor de Vere
nigde Staten ontwikkeld, waar het
formaat van de Q7 normaal is.
Toch werd de Duitse suv ook in
Europa populair. Maar toen de Q7
verscheen was er al een weerstand
merkbaar tegen dit soort enorme
luxe terreinjongens. En wat doe je
dan? Net als BMW, dat naast de
X5 een X3 zette, kwam Audi met
een kleinere suv: de Q5. Niet dat
Audi afstand doet van zijn Qj. In
tegendeel, ze hebben het uiterlijk
Autobedrijf
Altijd 150 APK gekeurde
auto's op voorraad!
De goedkoopste en de M
beste service san zeeland^J
Industriestraat 8-10
4462 EZ Goes
(t) 0113-215415
info@autasonke.nl
www.autosonke.nl
AUTOTEST Volkswagen-groep ontwikkelt kleinere versie van sports utility vehicle Q7
onlangs wat verfijnd, zodat hij niet
meer zo heel kolossaal oogt, én ze
hebben er nog maar eens een nieu
we motor ingelepeld. Een 6.0 liter
V12 turbodiesel met 500 pk en
1000 Nm.
Omdat de Q7 zo enorm is, kon de
Q5 ook nog behoorlijk worden.
De 'kleine' Audi-suv meet 4,63 me
ter in de lengte en daarmee kan
men nog heel best voor de dag ko
men. Inmiddels is er weer een
nieuwe trend op gang gekomen,
die van de nóg een maatje kleine
re suv's. Bij BMW heet die Xi en
Audi noemt hem straks Q3.
De 05 staat op de basis van de
nieuwste Audi A4/A5 en is voort
gekomen uit twee eerdere studie
modellen van twee jaar geleden:
de Audi Cross Cabriolet en Cross
Coupé. Eerstgenoemde was op
merkelijk genoeg een 2-deurs ca
briolet met softtop. In elk geval is
het nog niet eerder vertoond, een
cabrio-uitvoering van een suv.
Maar goed, eerst is er de Q5, die
kleiner is maar veel meer dan sim
pelweg een verkleinde Qj. Hij
oogt subtieler, is ook wat lager dan
gebruikelijk bij een suv. Dikke stoe
re lijnen hebben plaatsgemaakt
voor een sportieve vormgeving.
Het is een elegante lifestyle-auto,
die nog het meest op een verhoog
de stationwagon lijkt. Daarbij
heeft Audi de Q5 - behalve wat
binnenruimte - niets laten inleve
ren. De rij kwaliteiten zijn subliem.
)e zit er ook prima in en nog hoog
geplaatst, ondanks de wat lagere
bouw. Bagageruimte is er voldoen
de. Zoals het een moderne Audi
betaamt, zit ook de Q5 volge
stouwd met elektronische hulp
middelen, die de bediening van al
lerlei zaken vergemakkelijken en
het complete rijproces ondersteu
nen. Het zijn aangename toevoe
gingen, die echter wel wat kosten.
Standaard is in elk geval vierwie-
laandrijving, door Audi al lang
Quattro genoemd. De Audi Q5 is
fors goedkoper dan de Qj. Begint
laatstgenoemde bij 74 mille, de Q5
beslaat het gebied daaronder, van
52 tot 73 mille. Maar zoals gezegd
kun je de Q5 volhangen met
extra's, zodat een exemplaar van
dik over de ton ook mogelijk is.
„De Q5 wordt standaard geleverd met de
befaamde Quattro-techniek en is dankzij
zijn rijkwaliteiten en afwerkingsniveau
ook typisch Audi. De belangstelling voor
de Q5 is enorm en we verwachten dan ook
veel van de Q5."
De Q5 overbrugt straks het gat tussen Q7 en Q3. foto's Jordy Lodewijks/GPD