Vier replica's herhalen eeuw later historische vlucht van Blériot 9PS oiffl 9 'De vlucht opende de ogen bij de Britten wat hun veiligheid betreft' Erwin van Loo, historicus dinsdag 21 juli 2009 *oed afliep' Blériots vlucht over het Kanaal 1 (piloot) 230 kg 1 x Anzani 3-cilinder fan-type, of 120° cilinder hoek true radiale, 16-19 kW Chauvière Intégrale 2,08 m •stuwkracht: 105 kg bij 1.450 tpm max. snelheid: 75,6 km/u (41 knopen) foto boven: Een Franse ansichtkaart laat de landing van Louis Blériot zien op de Engelse kust. foto Science Photo Library foto links: Met zijn vlucht over het Kanaal, zaterdag honderd jaar gele den, schreef Blériot luchtvaartge schiedenis. foto uiterst links: 'Aan Frankrijk dankt de wereld zijn vleugels' staat op de ze poster die naar aanleiding van Blériots Kanaalvlucht werd gedrukt. door Wout Sleijster Een Zweed, een Fransman, een Luxemburger en een Ne derlander zullen zaterdag 25 juli de oversteek van het Kanaal wagen in een echte 'Blériot'. Pi loot in het Nederlandse vliegtuigje is Zwollenaar Henk van Hoorn. (61). Met zijn vrienden van de Stichting Early Birds (model-) vliegtuigbouwers met als thuisba sis Lelystad heeft hij jaren toege- leefd naar dit moment. Duizenden uren vrije tijd en duizenden euro's zijn gestoken in de bouw van een model Blériot (schaal 1:2) en in een heuse Blériot die op die dag foto rechts: Henk van Hoorn tijdens een oefenvlucht met zijn replica van de Blériot XI. foto Otto Rodenburg 'Vliegen met onze eigen Blériot is een enorme emotionele ervaring: los van de aarde, ultieme vrijheid, onbeperkte bewegingsvrijheid, fascinerend uitzicht' M, w C f Fantasie wordt realiteit boven het Kanaal. de vlucht van Frankrijk naar Groot-Brittannië maakt. Van Hoorn: „Alle hoop is gevestigd op weinig wind boven het Kanaal. En liefst wind in de rug..." Van het toestel dat Blériot in 1909 gebruikte zijn de tekeningen be waard gebleven. Wijzend naar een tekening zegt Van Hoorn: „Kijk maar, elk moertje en elk boutje is tot op de millimeter beschreven. Dat geldt voor de motoren, maar ook voor elk ander onderdeel. Het ziet er wat kaal uit, maar het vliegt wel." Het natuurgetrouw nabouwen tot in detail vereist een stevige dosis kennis van techniek en aërodyna- mica(hoe reageert het materiaal in de lucht). Van Hoorn kan met naald en draad overweg, maar - be langrijker - ook met hout en me taal. Het leeuwendeel van de Blériot's bestaat uit een houten constructie met metalen verbin dingen. Bij dit soort toestellen wordt van de maker grote creativiteit ver langd. Zelfs de pop in het schaal model wordt letterlijk als piloot van toen aangekleed. Ook in de piloot/pop wordt technisch ver nuft 'verpakt'. Die pop moet het modelvliegtuig met zijn armen en benen 'sturen', zij het radiogra fisch aangestuurd. „Het was een groot moment om met de eigen Blériot de lucht in te gaan met kleine stapjes, net zoals Blériot dat zelf ook deed. Eerst ga je enkele meters omhoog, dan overbrug je voorzichtig vliegend een afstand van een paar honderd meter. Die ervaringen leren je dat er hier en daar nog aanpassingen nodig zijn voor je echt het lucht ruim kiest. Op het moment dat het zover was had ik overigens al wel zo'n 2.000 vlieguren op mijn naam. Maar als dan eindelijk de viertact-motoren in onze eigen Blériot XI je met dat mooie diepe geluid omhoog stuwen, dan is dat een enorme emotionele ervaring: los van de aarde, ultieme vrijheid, onbeperkte bewegingsvrijheid, fas cinerend uitzicht. En ja, ook de concentratie en zorgvuldigheid in de lucht moeten optimaal zijn." Veel spektakel In het Engelse Dover wordt de eer ste vlucht over het Kanaal dit week einde groots herdacht. Er is een bont festival met veel spektakel in het luchtruim, mede verzorgd door de Duke of York's Military School. Het klapstuk moet de herhaling van de historische gebeurtenis wor den. Vier replica's van de Blériot XI zullen dan proberen de oversteek te maken. De vluchten worden be geleid door helikopters en came-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9