21 zeeland Huishoudboekje toont Een Jagermeister voor de Geld PZC De krant 5 weken voor 15 euro! daagse de dinsdag 21 juli 2009 Ik kwam een aardige column van Arnold Heertje tegen op het Internet (RTLZ). In die column beweerde hij dat het tijd werd dat Nederland ging hu maniseren en niet monetariseren. Met andere woorden het louter leggen van de nadruk op wat za ken kosten en welke financiële ba ten eraan verbonden zijn is op ter mijn een rampzalige strategie. De afgelopen ervaringen met de eco nomische crisis tonen dit wel aan. Ook het klimaat zou bewijs genoeg moeten zijn dat het louter najagen van winsten op korte ter mijn geen soelaas biedt. De oproep van Heertje was mij uit het hart gegrepen. Hij maakte zich boos over een aantal hoteme toten die dat nog steeds niet be grepen hadden. Begrijpelijk maar om nu te zeggen dat Nederland moet humaniseren is niet geheel juist. Want wat is Nederland? Dat zijn wij toch? Wist u dat er mensen in verzorgingshuizen werken die na een lange zware dienst er toch voor kiezen om in hun vrije tijd bij een stervende te blijven? Die uit eigen zak de condoleancekaart jes en postzegels betalen omdat de instelling daar geen geld voor heeft? Die omwille van de team spirit het jaarlijkse etentje zelf be talen? En zo kan ik nog even door gaan. Thuiszorg, onderwijs etc. Bijna overal zijn ze te vinden, hu mane mensen. Deze mensen zorgen voor een leefbare wereld waarin gewone omgangsvormen gelden en aan dacht en zorg een normale zaak zijn. Terwijl ze daar zelf finan cieel niet beter van worden, vaak eerder nog het omgekeerde. Het gaat er niet om dat Nederland moet humaniseren maar dat deze mensen gehoord worden. Zij zijn vaak de dragers van een organisa tie maar in de ogen van anderen uitsluitend 'vaste lasten' of'kos tenposten'. Wanneer deze groep acuut zou kiezen voor het eigen gewin zou Nederland in één klap onleefbaar zijn. Het is slechts dit inzicht dat bij een paar hotemeto ten moet gaan dagen. Maar wel een beetje vlot graag. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118-43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed, T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088-0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook. 088-013 99 10 Telefoonnummer Woonplaats Emailadres De Kredietbanken hebben het razend druk. Steeds meer men sen kloppen aan, omdat zij de fi nanciële eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. De afde ling schuldhulpverlening in Goes ziet een stijging van dertig pro cent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal Nederlan ders dat hulp zoekt bij het oplossen van betalingsproblemen neemt fors toe. De branchevereniging van gemeentelij ke kredietbanken NWK verwacht voor dit jaar een stijging van tien tot twintig procent. Omdat de kos ten voor rekening komen van ge meenten, houden die minder geld over voor infrastructuur en dienst verlening. De klanten van de gemeentelijke kredietbanken zijn mensen die ge confronteerd worden met een (plotselinge) daling van hun inko men. De kredietbanken brengen de problemen in kaart en proberen met schuldeisers een betalingsrege ling te treffen. Ze verstrekken zelf geen krediet. Het aantal hulpaanvragen stijgt, omdat de drempel lager is komen te liggen. Een andere verklaring is de grote aandacht in de media voor problematische schulden. Wie werkloos wordt, heeft door gaans in één klap vijftien procent minder te besteden. Vorig jaar riepen circa 45.000 men sen de hulp in van de kredietban ken. In sommige regio's is de wachttijd opgelopen tot enkele maanden. Staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) werkt aan een wetsvoorstel waarin de wachttijd wordt beperkt tot hoog uit vier weken. Op Walcheren kunnen Zeeuwen Taken kredietbank die in de problemen komen, aan kloppen bij de Kredietbank Wal cheren. Ook daar zorgt de toeloop voor problemen. De wachtlijsten lopen op. Zeker bij urgente geval len is dat zeer ongewenst. Daarom wordt bij het eerste gesprek direct goed