Infiniti G37 mooie verspilde moeite
i to 17
vrijdag 24 juli 2009
PREMIÈRE Wie er precies op deze auto zit te wachten kan ik echt niet bedenken
Bmff
Infiniti G37 is een comfortabele sedan in het luxe-segment. foto GPD
Als nieuwkomer op onze
markt heeft een Japans luxe
merk als Infiniti het natuur
lijk moeilijk in deze tijden.
Maar de auto's zelf zijn best.
in orde, zoals de sedan G37.
door Robbert Keegel
Leuke namen voor auto's,
daar doet Infiniti niet aan,
anders dan moederbedrijf
Nissan. Het kleine gamma
wordt betiteld met onduidelijke
letters en cijfers die op de cilinde
rinhoud slaan. Dat geeft ten min
ste een beetje houvast. Wij reden
met een G37 in de sedanversie,
maar daarnaast is er ook een
hoogst aantrekkelijke coupé, ter-
KORT
Seat komt met
drie versies Ibiza
Als onderdeel van het Volkswa
genconcern handhaaft Seat
net zo'n spervuur van nieuwe mo
dellen als hun bovenbazen.
De vorig jaar goed vernieuwde Ibi
za krijgt nu drie versies met flink
wat Spaanse pepers in hun uitlaat:
•de Cupra, de FR en de Bocanegra.
De Cupra krijgt de 1,4 TSI met
twee compressoren en 180 pk, ter
wijl de erg 'racy' FR dezelfde mo
tor met 150 pk heeft. Beide kracht
bronnen zijn beschikbaar in de
spectaculaire Bocanegra, die inder
daad een grote zwarte muil heeft.
Op alledrie zijn de zeventraps
DSG-automaat leverbaar en het
elektronische sperdifferentieel van
de Golf GTI.
De prijzen zijn nog niet bekendge
maakt.
wijl een oversmakelijke ogende ca
briolet in de pijplijn zit. In de Ne
derlandse verkopen (ze zijn pas se
dert begin dit jaar aan de slag) ech
ter domineert de grootste van de
twee full-size MPV's schijnbaar te
gen alle trends in.
De sedan heeft het moeilijker en
moet het als nieuwkomer boven
dien opnemen tegen al lang op
het pluche zittende kanjers van
Audi, BMW en Mercedes, terwijl
soortgenoten van andere luxetak-
ken van Japanse merken ook nog
een graantje meepikken. Dat
wordt knokken, waarbij het inves
teringsklimaat ook niet erg meezit.
Maar luxedivisies van Japanners
hebben het in Europa nooit mak
kelijk. Mazda is allang gestopt met
Xedos, Honda peinst er niet over
met Acura en alleen Toyota heeft
met Lexus vaste voet op ons conti
nent. Een brede voet is dat aller-
Mercedes C-Klasse
weer efficiënter
De Mercedes-Benz C-Klasse be
gint het modeljaar 2010 met
nieuwe motoren, zoals de C 250
CGI BlueEfficiency. Deze versie
komt in de plaats van de C 230
met zescilinder benzinemotor. De
direct ingespoten 1,8-liter viercilin-
dei* turbomotor wordt standaard
geleverd met automaat. De kracht
bron levert 204 pk en 310 Nm en
is vlot (0-100 km/u in 7,4 secon
den, top 240 km/u), maar heeft
een brandstofverbruik van gemid
deld 7,2 l/ioo km en een C-label.
Goed voor een B-label is de C 220
CDI BlueEfficiency, met zijn 2,1-li-
ter commonrail turbodieselmotor
van 170 pk en een koppel van 400
Nm (top 232 km/u en 0-100 in 8,4
sec). Toch blijft het gemiddelde
verbruik beperkt tot 4,8 l/ioo km.
minst. Dat Nissan niet zelf luxe
merk Infiniti hierheen brengt zou
de optimistische importeur aan
het denken moeten zetten.
