Vier replica's herhalen
eeuw later historische
vlucht van Blériot
9PS
oiffl
9
'De vlucht opende de ogen bij de Britten wat hun veiligheid betreft'
Erwin van Loo, historicus
dinsdag 21 juli 2009
*oed afliep'
Blériots vlucht over het Kanaal
1 (piloot)
230 kg
1 x Anzani 3-cilinder
fan-type, of 120°
cilinder hoek true
radiale, 16-19 kW
Chauvière Intégrale
2,08 m
•stuwkracht: 105 kg bij 1.450 tpm
max. snelheid: 75,6 km/u
(41 knopen)
foto boven: Een Franse ansichtkaart
laat de landing van Louis Blériot
zien op de Engelse kust.
foto Science Photo Library
foto links: Met zijn vlucht over het
Kanaal, zaterdag honderd jaar gele
den, schreef Blériot luchtvaartge
schiedenis.
foto uiterst links: 'Aan Frankrijk dankt
de wereld zijn vleugels' staat op de
ze poster die naar aanleiding van
Blériots Kanaalvlucht werd gedrukt.
door Wout Sleijster
Een Zweed, een Fransman,
een Luxemburger en een Ne
derlander zullen zaterdag 25
juli de oversteek van het Kanaal
wagen in een echte 'Blériot'. Pi
loot in het Nederlandse vliegtuigje
is Zwollenaar Henk van Hoorn.
(61). Met zijn vrienden van de
Stichting Early Birds (model-)
vliegtuigbouwers met als thuisba
sis Lelystad heeft hij jaren toege-
leefd naar dit moment. Duizenden
uren vrije tijd en duizenden euro's
zijn gestoken in de bouw van een
model Blériot (schaal 1:2) en in
een heuse Blériot die op die dag
foto rechts: Henk van Hoorn tijdens
een oefenvlucht met zijn replica van
de Blériot XI. foto Otto Rodenburg
'Vliegen met onze eigen Blériot is een enorme emotionele
ervaring: los van de aarde, ultieme vrijheid, onbeperkte
bewegingsvrijheid, fascinerend uitzicht'
M, w
C f
Fantasie wordt
realiteit boven
het Kanaal.
de vlucht van Frankrijk naar
Groot-Brittannië maakt. Van
Hoorn: „Alle hoop is gevestigd op
weinig wind boven het Kanaal. En
liefst wind in de rug..."
Van het toestel dat Blériot in 1909
gebruikte zijn de tekeningen be
waard gebleven. Wijzend naar een
tekening zegt Van Hoorn: „Kijk
maar, elk moertje en elk boutje is
tot op de millimeter beschreven.
Dat geldt voor de motoren, maar
ook voor elk ander onderdeel. Het
ziet er wat kaal uit, maar het vliegt
wel."
Het natuurgetrouw nabouwen tot
in detail vereist een stevige dosis
kennis van techniek en aërodyna-
mica(hoe reageert het materiaal in
de lucht). Van Hoorn kan met
naald en draad overweg, maar - be
langrijker - ook met hout en me
taal. Het leeuwendeel van de
Blériot's bestaat uit een houten
constructie met metalen verbin
dingen.
Bij dit soort toestellen wordt van
de maker grote creativiteit ver
langd. Zelfs de pop in het schaal
model wordt letterlijk als piloot
van toen aangekleed. Ook in de
piloot/pop wordt technisch ver
nuft 'verpakt'. Die pop moet het
modelvliegtuig met zijn armen en
benen 'sturen', zij het radiogra
fisch aangestuurd.
„Het was een groot moment om
met de eigen Blériot de lucht in te
gaan met kleine stapjes, net zoals
Blériot dat zelf ook deed. Eerst ga
je enkele meters omhoog, dan
overbrug je voorzichtig vliegend
een afstand van een paar honderd
meter. Die ervaringen leren je dat
er hier en daar nog aanpassingen
nodig zijn voor je echt het lucht
ruim kiest. Op het moment dat
het zover was had ik overigens al
wel zo'n 2.000 vlieguren op mijn
naam. Maar als dan eindelijk de
viertact-motoren in onze eigen
Blériot XI je met dat mooie diepe
geluid omhoog stuwen, dan is dat
een enorme emotionele ervaring:
los van de aarde, ultieme vrijheid,
onbeperkte bewegingsvrijheid, fas
cinerend uitzicht. En ja, ook de
concentratie en zorgvuldigheid in
de lucht moeten optimaal zijn."
Veel spektakel
In het Engelse Dover wordt de eer
ste vlucht over het Kanaal dit week
einde groots herdacht. Er is een
bont festival met veel spektakel in
het luchtruim, mede verzorgd door
de Duke of York's Military School.
Het klapstuk moet de herhaling
van de historische gebeurtenis wor
den. Vier replica's van de Blériot XI
zullen dan proberen de oversteek
te maken. De vluchten worden be
geleid door helikopters en came-