m Edens op visite media 41 Schiphol heeft er even een nieuwe attractie bij. In vertrekhal twee, verstopt achter een elektronicawinkel, trof Rivka Groenier presentator Harm Edens voor zijn talkshow On Air. Reizigers mogen aanschuiven. media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 25 juli 2009 Harm Edens presenteert vanaf maandag een dagelijkse talkshow op Schip hol: „Er zitten overal ter wereld Nederlanders die de meest interessante din gen doen. En die vertrekken allemaal hier vandaan." foto David van Dam/GPD In de vijf weken dat Harm Edens zijn nieuwe NCRV- talkshow On Air presen teert, draait Schiphol natuur lijk gewoon door. Goed, mis schien worden de luidspre kers van de intercom pal boven de set iets zachter gezet tijdens de uit zending. Maar verder is het een dag als alle andere. De zwarte presentatietafel staat op een verhoging tegen de enorme ruiten van de vertrekhal. Terwijl om hem heen het licht wordt op gebouwd, probeert Edens zijn plekje aan tafel alvast uit. Het voelt goed. Achter zijn rug wordt een Boeing 767 van Martinair klaarge maakt voor vertrek. Binnen, op 10 meter van de set, wachten reizi gers bij de gate. Ze eten een brood je, pielen op hun mobiele telefoon of proberen wat slaap te pakken. Een moeder met een volle bagage- kar en twee kinderen houdt nieuwsgierig halt. Tijdens de uit zending zou ze een plekje in het publiek kunnen zoeken. Graag zelfs. Edens: „Al onze gasten moe ten door de paspoortcontrole en we kunnen niet elke dag extra pu bliek door de douane loodsen." Los van de ingewikkelde organisa tie lijkt het een gewaagd plan van de NCRV om hartje zomer een nieuwe talkshow te lanceren. Het is even afwachten of mensen thuis op zwoele zomeravonden om half acht aanschuiven, erkent Edens. Maar als je het ergens doet, doe het dan op Schiphol, vindt hij. „Het bruist hier 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Ik heb de statis tieken er op nageslagen, er zijn hier 47 miljoen passagiers per jaar. Reken dat maar eens uit per dag. Dan nog al die mensen die op Schiphol werken. Dat zijn er on voorstelbaar veel." Met de rijkdom uit die mieren hoop kun je makkelijk een dage lijks programma vullen, wil hij maar zeggen. „Wij zijn een klein land, maar wel de zestiende econo mie van de wereld. Er zitten wer kelijk overal ter wereld mensen uit Nederland die de meest interessan te dingen doen. En dat vertrekt al lemaal hier vandaan." Het is de bedoeling dat steeds een aantal van deze reizigers aan schuift. „Tijdens de proefopname hadden we een wetenschapper op weg naar Mauritius. Hij ging daar een dodo-massagraf opgraven en legde uit hoe hij daar later de pla neet mee zou gaan redden. Het is dat ik het in acht minuten moest doen, maar ik had met die man wel een uur willen praten." Toevallige passanten met een goed verhaal zijn welkom. Bekend of on bekend. Natuurlijk hoopt Edens op een paar klappers. Ministers die terugkomen van een belangrij ke reis, het zou mooi zijn als die even omlopen via lounge twee. „En op Schiphol Oost heb je alle private charters. We hopen stiekem dat ze het ons ook vertellen als Bo no daar aankomt." On Air zit letterlijk bovenop "de ac tualiteit, betoogt de presentator. „Middenoostencorrespondent Conny Mus komt binnenkort te rug, die hebben we alvast ingeroos terd. Als hij bij ons aanschuift, heeft hij het Gaza-stof nog achter zijn oren." Het is verleidelijk On Air te verge lijken met De Wereld Draait Door. De talkshow vult tenslotte de laat ste weken van de zomerstop van dat succesvolle programma. Maar Edens wil er niets van horen. „Het is op hetzelfde tijdstip en we zijn ook een talkshow met actuele gas ten, maar verder hebben we alle bei een geheel eigen stijl. Stel je voor, dan zou ik hairextereions moeten nemen. Ik ben een totaal ander mens dan Matthijs van Nieuwkerk. Nee, het moet echt mijn programma zijn, je bent hier bij Harm op visite." On Air gaat ook over Schiphol, wat de talkshow ook een geheel ei gen karakter geeft, vindt Edens. „Dit is een van de weinige vliegvel den ter wereld met een mortua rium. Je hebt een dierenhotel, van de week kwamen daar vier nijl paarden aan! En wist je dat Schip hol een goudvissenhotel heeft, waar je je vis achter kunt laten als je op vakantie gaat? Daar nemen we ook een kijkje." In een koffiebar drinkt de presenta tor een cappuccino. „Net was hier een hele familie met vier kinderen en opa en oma. Een moeder die al leen tegen de kinderen brult: 'hou je mond nu!'. Een opa die zegt: 'ik ga nu roken in de wc en in de slurf rook ik ook, interesseert me niks'. Kijk, dat soort scènes krijgt je er hier gratis bij. Dat is toch heel iets anders dan in de studio in Hil- On Air, vanaf maandag elke werk dag, Nederland 3, 19.30 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. Deze week De kleine waarheid Een tv-serie van 26 delen maken? Dat deed hij nooit meer. „Het is een te dikke pak van mijn le ven", zuchtte schrij ver-regisseur-producer Willy van Hemert na de laatste aflevering van De kleine waarheid. De serie was de eerste van drie megaproducties van Van Hemert voor de Nederlandse tv. Na De kleine waarheid, dat in 26 delen in 1970 en 1971 door de NCRV werd uitgezonden, maakte Van Hemert nog Barcje in 1971 (ook voor de NCRV) en Dagboek van een her dershond in 1978-1980 voor de KRO. Alledrie 'blockbusters', alhoewel zo'n begrip uitsluitend voorbe stemd leek voor Amerikaanse films of televisieseries. Alledrie opgenomen en uitgezonden in de jaren zeventig, toen veel vader lands drama was te zien op tv. De kleine waarheid brak alle re cords met zes miljoen kijkers en constant hoge waarderingen.Van waar dit succes? De kleine waar heid vertelt het leven van Mar leen Spaargaren, een gevoelig volksmeisje dat tot een zelfbewus te en sociaal voelende jonge vrouw opgroeit in het Amster dam van rond 1910 tot 1945. Ze probeert zich te ontworstelen aan het kleinburgerlijke milieu van haar ouders, trouwt gelukkig met de wat sombere meubelmaker Jan Engelman. Na de dood van haar ouders neemt ze de verzor ging van haar invalide broer Eppo op zich. En ze begint een korte verhouding met de beeldhouwer los Boswinkel, van wie ze een kind krijgt. Een kind wil ze per se. Omdat dat het enige is dat iri haar huwelijk met haar man ont breekt. Want haar man is on vruchtbaar: iets wat ze voor hem verborgen houdt. De tv-critici vonden het maar niks. Maar de massa lustte er wel pap van. Vooral de manier waar op Willeke Alberti bij haar acteer- debuut de rol van Marleen Spaar garen gestalte gaf, sprak Neder landse vrouwen erg aan. In Spaar garens worstelingen zagen ze hun eigen gevecht om emancipatie. Het waren ook de jaren van de discussies over 'baas in eigen buik' en daar sloot Spaargaren met haar keuze voor een baby van een andere man perfect bij aan. Dat ze dit deed om haar hu welijk te redden, zal menig confes sionele kijker van NCRV- en KRO-huize een traan van ontroe ring ontlokt hebben. Bovendien, niets zo Nederlands als een leu gen om bestwil. Ray Simoen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 131