zeeland 119
de sluiskolk alle zenuwen weg
Oostgaarde op zonne-energie sioepoort gehandhaafd
Lindessa
li vera
OPRUIMING TOT 50% KORTING
Wij zijn een soort verzorgers, dat helpt in tijden dat het even wat Het mooie is dat bijna iedereen je bedankt. Waarvoor, zeg ik dan. Ik
moeizaam gaat Rinse Smits, siuissteward heb niets gedaan! Hans Hoefhamer, sluissteward
„Ais er veel wind in de sluis is, gaat het er aan
boord soms heftig aan toe." Hans Hoefhamer, sluissteward
live life love livera
dinsdag 21 juli 2009
B
Tips voor de recreatievaart
ren", roept Smits. Dienen en stu
ren, als een verlengstuk van de
sluismeester, dat is wat een bekwa
me sluissteward doet. De sluis
meester bestuurt op afstand, de ste
ward regeert op locatie met de
knijpstok. Anders gezegd, een be
zemsteel met een wasknijper om
de passanten een folder over veilig
heid aan te reiken. „Wij zijn een
soort verzorgers, dat helpt in tijden
dat het even wat moeizaam gaat",
zegt Rinse Smits.
Hij is eigenlijk hovenier, maar in
de zomermaanden hoeft hij niet
zoveel tuinwerk te doen. Daarom
combineert hij zijn passie voor wa-
om begeleiding, vooral omdat het
verschil in ervaring erg groot is.
„Het is vooral bedoeld om de door
stroming te verbeteren en de onze
kerheid van schippers tijdens een
sluispassage wat weg te nemen",
zegt adviseur Ilonka Bouwknecht
van het Scheepvaartcentrum. „Uit
onderzoek is gebleken dat er op
zestien sluizen in Nederland be
hoefte was aan stewards. Bijvoor
beeld om te voorkomen dat er over
bodig wordt geschut. Als de sluis
kolk vol is, gaan de deuren open.
Niet eerder. Gemiddeld is dat eens
in de twintig minuten", zegt ze.
Hoefhamer vult haar aan. „Nou ja,
tersport met een extra zakcentje.
Zijn collega is een gepensioneerde
stuurman op de grote handels
vaart. „In onze eigen omgeving wa
ren er geen stewards mëër nodig,
dus zijn wij gevraagd om hier te
werken", vertelt Hoefhamer.
Smits: „Het geeft aan dat Rijkswa
terstaat er best wat voor over heeft
om de goede mensen op de juiste
plaatsen te hebben."
In de drukke zomermaanden ba
nen plezierboten zich een weg tus
sen de beroepsvaart. Dat vraagt
behalve als er een stuntelaar tussen
zit. Dan duurt het allemaal wat lan
ger. De beroepsjongens willen hun
schroef wel eens even laten door
draaien, als het hun niet zint. Zo
dat het water nog even wat meer
gaat klotsen. En dan heb je ook
nog de piraten, de waaghalzen, die
voor ergernis zorgen. Maar goed,
als ze ons zien, is het meestal snel
gedaan met de capriolen."
Smits en Hoefhamer moeten dat
soort wrijvingen voor zijn. „Maar
natuurlijk horen we soms toch ru
ziënde echtparen voorbijkomen.
Als er veel wind in de sluis is, gaat
het er aan boord weieens heftig
aan toe. Zie je man op zijn vrouw
mopperen, omdat ze het touw niet
goed vastknoopt. En niet veel later
hoor je haar nog even een snauw
teruggeven in de trant van 'als je
nou je mond niet houdt, dan...'
Ach, dan lopen we maar verder.
Hoewel, als het echt te gek wordt,
moet je ingrijpen. Ik heb eens ie
mand zo tegen een passagier horen
schelden, dat ik er wat van heb ge
zegd."
Het zijn uitzonderingen, Hoefha
mer en Smits hebben het vooral
druk met aanwijzingen geven, uit
bundig groeten en folders uitdelen.
Of, zoals Ilonka Bouwknecht het
wat officiëler verwoordt: op een in
formele manier de veiligheid in de
sluis vergroten. Het zal Hoefhamer
en Smits worst wezen hoe je het
omschrijft. Zij beleven een paar
topmaanden. Smits eerst met een
knipoog: „We zien hier continu
weer nieuwe bikini's voorbijko
men!" En dan serieus: „Het mooi
ste is dat bijna iedereen je bedankt.
Waarvoor, zeg ik dan. Ik heb niets
gedaan! Dat is het 'm juist. Alleen
al dat er een steward aanwezig is,
geeft mensen een gerust gevoel."
Video op www.pzc.nl
In de zomermaanden is het in de Zandkreeksluis bij Kats een komen en
gaan van plezierboten.
