cultuur 131 Meesterverteller Murakami Twintig hröte plakken sukelaode cursussen Veranderend Nederland in foto's Roman De kus van Isabelle Filmcolleges Fascinatie voor film Scenario Workshop zaterdag 18 juli 2009 De Japanse schrijver Haruki Murakami heeft een groeien de schare bewonderaars. In zijn nieuwste verhalenbun del toont hij zich weer een meesterlijk verteller. door Sonja de Jong illustratie Martien Bos W ie probeert het werk van de Ja panse schrijver Haruki Muraka mi (1949) sa men te vatten, komt al gauw met woorden als surrealistisch, melan choliek, mysterieus, verrassend, on gewoon. Sinds in 1990 de Neder landse vertaling van zijn boek De jacht op het verloren schaap ver scheen, in de jaren daarna gevolgd door vertalingen van een groot deel van zijn oeuvre, heeft hij in ons land een schare vaste bewonde raars gekregen die nog steeds groeit bij elk nieuw boek dat uit komt. Ook de deze maand verschenen verhalenbundel Blinde wilgslapen de vrouw zal ongetwijfeld nieuwe fans opleveren. En terecht. Want in deze bundel met verhalen uit de periode 1983 - 2005 die nog niet eerder in het Nederlands vertaald waren, komen alle aspecten van Murakami's talent naar voren. De 24 verhalen variëren van alle daags tot surrealistisch, maar in de handen van Murakami wordt het absurde iets volkomen vanzelfspre kends en het gewone absurd. Een bezoekje aan de dierentuin,'een jongeman die zijn neefje vergezelt naar de dokter, een lome vakantie aan het strand, heel geyvoon alle maal. Maar ergens in die doodge wone gebeurtenissen kantelt het verhaal waardoor de werkelijkheid een beetje, haast ongrijpbaar, uit het lood komt te staan en fascine rend anders wordt. In een aantal verhalen zijn aanzetten tot latere boeken te herkennen, zoals in 'Mensetende katten' (1991). Daarin beschrijft hij hoe de vriendin van de hoofdpersoon opeens verdwijnt op een Grieks eiland. Hierin is dui delijk een fragment uit de roman Spoetnikliefde (1999) te herkennen. Of het verhaal 'Vuurvliegje' (1984), dat later uitgroeide tot Norwegian Wood (1987). Waar de meeste schrijvers in een bundel wel een of meer wat zwak kere teksten opnemen, bewijst Mu rakami in elk van de verhalen in Blinde wilg, slapende vrouw zijn meesterschap. In al hun verschei denheid zijn ze alle een pareltje. Zoals 'Folklore van onze tijd - het voorstadium van het geavanceerd kapitalisme' waarin hij de jonge ren uit de jaren zestig onnavolg baar typeert. '...Het kwam toen niet voor dat je bij alles een onlees bare driedelige handleiding in je handen kreeg geduwd... Wij kon den de dingen oppakken en mee nemen... Maar is dat bijzondere uit eindelijk niet alleen maar aan ons voorbijgetrokken?...' Heel anders is dan weer het absur de 'Armetanteverhaal', waarin de hoofdpersoon maandenlang met een arme tante op zijn rug door het leven strompelt. Eigenlijk doet elke recensie tekort aan de veelheid van deze spranke lende verhalen. Gewoon zelf lezen, isiiet enige wat erop zit. Haruki Murakami - Blinde wilg, slapende vrouw. (Vert. Elbrich Fen- nema) Uitgeverij Atlas, 19,90 eu- DEN HAAG - Vier Marokkaanse vrouwen in een lege straat in Am sterdam. Een zwanenpaar met kroost in een sloot in Zierikzee. Een cyperse poes uit Haarlem, een boslaantje op de Veluwe. Allemaal foto's die, althans volgens de ma kers, een beeld geven van het Ne derland anno 2009. Duizenden van die amateurfoto's vormen de basis voor het project 'Nieuwe Groeten uit', dat wil laten zien hoe de Nederlandse samenle ving verandert. „Het land van kaas dragers, molens en tulpen is een land van Dutch design, jeugdcultu ren en Vinexwijken geworden", is het uitgangspunt van de onderne ming. In samenwerking met het Nationaal Historisch Museum, en met geld van de Bank Giro Loterij, zijn Foam Fotografiemuseum het ANP Historisch Archief op zoek ge gaan naar dat 'nieuwe Nederland'. Op de website www.nieuwegroe- tenuit.nl kan iedereen een foto in Hoe vanzelfsprekend is een normaal leven als opeens iets ongelooflijks gebeurt. Isabelle D. nam in 1995 te veel slaapmiddelen in. Toen ze wakker werd, bleek haar hond een deel van haar ge zicht te hebben weggehapt. Ze durfde zich niet meer te vertonen tot artsen haar een nieuw gezicht gaven. De Franse schrijfster Noëlle Chatelet baseerde haar roman De kus van Isabelle op de eerste ge zichtstransplantatie ter wereld. Chatelet vertelt over de medische kant, maar vooral over de persoon lijke ervaringen van Isabelle. Hoe te leven met het gezicht van een ander? O Noëlle Chatelet - De kus van Isabelle (Vert. Jaap Sietse Zuierveld) De Geus, 19,90 eu ro, 283 pagina's. sturen, liefst uit .eigen stad of regio, die representatief is. Dat kan nog tot 21 juli. Door de foto's ontstaat een compleet nieuw nieuw totaal beeld van het land. In augustus zijn al die foto's te zien in een opblaasbaar paviljoen dat langs twaalf steden in Nederland toert. Van vier winnende foto's per provincie worden ansichtkaar ten gemaakt die tijdens de zomer- tour verkrijgbaar zijn. De tour is op 25 augustus in Middelburg. za. 12 zo. 13 september Universitair docent Hans van Driel legt tijdens drie colleges, geïllustreerd door vier films uit waarom wij zo gefascineerd zijn door bewegend beeld en film. Deelname: AO,- 35,- voor Vrienden van het Festival) Info en inschrijven: www.filmbythesea.nl za. 12 - zo. 19 september De kans om door te breken met je eigen verhaal: dé expert op het gebied van de Nederlandse dramaturgie, Chiem van Houweninge, werkt in een kleine groep acht dagen lang samen met de deelnemers aan de realisering van hun eigen filmscript. Info en inschrijven: www.filmbythesea.nl www.filmbythesea.nl door Frans van der Heijde Volgende weke vriedag is 't de leste school dag vö de huus van de basisschole. Da's stikke laete dit jaer, mè di doe je niks an, wan dat regele ze van oherand. De leste school dag betekent vö vee huus afscheid neme van ul- dere meêster of juf en uutkieke nè de nieuwen, die nae de zeum er vakantie ulder 't eên en 't an der moe biebrienge. En bie dat afscheid neme oort ook een bitje een andienken. Ulder kriehe d'r leste rapport en de meêster of juf oordt be- docht mee een klein cadeautje. Noe ei de "ahosie" z'n eihen onderwiele ook a ontfermd over deze dag. Dat merkte'ik toen 'k pas gelee bie onze nooit genoeg te priezen bak ker in Meliskerreke mensen wat ebbe ze di vee lekkere dingen en aoles zö ruum bemete..!) even op m'n beurte moest wachte en dideu waeter- tandend mee m'n ohen eêl wat van dat lekkere spul an 't opeten was! En toen viel m'n ohe op een dik stik sukelaode in de vurm van een wand tegeltje mee as opschrift "Bedankt meester" en "Bedankt juf". Dat was nog es wat anders dan een stikje zeêpe of ies vö onder de douche. Al hoewel... Je moe t'r toch nie an dienke dat aol die Meliskerkse leerkrachten volgende weke meer dan twintig hröte plakken sukelaode krie he. Het is misschien een troost vö de juffen, mè di laehe vee minder "Meester bedankt"- plakken dan "Juf bedankt" Uut mien kindertied kan 'k me naemelijk nau welijks ies herinnere van afscheidscadeaus. Noe ebb'ik ook mè twi meêsters haod in zes jaer lao- here schole. Die van d'eeste drie jaeren zou 'k nog wè zö'n stik wille geve, wan ie ei mien de liefde vö 't vertellen biegebrocht. Een lieve, zach te man was 't, die eêl z'n leven d'eeste drie klas sen onder z'n hoede ao. Je leerde vee bie z'n. Ik was nog hin zevene toen a'k a plaetsnaemen deu eêl Nederland kende en van de Batavieren ieuw ik vee meer dan van die rot indringers, de Romeinen! Ik dee aoltied goed m'n best a was 't lere schrieve mee m'n rechterand een zwaere opgave vö dat "linkse" ventje. Rapporten krehq me nooit. Me hienge geruusloös over, eest nog in april! En zelfs ao je bleef zitte schoofje een rij op. Je kreeg alleên an dere werkjes. Pas in de "vierden" merrekte je dat er achtergebleve waere..! Die moeste nog wachte tot ze bie de bovenmeêster kwaeme. Die man was t'r eên van 't type "joenge bomen kao je nog buhe.." Je werrekte j'n eihen rot en compli menten kreeg je nie. Het kon naebie aoltied be ter. Ook ier hin rapporten. Toch butterde me wat af, voral die hröte staertdêlingen staen nog in m'n geheugen gegrift. Behalve moppere weet ik eigenlijk hin kwaliteit van die man op te noe men, mè dat is misschien nie eerlijk. Ie ei ons wè klaergestoomd vö t middelbaer onderwies. Di krehe me vee complimenten vö onze "stevige ondergrond". Misschien komt 'n dus ook wè in anmerking vö een stik sukelaode mee "Toch mè bedankt, meêster" Op de HBS kreeg je ineêns een êleboel personen per dag, zelfs mee juffen d'r bie. Di wiere ze leraren genoemd en as ik noe trugkdienke an aol die lui hloof ik da me over 't algemeên te wei nig wardering aode vö ulder werrek. Degenen, die hin orde konde ouwe, staen me nog het bes te bie. Wat kon een klasse toch iemand het bloed vanonder z'n (d'r) naegels aele. Eigenlijk zou 'k van de weke een êleboel "Bedankt mees ters" ("juffen") moete aele bie onze bakker, mè 'k vrêze, da'k er nie vee mi kwiet kan....!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 81