'Die geschiedenis dreigt 22 zeeland Landbouwpercelen toch bereikbaar in Terhole Plan voor school Othene goed ontvangen in wijk Bijzondere verhalen achter feiten over crashes oorlogsvliegtuigen Klaar en over almanak Plankgas VLIECTUICCRASHES Jaap Geensen brengt 87 vliegtuigen die tijdens PZC vrijdag 24 juli 2009 TERHOLE - De afsluiting van de Hulsterweg in Terhole voor land bouw- en vrachtverkeer wordt niet onverkort doorgevoerd. De ge meente Hulst verleent enkele ont heffingen zodat landbouwpercelen die grenzen aan de Hulsterweg toch bereikbaar zijn voor land- bouwverkeer. Over meerdere ont heffingen voor percelen en bedrij ven komt binnenkort een besluit. In januari begon de herinrichting van de Hulsterweg. De voormalige Rijksweg wordt omgevormd tot een dorpsstraat met een snelheids- BRESKENS - 'We houden ermee op, helaas! Klaar en Over', stond op span doeken van de verkeersbrigadiers in Breskens. Na 22 jaar kwam gisteren een einde aan het onder begeleiding oversteken in het vissersdorp. On danks vele acties werden onder ouders en grootouders geen vrijwilligers ge vonden. foto Camile Schelstraete door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Het plan voor de bouw van een brede school in de Terneuzense wijk Othene is door de bewoners goed ontvangen. Dat bleek tijdens een informatiebijeen komst die zo'n 150 belangstellen den, waaronder opvallend veel aan staande moeders, trok. Wat de meeste inwoners betreft kan de school er niet snel genoeg komen. „Er zijn nu zeshonderd kinderen onder de twaalf jaar in de wijk, dus er is zeker een voor ziening nodig", zegt wethouder Cees Liefting. De aanwezigen had den nog wel wat vragen en opmer kingen en die worden meegeno men in het definitieve ontwerp. In oktober komt de gemeente daar mee weer terug naar de bewoners. Grote bijval was er ook voor het plan om nabij de school een multi functioneel speelveld aan te leg gen. De speelkooi wordt 24 bij 12 meter en de vraag kwam of dat niet groter kan. In de directe omgeving van de ge plande speelkooi aan de Schelpen laan is niet iedereen blij met deze voorziening. Een groep bezwaar makers heeft beroep aangetekend bij de Raad van State. Donderdag is de eerste zitting. Over de speel kooi volgt in september ook nog een politieke discussie in de com missie Bestuur en Middelen. Ze kan zo beeldend vertellen, die Schouwse van zestig jaar en nog wat. Zo noemt ze de markiezen aan haar huis bijvoorbeeld zonnejlapjes die bij mooi weer naar beneden moeten, is een kopje koffie bij haar een bakje bruine motivatie en heeft een van boven ruim bemeten seksegenote volgens haar 'flin ke kommetjes op de kast'. Toen haar zoon laatst zijn nieuwe Duit regime van dertig kilometer. Sinds dien is het landbouw- en vracht verkeer verboden nog langer ge bruik te maken van de weg. Dit tot ergernis van enkele bedrijven en de afdeling Hulst van de land bouworganisatie ZLTO. Door de maatregel zijn namelijk enkele per celen niet of slechts na omrijden bereikbaar. Bij de gemeente zijn vier bezwaarschriften binnengeko men. Voor percelen van een paar van de indieners is nu een onthef fing verleend. Mogelijk worden dat er meer. Jaap Geensen verzamelt in formatie over de ongeveer negentig ongelukken met vliegtuigen boven het ooste lijk deel van Zeeuws-Vlaan- deren tussen 1940 en 1945. door Harold de Puysseleijr Plaatselijke geschiedenis trok Jaap Geensen (70) altijd al. Dat gevoegd bij zijn hobby de vliegerij maakte hem voor oudheidkundige kring de Vier Am bachten de man bij uitstek om eens uit te zoeken hoe het toch zat met die bommenwerper die in 1940 bij Hulst was neergestort. „Na enig spitwerk kwam ik erach ter dat hij wel in de buurt van Ant werpen was geraakt door afweerge schut, maar in de buurt van Breda was neergestort." Met informatie van de landelijke Stichting Geschiedenis Lucht Oor log als leidraad verdiept Geensen zich inmiddels alweer enkele jaren in de vliegtuigcrashes boven het oostelijk deel van Zeeuws-Vlaande ren in de 1\veede Wereldoorlog. Daarbij neemt hij geen genoegen met de naakte feiten zoals plaats, datum, tijdstip, type vliegtuig, legeronderdeel en bemanning van de neergestorte toestellen. Geensen is vooral ook benieuwd naar de verhalen achter deze fei ten. „Die verhalen over de plaatse lijke geschiedenis dreigen verloren te gaan. Er zijn steeds minder men sen die de oorlog bewust hebben meegemaakt en er uit de eerste hand over kunnen vertellen." De Heikantse amateur-oudheid kundige heeft de 87 vliegtuigcrash es boven Oost-Zeeuws-Vlaanderen inmiddels voor een belangrijk deel in kaart gebracht. Hij spoorde onder andere de nog levende Poolse