'Die geschiedenis dreigt
22 zeeland
Landbouwpercelen toch
bereikbaar in Terhole
Plan voor school Othene
goed ontvangen in wijk
Bijzondere verhalen achter feiten
over crashes oorlogsvliegtuigen
Klaar en over
almanak
Plankgas
VLIECTUICCRASHES Jaap Geensen brengt 87 vliegtuigen die tijdens
PZC
vrijdag 24 juli 2009
TERHOLE - De afsluiting van de
Hulsterweg in Terhole voor land
bouw- en vrachtverkeer wordt
niet onverkort doorgevoerd. De ge
meente Hulst verleent enkele ont
heffingen zodat landbouwpercelen
die grenzen aan de Hulsterweg
toch bereikbaar zijn voor land-
bouwverkeer. Over meerdere ont
heffingen voor percelen en bedrij
ven komt binnenkort een besluit.
In januari begon de herinrichting
van de Hulsterweg. De voormalige
Rijksweg wordt omgevormd tot
een dorpsstraat met een snelheids-
BRESKENS - 'We houden ermee op, helaas! Klaar en Over', stond op span
doeken van de verkeersbrigadiers in Breskens. Na 22 jaar kwam gisteren
een einde aan het onder begeleiding oversteken in het vissersdorp. On
danks vele acties werden onder ouders en grootouders geen vrijwilligers ge
vonden. foto Camile Schelstraete
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Het plan voor de
bouw van een brede school in de
Terneuzense wijk Othene is door
de bewoners goed ontvangen. Dat
bleek tijdens een informatiebijeen
komst die zo'n 150 belangstellen
den, waaronder opvallend veel aan
staande moeders, trok.
Wat de meeste inwoners betreft
kan de school er niet snel genoeg
komen. „Er zijn nu zeshonderd
kinderen onder de twaalf jaar in
de wijk, dus er is zeker een voor
ziening nodig", zegt wethouder
Cees Liefting. De aanwezigen had
den nog wel wat vragen en opmer
kingen en die worden meegeno
men in het definitieve ontwerp. In
oktober komt de gemeente daar
mee weer terug naar de bewoners.
Grote bijval was er ook voor het
plan om nabij de school een multi
functioneel speelveld aan te leg
gen. De speelkooi wordt 24 bij 12
meter en de vraag kwam of dat
niet groter kan.
In de directe omgeving van de ge
plande speelkooi aan de Schelpen
laan is niet iedereen blij met deze
voorziening. Een groep bezwaar
makers heeft beroep aangetekend
bij de Raad van State. Donderdag
is de eerste zitting. Over de speel
kooi volgt in september ook nog
een politieke discussie in de com
missie Bestuur en Middelen.
Ze kan zo beeldend vertellen, die
Schouwse van zestig jaar en nog wat.
Zo noemt ze de markiezen aan haar
huis bijvoorbeeld zonnejlapjes die bij
mooi weer naar beneden moeten, is een
kopje koffie bij haar een bakje bruine
motivatie en heeft een van boven ruim
bemeten seksegenote volgens haar 'flin
ke kommetjes op de kast'.
Toen haar zoon laatst zijn nieuwe Duit
regime van dertig kilometer. Sinds
dien is het landbouw- en vracht
verkeer verboden nog langer ge
bruik te maken van de weg. Dit
tot ergernis van enkele bedrijven
en de afdeling Hulst van de land
bouworganisatie ZLTO. Door de
maatregel zijn namelijk enkele per
celen niet of slechts na omrijden
bereikbaar. Bij de gemeente zijn
vier bezwaarschriften binnengeko
men. Voor percelen van een paar
van de indieners is nu een onthef
fing verleend. Mogelijk worden
dat er meer.
Jaap Geensen verzamelt in
formatie over de ongeveer
negentig ongelukken met
vliegtuigen boven het ooste
lijk deel van Zeeuws-Vlaan-
deren tussen 1940 en 1945.
door Harold de Puysseleijr
Plaatselijke geschiedenis
trok Jaap Geensen (70)
altijd al. Dat gevoegd bij
zijn hobby de vliegerij
maakte hem voor
oudheidkundige kring de Vier Am
bachten de man bij uitstek om
eens uit te zoeken hoe het toch zat
met die bommenwerper die in
1940 bij Hulst was neergestort.
„Na enig spitwerk kwam ik erach
ter dat hij wel in de buurt van Ant
werpen was geraakt door afweerge
schut, maar in de buurt van Breda
was neergestort."
Met informatie van de landelijke
Stichting Geschiedenis Lucht Oor
log als leidraad verdiept Geensen
zich inmiddels alweer enkele jaren
in de vliegtuigcrashes boven het
oostelijk deel van Zeeuws-Vlaande
ren in de 1\veede Wereldoorlog.
Daarbij neemt hij geen genoegen
met de naakte feiten zoals plaats,
datum, tijdstip, type vliegtuig,
legeronderdeel en bemanning van
de neergestorte toestellen.
Geensen is vooral ook benieuwd
naar de verhalen achter deze fei
ten. „Die verhalen over de plaatse
lijke geschiedenis dreigen verloren
te gaan. Er zijn steeds minder men
sen die de oorlog bewust hebben
meegemaakt en er uit de eerste
hand over kunnen vertellen."
De Heikantse amateur-oudheid
kundige heeft de 87 vliegtuigcrash
es boven Oost-Zeeuws-Vlaanderen
inmiddels voor een belangrijk deel
in kaart gebracht.