Rijkswaterstaat zet deze zo
mer weer stewards in om de
recreatie- en beroepsvaart
bij de Zandkreeksluis en
Grevelingensluis in goede
banen te leiden. Limburgers
Hans Hoefhamer en Rinse
Smits heten bij Kats het wa
terverkeer elke dag welkom.
door Raymond de Frel
Goede vaart, schipper
Neptunus! De stuur
man van de Neptu
nus kijkt eens
vreemd opzij en dan
snel weer strak vooruit. Zoveel
vriendelijkheid aan de wal, daar
heeft hij geen antwoord op. Een
volgend bootje heeft jovialere pas
sagiers aan boord. Bijna synchroon
gaan de handen de lucht in om Sit-
tardse Hans (67) en Weertse Rinse
(44) te bedanken voor een kwar
tiertje wachten. De sluiskolk is in
vijf minuten leeg, maar nog geen
tien minuten later ligt-ie alweer
vol. „Goed zo, vaart u maar door,
vooraan mag u stuurboord aanme-
1 Zorg aan boord voor actuele vaarkaarten. Blijf op de hoogte van de weersver
wachtingen en vaar niet bij slecht zicht.
2 Beroepsschippers kunnen u soms niet zien door de dode hoek voor hun schip.
Die kan maar liefst 350 meter zijn. Pas uw koers en snelheid zo aan dat u buiten
de dode hoek blijft. Als u de stuurhut van het schip kunt zien, kan de schipper u
ook zien.
3 Laat met uw koers duidelijk zien wat u van plan bent. Steek het vaarwater of de
vaargeul zo snel mogelijk over. Dat doet u door zo veel mogelijk in een rechte
lijn van de ene naar de andere kant te varen.
4 Wanneer een schip een blauw bord met wit flikkerlicht voert, passeer dan bij
voorkeur aan de zijde van het blauwe bord.
5 Zorg dat andere schepen geen last hebben van uw hek- en boeggolven.
Minder vaart om een groot schip sneller te laten passeren.
6 Als u een marifoon hebt, bent u verplicht om die uit de luisteren. Vaar daarom
met de marifoon aan (kanaal 10) en gebruik deze om gevaarlijke situaties te
voorkomen.
7 Wijs andere schepen op gevaar door een lange stoot op de hoorn te geven.
8 Vaar zoveel mogelijk langs de oever en blijf uit de buurt van de beroepsvaart.
Geef beroepsvaart vooral de ruimte bij bochten en havens.
9 Wees altijd goed zichtbaar en zorg dat u vrij om u heen kunt kijken en de
geluidssignalen van andere vaartuigen goed kunt horen.
foto's Willem Mieras
10 Zorg dat u in een sluis aan bakboord en stuurboord kunt afmeren. Plaats
stootkussens en voldoende landvasten aan weerszijden van uw vaartuig,
voordat u een sluis in vaart. Sluit goed aan en leg aan bij een trap, als dat kan.
door Harmen van der Werf
'S-GRAVENPOLDER - De 's-Graven-
polderse nieuwbouwwijk Oostgaar
de gaat zoveel mogelijk op zonne-
energie draaien, als het aan het Bor-
selse college van B en W ligt.
Een speciale gemeentelijke subsi
dieregeling is in het leven geroe
pen om kopers van huizen in Oost-
gaarde te stimuleren photo-vol-
taïsche zonnepanelen aan te schaf
fen. De hoogte van de subsidie is
vastgesteld op vier euro per Watt-
piek met een maximum van 2800
euro. Een Wattpiek is het vermo-
gefi dat een zonnepaneel levert als
de zon volop schijnt.
Tot 28 augustus ligt het ontwerp-
bestemmingsplan voor Oostgaarde
(95 woningen) ter inzage. Het voor
ontwerp riep weinig reacties op.
's-Gravenpolder wacht al jaren op
uitbreiding. Kapelle snoepte inwo
ners af. Als het meezit, kan eind
2009, begin 2010 het bouwrijp ma
ken van Oostgaarde beginnen.
'S-HEERENHOEK - Een poging van
de PvdA om bedrijventerrein Sloe-
poort bij 's-Heerenhoek te schrap
pen, is eind vorige week in de Bor-
sele raad opnieuw mislukt.
PvdA'er Arno Witkam wilde Sloe-
poort uit een toekomstvisie op Bor-
sele halen. Wethouder Marga Ver-
mue waarschuwde voor een claim
van Zeeland Seaports. Sloepoort
staat al voor acht miljoen euro in
de boeken. Het terrein is omstre
den, omdat het buiten het havenge
bied is gepland. De Raad van State
gaf critici eerder gelijk. Zeeland Sea
ports zoekt een juridische uitweg
om Sloepoort toch te realiseren. In
reactie op de PvdA bleek dat in de
Borselse raad een meerderheid van
CDA, SGP/CU en WD dit steunt.
OPRIL GROTE MARKT 11
GOES
GOES - MIDDELBURG
o.a. lingerie van 'marlies dekkers' bij lindessa 'sapph lingerie' bij livera
BAD STRANDKLEDING: nog veel keuze met minimaal 25% korting of meerm