21 zeeland Les in oude scheepsbouw Engels PZC De krant 5 weken voor 15 euro! maandag 27 juli 2009 door Wim Hofman In het grijze verleden sprak ik eens met drs M.C. Verburg, een van de Delta Boys. Hij vroeg zich af of de naam van het zich ontwikkelende Sloege- bied wel goed gekozen was. Hij legde uit dat hij bij besprekingen met buitenlandse geïnteresseer den Engels werd gesproken en ie dereen de neiging had om het woord Sloe uit te spreken als slow. En hij wilde niet dat het Sloe meteen een soort bijnaam kreeg met de betekenis van lang zaam of traag. Hij wilde juist dat het supersnel zou gaan met het Sloe en hij droomde van veel, zeer zware industrie en een kern centrale of vijf en een tunnel bij Vlissingen met een kustweg die de grote industriegebieden van Rotterdam en Calais met elkaar zou verbinden. Ik zei hem dat En gelstaligen bij het zien en horen van het woord Sloe waarschijnlijk aan de sleedoorn zouden denken, een vroegbloeiende struik met witte bloemetjes, wiens takken zich goed lenen om er wandel stokken van te maken. Dat idee stond hem ook niet zo aan. Aan de natuurwaarden van de Wester- schelde werd toen helemaal niet gedacht en dat kun je aan het Sloe ook wel zien. Daarop vroeg ik hem waarom hij de naam het Sloe niet gewoon uitsprak, zoals het moest, maar hij antwoordde dat hij zich aan zijn gehoor wilde aanpassen en dan steeds de nei ging had Sloe uit te spreken als Slow. Het is een goede ontwikke ling dat Nederlanders zich toeleg gen op het Engels, al heb ik de in druk dat we het niet echt serieus doen. Je hoort veel Engels eri voor al de middenstand gebruikt veel Engelse woorden, maar soms werkt het averechts. Buitenlan ders verbazen zich over het dik wijls onnodige en verwarrende Engels van ons. Fransen denken bij het woord Sale op een winkel ruit dat hij vuil is. Soms is het zelfs uitgesproken lachwekkend. Zo hebben we hier ergens een uit spanning die aangeduid wordt als midget-golf. Het werkt niet want je ziet daar toch allerlei soorten mensen tegen balletjes slaan. Niet alleen dwergen en lilliputters, al verwachten Engelsen dat wel. Een deejay aan het werk op het Hof van Tange. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed. T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail ajlres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: D een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) Deen vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar. PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088-013 99 10 Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens In het colofon treft u nadere mi door Marcel Modde MIDDELBURG - De traditionele scheepsbouwer dreigt uit te ster ven. In Nederland zijn er nog slechts vijf mensen met voldoende kennis en vaardigheid voor de in standhouding van historische sche pen. Onder hen Cees Droste van de Stichting Behoud Hoogaars in Arnemuiden. Om te voorkomen dat de techniek verdwijnt, begint dit najaar op ini tiatief van de provincie Zeeland een project, waarin ook België en Engeland participeren. Aan de hand van gesprekken met deskun digen in de drie landen, gaat het Martiem Instituut De Ruyter in Vlissingen een lesmodule opzet ten voor de opleiding van nieuwe scheepstimmermannen. Volgens provinciaal beleidsmedewerker Conny Boersma kan de kennis ook heel goed worden gebruikt in de moderne jachtbouw. „Met na me aan die kant zit een groot ar beidspotentieel. Ook daar wordt steeds vaker gezocht naar oude technieken. Bijvoorbeeld om een goed dek te kunnen leggen." Het is de bedoeling dat de verza melde vakkennis straks wordt aan geboden via internet en zo breed uit wordt overgebracht op een nieuwe generatie. Het project moet in 2012 zijn afgerond. Met de uitvoering is een investering ge moeid van 1,6 miljoen euro. De helft van dat bedrag bestaat uit Eu ropese subsidie. In eerste instantie wordt geïnventariseerd wat er nog is aan technische beschrijvingen van historische scheepsbouw. Ge sprekken met vakmensen in de drie deelnemende landen moeten ook de praktijk ontsluiten. Daarbij gaat het ook om 'heel veel kleine dingen', die voor experts, hobbyis ten en vrijwilligers uit deze hoek vanzelfsprekend zijn, zegt Boers ma. „Van die gesprekken komt een beschrijving, waarmee iemand die geen kaas heeft gegeten van scheepsbouw aan het werk wordt gezet, om te beoordelen of we er mee uit de voeten kunnen." Aan het project wordt meegedaan door het Cornwal Marine Net work en de Site Oostende. foto Lex de Meester Dance-act op de catwalk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2