zeeland j 19
de sluiskolk alle zenuwen weg
Circustijd in Haamstede Koor zoekt figuranten
Lindessa
li vera
OPRUIMING TOT 50% KORTING
BAD STRANDKLEDING: nog veel keuze met minimaal 25% korting of meerü
live life love livera
dinsdag 21 juli 2009
'Wij zijn een soort verzorgers, dat helpt in tijden dat het even wat 'Het mooie is dat bijna iedereen je bedankt. Waarvoor, zeg ik dan. Ik
fTïOgiZflflftl gflflt Rinse Smits, sluissteward heb nietS gedaan! Hans Hoefhamer, sluissteward
ziënde echtparen voorbijkomen.
Als er veel wind in de sluis is, gaat
hetw er aan boord weieens heftig
aan toe. Zie je man op zijn vrouw
mopperen, omdat ze het touw niet
goed vastknoopt. En niet veel later
hoor je haar nog even een snauw
teruggeven in de trant van 'als je
nou je mond niet houdt, dan...'
Ach, dan lopen we maar verder.
Hoewel, als het echt te gek wordt,
moet je ingrijpen. Ik heb eens ie
mand zo tegen een passagier horen
schelden, dat ik er wat van heb ge
zegd."
Het zijn uitzonderingen, Hoefha
mer en Smits hebben het vooral
druk met aanwijzingen geven, uit
bundig groeten en folders uitdelen.
Of, zoals Ilonka Bouwknecht het
wat officiëler verwoordt: op een in
formele manier de veiligheid in de
sluis vergroten. Het zal Hoefhamer
en Smits worst wezen hoe je het
omschrijft. Zij beleven een paar
topmaanden. Smits eerst met een
knipoog: „We zien hier continu
weer nieuwe bikini's voorbijko
men!" En dan serieus: „Het mooi
ste is dat bijna iedereen je bedankt.
Waarvoor, zeg ik dan. Ik heb niets
gedaan! Dat is het 'm juist. Alleen
al dat er een steward aanwezig is,
geeft mensen een gerust gevoel."
video op www.pzc.nl
In de zomermaanden is het in de Zandkreeksluis bij Kats een komen en
gaan van plezierboten. foto Willem Mieras
Rijkswaterstaat zet deze zo
mer weer stewards in om de
recreatie- en beroepsvaart
bij de Zandkreeksluis en
Grevelingensluis in goede
banen te leiden. Limburgers
Hans Hoefhamer en Rinse
Smits heten bij Kats het wa
terverkeer elke dag welkom.
door Raymond de Frel
ren", roept Smits.
Dienen en sturen, als een verleng
stuk van de sluismeester, dat is wat
een bekwame sluissteward doet.
De sluismeester bestuurt op af
stand, de steward regeert op locatie
met de knijpstok. Anders gezegd,
een bezemsteel met een wasknij
per om de passanten een folder
over veiligheid aan te reiken. „Wij
zijn een soort verzorgers, dat helpt
in tijden dat het even wat moei
zaam gaat", zegt Rinse Smits.
Hij is eigenlijk hovenier, maar in
de zomermaanden hoeft hij niet
zoveel tuinwerk te doen. Daarom
combineert hij zijn passie voor wa-
om begeleiding, vooral omdat het
verschil in ervaring erg groot is.
„Het is vooral bedoeld om de door
stroming te verbeteren en de onze
kerheid van schippers tijdens een
sluispassage wat weg te nemen",
zegt adviseur Ilonka Bouwknecht
van het Scheepvaartcentrum. „Uit
onderzoek is gebleken dat er op
zestien sluizen in Nederland be
hoefte was aan stewards. Bijvoor
beeld om te voorkomen dat er over
bodig wordt geschut. Als de sluis
kolk vol is, gaan de deuren open.
Niet eerder. Gemiddeld is dat eens
in de twintig minuten", zegt ze.
Hoefhamer vult haar aan. „Nou ja,
'Als er veel wind in de sluis is, gaat het er aan
boord soms heftig aan toe' Hans Hoefhamer, sluissteward
Goede vaart, schipper
Neptunus! De stuur
man van de Neptu
nus kijkt eens
vreemd opzij en dan
snel weer strak vooruit. Zoveel
vriendelijkheid aan de wal, daar
heeft hij geen antwoord op. Een
volgend bootje heeft jovialere pas
sagiers aan boord. Bijna synchroon
gaan de handen de lucht in om Sit-
tardse Hans (67) en Weertse Rinse
(44) te bedanken voor een kwar
tiertje wachten. De sluiskolk is in
vijf minuten leeg, maar nog geen
tien minuten later ligt-ie alweer
vol. „Goed zo, vaart u maar door,
vooraan mag u stuurboord aanme-
tersport met een extra zakcentje.
Zijn collega is een gepensioneerde
stuurman op de grote handels
vaart. „In onze eigen omgeving wa
ren er geen stewards meer nodig,
dus zijn wij gevraagd om hier te
werken", vertelt Hoefhamer.
Smits: „Het geeft aan dat Rijkswa
terstaat er best wat voor over heeft
om de goede mensen op de juiste
plaatsen te hebben."
In de drukke zomermaanden ba
nen plezierboten zich een weg tus
sen de beroepsvaart. Dat vraagt
behalve als er een stuntelaar tussen
zit. Dan duurt het allemaal wat lan
ger. De beroepsjongens willen hun
schroef wel eens even laten door
draaien, als het hun niet zint. Zo
dat het water nog even wat meer
gaat klotsen. En dan heb je ook
nog de piraten, de waaghalzen, die
voor ergernis zorgen. Maar goed,
als ze ons zien, is het meestal snel
gedaan met de capriolen."
Smits en Hoefhamer moeten dat
soort wrijvingen voor zijn. „Maar
natuurlijk horen we soms toch ru-
Tips voor de recreatievaart
1 Zorg a^n boord voor actuele vaarkaarten. Blijf op de hoogte van de weersver
wachtingen en vaar niet bij slecht zicht.
2 Beroepsschippers kunnen u soms niet zien door de dode hoek voor hun schip.
Die kan maar liefst 350 meter zijn. Pas uw koers en snelheid zo aan dat u buiten
de dode hoek blijft. Als u de stuurhut van het schip kunt zien, kan de schipper u
ook zien.
3 Laat met uw koers duidelijk zien wat u van plan bent. Steek het vaarwater of de
vaargeul zo snel mogelijk over. Dat doet u door zo veel mogelijk in een rechte
lijn van de ene naar de andere kant te varen.
4 Wanneer een schip een blauw bord met wit flikkerlicht voert, passeer dan bij
voorkeur aan de zijde van het blauwe bord.
5 Zorg dat andere schepen geen last hebben van uw hek- en boeggolven.
Minder vaart om een groot schip sneller te laten passeren.
6 Als u een marifoon hebt, bent u verplicht om die uit de luisteren. Vaar daarom
met de marifoon aan (kanaal 10) en gebruik deze om gevaarlijke situaties te
voorkomen.
7 Wijs andere schepen op gevaar door een lange stoot op de hoorn te geven.
8 Vaar zoveel mogelijk langs de oever en blijf uit de buurt van de beroepsvaart.
Geef beroepsvaart vooral de ruimte bij bochten en havens.
9 Wees altijd goed zichtbaar en zorg dat u vrij om u heen kunt kijken en de
geluidssignalen van andere vaartuigen goed kunt horen.
foto Willem Mieras
10 Zorg dat u in een sluis aan bakboord en stuurboord kunt afmeren. Plaats
stootkussens en voldoende landvasten aan weerszijden van uw vaartuig,
voordat u een sluis in vaart. Sluit goed aan en leg aan bij een trap, als dat kan.
■BBBaaasMgga—i.i .iihmwi i. imni ii u imwm ists? nawni.ii' iiimni(>lir't..JMiM;LT...ijf.'wiWB':„.iwMiMï<.'... iwiuih—bw—mess «awes'■■•ar m 1 'wifiiiniNinu.iU jijhhiiiiiiu i vtmmmmaimmiBa&i
BURGH-HAAMSTEDE - Circusliefheb-
bers worden deze week op hun
wenken bediend in Burgh-Haam-
stede.
Circus Belly Wien geeft voorstellin
gen op woensdag tot en met zon
dag. Circus Bongo is woensdag te
vinden op camping De Duinhoe
ve, eveneens in Haamstede. Circus
Belly Wien - dat zichzelf afficheert
als 'het dierenrijkste circus van Ne
derland' strijkt neer op een wei
land langs de Kraaijensteinweg. Bel
ly Wien brengt een twee uur du
rend klassiek circusprogramma
met paarden, tijgers, apen, honden
en de enige circusgiraffe. Aanvang:
woensdag en donderdag 20.00, vrij
dag en zaterdag 16.00 en 20.00
16.00 en zondag 14.00 uur.
Circus Bongo brengt dierendres-
suur en acrobatiek in een authen
tieke theatertent. Aan de voorstel
ling 'Happy Birthday' is een jaar
voorbereiding vooraf gegaan. De
voorstelling op het terrein van De
Duinhoeve begint om 19.00 uur.
ZIERIKZEE - Het Thomaskoor uit
Zierikzee voert zaterdag 31 oktober
in de Nieuwe Kerk in Zierikzee de
len uit het oratorium Belsassar van
Handel uit.
Koor en solisten zingen, acteurs en
figuranten beelden onder meer het
verhaal van het uitbundige feest
aan het hof van koning Belsassar
uit. Voor de grote scènes is dirigent
Mar van der Veer nog op zoek naar
figuranten. Deze hoeven niet per
se te kunnen zingen.
Vanaf eind augustus wordt onder
leiding van regisseur Lies Hanse el
ke maandag gerepeteerd in de Tho-
maskerk aan de Sint Domusstraat
in Zierikzee. Wie meer wil weten
kan bellen met Ingrid Oosterloo:
0111-420619.
OPRIL GROTE MARKT 11
GOES
o.a. lingerie van 'marlies dekkers' bij lindessa 'sapph lingerie' bij livera
GOES - MIDDELBURG