Infiniti G37 mooie verspilde moeite i to 17 vrijdag 24 juli 2009 PREMIÈRE Wie er precies op deze auto zit te wachten kan ik echt niet bedenken Bmff Infiniti G37 is een comfortabele sedan in het luxe-segment. foto GPD Als nieuwkomer op onze markt heeft een Japans luxe merk als Infiniti het natuur lijk moeilijk in deze tijden. Maar de auto's zelf zijn best. in orde, zoals de sedan G37. door Robbert Keegel Leuke namen voor auto's, daar doet Infiniti niet aan, anders dan moederbedrijf Nissan. Het kleine gamma wordt betiteld met onduidelijke letters en cijfers die op de cilinde rinhoud slaan. Dat geeft ten min ste een beetje houvast. Wij reden met een G37 in de sedanversie, maar daarnaast is er ook een hoogst aantrekkelijke coupé, ter- KORT Seat komt met drie versies Ibiza Als onderdeel van het Volkswa genconcern handhaaft Seat net zo'n spervuur van nieuwe mo dellen als hun bovenbazen. De vorig jaar goed vernieuwde Ibi za krijgt nu drie versies met flink wat Spaanse pepers in hun uitlaat: •de Cupra, de FR en de Bocanegra. De Cupra krijgt de 1,4 TSI met twee compressoren en 180 pk, ter wijl de erg 'racy' FR dezelfde mo tor met 150 pk heeft. Beide kracht bronnen zijn beschikbaar in de spectaculaire Bocanegra, die inder daad een grote zwarte muil heeft. Op alledrie zijn de zeventraps DSG-automaat leverbaar en het elektronische sperdifferentieel van de Golf GTI. De prijzen zijn nog niet bekendge maakt. wijl een oversmakelijke ogende ca briolet in de pijplijn zit. In de Ne derlandse verkopen (ze zijn pas se dert begin dit jaar aan de slag) ech ter domineert de grootste van de twee full-size MPV's schijnbaar te gen alle trends in. De sedan heeft het moeilijker en moet het als nieuwkomer boven dien opnemen tegen al lang op het pluche zittende kanjers van Audi, BMW en Mercedes, terwijl soortgenoten van andere luxetak- ken van Japanse merken ook nog een graantje meepikken. Dat wordt knokken, waarbij het inves teringsklimaat ook niet erg meezit. Maar luxedivisies van Japanners hebben het in Europa nooit mak kelijk. Mazda is allang gestopt met Xedos, Honda peinst er niet over met Acura en alleen Toyota heeft met Lexus vaste voet op ons conti nent. Een brede voet is dat aller- Mercedes C-Klasse weer efficiënter De Mercedes-Benz C-Klasse be gint het modeljaar 2010 met nieuwe motoren, zoals de C 250 CGI BlueEfficiency. Deze versie komt in de plaats van de C 230 met zescilinder benzinemotor. De direct ingespoten 1,8-liter viercilin- dei* turbomotor wordt standaard geleverd met automaat. De kracht bron levert 204 pk en 310 Nm en is vlot (0-100 km/u in 7,4 secon den, top 240 km/u), maar heeft een brandstofverbruik van gemid deld 7,2 l/ioo km en een C-label. Goed voor een B-label is de C 220 CDI BlueEfficiency, met zijn 2,1-li- ter commonrail turbodieselmotor van 170 pk en een koppel van 400 Nm (top 232 km/u en 0-100 in 8,4 sec). Toch blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 4,8 l/ioo km. minst. Dat Nissan niet zelf luxe merk Infiniti hierheen brengt zou de optimistische importeur aan het denken moeten zetten. Die importeur is een van de 'usual suspects' in dit soort gevallen, voormalig Mazda-importeur Auto- binck, in Haagse contreien beter bekend van Autopalacé De Binck- horst, die enkele jaren geleden ook al de import van Hyundai over nam. Nu ze Mazda kwijt zijn, heb ben ze kennelijk tijd over en dach ten maar eens aan Infiniti te begin nen. Naar verluidt proberen ze ook wat Chinees spul hierheen te halen - hopelijk is de kwaliteit daarvan dan een beetje op peil. Aan de kwaliteit van Infiniti schort het echter niet. Het is echt het beste waartoe Nissan in staat is en qua afwerking en materialen staan ze zeker op gelijke voet met Lexus. Top dus. Bij de twee Renault en Nissan investeren in batterijen In de verwachting dat elektrische tractie de toekomst heeft, gaat de alliantie van Renault en Nissan op verschillende plekken eigen fa brieken voor lithium-ion-batterij- en opzetten. Vorige maand werd in Japan al zo'n fabriek voor lithium-ion-bat- terijen geopend, waarbij bekend werd gemaakt een dergelijke vesti ging in de Amerikaanse staat Ten nessee te starten. Nu is besloten er ook vier in Euro pa te vestigen, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij een fabriek van de alliantie. Nissan lanceert dit jaar, op de jaar lijkse Tokyo Motor Show nog een elektrische auto voor massaproduc tie. Renault is pas in 2011 zo ver. dealers die Infiniti nu in Neder land heeft (bij Rotterdam en in Amsterdam) ligt de rode loper voor de klant uit zoals we dat bij Lexus gewend zijn. Slijtplekken vertoont die loper allerminst. Natuurlijk hoefje van het design geen wonderen te verwachten: dit genre auto's ziet er uit zoals Japan se ontwerpers denken dat Ameri kaanse klanten vinden hoe Japan se luxeauto's er uit moeten zien. Gezien de verkoopresultaten ginds hebben ze daar een juiste indruk van, ook al worden de Japanse merken keihard getroffen door de afzetcrisis. Wat wij mooi vinden speelt in het verhaal geen rol. Ook van binnen past alles in die formule. Wat minder chroom en andere opsmuk zou me welgeval lig zijn, maar natuurlijk zijn er klanten die hier van smullen. Op de bediening is weinig aan te mer ken: als eigenaar ben je er zo aan gewend. De beenruimte achterin is wat krap, hoewel de wielbasis toch 2,85 meter bedraagt. De kof fer kan 450 liter omvatten. Gek genoeg is de bediening van één ding niet zoals je van een Ja panner verwacht. Hij schakelt na melijk beroerd, zo zwaar dat arm- worstelaars er waarschijnlijk lek ker mee aan de slag kunnen. Het inleggen van de achteruit, he lemaal rechts naast het vlak van vijf en zes, vergt de dubbele back- hand-techniek van een Roger Fe- derer. Logischer is om de G37 met automaat te nemen en het is me een raadsel waarom de handbak hier geleverd wordt. Hoewel de G37 aan de Europese smaak is aangepast, bevalt de stuurbekrachtiging me ook matig. Onduidelijk en erg zoekerig in de middenstand, ondanks - of juist tengevolge van - de vierwielbestu- ring. Van de introductie herinner ik me dat zulks bij de G37 Coupé beter is - dus kan het hier óók. Over de prestaties geen klachten, de 320 pk van de 3,7-liter V6 zijn zeer acceptabel (0-100 in 5,8 tel len, top 249 km/u) en het ver bruik is zindelijk: 10,5 liter, bij een uitstoot van 249 g/km. Motorkeuze is er niet, wel is de op tie van vierwielaandrijving waar geen zinnig mens aan begint. Voor een prijs van 54-950 levert In finiti met de G37 sedan heel wat auto, maar wie er precies op zit te wachten kan ik echt niet beden ken. Het Infiniti-interieur straalt luxe en comfort uit. foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17