Windstilte in open Lexus IS 250C
auto 115
Ferrie de Neree, Lexus Van
Dorst, Breda
vrijdag 24 juli 2009
Een open auto met vier
zitplaatsen is eigenlijk toch
niet meer dan een tweeper
soons, want achterin heerst
meestal een kleine orkaan.
Maar in de Lexus IS 250C
is het achterin wel degelijk
uit te houden.
door Robbert Keegel
Dat de wind tot rijsnelhe-
den van pakweg 120 kilo
meter per uur ook achter
in de Lexus IS 250C wei
nig vat op de inzittenden heeft, is
te danken aan de verfijning van de
luchtstromen door de Japanse in
genieurs. Het lawaai van de wind
valt ook erg mee, zodat je zelfs tot
kruissnelheid met de passagiers
achterin kunt spreken.
Als je het dak van de IS 250C ver
volgens in de bliksemtijd van twin
tig seconden sluit, kom je wel tot
de ontdekking dat de Lexus-ont-
werpers wat minder hun best heb
ben'gedaan. De dichte IS 250C is
niet bepaald een elegante verschij
ning, met zijn ver naar achteren
uitstekende kofferbak. Daarin vin
den we dan wel 420 liter laadvolu
me, volgens Lexus de grootste in
houd in deze klasse. Met geo
pende kap blijft er echter bitter
weinig ruimte over: 165 liter.
De open IS staat op hetzelfde on
derstel (wielbasis 2,73 meter) als
de sedan, maar is zes centimeter
langer, en deelt ook het interieur
voor het overgrote deel. Ook moto
risch is de coupécabriolet op de se
dan gebaseerd, maar er is slechts
één krachtbron beschikbaar, de
Direct, in de eerste keer.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
Poeh, moeilijke vraag. Het verkeer
is wel goed geregeld, dus ik ben te
vreden. Nou ja, van mij zou de
snelheid op een aantal provinciale
wegen wel van 80 naar 100 kilome
ter mogen.
Wat vindt u een lelijke auto?
Daar kan ik kort over zijn: een
Hummer.
Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
Rustig en sociaal. Ik houd echt re
kening met anderen.
AUTOTEST Ook achterin rust dankzij verfijning van luchtstromen door Japanse ingenieurs
2,5-liter V6 met directe injectie die
uitsluitend nog met zestraps auto
maat wordt geleverd. Terecht voor
zo'n op comfort gerichte cabriolet.
Het tot 1700 kilogram toegenomen
gewicht van de open versie en de
langere overbrenging beroven deze
IS van elke neiging tot sportiviteit.
De auto voelt dus aanzienlijk pret
tiger aan als je er kalm mee kruist
- en dat is toch het doel waar de
cabriorijder naar moet streven.
Dan komt ook de comfortabele ve
ring tot zijn recht en kun je genie
ten van de luxueuze uitrusting.
Mede daardoor is de IS 250C niet
goedkoop: vanaf 61.200 euro voor
de Luxury-versie.
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Frank Dhaenens is eigenaar van het strandpaviljoen
De Piraat in Cadzand-Bad. Voor de bevoorrading
van zijn restaurant moet hij over duin en strand.
ooit hebt gereden en waar was
dat?
Ik denk iets van 180 kilometer per
uur; want harder kan mijn Toyota
niet. Dat zal op de Expressweg tus
sen Knokke en Antwerpen zijn ge
weest.
Wat voor auto rijdt u?
In een Toyota Landcruiser. Het is
mijn tweede in tien jaar.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Dat is en blijft toch mijn huidige
auto. De Landcruiser is zeer ge
schikt voor mijn werk in De Pi
raat. Want ik moet altijd over het
strand.
Een wagen die kracht bovendien
met luxe combineert. Twee in één,
dus.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Eigenlijk aan bijna niks. Nou ja,
nu ik erover nadenk, misschien
aan verkeersdrempels. Soms liggen
er wel overdreven veel van die hob
bels.
Hebt u ook een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Nou, eigenlijk niet. Ik ben best wel
fatsoenlijk, vind ik zelf.
Wat is de hoogste snelheid die u
Wanneer heeft u voor het laatst
een bekeuring gekregen waar
voor?
O, dat is nog niet zo heel lang gele
den, hoor. Dat was voor een te ho
ge snelheid. Zes kilometer te hard
op de weg van Oostburg naar
Draaibrug.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
„De IS 250C is een echte vierzitter met
een kap die zich in twintig seconden
opent. De Lexus beschikt over een hard
klapkap, dus als je niet open rijdt, heb je
een coupé. Sterk punt is daarnaast de
emotie die het IS-model oproept."
De wind heeft weinig vat op de kuip van de open Lexus.
Met gesloten dak is de Lexus bepaald geen elegante verschijning, foto CPD