piloot )an Legows- ki op in Zwitserland en leidde on langs familieleden van Legowski rond in de omgeving van Hulst, waar Jan met zijn Spitfire uit de lucht werd geschoten door Duitse Luchtoorlogsfeiten Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn in Nederland en in de kustwa teren zo'n zesduizend vliegtuigen neergestort. Ook in de provincie Zeeland crash ten veel vliegtuigen. Voor de hele provincie staat de teller op 764. Boven Oost-Zeeuws-Vlaanderen zijn 87 vliegtuigen naar beneden gekomen. Slechts een kwart tot een derde van die neergestorte vliegtuigen was van de Duitse Luftwaffe. jagers. Soms lukte het Geensen een stortvloed aan informatie te vergaren. „Er zijn betrokkenen die hun erva ringen minutieus op schrift heb ben gesteld. Legowski bijvoorbeeld heeft zijn memoires heel gedetail leerd opgeschreven om zijn oor logservaringen van zich af te schrij ven. Anderen deden dat niet en willen er zelfs liever niet meer over praten." Geensen is aangesloten bij de Zeeuwse stichting Wings to Victo ry. Die stelt zich ten doel om alle informatie over de luchtoorlog bo ven Zeeland tijdens de Tweede Wereldoorlog in beeld te brengen. In de hele provincie zijn in die pe riode bijna achthonderd vliegtui gen neergekomen. De stichting heeft een museum op vliegveld Midden-Zeeland nabij Arnemui- den. Wings to Victory wil nog voor het einde van het jaar een database operationeel hebben met alle infor matie over de crashes. „We zijn nog steeds op zoek naar bijzonde re verhalen of gebeurtenissen die verband houden met de luchtoor log boven onze streek. Mensen die informatie hebben over vliegtui gen of bemanningsleden die in of bij Oost-Zeeuws-Vlaanderen in de Tweede Wereldoorlog zijn neerge stort of die een noodlanding heb ben gemaakt, mogen altijd contact met me opnemen." Dat kan telefo nisch (0114-311867) of via internet: jgluctor@zeeiandnet.nl. door Harold de Puysseleijr HEIKANT - Vaak zit aan een droog feitje een bijzonder verhaal vast. De B24 Liberator die 29 juni 1944 naar beneden kwam bijvoorbeeld. De Amerikaanse bom menwerper krijgt na een actie boven Duitsland op de terugweg motorproblemen. Zes bemanningsleden springen de kist uit nabij Vollenhoven in de Noord oostpolder. De andere militairen blijven zitten en wil len proberen Frankrijk te bereiken, tot de piloot in de buurt van Antwerpen merkt dat ze dat niet meer gaan redden. Twee bemanningsleden springen en ko men bij Doel ongedeerd aan de grond. De overige twee komen met hun parachute neer in de omgeving van Saeftinghe. Het vliegtuig vliegt door tot net ten noorden van Hulst en boort zich dan in de schuur van boerderij Staes aan de rand van de Prosperpol- der. De boer, zijn vrouw en dochter van achttien ko men onder de ogen van de zoon om het leven. „Het bizarre aan dit ongeluk is dat de tien bemanningsle den van die bommenwerper allemaal de oorlog over leefd hebben en goed thuis gekomen zijn. Maar op de grond vielen dus drie burgerslachtoffers", zegt Geen sen. De boerenknecht die 9 september 1944 land in de omgeving van Graauw aan het ploegen is, brengt het er beter van af Negen bemanningsleden van een aan geschoten Amerikaanse bommenwerper verlaten in de buurt van Kloosterzande per parachute het toe stel. Eentje valt neer boven op een Duitse patrouille en wordt direct in de kraag gevat. De andere acht wor den door de plaatselijke bevolking in veiligheid ge bracht. Piloot Deckelmayer verlaat de kist als laatste, maar zijn valscherm weigert dienst. Hij ligt begraven in Kloosterzande. Het vliegtuig stort niet direct neer, maar vliegt met een grote boog richting Graauw, draait een paar rondjes boven Zandberg en komt naar beneden aan de overkant van de Graauwse kreek, net buiten de bebouwde kom. Het is zaterdag ochtend tien uur. Een afgebroken motor van de bom menwerper mist de ploegende boerenknecht op een paar meter. Tip? redactie@pzc.nl se cabriolet kwam showen, nam ze maar al te graag plaats in de passagiers stoel voor een ritje. De haren wapperend in de wind stoven moeder en zoon over verlaten landweg getjes. Ze had het dan ook geweldig ge vonden, sprak ze na afoop. „Het ging hard. Die bomen langs de weg. Dat wa ren geen bomen meer. Dat was gewoon één plank." Uw advertentie in the picture in de Modebijlagen van september? Neem dan contact op met: Verkoopteam Zeeland, telefoon (0118) 434 070 E-mail: teamzeeland@bndestem-pzc.nl MEEST CELEZEN 1. Man opgepakt na mislukte inbraak 2. Vrouwen lastig gevallen 3. Architect heeft geen vetorecht STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in het album www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 56