io Vergoeding bij vertraging Flight departures Vertrekkende vluchten Ken je die van die vlucl I IDs ID MANC VIENNA V LONDON; HÈAIHRÖIÜ: HS 284 IG 3422 Dit weekend wordt topdrukte verwacht op Schip hol. En zoveel ge plande vluchten op een kluitje is vra gen om vertraging. Kleine troost: spe ciaal voor klachten over geannuleerde of vertraagde vluch ten kunnen reizi gers sinds deze maand terecht bij de Geschillencom missie Luchtvaart. II Tijd Bestemming 10 zD5 ft N TAL Vft IDs05 FLORENCE OK IDs DB COPENHAGEN IDs 05 MADRID '1,0 s 1D VILNIUS, 10:15 BELFAST IDs 25 STOCKHOLM; J U TE 0461 14 EI 0023 Lift S o 5 4 [öj C c c o Tips goedkope vlucht to donderdag 23 juli 2009 door Monique Prins illustratie Ronald Visser Time Destination iUiW Flight Vlucht i-i A i L4 J lmJ L-' t 11 TEI u "4 Aanbieding: Kijk verder dan de 'aanbieding' op de website. Soms zijn er zelfs goedkopere vluchten op de site zelf te vinden. Ook op de site van de luchtvaartmaatschap pij zelf kunt u goedkoper uit zijn. Luchthavens: Op sommige sites kunt u automatisch andere kleine re luchthavens zien, waar vandaan u goedkoper vliegt. Vliegen via Weeze, Charleroi, Eindhoven en Rotterdam is soms voordeliger. Standaard aangevinkt: Veel websi tes hebben standaard een aantal verzekeringen aangevinkt staan. Vink deze uit als u deze niet nodig heeft. Vroeg boeken: Veel mensen den ken dat ze bij vroeg boeken van een ticket goedkoper uit zijn, maar dat is niet altijd het geval. Ook op het laatste moment vindt u erg goedkope tickets. Data: Als u niet aan een bepaalde vertrek- of aankomstdatum vast zit, zoek dan op flexibele data. Een dag vroeger of later vliegen of op een ander tijdstip, kan een hoop geld schelen. Reserveringskosten: Betalen met een creditcard kost geld. Betalen bij GWK's of spoedoverboekingen kosten u ook meer. Dit geld gaat dan naar het GWK of de bank. Als u telefonisch boekt, kunnen de kos ten ook oplopen. Bron: Cbnsumentenbond Op weg naar Zuid-Frankrijk vliegt het toestel opeens naar een andere luchtha ven. De stewar dessen spreken amper Engels en kunnen geen uitleg geven. Na an derhalf uur op de landingsbaan gaan de vliegtuigdeuren open en nergens is een bus te bekennen om de reizigers op te halen. Voor meer dan honderd euro extra aan reiskosten komt iedereen acht uur later op zijn bestemming aan. Kla gen levert niets op, de vliegmaat schappij beroept zich op techni sche storingen. Vakantie Aantal vakanties in 2008 35.907.000 Nederland Het is maar een greep uit de vele klachten die op internet rondwa ren, bijvoorbeeld op vliegervarin- gen.Yil. Vooral prijsvechters als Arkefly, Transavia ('Transvertra- gia') en Easyjet ('EasyPet') zijn een grote bron van ergernis. Het gaat daarbij vaak om vliegen met een kapot vliegtuig, uren zonder eten of drinken en niet of nauwe lijks vergoeding voor een (slecht verzorgde) hotelovernachting. Precies voor deze problemen is, na tien jaar strijd tussen onder meer de vliegmaatschappijen onderling en de Consumentenbond, deze maand een nieuw klachtenloket geopend. De Geschillencommissie Bestemmingen Luchtvaart staat sinds 1 juli open voor klachten over langdurige ver traging, geannuleerde vluchten of instapweigering door overboeking. Bij een vertraging van twee uur of meer (afhankelijk van de vlieg- afstand) hebben reizigers bij een vliegmaatschappij binnen de Euro pese Unie in principe recht op gra tis eten en drinken en eventueel een hotelovernachting met ver voer van en naar het vliegveld en twee telefoongesprekken. Bij een vertraging van meer dan vijf uur kan de reiziger ervoor kiezen om niet te gaan en de kosten van het ticket terugkrijgen. De commissie toetst tot in hoeverre de reiziger Top 5 Europa aantal x 1.000 Duitsland H Frankrijk België Spanje Oostenrijk Top 5 buiten Europa aantal x 1.000 Turkije 71 0 VS 383 Verre Oosten 278 Egypte 259 Caribisch Gebied 157 een vergoeding mag verwachten. Het advies is bindend. Er heeft: zich op dit moment nog niemand bij de commissie gemeld, maar dat is logisch, zegt Margo Ver hees van de geschillencommissie. „Wij behandelen alleen incidenten van juli of later. Reizigers moeten hun klacht eerst schriftelijk mel den bij de vliegmaatschappij. Pas als ze daar nul op het rekest krij gen, komen wij om de hoek kij ken. We verwachten de eerste stroom klachten volgende maand binnen te krijgen." Naast vertraging en annulering van een vlucht gaat de geschillen commissie ook over klachten bij Vervoermiddel overig 2,2% vliegtuig H> infbgraphicAA/bron CBS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10