gekeken naar de urgentie: dringende gevallen krijgen voor rang, de andere moeten maar wat langer wachten. En dan kan het wel eens een maand duren voor ie mand daadwerkelijk het hulptra ject ingaat. In Goes constateert Dirk Verburg van de afdeling Zorg, waar de schuldhulpverlening bij is onderge bracht, een stijging van dertig pro cent hulpaanvragen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. „Niet alleen dat, maar de ernst van de zaken, de complexiteit, neemt ook toe. De emmer zit vol. Als het aantal aanvragen voor hulp toe neemt, zullen wij het college toch om extra personeel moeten vra gen." Richard Oldenziel is direc teur van het Bureau Schuld hulpverlening en Budgetbe- heer, dat in opdracht van de ge meenten in Zeeuws-Vlaanderen hulp verstrekt. „Wij hebben dezelf de ervaringen als de kredietban ken. Ik hoor van mijn mensen dat de druk op de voordeur voortdu rend groter wordt. Ons personeel zit aan zijn taks, er wordt zo hard mogelijk gewerkt. We geven urgen te gevallen, waarbij bijvoorbeeld uithuisplaatsing dreigt, voorrang." Lange wachttijden betekenen dat de problemen zich blijven opstape len, terwijl de neerwaartse spiraal van rente op rente en bijkomende moeilijkheden juist om onmidde- lijk ingrijpen vraagt. „Dit gaat problemen geven", zegt Oldenziel over de groeiende wacht lijsten. De kredietbank kan een lening ver strekken, waardoor de schulden in één keer worden afbetaald. Met de schuldeisers wordt een be talingsregeling getroffen. Maande lijks wordt er budget gereserveerd om de schulden op termijn af te lossen. De kredietbank kan een persoonlij ke lening geven om bijvoorbeeld een wasmachine te kopen als nor male banken geen geld meer wil len uitlenen. De kredietbank doet aan budgetbe- heer. Dat houdt in dat het inko men wordt overgedragen aan de bank en dat de bank zorgt voor doorbetaling van vaste lasten en an dere kosten. De kredietbank werkt ook preven tief: hij helpt voorkomen dat men sen in de financiële problemen ko men door allerlei (voorlichtingsac tiviteiten te organiseren. Na beëindiging van de dienstverle ning blijft de kredietbank contact houden met de klant om te kijken of hij of zij zijn of haar uitgaven op orde heeft. Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. RekeningnummerHandtekening De PZC gaai zorgvuldig om mei persoonsgegevens In het colofon treft u nadere informatie Zo'n 650 Zeeuwen lopen vanaf van daag mee met de 93e editie van de Nijmeegse Vierdaagse. Net als bijna 45.000 andere wandelaars. De PZC volgt enkele Zeeuwse deelnemers op de voet. Vandaag: de laatste voorbe reidingen voor de eerste wandeldag. door Cornelleke Blok Het is weer geweldig hier!", zegt brandweer man Dirk de Bruin uit Renesse enthousiast. Hij logeert samen met zijn vrouw Marlies - die hij bij de Vierdaagse leerde kennen - in een sporthal in Grave, vlakbij Nijmegen. „We zit ten hier eik jaar met ülemaal men sen van de brandweer Rotterdam. Er wordt heel goed voor ons ge zorgd door een groep vrijwilligers. Ik loop voor de zestiende keer mee, dus het is een weerzien van bekenden en collega's. Sommige mensen heb ik een jaar niet gezien. Het is net een reünie! Op de eerste avond drinken we altijd een glaasje Jagermeister. De vriezer is goed ge vuld! Maar we drinken niet te veel natuurlijk, want we moeten mor gen wel wandelen. We gaan om ne gen uur naar bed. De wekker gaat om vier uur." Volgens de weersvoorspellingen wordt de eerste wandeldag warm, met 's middags een kleine kans op regen. „Ik ben kaal, dus ik móet een hoofddeksel op", zegt Dirk. „Ik heb een hoofddoekje en een petje. Ik neem ook altijd een jasje, para plu en een paar droge sokken mee, voor het geval 't gaat regenen." Piet Rombaut (64) uit Heinkens- zand treft ook zijn voorzorgsmaat regelen. „Ik kan gelukkig goed te gen de warmte. Ik heb een paar grote oude boerenzakdoeken bij me. Die maak ik nat en bind ze om m'n nek. Dat verlicht wat. Ik doe mijn petje achterstevoren op.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2