en Herkomst 61 lit selectie donderdag 23 juli 2009 Sabra en Shatila. Vluchte lingenkampen waar in 1982 honderden Pales- tijnen werden vermoord door christelijke Libanese mili ties, die banden met Israël on derhielden. Jean Genet, politiek geëngageerd Frans schrijver, wijdde er een hoofdstuk aan in zijn boek L'Ennemi Déclaré, dat voor Dove Allouche aanleiding was voor een kunstproject. Rob Johannesma gebruikte een foto van de situatie na een van de ve le Israëlische luchtaanvallen op Rafa in de Gazastrook. Tentoon stellingen met een verwant mo tief: het conflict tussen Israël en de Palestijnen. Is dit politieke kunst? Ja, voor zo ver er een directe verwijzing is naar een politiek-maatschappelijke situatie. Nee, omdat het werk niet propagandistisch is, niet zwart-wit wordt neergezet. Sterker nog, de politieke laag is ingebed in vele an dere. Het werk van beide kunste naars is een verbeelding van hoe je naar de werkelijkheid kunt kijken en wat de rol van beelden is bij zien, bij betekenis geven. Johannes ma gebruikt visueel materiaal, vooral foto's uit het publieke do mein en pakte groot uit, Allouche maakte zelf foto's en een intieme presentatie. De Vleeshal. De op rollen papier geprinte foto van Rafa is omgeven door een soort lijst van kranten. Daaromheen en erachter nog meer kranten, de tekst voor een deel leesbaar. Berichten over ener gie, tv-programma's én het con flict. Je ziet dat de foto van Rafa uit delen is samengesteld, sommi ge wat donkerder dan andere en hier en daar in kleur. De foto is ei genlijk een collage, net zoals wat eromheen is verzameld. Dat maakt duidelijk dat het om een kunstwerk gaat: een ge(re)con- strueerd beeld. Daarvan is dan weer een foto gemaakt. Ik moet denken aan de i7e-eeuwse trompe-l'oeil schilders. Die presen teerden hun kunst als de werkelijk heid, de visuele waarheid. De be schouwer genoot van de perfecte illusie. Hier echter doorbreekt het beeld de illusie. Het daagt uit, prik kelt visueel en intellectueel. De werkelijkheid van Rafah is niet door Johannesma zelf waargeno men. Hij kent de situatie via een foto en maakt zichtbaar dat hij er met andere informatie zelf een beeld van schept dat bestaat uit fragmenten. Er is samenhang, maar geen afgerond geheel. Er is letterlijk ruimte achter het beeld. Johannesma heeft stukken weggesneden, waardoorheen je 'dezelfde' foto in de verte ziet, ge flankeerd door een eveneens uit delen opgebouwde (kranten)foto van 'Johannes de Doper', naar het schilderij dat Geertgen tot Sint Jans uit de 15e eeuw. Als je er naar toe loopt, passeer je drie kleine monitoren met in kleur trage beel den van de oerbossen op Vancou ver Island: licht (en donker), ruim te en beweging. Tijd. Elementen die in het werk achterin ook aan wezig zijn. Je ziet een gerecon strueerde foto van een reproductie van een fictief beeld, gemaakt door een schilder, die noch Johan nes, noch de streek waar deze bijna 2000 jaar terug leefde ooit zag. Een schilder die desondanks een beeld schiep dat het idee be vestigde dat zijn publiek van de heilige had. Beeld en idee zijn door Johannes ma veranderd: Johannes' hoofd is verdwenen, evenals het Lam Gods, waar alleen nog de voorpo ten van resten. Rafa is trouwens niet zo ver van de plaats waar Jo hannes zich ophield. Een sprong in tijd en ruimte. In beide beelden komen bomen voor, net zoals in de video's. Bomen, de natuur, een constante die alle momenten met elkaar verbindt. Johannesma is dus ook verwant met de romanti sche schilders die de natuur als mensen overstijgend fenomeen in hun kunst introduceerden Los van het feit dat je weer met je neus op een politiek probleem wordt gedrukt, is de kern van wat Johannesma teweegbrengt een be sef dat beelden van de werkelijk heid - en daarmee ook onze visie op die werkelijkheid - niet vast en waar zijn, maar een constructie, af hankelijk van de context van de maker. De