pÉiRiTRSjACDT
llMÉpfiRiA^Ëprr
!:MËRjTRjAAg;Dr T"
geannuleerd
|.UrÉrRfT(F:[A!AG'D"r
geannuleerd
Financiële crisis zorgt voor
jokvakanties en sta-stoelen
naar Turkije..:
||5|R[TjR|A|Aiprn
II
geannuleerd
geannuleerd
d24
geannuleerd
'Je zult door die vertraagde vlucht maar net het huwelijk van je
beste vrienden mislopen'
donderdag 23 juli 2009
Barbara den Uijl van de Consumentenbond
Remarks
Opmerkingen
Gate
Poort
Door de recessie hebben
veel Nederlanders hun va
kantie aangepast. Ze pro
beren zo goedkoop moge
lijk te reizen, of ze jokken
over hun bestemming.
Nog nooit kwam het aan
tal boekingen voor de
zomervakantie zo lang
zaam op gang als dit
jaar, zegt de branche-organisatie
ANVR. Voorzichtig worden de
laatste weken weer last-minutes
geboekt naar de Turkse, Griekse
en Spaanse zon. Toch is het aantal
reizen nog altijd tien procent lager
dan vorig jaar.
En opvallend meer mensen gaan
niet meer met het vliegtuig maar
met een (oude) auto op vakantie.
Met alle (pech)problemen van
dien.
Door de crisis komen verschillen
de initiatieven naar boven. Zo
maakte Ryanair onlangs bekend
om 'sta-stoelen' te introduceren.
De prijsvechter zou de komende
drie jaar in de Boeing 737 vijftig
staanplaatsen willen plaatsen. Als
het plan tenminste door Boeing
Staand vliegen
Ryanair overweegt om passagiers
staand te gaan vervoeren om kosten
te besparen.
concept
staanplaats
afstand 63,5 cm
Bij een standaard vlieg-
tuigstoel is dit 76,2 cm.
Passagiers steunen tegen een rug
leuning en worden door een harnas
op hun plek gehouden.
infographic: CRW/ANP
en de Ierse luchtvaartautoriteiten
wordt goedgekeurd. Tijdens start
en landing wordt de passagier on
dersteund door een heupriem en
schouderbanden. De staanplaat
sen zouden alleen beschikbaar
zijn op korte vluchten, tot maxi
maal een uur. De sta-stoel is zeker
de helft goedkoper. Ryanair ver
wacht dat vooral jonge mensen en
zakenreizigers de stoelen zullen
boeken. Ook de Chinese lucht
vaartmaatschappij Spring Airlines
zou plannen hebben voor staan
plaatsen en onderhandelt daar
over met vliegtuigbouwer Airbus.
Oplichters proberen intussen ook
een slaatje te slaan uit de crisis, zo
vreest de Stichting Garantiefonds
Reisgelden (SGR). De stichting
vermoedt dat er bij veel faillisse
menten van touroperators naar
Turkije fraude in het spel is.
Trendwatcher Adjiedj Bakas voor
spelt door de recessie de opkomst
van de 'jokvakantie'. Mensen ver
tellen aan vrienden, collega's of fa
milieleden dat ze een vakantiereis
naar een verre bestemming heb
ben geboekt, maar komen in wer
kelijkheid de deur niet uit. Ze
gaan onder de zonnebank en slui
ten zich met de gordijnen dicht
wekenlang op. Reisverhalen en va
kantiekiekjes worden via Google
en Photoshop bij elkaar gesprok
keld.
Wie door geldgebrek geen verre
reis kan maken, kan volgens Bakas
zo toch zonder gezichts- of status
verlies doen alsof hij de luxe leef
stijl en avontuurlijke vakanties ge
woon kan voortzetten.
Geschillencommissie
instapweigering door overboeking.
