81 Eerste vlucht over Kanaal UN FRANCAIS dinsdag 21 juli 2009 dat toevallig 'Waagstuk Het is zaterdag honderd jaar geleden dat voor het eerst een vliegtuig het Kanaal overstak. Dankzij het lef van de Franse pionier Louis Blériot werd de luchtvaart een serieuze aangelegenheid en was vliegen niet langer synoniem voor neerstorten. FSEMlfeKE TRA7S3SÉE DE LA MANCHE f - - LA FBANCE <m - MÖHBE DOTTSES MÊS door Niek Opten Ruim twee uur had Wilbur Wright in 1908 in de Verenigde Staten achter elkaar gevlogen. Een absolute sensatie in die tijd. Europa kon daarbij niet achterblijven, vond eigenaar Lord Northclif- fe van de Engelse krant Daily Mail. Nieuws maken vond hij belangrijker dan alleen maar nieuws verslaan. Hij beloofde begin 1909 duizend pond te betalen aan de waag hals die in een vliegtuig de oversteek van Frankrijk naar Groot-Brittannië durfde te maken. Het Kanaal was weliswaar een veel kortere route dan die Wright had afgelegd, maar sprak voor het Europese publiek veel meer tot de verbeelding. Niet alleen was vliegen over zee een unicum, het Kanaal was een natuurlijke grens tussen twee toenmalige grootmachten. Groot-Brittannië voelde zich veilig op het eiland. De vlucht van Louis Blériot op 25 juli 1909 maakte aan die illusie een eind. In 36 minuten vloog hij de zee-engte over in zijn Blériot XI en landde veilig bovenop de rotsen bij Dover. „Die vlucht heeft heel veel betekend voor de luchtvaart, nog het meest voor de beeld vorming", zegt Erwin van Loo, als histori cus verbonden aan het Nederlands Insti tuut voor Militaire Historie. „Het opende de ogen bij de Britten wat hun veiligheid be treft. De marine alleen was niet meer ge noeg om al het gevaar af te wenden. Het mi litair gebruik van vliegtuigen kwam daar mee in de belangstelling te staan." Vijfjaar voor het uitbreken van de Eerste Wereldoor log een belangrijke ontdekking. „Daarnaast zorgde de vlucht van Blériot voor een groot enthousiasme voor vliegen in Europa", stelt Van Loo. De jaren daarna zouden in Europa vele luchtshows gehouden worden, die soms honderdduizenden mensen op de been brachten. In het begin van de vorige eeuw was de luchtvaart nog een hobby voor veelal rijke pioniers. Het uitdenken en knutselen van vliegende objecten kostte veel tijd en materi aal. Onderlinge weddenschappen en geld prijzen spoorden hen aan om steeds weer een beetje meer risico te nemen. Een gevaar lijke hobby, want menig piloot kon zijn laat ste vlucht niet meer navertellen. Louis Blériot (1872-1936) was een ingenieur en gewiekst zakenman die in de auto branche veel geld had verdiend. Zijn eerste ontwerp was een toestel met klapwiekende vleugels, geïnspireerd op de manier waarop vogels zich door de lucht bewegen. Het was geen succes. Rond 1906 was Blériot de be langrijkste luchtvaartpionier, maar echt ge vlogen had hij nog niet. Een jaar later wist hij dan eindelijk 500 meter boven de grond te blijven, in de Blériot VII, een eendekker. De tocht over het Kanaal zou de ultieme mogelijkheid zijn om zijn grote concurrent Hubert Latham de loef af te steken, bedacht Blériot. De rijke playboy van Engels-Franse afkomst gold als de grote favoriet. Zijn eer ste poging om het Kanaal over te steken bracht hem op 19 juli slechts een paar meter ver, maar leverde hem wel een record op: Latham maakte als eerste met een vliegtuig een landing op zee. De dagen daarop was het weer tussen de kliffen rond Calais te slecht om in een cockpit plaats te nemen. Zondag 25 juli 1909 wordt Blériot ruim voor zonsopgang wakker. Hij heeft last van een brandwond op zijn voet en kan daardoor niet meer slapen. Uit verveling gaat hij naar zijn hangar, ondanks het slechte weer. Daar aangekomen klaart het weer plotseling op. Als een testvlucht goed uitpakt, besluit hij de sprong te wagen. Met slecht zicht en zon der kompas, horloge of kaart landt hij na 36 minuten met een klap bovenop de rotsen van Dover. TWee dagen later bewijst Hubert Latham in zijn Antoinette IV dat de tocht van zijn concurrent geen toevalstreffer is. Al omschrijft een Engelse luchtvaartdeskundi- ge een paar dagen later de tocht van Blériot als 'een geweldig waagstuk met een onge schikte vliegmachine dat toevallig goed af liep'. Maar daarbij spelen patriottische ge voelens mogelijk een rol. Met de vlucht over het Kanaal staat Frankrijk weer op de eerste plaats in de luchtvaart. Blériot houdt een paar maanden na zijn his torische vlucht het pilotenbestaan voor ge zien omdat zijn vrouw het te gevaarlijk vindt en stort zich op de bouw van vliegtui gen. Zijn bedrijf zal uitgroeien tot een van de belangrijkste leveranciers voor de Franse luchtmacht tijdens de Eerste Wereldoorlog. BronR.G. Grant, Vliegen - Een eeuw luchtvaart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8