Windstilte in open Lexus IS 250C auto 115 Ferrie de Neree, Lexus Van Dorst, Breda vrijdag 24 juli 2009 Een open auto met vier zitplaatsen is eigenlijk toch niet meer dan een tweeper soons, want achterin heerst meestal een kleine orkaan. Maar in de Lexus IS 250C is het achterin wel degelijk uit te houden. door Robbert Keegel Dat de wind tot rijsnelhe- den van pakweg 120 kilo meter per uur ook achter in de Lexus IS 250C wei nig vat op de inzittenden heeft, is te danken aan de verfijning van de luchtstromen door de Japanse in genieurs. Het lawaai van de wind valt ook erg mee, zodat je zelfs tot kruissnelheid met de passagiers achterin kunt spreken. Als je het dak van de IS 250C ver volgens in de bliksemtijd van twin tig seconden sluit, kom je wel tot de ontdekking dat de Lexus-ont- werpers wat minder hun best heb ben'gedaan. De dichte IS 250C is niet bepaald een elegante verschij ning, met zijn ver naar achteren uitstekende kofferbak. Daarin vin den we dan wel 420 liter laadvolu me, volgens Lexus de grootste in houd in deze klasse. Met geo pende kap blijft er echter bitter weinig ruimte over: 165 liter. De open IS staat op hetzelfde on derstel (wielbasis 2,73 meter) als de sedan, maar is zes centimeter langer, en deelt ook het interieur voor het overgrote deel. Ook moto risch is de coupécabriolet op de se dan gebaseerd, maar er is slechts één krachtbron beschikbaar, de Direct, in de eerste keer. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Poeh, moeilijke vraag. Het verkeer is wel goed geregeld, dus ik ben te vreden. Nou ja, van mij zou de snelheid op een aantal provinciale wegen wel van 80 naar 100 kilome ter mogen. Wat vindt u een lelijke auto? Daar kan ik kort over zijn: een Hummer. Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Rustig en sociaal. Ik houd echt re kening met anderen. AUTOTEST Ook achterin rust dankzij verfijning van luchtstromen door Japanse ingenieurs 2,5-liter V6 met directe injectie die uitsluitend nog met zestraps auto maat wordt geleverd. Terecht voor zo'n op comfort gerichte cabriolet. Het tot 1700 kilogram toegenomen gewicht van de open versie en de langere overbrenging beroven deze IS van elke neiging tot sportiviteit. De auto voelt dus aanzienlijk pret tiger aan als je er kalm mee kruist - en dat is toch het doel waar de cabriorijder naar moet streven. Dan komt ook de comfortabele ve ring tot zijn recht en kun je genie ten van de luxueuze uitrusting. Mede daardoor is de IS 250C niet goedkoop: vanaf 61.200 euro voor de Luxury-versie. TIEN AUTOVRACEN AAN: Frank Dhaenens is eigenaar van het strandpaviljoen De Piraat in Cadzand-Bad. Voor de bevoorrading van zijn restaurant moet hij over duin en strand. ooit hebt gereden en waar was dat? Ik denk iets van 180 kilometer per uur; want harder kan mijn Toyota niet. Dat zal op de Expressweg tus sen Knokke en Antwerpen zijn ge weest. Wat voor auto rijdt u? In een Toyota Landcruiser. Het is mijn tweede in tien jaar. In wat voor auto zou u willen rijden? Dat is en blijft toch mijn huidige auto. De Landcruiser is zeer ge schikt voor mijn werk in De Pi raat. Want ik moet altijd over het strand. Een wagen die kracht bovendien met luxe combineert. Twee in één, dus. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Eigenlijk aan bijna niks. Nou ja, nu ik erover nadenk, misschien aan verkeersdrempels. Soms liggen er wel overdreven veel van die hob bels. Hebt u ook een onhebbelijkheid in het verkeer? Nou, eigenlijk niet. Ik ben best wel fatsoenlijk, vind ik zelf. Wat is de hoogste snelheid die u Wanneer heeft u voor het laatst een bekeuring gekregen waar voor? O, dat is nog niet zo heel lang gele den, hoor. Dat was voor een te ho ge snelheid. Zes kilometer te hard op de weg van Oostburg naar Draaibrug. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? „De IS 250C is een echte vierzitter met een kap die zich in twintig seconden opent. De Lexus beschikt over een hard klapkap, dus als je niet open rijdt, heb je een coupé. Sterk punt is daarnaast de emotie die het IS-model oproept." De wind heeft weinig vat op de kuip van de open Lexus. Met gesloten dak is de Lexus bepaald geen elegante verschijning, foto CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15