„Vliegmaatschappijen proberen bij
elke vlucht in te schatten hoeveel
mensen er niet op komen dagen",
Bij meer dan twee uur
vertraging gratis drankje
en soms hotelovernachting
zegt hoogleraar vervoerseconomie
Jaap de Wit. „En regelmatig gaat
die kansberekening mis. Via de
commissie zou er nu een vaste ver
goeding moeten komen voor de
mensen die ondanks hun boeking
niet mee kunnen. Voorheen was
dat veel informeler geregeld. Er wa
ren allerlei studenten die zo een
zakcentje bij hoopten te verdie
nen. Ze boekten een vlucht in het
hoogseizoen en rekenden erop dat
ze een paar honderd euro kregen
om een vlucht later te nemen.
Maar ja, er zitten natuurlijk niet al
tijd studenten aan boord die zo'n
deal willen maken."
De Consumentenbond is blij met
de komst van de commissie die
mede door de bond zwaar is be
vochten. „Reizigers hebben rech
ten. Maar in de praktijk was het
moeilijk om dat recht te halen",
zegt Barbara den Uijl van de Con
sumentenbond. „Je zult door die
vertraging maar net een belangrij
ke afspraak of het huwelijk van je
beste vrienden mislopen. Dan
moest je voorheen naar de vlieg
maatschappij die zich vaak op
overmacht beroept. Dat is lang
niet altijd terecht. Als je bijvoor
beeld niet zorgt voor voldoende
goede toestellen in een piek als dit
weekeinde, is dat de vliegmaat
schappij te verwijten."
Passagiers konden als uiterste red
middel altijd al naar de rechter
stappen. „Maar wie doet dat nou?
Dus lieten passagiers het er vaak
maar bij zitten. Begrijpelijk, maar
Rechten van de luchtvaartpassagier
het probleem
financiële compensatie
overige rechten
<1.500 km
1.500-
3.000 km
>3.500 km
vervangende
vlucht
restitutie
ticket
maaltijd
hotel
instapweigering*
€250
€400
€600
annulering
€250**
€400**
€600**
vertraging***
recht op Geen toegang tot geboekte vlucht, meestal door overboeking.
Tenzij de luchtvaartmaatschappij kan bewijzen niet verantwoordelijk te zijn
geen recht opvoorde vertraging.
2,3 of 4 uur en meer, afhankelijk van
de vluchtafstand.
Bij vertraging van meer dan 5 uur.
niet eerlijk. Passagiers hebben nu
een laagdrempelige, snelle en goed
kope manier om vliegconflicten
op te lossen. Zo heb je nu geen ad
vocaat nodig, en dat scheelt aardig
op de rekening."
De Consumentenbond is nog niet
helemaal tevreden. „Ook andere
klachten zouden aan de commis
sie voorgelegd moeten kunnen
worden, zoals verloren bagage, pro
blemen bij het inchecken en fou
ten bij reservering. En meer maat
schappijen moeten zich aansluiten
bij de geschillencommissie, zoals
British Airways en Ryanair die
geen lid zijn van de branche-orga
nisatie Barin."
infographic. AA bron; Consumentenbond
Een conflict aankaarten bij de ge
schillencommissie luchtvaart kost
50 euro.
Hulp van een advocaat of een ande
re rechtshulpverlener is in principe
niet nodig.
Het geschil moet betrekking heb
ben op: de instapweigering van de
luchtvaartmaatschappij (als de
vlucht is overboekt), een annule
ring of een langdurige vertraging.
De eerste luchthaven van het ver
trek moet in Nederland liggen (Am
sterdam, Lelystad, Eindhoven, Gro
ningen, Rotterdam, Maastricht of
Twente).
De vlucht waarover een klacht
wordt ingediend moet op of na 1
juli 2009 zijn geweest.
De Geschillencommissie bestaat
uit drie (onpartijdige) leden: een
voorzitter die is voorgedragen
door de Stichting Geschillencom
missies voor Consumentenzaken,
een lid voorgedragen door de Con
sumentenbond en een lid voorge
dragen door de branche-organisa
tie van de vliegmaatschappijen.
De Commissie gaat uit van de be
trokken Europese verordeningen.
Zo kan de Commissie onder meer
beslissen om een financiële com
pensatie toe te kennen of terugbe
taling van het ticket.
De uitspraak is bindend.
www.degeschillencommissie.nl