pÉiRiTRSjACDT llMÉpfiRiA^Ëprr !:MËRjTRjAAg;Dr T" geannuleerd |.UrÉrRfT(F:[A!AG'D"r geannuleerd Financiële crisis zorgt voor jokvakanties en sta-stoelen naar Turkije..: ||5|R[TjR|A|Aiprn II geannuleerd geannuleerd d24 geannuleerd 'Je zult door die vertraagde vlucht maar net het huwelijk van je beste vrienden mislopen' donderdag 23 juli 2009 Barbara den Uijl van de Consumentenbond Remarks Opmerkingen Gate Poort Door de recessie hebben veel Nederlanders hun va kantie aangepast. Ze pro beren zo goedkoop moge lijk te reizen, of ze jokken over hun bestemming. Nog nooit kwam het aan tal boekingen voor de zomervakantie zo lang zaam op gang als dit jaar, zegt de branche-organisatie ANVR. Voorzichtig worden de laatste weken weer last-minutes geboekt naar de Turkse, Griekse en Spaanse zon. Toch is het aantal reizen nog altijd tien procent lager dan vorig jaar. En opvallend meer mensen gaan niet meer met het vliegtuig maar met een (oude) auto op vakantie. Met alle (pech)problemen van dien. Door de crisis komen verschillen de initiatieven naar boven. Zo maakte Ryanair onlangs bekend om 'sta-stoelen' te introduceren. De prijsvechter zou de komende drie jaar in de Boeing 737 vijftig staanplaatsen willen plaatsen. Als het plan tenminste door Boeing Staand vliegen Ryanair overweegt om passagiers staand te gaan vervoeren om kosten te besparen. concept staanplaats afstand 63,5 cm Bij een standaard vlieg- tuigstoel is dit 76,2 cm. Passagiers steunen tegen een rug leuning en worden door een harnas op hun plek gehouden. infographic: CRW/ANP en de Ierse luchtvaartautoriteiten wordt goedgekeurd. Tijdens start en landing wordt de passagier on dersteund door een heupriem en schouderbanden. De staanplaat sen zouden alleen beschikbaar zijn op korte vluchten, tot maxi maal een uur. De sta-stoel is zeker de helft goedkoper. Ryanair ver wacht dat vooral jonge mensen en zakenreizigers de stoelen zullen boeken. Ook de Chinese lucht vaartmaatschappij Spring Airlines zou plannen hebben voor staan plaatsen en onderhandelt daar over met vliegtuigbouwer Airbus. Oplichters proberen intussen ook een slaatje te slaan uit de crisis, zo vreest de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). De stichting vermoedt dat er bij veel faillisse menten van touroperators naar Turkije fraude in het spel is. Trendwatcher Adjiedj Bakas voor spelt door de recessie de opkomst van de 'jokvakantie'. Mensen ver tellen aan vrienden, collega's of fa milieleden dat ze een vakantiereis naar een verre bestemming heb ben geboekt, maar komen in wer kelijkheid de deur niet uit. Ze gaan onder de zonnebank en slui ten zich met de gordijnen dicht wekenlang op. Reisverhalen en va kantiekiekjes worden via Google en Photoshop bij elkaar gesprok keld. Wie door geldgebrek geen verre reis kan maken, kan volgens Bakas zo toch zonder gezichts- of status verlies doen alsof hij de luxe leef stijl en avontuurlijke vakanties ge woon kan voortzetten. Geschillencommissie instapweigering door overboeking. „Vliegmaatschappijen proberen bij elke vlucht in te schatten hoeveel mensen er niet op komen dagen", Bij meer dan twee uur vertraging gratis drankje en soms hotelovernachting zegt hoogleraar vervoerseconomie Jaap de Wit. „En regelmatig gaat die kansberekening mis. Via de commissie zou er nu een vaste ver goeding moeten komen voor de mensen die ondanks hun boeking niet mee kunnen. Voorheen was dat veel informeler geregeld. Er wa ren allerlei studenten die zo een zakcentje bij hoopten te verdie nen. Ze boekten een vlucht in het hoogseizoen en rekenden erop dat ze een paar honderd euro kregen om een vlucht later te nemen. Maar ja, er zitten natuurlijk niet al tijd studenten aan boord die zo'n deal willen maken." De Consumentenbond is blij met de komst van de commissie die mede door de bond zwaar is be vochten. „Reizigers hebben rech ten. Maar in de praktijk was het moeilijk om dat recht te halen", zegt Barbara den Uijl van de Con sumentenbond. „Je zult door die vertraging maar net een belangrij ke afspraak of het huwelijk van je beste vrienden mislopen. Dan moest je voorheen naar de vlieg maatschappij die zich vaak op overmacht beroept. Dat is lang niet altijd terecht. Als je bijvoor beeld niet zorgt voor voldoende goede toestellen in een piek als dit weekeinde, is dat de vliegmaat schappij te verwijten." Passagiers konden als uiterste red middel altijd al naar de rechter stappen. „Maar wie doet dat nou? Dus lieten passagiers het er vaak maar bij zitten. Begrijpelijk, maar Rechten van de luchtvaartpassagier het probleem financiële compensatie overige rechten <1.500 km 1.500- 3.000 km >3.500 km vervangende vlucht restitutie ticket maaltijd hotel instapweigering* €250 €400 €600 annulering €250** €400** €600** vertraging*** recht op Geen toegang tot geboekte vlucht, meestal door overboeking. Tenzij de luchtvaartmaatschappij kan bewijzen niet verantwoordelijk te zijn geen recht opvoorde vertraging. 2,3 of 4 uur en meer, afhankelijk van de vluchtafstand. Bij vertraging van meer dan 5 uur. niet eerlijk. Passagiers hebben nu een laagdrempelige, snelle en goed kope manier om vliegconflicten op te lossen. Zo heb je nu geen ad vocaat nodig, en dat scheelt aardig op de rekening." De Consumentenbond is nog niet helemaal tevreden. „Ook andere klachten zouden aan de commis sie voorgelegd moeten kunnen worden, zoals verloren bagage, pro blemen bij het inchecken en fou ten bij reservering. En meer maat schappijen moeten zich aansluiten bij de geschillencommissie, zoals British Airways en Ryanair die geen lid zijn van de branche-orga nisatie Barin." infographic. AA bron; Consumentenbond Een conflict aankaarten bij de ge schillencommissie luchtvaart kost 50 euro. Hulp van een advocaat of een ande re rechtshulpverlener is in principe niet nodig. Het geschil moet betrekking heb ben op: de instapweigering van de luchtvaartmaatschappij (als de vlucht is overboekt), een annule ring of een langdurige vertraging. De eerste luchthaven van het ver trek moet in Nederland liggen (Am sterdam, Lelystad, Eindhoven, Gro ningen, Rotterdam, Maastricht of Twente). De vlucht waarover een klacht wordt ingediend moet op of na 1 juli 2009 zijn geweest. De Geschillencommissie bestaat uit drie (onpartijdige) leden: een voorzitter die is voorgedragen door de Stichting Geschillencom missies voor Consumentenzaken, een lid voorgedragen door de Con sumentenbond en een lid voorge dragen door de branche-organisa tie van de vliegmaatschappijen. De Commissie gaat uit van de be trokken Europese verordeningen. Zo kan de Commissie onder meer beslissen om een financiële com pensatie toe te kennen of terugbe taling van het ticket. De uitspraak is bindend. www.degeschillencommissie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 11