IO vrijdag 24 juli 2009 De Mont Ventoux is een le- tekst en foto's René Schrier gendarische berg. Hij spreekt tot de verbeelding van zeer veel fietsers. Morgen is de finish van de etappe Montélimar-Mont Ventoux bovenop de berg. Al dagenlang verzamelen wielerliefhebbers zich langs het parkoers om er een goede plek voor zaterdag te bemachtigen. Mont Ventoux Dijon FRANKRIJK Lyon ZWI Grenoble Avignon Montpellier^ Marseille Ik vond het heel zielig. Het is nog niet zo lang geleden. Donderdagmorgen 11 juni 2009. Ik zat in de auto, ik geef dat gewoon toe, enkele meters voor de top van de Mont Ventoux. Ik was al een paar hon derd toerfietsers gepasseerd die op weg naar boven waren. En boven op die top waren allerlei figuren bezig met de voorbereidingen voor de aankomst van de vijfde etappe van de Dauphiné Libéré van Valence naar de Mont Ven toux. Aan de dranghekken werden spandoeken aangebracht. Op de streep moest ook van alles gebeu ren. Samen met de auto's van an dere bezoekers aan de top van de kale berg veroorzaakte dat een op stopping en een korte file van au to's. En daar deed zich iets vreselijks voor. De een na de ander moest van de fiets omdat ze er niet door konden. Dan heb je vanuit Be- doin, het dorp aan de voet van de berg, 22 kilometer alleen maar ge klommen en afgezien en kou gele den en gedacht aan afstappen en toch doorgezet. En dan moet je nog een meter of vijftig en kun je niet meer verder omdat er auto's in de weg staan. Waaronder die van mij. Ik vond het vreselijk en schaam me diep. Die laatste bocht vormt misschien wel een van de steilste stukjes van de beklimming van de berg. je zal er maar weet ik hoe lang naartoe geleefd hebben. Dan ben je einde lijk boven. En dan begint daar de ellende. Aan de andere kant: er zijn een paar dagen waarop je eigenlijk van tevoren weet dat je beter niet op de fiets, soms niet met de auto en soms zelfs helemaal niet de Mont Ventoux op moet gaan. Dat is de jaarlijkse aankomst van de Dauphiné Libéré en de keren dat de Tour de France deze berg pas seert. Toen ik naar de berg reed, was de top in een wolk ver borgen. Het zag er weinig aanlokkelijk uit. Bovenop waaide het hard. Het was er koud. Geluk kig trok de mist op toen ik mijn auto parkeerde. Op de top van de berg kunnen ex treme weersomstandigheden heer sen. 's Winters kan het er 30 gra den onder nul zijn en 's zomers meer dan 40 graden boven nul. Er zijn windsnelheden gemeten van 320 kilometer per uur. Deze berg krijgt voor steeds meer (toerfiet sers een magische aantrekkings kracht. je moet die berg een keer beklommen hebben, zoals ook Al- pe d'Huez zoiets heeft. De klim van de Mont Ventoux meet vanuit Bedoin een lengte van 21,5 kilome ter naar een hoogte van 1912 me ter. Er wordt geschat dat het hele jaar door dagelijks gemiddeld 600 fiet sers de berg beklimmen. Gisteren bijvoorbeeld werden er tochten ge organiseerd met het oog op de Touretappe en reden ongeveer 10.000 toerfietsers naar boven. Dinsdag al was in een straal van 100 kilometer rond de berg geen hotelbed meer te vinden. Er zijn drie manieren om bij de top te komen. De oudste route is slagen van de eerste tochten op de fiets de berg op, zijn er natuurlijk niet. Al waren die eerste ritten wel heuse ondernemingen. Maar daar stond de pers op dat moment nog niet met de neus bovenop. Toch spelen journalisten - zoals ook in Het hele jaar door beklimmen dagelijks gemiddeld zeshonderd fietsers de A/lont Ventoux. die vanuit Bedoin (21 kilometer), die wordt beschouwd als de moei lijkste. De renners zullen deze rou te zaterdag nemen. Dan is er de noordelijke route vanuit Malaucè- ne, de minst zonnige route. Er is een route vanuit Sault, de oostelij ke route, die het langst is (26 kilo meter) en bij Chalet Reynard sa menkomt met de route uit Bedoin. En dan is er nog een verbindings weg tussen de route uit Bedoin en de noordelijke route. Eenmaal vanuit het bos gekomen, zaterdag is dat bij Chalet Reynard, ligt ineens die enorme hoop ste nen voor je. Onderweg heb je al eens schuins gekeken naar dat wit te torentje op de top. Ie weet dat je daar uit moet komen, maar het is nog zo ver weg. En dan ineens is al les heel kaal en zijn er alleen maar stenen. Je rijdt in een vreselijk kou de wind of juist onder tropische omstandigheden. Er lijkt geen tus senweg. En toch ga je door. Dat is iets van alle tijden. Veel ver- de geschiedenis en organisatie van de Tour de France - een grote rol in de wielergeschiedenis van de Mont Ventoux. Flet moet de op richter van het blad 'Le Cycliste', Paul de Vivie, geweest zijn, die in 1902 samen met vier vrienden als een van de eersten besloot de berg met de fiets te beklimmen. Hij wil de een bezoek brengen aan het me teorologisch station dat in 1882 op de top is gebouwd. Een van die vrienden was de directeur van de krant 'La Provence Sportive', Adolphe Benoit. De eerste poging strandde na 10 kilometer in een he vig onweer. De dag erna waren de mist en de kou aanleiding om het na 15 kilometer op te geven. De derde keer slaagde wel. Benoit schreef daarover: „De beklimming van de Mont Ventoux kost zeven uur in een auto, zes uur te voet en drieënhalf uur voor een getrainde fietser. De duizelingwekkende af daling over het rotsachtige pad met een helling van 12 procent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10