21 zeeland
Les in oude scheepsbouw
Engels
PZC
De krant 5 weken voor 15 euro!
maandag 27 juli 2009
door Wim Hofman
In het grijze verleden sprak ik
eens met drs M.C. Verburg,
een van de Delta Boys. Hij
vroeg zich af of de naam van
het zich ontwikkelende Sloege-
bied wel goed gekozen was. Hij
legde uit dat hij bij besprekingen
met buitenlandse geïnteresseer
den Engels werd gesproken en ie
dereen de neiging had om het
woord Sloe uit te spreken als
slow. En hij wilde niet dat het
Sloe meteen een soort bijnaam
kreeg met de betekenis van lang
zaam of traag. Hij wilde juist dat
het supersnel zou gaan met het
Sloe en hij droomde van veel,
zeer zware industrie en een kern
centrale of vijf en een tunnel bij
Vlissingen met een kustweg die
de grote industriegebieden van
Rotterdam en Calais met elkaar
zou verbinden. Ik zei hem dat En
gelstaligen bij het zien en horen
van het woord Sloe waarschijnlijk
aan de sleedoorn zouden denken,
een vroegbloeiende struik met
witte bloemetjes, wiens takken
zich goed lenen om er wandel
stokken van te maken. Dat idee
stond hem ook niet zo aan. Aan
de natuurwaarden van de Wester-
schelde werd toen helemaal niet
gedacht en dat kun je aan het Sloe
ook wel zien. Daarop vroeg ik
hem waarom hij de naam het
Sloe niet gewoon uitsprak, zoals
het moest, maar hij antwoordde
dat hij zich aan zijn gehoor wilde
aanpassen en dan steeds de nei
ging had Sloe uit te spreken als
Slow. Het is een goede ontwikke
ling dat Nederlanders zich toeleg
gen op het Engels, al heb ik de in
druk dat we het niet echt serieus
doen. Je hoort veel Engels eri voor
al de middenstand gebruikt veel
Engelse woorden, maar soms
werkt het averechts. Buitenlan
ders verbazen zich over het dik
wijls onnodige en verwarrende
Engels van ons. Fransen denken
bij het woord Sale op een winkel
ruit dat hij vuil is. Soms is het
zelfs uitgesproken lachwekkend.
Zo hebben we hier ergens een uit
spanning die aangeduid wordt als
midget-golf. Het werkt niet want
je ziet daar toch allerlei soorten
mensen tegen balletjes slaan. Niet
alleen dwergen en lilliputters, al
verwachten Engelsen dat wel.
Een deejay aan het werk op het Hof van Tange.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118-43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111- 45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed.
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35)
Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail ajlres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
D een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14)
Deen vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar. PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088-013 99 10
Postcode Woonplaats
Telefoonnummer Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens In het colofon treft u nadere mi
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De traditionele
scheepsbouwer dreigt uit te ster
ven. In Nederland zijn er nog
slechts vijf mensen met voldoende
kennis en vaardigheid voor de in
standhouding van historische sche
pen. Onder hen Cees Droste van
de Stichting Behoud Hoogaars in
Arnemuiden.
Om te voorkomen dat de techniek
verdwijnt, begint dit najaar op ini
tiatief van de provincie Zeeland
een project, waarin ook België en
Engeland participeren. Aan de
hand van gesprekken met deskun
digen in de drie landen, gaat het
Martiem Instituut De Ruyter in
Vlissingen een lesmodule opzet
ten voor de opleiding van nieuwe
scheepstimmermannen. Volgens
provinciaal beleidsmedewerker
Conny Boersma kan de kennis
ook heel goed worden gebruikt in
de moderne jachtbouw. „Met na
me aan die kant zit een groot ar
beidspotentieel. Ook daar wordt
steeds vaker gezocht naar oude
technieken. Bijvoorbeeld om een
goed dek te kunnen leggen."
Het is de bedoeling dat de verza
melde vakkennis straks wordt aan
geboden via internet en zo breed
uit wordt overgebracht op een
nieuwe generatie. Het project
moet in 2012 zijn afgerond. Met de
uitvoering is een investering ge
moeid van 1,6 miljoen euro. De
helft van dat bedrag bestaat uit Eu
ropese subsidie. In eerste instantie
wordt geïnventariseerd wat er nog
is aan technische beschrijvingen
van historische scheepsbouw. Ge
sprekken met vakmensen in de
drie deelnemende landen moeten
ook de praktijk ontsluiten. Daarbij
gaat het ook om 'heel veel kleine
dingen', die voor experts, hobbyis
ten en vrijwilligers uit deze hoek
vanzelfsprekend zijn, zegt Boers
ma. „Van die gesprekken komt een
beschrijving, waarmee iemand die
geen kaas heeft gegeten van
scheepsbouw aan het werk wordt
gezet, om te beoordelen of we er
mee uit de voeten kunnen."
Aan het project wordt meegedaan
door het Cornwal Marine Net
work en de Site Oostende.
foto Lex de Meester
Dance-act op de catwalk.