meerwaarde is dat hij dat besef subtiel betrekt op de poli tieke realiteit. Alleen wanneer je je los kunt maken van de bestaande beelden, kom je misschien uit bij wat waarheid genoemd zou kun nen worden. Zou de natuur daar de sleutel voor bieden? In de tekeningen van Dove Al louche is de natuur ook promi nent aanwezig. Hij tekende 140 keer - naar evenzoveel foto's - een verbrand bos van eucalyptusbo men en noemde het project Méla- nophila II, naar een kever die vuur opzoekt en zich voortplant op ver brand hout. De reeks is een meta foor voor de vernietiging van le ven in de genoemde kampen, die als onderdeel van decennia geweld de haat van veel overlevenden en veel van hun nakomelingen tot hun drijvende kracht maakte. Het vuur dat woedt en pas stopt als al les is vernietigd. Intussen schijnen er op de plekken die Allouche vast legde weer eucalyptusbomen te groeien. De kevers zijn verdwenen of op zoek naar een nieuwe brand haard. Allouche maakte een werk van pijn, woede, en van hoop. Het om zetten van foto's naar tekeningen verwijst naar het zelf creëren van een beeld dat bestaat uit vele waar nemingen en dat zich over lange tijd en via grote concentratie vorm de. Daarin ligt de zin van dit pro ject, dat een ingetogen pendant is van het werk in de Vleeshal. Exposities: Rob Johannesma in De Vleeshal, Markt, Middelburg; Dove Allouche in De Kabinetten van de Vleeshal, Zusterstraat 1, Middelburg. Beide te bezoeken t/m 13 september, di. t/m zo. 13.00-17.00 uur. Rechts: werk van Rob Johannesma in De Vleeshal. Links: Grafiettekeningen -gebaseerd op foto's - van Dove Allouche in De Kabinetten van de Vleeshal. André Kappert In zijn schilderijenreeks met de iro nische titel Going knots speelt Kap pert een spel met de spanning tus sen de organische groeiwijze van de knotwilg en de menselijke nei ging tot ordening en beheersing. Tevens is een mooie hommage te zien aan de schilder Weisssen- bruch. Nog vier dagen in de NH Kerk, Ring, Burgh-Haamstede, dagelijks 13.30- 16.30 uur. Mieke Groot Zij had lang de leiding over de glas afdeling van de Rietveld Acade mie. De vorm, de kleur en de huid van haar werken zijn geïnspireerd door de Afrikaanse cultuur, met name die van Mali en Congo. Kunsthandel Thom Schaar toont dertien verrassende objecten. t/m 2 augustus, Kunsthandel Thom Schaar, Lange Noordstraat 55, Middelburg, vr. en za., 12.00-17.00 uur. Angenelle Thijssen Zij laat zich inspireren door de na tuur. Haar landschappen zijn geen directe weergave van een bepaalde plek, maar een verbeelding van sfeer en emoties vertaald in helde re kleuren en sprankelend licht. Daarnaast maakt zij houtsneden, even kleurrijk en dynamisch als de schilderijen. t/m 30 augustus, Galerie Het Moment, Poststraat 28, Zierikzee, vr-zo. 11.00-17.30 uur. Joodse cultuur Vier exposanten verbeelden hun beleving van de joodse cultuur. Mels Sluyser en Martha Woonink- Hofman roepen in hun schilde rijen vooral herinneringen op. Si- mone Levy maakt vlammende houtsculpturen en Abraham Ya- kin kleurige theatermaskers. t/m 1/8, De Osseberg, Singel weg 11, Grijpskerke. Do-za, 14.00-17.00 uur. Werk Mels Sluyser ook in Synagoge en de Wandelkerk, Middelburg. Thomas Huyghe Verwerkt beelden uit de populaire media tot driedimensionale schil derijen met mensen in de hoofd rol. Hij brengt ze samen in installa ties als The Player 2.1 die een speels, ironisch en soms grimmig commentaar vormen op de samen leving. Als bezoeker maak je even deel uit van een werkelijkheid die je een ongemakkelijk gevoel geeft. t/m 6/9, deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen, wo-zo, 12.00-17.00 uur. Wekelijks signa leert Nico Out de beste beel dende kunst die in Zeeland is te zien. Deze do»,uit»out week Rob Johannesma in de Vlees hal en Dove Allouche in De Kabi netten van de Vleeshal in Middel burg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 50