Hij spoorde onder andere de nog
levende Poolse piloot )an Legows-
ki op in Zwitserland en leidde on
langs familieleden van Legowski
rond in de omgeving van Hulst,
waar Jan met zijn Spitfire uit de
lucht werd geschoten door Duitse
Luchtoorlogsfeiten
Tijdens de Tweede Wereldoorlog
zijn in Nederland en in de kustwa
teren zo'n zesduizend vliegtuigen
neergestort.
Ook in de provincie Zeeland crash
ten veel vliegtuigen. Voor de hele
provincie staat de teller op 764.
Boven Oost-Zeeuws-Vlaanderen
zijn 87 vliegtuigen naar beneden
gekomen.
Slechts een kwart tot een derde
van die neergestorte vliegtuigen
was van de Duitse Luftwaffe.
jagers. Soms lukte het Geensen
een stortvloed aan informatie te
vergaren.
„Er zijn betrokkenen die hun erva
ringen minutieus op schrift heb
ben gesteld. Legowski bijvoorbeeld
heeft zijn memoires heel gedetail
leerd opgeschreven om zijn oor
logservaringen van zich af te schrij
ven. Anderen deden dat niet en
willen er zelfs liever niet meer
over praten."
Geensen is aangesloten bij de
Zeeuwse stichting Wings to Victo
ry. Die stelt zich ten doel om alle
informatie over de luchtoorlog bo
ven Zeeland tijdens de Tweede
Wereldoorlog in beeld te brengen.
In de hele provincie zijn in die pe
riode bijna achthonderd vliegtui
gen neergekomen. De stichting
heeft een museum op vliegveld
Midden-Zeeland nabij Arnemui-
den.
Wings to Victory wil nog voor het
einde van het jaar een database
operationeel hebben met alle infor
matie over de crashes. „We zijn
nog steeds op zoek naar bijzonde
re verhalen of gebeurtenissen die
verband houden met de luchtoor
log boven onze streek. Mensen die
informatie hebben over vliegtui
gen of bemanningsleden die in of
bij Oost-Zeeuws-Vlaanderen in de
Tweede Wereldoorlog zijn neerge
stort of die een noodlanding heb
ben gemaakt, mogen altijd contact
met me opnemen." Dat kan telefo
nisch (0114-311867) of via internet:
jgluctor@zeeiandnet.nl.
door Harold de Puysseleijr
HEIKANT - Vaak zit aan een droog feitje een bijzonder
verhaal vast. De B24 Liberator die 29 juni 1944 naar
beneden kwam bijvoorbeeld. De Amerikaanse bom
menwerper krijgt na een actie boven Duitsland op de
terugweg motorproblemen. Zes bemanningsleden
springen de kist uit nabij Vollenhoven in de Noord
oostpolder. De andere militairen blijven zitten en wil
len proberen Frankrijk te bereiken, tot de piloot in de
buurt van Antwerpen merkt dat ze dat niet meer
gaan redden. Twee bemanningsleden springen en ko
men bij Doel ongedeerd aan de grond. De overige
twee komen met hun parachute neer in de omgeving
van Saeftinghe. Het vliegtuig vliegt door tot net ten
noorden van Hulst en boort zich dan in de schuur
van boerderij Staes aan de rand van de Prosperpol-
der. De boer, zijn vrouw en dochter van achttien ko
men onder de ogen van de zoon om het leven. „Het
bizarre aan dit ongeluk is dat de tien bemanningsle
den van die bommenwerper allemaal de oorlog over
leefd hebben en goed thuis gekomen zijn. Maar op de
grond vielen dus drie burgerslachtoffers", zegt Geen
sen.
De boerenknecht die 9 september 1944 land in de
omgeving van Graauw aan het ploegen is, brengt het
er beter van af Negen bemanningsleden van een aan
geschoten Amerikaanse bommenwerper verlaten in
de buurt van Kloosterzande per parachute het toe
stel. Eentje valt neer boven op een Duitse patrouille
en wordt direct in de kraag gevat. De andere acht wor
den door de plaatselijke bevolking in veiligheid ge
bracht. Piloot Deckelmayer verlaat de kist als laatste,
maar zijn valscherm weigert dienst. Hij ligt begraven
in Kloosterzande. Het vliegtuig stort niet direct neer,
maar vliegt met een grote boog richting Graauw,
draait een paar rondjes boven Zandberg en komt
naar beneden aan de overkant van de Graauwse
kreek, net buiten de bebouwde kom. Het is zaterdag
ochtend tien uur. Een afgebroken motor van de bom
menwerper mist de ploegende boerenknecht op een
paar meter.
Tip? redactie@pzc.nl
se cabriolet kwam showen, nam ze
maar al te graag plaats in de passagiers
stoel voor een ritje.
De haren wapperend in de wind stoven
moeder en zoon over verlaten landweg
getjes. Ze had het dan ook geweldig ge
vonden, sprak ze na afoop. „Het ging
hard. Die bomen langs de weg. Dat wa
ren geen bomen meer. Dat was gewoon
één plank."
Uw advertentie in the picture in de Modebijlagen van september?
Neem dan contact op met:
Verkoopteam Zeeland, telefoon (0118) 434 070
E-mail: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
MEEST CELEZEN
1. Man opgepakt na mislukte inbraak
2. Vrouwen lastig gevallen
3. Architect heeft geen vetorecht
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen