zeeland 119 de sluiskolk alle zenuwen weg Oostgaarde op zonne-energie sioepoort gehandhaafd Lindessa li vera OPRUIMING TOT 50% KORTING Wij zijn een soort verzorgers, dat helpt in tijden dat het even wat Het mooie is dat bijna iedereen je bedankt. Waarvoor, zeg ik dan. Ik moeizaam gaat Rinse Smits, siuissteward heb niets gedaan! Hans Hoefhamer, sluissteward „Ais er veel wind in de sluis is, gaat het er aan boord soms heftig aan toe." Hans Hoefhamer, sluissteward live life love livera dinsdag 21 juli 2009 B Tips voor de recreatievaart ren", roept Smits. Dienen en stu ren, als een verlengstuk van de sluismeester, dat is wat een bekwa me sluissteward doet. De sluis meester bestuurt op afstand, de ste ward regeert op locatie met de knijpstok. Anders gezegd, een be zemsteel met een wasknijper om de passanten een folder over veilig heid aan te reiken. „Wij zijn een soort verzorgers, dat helpt in tijden dat het even wat moeizaam gaat", zegt Rinse Smits. Hij is eigenlijk hovenier, maar in de zomermaanden hoeft hij niet zoveel tuinwerk te doen. Daarom combineert hij zijn passie voor wa- om begeleiding, vooral omdat het verschil in ervaring erg groot is. „Het is vooral bedoeld om de door stroming te verbeteren en de onze kerheid van schippers tijdens een sluispassage wat weg te nemen", zegt adviseur Ilonka Bouwknecht van het Scheepvaartcentrum. „Uit onderzoek is gebleken dat er op zestien sluizen in Nederland be hoefte was aan stewards. Bijvoor beeld om te voorkomen dat er over bodig wordt geschut. Als de sluis kolk vol is, gaan de deuren open. Niet eerder. Gemiddeld is dat eens in de twintig minuten", zegt ze. Hoefhamer vult haar aan. „Nou ja, tersport met een extra zakcentje. Zijn collega is een gepensioneerde stuurman op de grote handels vaart. „In onze eigen omgeving wa ren er geen stewards mëër nodig, dus zijn wij gevraagd om hier te werken", vertelt Hoefhamer. Smits: „Het geeft aan dat Rijkswa terstaat er best wat voor over heeft om de goede mensen op de juiste plaatsen te hebben." In de drukke zomermaanden ba nen plezierboten zich een weg tus sen de beroepsvaart. Dat vraagt behalve als er een stuntelaar tussen zit. Dan duurt het allemaal wat lan ger. De beroepsjongens willen hun schroef wel eens even laten door draaien, als het hun niet zint. Zo dat het water nog even wat meer gaat klotsen. En dan heb je ook nog de piraten, de waaghalzen, die voor ergernis zorgen. Maar goed, als ze ons zien, is het meestal snel gedaan met de capriolen." Smits en Hoefhamer moeten dat soort wrijvingen voor zijn. „Maar natuurlijk horen we soms toch ru ziënde echtparen voorbijkomen. Als er veel wind in de sluis is, gaat het er aan boord weieens heftig aan toe. Zie je man op zijn vrouw mopperen, omdat ze het touw niet goed vastknoopt. En niet veel later hoor je haar nog even een snauw teruggeven in de trant van 'als je nou je mond niet houdt, dan...' Ach, dan lopen we maar verder. Hoewel, als het echt te gek wordt, moet je ingrijpen. Ik heb eens ie mand zo tegen een passagier horen schelden, dat ik er wat van heb ge zegd." Het zijn uitzonderingen, Hoefha mer en Smits hebben het vooral druk met aanwijzingen geven, uit bundig groeten en folders uitdelen. Of, zoals Ilonka Bouwknecht het wat officiëler verwoordt: op een in formele manier de veiligheid in de sluis vergroten. Het zal Hoefhamer en Smits worst wezen hoe je het omschrijft. Zij beleven een paar topmaanden. Smits eerst met een knipoog: „We zien hier continu weer nieuwe bikini's voorbijko men!" En dan serieus: „Het mooi ste is dat bijna iedereen je bedankt. Waarvoor, zeg ik dan. Ik heb niets gedaan! Dat is het 'm juist. Alleen al dat er een steward aanwezig is, geeft mensen een gerust gevoel." Video op www.pzc.nl In de zomermaanden is het in de Zandkreeksluis bij Kats een komen en gaan van plezierboten. Rijkswaterstaat zet deze zo mer weer stewards in om de recreatie- en beroepsvaart bij de Zandkreeksluis en Grevelingensluis in goede banen te leiden. Limburgers Hans Hoefhamer en Rinse Smits heten bij Kats het wa terverkeer elke dag welkom. door Raymond de Frel Goede vaart, schipper Neptunus! De stuur man van de Neptu nus kijkt eens vreemd opzij en dan snel weer strak vooruit. Zoveel vriendelijkheid aan de wal, daar heeft hij geen antwoord op. Een volgend bootje heeft jovialere pas sagiers aan boord. Bijna synchroon gaan de handen de lucht in om Sit- tardse Hans (67) en Weertse Rinse (44) te bedanken voor een kwar tiertje wachten. De sluiskolk is in vijf minuten leeg, maar nog geen tien minuten later ligt-ie alweer vol. „Goed zo, vaart u maar door, vooraan mag u stuurboord aanme- 1 Zorg aan boord voor actuele vaarkaarten. Blijf op de hoogte van de weersver wachtingen en vaar niet bij slecht zicht. 2 Beroepsschippers kunnen u soms niet zien door de dode hoek voor hun schip. Die kan maar liefst 350 meter zijn. Pas uw koers en snelheid zo aan dat u buiten de dode hoek blijft. Als u de stuurhut van het schip kunt zien, kan de schipper u ook zien. 3 Laat met uw koers duidelijk zien wat u van plan bent. Steek het vaarwater of de vaargeul zo snel mogelijk over. Dat doet u door zo veel mogelijk in een rechte lijn van de ene naar de andere kant te varen. 4 Wanneer een schip een blauw bord met wit flikkerlicht voert, passeer dan bij voorkeur aan de zijde van het blauwe bord. 5 Zorg dat andere schepen geen last hebben van uw hek- en boeggolven. Minder vaart om een groot schip sneller te laten passeren. 6 Als u een marifoon hebt, bent u verplicht om die uit de luisteren. Vaar daarom met de marifoon aan (kanaal 10) en gebruik deze om gevaarlijke situaties te voorkomen. 7 Wijs andere schepen op gevaar door een lange stoot op de hoorn te geven. 8 Vaar zoveel mogelijk langs de oever en blijf uit de buurt van de beroepsvaart. Geef beroepsvaart vooral de ruimte bij bochten en havens. 9 Wees altijd goed zichtbaar en zorg dat u vrij om u heen kunt kijken en de geluidssignalen van andere vaartuigen goed kunt horen. foto's Willem Mieras 10 Zorg dat u in een sluis aan bakboord en stuurboord kunt afmeren. Plaats stootkussens en voldoende landvasten aan weerszijden van uw vaartuig, voordat u een sluis in vaart. Sluit goed aan en leg aan bij een trap, als dat kan. door Harmen van der Werf 'S-GRAVENPOLDER - De 's-Graven- polderse nieuwbouwwijk Oostgaar de gaat zoveel mogelijk op zonne- energie draaien, als het aan het Bor- selse college van B en W ligt. Een speciale gemeentelijke subsi dieregeling is in het leven geroe pen om kopers van huizen in Oost- gaarde te stimuleren photo-vol- taïsche zonnepanelen aan te schaf fen. De hoogte van de subsidie is vastgesteld op vier euro per Watt- piek met een maximum van 2800 euro. Een Wattpiek is het vermo- gefi dat een zonnepaneel levert als de zon volop schijnt. Tot 28 augustus ligt het ontwerp- bestemmingsplan voor Oostgaarde (95 woningen) ter inzage. Het voor ontwerp riep weinig reacties op. 's-Gravenpolder wacht al jaren op uitbreiding. Kapelle snoepte inwo ners af. Als het meezit, kan eind 2009, begin 2010 het bouwrijp ma ken van Oostgaarde beginnen. 'S-HEERENHOEK - Een poging van de PvdA om bedrijventerrein Sloe- poort bij 's-Heerenhoek te schrap pen, is eind vorige week in de Bor- sele raad opnieuw mislukt. PvdA'er Arno Witkam wilde Sloe- poort uit een toekomstvisie op Bor- sele halen. Wethouder Marga Ver- mue waarschuwde voor een claim van Zeeland Seaports. Sloepoort staat al voor acht miljoen euro in de boeken. Het terrein is omstre den, omdat het buiten het havenge bied is gepland. De Raad van State gaf critici eerder gelijk. Zeeland Sea ports zoekt een juridische uitweg om Sloepoort toch te realiseren. In reactie op de PvdA bleek dat in de Borselse raad een meerderheid van CDA, SGP/CU en WD dit steunt. OPRIL GROTE MARKT 11 GOES GOES - MIDDELBURG o.a. lingerie van 'marlies dekkers' bij lindessa 'sapph lingerie' bij livera BAD STRANDKLEDING: nog veel keuze met minimaal 25% korting of meerm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 69