van De tijd Sluizen bedienen lijkt op een computerspelletje J Neeltje Jans was ooit een vastgelopen schip 2 Xr maandag 27 juli 2009 De Grevelingensluis bij Bruinisse. blemen tussen de verschillende schippers. „Beroepsschippers varen toch voor hun brood", zegt Ben Sinke, advi seur binnenvaart en recreatievaart bij RWS. Ze raken al snel geïrri teerd als kleine schepen voor oponthoud zorgen. Recreatieschip pers worden op hun beurt soms zenuwachtig als er opeens een enorm vrachtschip langszij komt liggen. In samenwerking met ande re overheidsinstellingen probeert RWS de 'vlot- en veiligheid' op het water te verbeteren. Door informatie te verstrekken aan recreanten en de beroepsvaart hoopt RWS een groot deel van de Ik heb dan wel net een sluis ge schut, maar het resultaat is een lan ge file op de N59. Bovendien ligt er een lange rij schepen ongedul dig te wachten. Sinds april worden vier sluizen door Rijkswaterstaat op afstand be stuurd. Door de sluizen op afstand aan te sturen, kunnen deze 24 uur bediend worden door minder per soneel. Vanuit twee nautische centrales be dient Rijkswaterstaat een aantal waterwerken. In de nabije toe komst worden alle sluizen en brug gen onder de Westerschelde be diend vanuit Terneuzen; alles bo ven de Westerschelde vanuit het Topshuis op Neeltje Jans. Momenteel doet het Topshuis nog leeg aan. Door de vakantiedrukte zijn er geen rondleidingen. Een sluiswachter kan, als het rustig is, twee sluizen tegelijk bedienen. In de controlekamer is het daarom momenteel nog relatief rustig. Als ik binnenloop zitten er drie sluis wachters. Binnen een paar jaar zul len er twintig sluizen vanuit deze kamer worden bediend. door Thomas Kleinveld De Zeeuwse wateren zijn de drukste van Neder land. Rijkswaterstaat (RWS) wil door mid del van een aantal projecten de doorstroming op het water verder verbeteren. Schippers zetten ech ter vraagtekens bij de effectiviteit van deze aanpak. Jaarlijks varen er ongeveer 15.000 beroepssdhippers over de Zeeuwse wateren. Daarnaast zijn er onge veer 42.000 recreatieschippers, van wie de helft de provincie bezoekt in de periode juni tot augustus. De drukte leidt onherroepelijk tot p'ro- PZC Felix Binicevvicz bron Rijkswaterstaat door Thomas Kleinveld Andre Eversdijk van Rijks waterstaat vindt het geen goed idee dat ik al een ech te sluis bedien. Een simulatie lijkt hem een beter idee. Het program ma dat hij opstart wordt gebruikt om sluiswachters in spe op te lei den. Andre start het programma, stelt de windsnelheid en verkeers drukte in en opeens ligt de Greve lingensluis voor me. Op twee grote platte beeldscher men verschijnen een aantal came rabeelden waar de hele omgeving op te zien is. Een aantal schepen ligt al voor de sluis te wachten. Ook op de N59 is het een drukte van belang. Er dendert zelfs een virtuele Connexxion-bus voorbij. Het besturingsscherm zelf ziet er bedrieglijk simpel uit. Een aantal blokjes en rondjes vormt een plat tegrond van de sluis. Door op deze vormen te klikken kan ik de brug gen, sluisdeuren en verkeerslich ten bedienen. Het blijkt al snel dat het program ma niet zo simpel is als het lijkt. Ik wil meteen aan de slag en dubbel klik snel om de brug omhoog te halen. Er gebeurt niks. Om te voor komen dat sluiswachters te snel en onzorgvuldig handelen is er name lijk een beveiliging ingebouwd. Rustig klik ik nog een keer. Met een verschijnt er een aantal extra beelden op het scherm waardoor ik een dose-up krijg. Met behulp van de 'fast-forward' knop is de sluis binnen een paar minuten ge schut. Het programma lijkt toch enigs zins op een spelletje dat ik thuis achter mijn computer zou kunnen spelen. Maar zo simpel is het niet. Het duurt dan ook ongeveer een jaar voordat iemand gekwalifi ceerd is om echt de sluizen te be dienen. Vaarwegen in zuidwest Nederland Sluizen verkeerspost Noordzee k sluis Stellendam G revel ii Roompotsluis ngensluis Vo Ike rak- sluizen^^ Krammersluizen Zeelandbrug CÓ •vo. Veere Middelburg Stationsbrug Schroebrug -O brug Souburg Sloebrug Keersluisbrug Vlissingen^™^ Zandkreeksluis 1 Meer Goese sas^L Schelde- Rijnverbinding I Kanaal door Walcheren Postbrug v O Vlake- Sloehaven bruggen yHansweer^—'Hansweert Bergen op Zoom -T—- o kanaal door Petersluis Zuid-Beveland Kreekrak- sluizen Kanaal van Terneuzen brug Sluiskil brug Sas van Gent natuurgebied. Het was zelfs geen eiland. Oorspronkelijk was Neeltje jans een zandplaat, midden in de Oosterschelde. Toen eind jaren zes tig werd begonnen aan de bouw van de Oosterscheldekering werd een aantal kunstmatige eilanden aangelegd. Naast Neeltje Jans zijn zo de Roggenplaat en het Noorder- land ontstaan. De naam van het eiland is verkre gen door een boot, de Neeltje lans, die ooit op de zandplaat was vastgelopen. Neeltje Jans ligt ongeveer halver wege de Oosterscheldekering, die in de jaren zeventig van de twintig ste eeuw werd gebouwd. Deze wa terkering bevat grote schuiven die bij storm en springtij kunnen wor den gesloten. Deze ingewikkelde aanpak werd gekozen om het mi lieu in de Oosterschelde zout te kunnen laten. door Thomas Kleinveld E en geschiedschrijving van de provincie Zeeland kan hooit compleet zijn zon der de Deltawerken te noe men. De Watersnoodramp in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 kostte het leven aan 1835 mensen. Het project dat werd begonnen na de Ramp maakte Zeeland wereld beroemd en was bepalend voor de toekomst van de provincie. Vandaag de dag kunt u de geschie denis van de Deltawerken bekij ken bij Neeltje lans. Dit werkei- land werd na de voltooiing van de Deltawerken door Natuurmonu menten en het Zeeuws Landschap opgekocht en omgevormd tot een natuurgebied dat onderdeel is van het Nationaal Park Oosterschelde. Voor die tijd was Neeltje lans geen Vraagt u zich wel eens af waarom zoveel schepen een vrouwelijke naam dragen? Hoewel bijgelovige zeelieden beweren dat vrouwen aan boord ongeluk brengen was het gebruikelijk voor schippers om lange tijd van huis en haard weg te zijn. Door een schip naar hun vrouw te vernoemen hadden ze toch het gevoel dat die bij hen was. Dit is de laatste ajlevering in de ru briek Zeeuws verleden. Volgende week verschijnt hier een nieuwe serie met een nieuw onderwerp. Als u meer wilt weten over de geschiedenis van Zeeland dan raden wij 'het Zee land boek' van Peter Sijnke aan. Het is te verkrijgen bij boekhandel en VW voor 14,9s euro. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 46