Die importeur is een van de 'usual
suspects' in dit soort gevallen,
voormalig Mazda-importeur Auto-
binck, in Haagse contreien beter
bekend van Autopalacé De Binck-
horst, die enkele jaren geleden ook
al de import van Hyundai over
nam. Nu ze Mazda kwijt zijn, heb
ben ze kennelijk tijd over en dach
ten maar eens aan Infiniti te begin
nen. Naar verluidt proberen ze
ook wat Chinees spul hierheen te
halen - hopelijk is de kwaliteit
daarvan dan een beetje op peil.
Aan de kwaliteit van Infiniti
schort het echter niet. Het is echt
het beste waartoe Nissan in staat
is en qua afwerking en materialen
staan ze zeker op gelijke voet met
Lexus. Top dus. Bij de twee
Renault en Nissan
investeren in batterijen
In de verwachting dat elektrische
tractie de toekomst heeft, gaat
de alliantie van Renault en Nissan
op verschillende plekken eigen fa
brieken voor lithium-ion-batterij-
en opzetten.
Vorige maand werd in Japan al
zo'n fabriek voor lithium-ion-bat-
terijen geopend, waarbij bekend
werd gemaakt een dergelijke vesti
ging in de Amerikaanse staat Ten
nessee te starten.
Nu is besloten er ook vier in Euro
pa te vestigen, bij voorkeur zo
dicht mogelijk bij een fabriek van
de alliantie.
Nissan lanceert dit jaar, op de jaar
lijkse Tokyo Motor Show nog een
elektrische auto voor massaproduc
tie.
Renault is pas in 2011 zo ver.
dealers die Infiniti nu in Neder
land heeft (bij Rotterdam en in
Amsterdam) ligt de rode loper
voor de klant uit zoals we dat bij
Lexus gewend zijn. Slijtplekken
vertoont die loper allerminst.
Natuurlijk hoefje van het design
geen wonderen te verwachten: dit
genre auto's ziet er uit zoals Japan
se ontwerpers denken dat Ameri
kaanse klanten vinden hoe Japan
se luxeauto's er uit moeten zien.
Gezien de verkoopresultaten ginds
hebben ze daar een juiste indruk
van, ook al worden de Japanse
merken keihard getroffen door de
afzetcrisis. Wat wij mooi vinden
speelt in het verhaal geen rol.
Ook van binnen past alles in die
formule. Wat minder chroom en
andere opsmuk zou me welgeval
lig zijn, maar natuurlijk zijn er
klanten die hier van smullen. Op
de bediening is weinig aan te mer
ken: als eigenaar ben je er zo aan
gewend. De beenruimte achterin
is wat krap, hoewel de wielbasis
toch 2,85 meter bedraagt. De kof
fer kan 450 liter omvatten.
Gek genoeg is de bediening van
één ding niet zoals je van een Ja
panner verwacht. Hij schakelt na
melijk beroerd, zo zwaar dat arm-
worstelaars er waarschijnlijk lek
ker mee aan de slag kunnen.
Het inleggen van de achteruit, he
lemaal rechts naast het vlak van
vijf en zes, vergt de dubbele back-
hand-techniek van een Roger Fe-
derer. Logischer is om de G37 met
automaat te nemen en het is me
een raadsel waarom de handbak
hier geleverd wordt.
Hoewel de G37 aan de Europese
smaak is aangepast, bevalt de
stuurbekrachtiging me ook matig.
Onduidelijk en erg zoekerig in de
middenstand, ondanks - of juist
tengevolge van - de vierwielbestu-
ring. Van de introductie herinner
ik me dat zulks bij de G37 Coupé
beter is - dus kan het hier óók.
Over de prestaties geen klachten,
de 320 pk van de 3,7-liter V6 zijn
zeer acceptabel (0-100 in 5,8 tel
len, top 249 km/u) en het ver
bruik is zindelijk: 10,5 liter, bij een
uitstoot van 249 g/km.
Motorkeuze is er niet, wel is de op
tie van vierwielaandrijving waar
geen zinnig mens aan begint.
Voor een prijs van 54-950 levert In
finiti met de G37 sedan heel wat
auto, maar wie er precies op zit te
wachten kan ik echt niet beden
ken.
Het Infiniti-interieur straalt luxe en comfort uit. foto's GPD