reizen jo c I ÊU Op een andere planeet Loek en Iflarie op klussafan' Zaterdag 11 juli 2009 Ze keek me aan met een blik die tegelijkertijd meewarig en verwijtend was over de onwe tendheid die achter mijn vraag had gescholen. Afgaande op haar uiterlijk, was ze een studen te. Ze probeerde wat pesos extra te verdienen door zelf gemaakte empanadas te verkopen in het park. Daar stuitte ze dus op een Nederlander die vroeg of ze zijn land kende. Het was geen rare vraag natuurlijk. De meeste Argentijnen, zo meende ik te weten, waren wel een keer in Europa geweest. Het grootste deel van hen heeft Spaanse of Italiaanse familie, een paspoort van één van die landen en niet zelden een afkeer van de rest van Latijns-Amerika. „Maar reizen is moeilijk voor ons", zei de studente, om er met die blik aan toe te voe gen: „En voor de meeste Argentijnen onmogelijk." Ik had net Costa Rica, Nicaragua, Guatemala en Mexi co achter me liggen en voelde me even een domme toe rist, volkomen blind voor de realiteit van het land waar ik nu, min of meer bij toeval, was aanbeland. Een reali teit die, afgaande op de studente, niet zoveel verschilde van de rest van Latijns-Amerika. Het was me al opge vallen tijdens mijn verblijf bij een gastgezin in Costa Rica. 'Moeder' Cristina vroeg bij terugkomst van een weekeindje strand of jungle altijd honderduit. Veel meer dan hoofdstad San José kende ze van Kaar eigen land niet. Later, in Nicaragua of Guatemala, ging het niet anders: de rugzaktoerist kon de plaatselijke bewoners vertellen over hun eigen land. Over hoe groen en warm de jungle was, hoe kaal en koud de hoogvlakte of hoe la waaiig en groot de hoofdstad. Ze keken me vaak aan alsof ik op een andere planeet was geweest en niet slechts enkele uren verderop in hun eigen land. „Op een dag hoop ik ook te kunnen reizen", klonk het dan vaak, maar zelden met overtuiging. In landen waar de helft van de banen in de steden in de 'informele sec tor' valt - geen vaste aanstelling, geen vast salaris, geen arbeidsrechten en al helemaal geen vakantie geld - en het gros van de mensen eigen baas is van een nauwelijks rendabel winkeltje, repara tiebedrijf of restaurantje, heeft reizen geen prioriteit. Voor veel Costaricanen was een dag naar-het dichtstbijzijnde strand de hoogste vorm van vakantie, iets dat voor- Guatemalteken gelijkstond aan een onmo gelijke droom. Een dag aan de rivier in de buurt van het dorp gold voor hen als mooiste uitje. In het straatarme Nicara gua zat zelfs dat er niet in. Wat dat betreft hebben de Argentijnen het goed. Europa is voor de meesten niet weggelegd, maar de middenklasse kan het zich veroorloven in het land zelf op vakantie te gaan. Waarom ze dan met miljoenen tegelijkertijd de lelijke badplaats Mar del Plata uitzoeken om er naast elkaar in de zee te staan, is iets dat de Nederlander die veel reist, niet snapt. Maar hij is mis schien ietwat verwend. Robert-Jan Friele r— Dfi Eddy (1) kindermodel Hoe ziet hij eruit? De Eddy is een eenlijns vlieger zoals een kind 'm tekent. Ook wel diamantvlieger ge noemd. Wat kost hij? Voor een paar euro vind je dit model in speelgoedza ken en bij strandtentjes. Lekker la ten liggen, adviseert Ron de Haas. „Zo'n goedkoop vliegertje heeft vaak een frame van bamboe dat al krom uit de zak komt. Niet leuk vliegeren." Ron geeft liever 10 euro uit aan een stevige en stabiele Ed dy van ripstop nylon. Hoe maak je 'm zelf? Desnoods van een vuilniszak, een paar stokjes, touw en een toiletrol als haspel. Kan hij kunstjes? De Eddy gaat om laag als je het touw laat vieren en omhoog als je het touw stilhoudt. Heel rustgevend. Man-, vrouw-, kindvriendelijk? Kin deren kun je er gerust mee het strand op sturen, zodra ze snappen hoe je een touw vasthoudt en blijft vasthouden. Windkracht hoeveel? Een halve windkracht is genoeg. Waardering Bouwtekeningen van vliegers zijn on der meer te vinden op http://snipuri.com/iozcz Genoemde prijzen zijn opgaven van vliegerwinkei 't Vliegertje in Nijmegen, www.hetvliegertje.nl Kijk voor een vliegerwinkel in de eigen regio op www.viieger.startpagina.nl Reageren? featureredactie@wegener.nl Quadrifoil (2) 4-lijns matras Hoe ziet hij eruit? Als een vliegend matras. Hij is bestuurbaar met vier lijnen die samenkomen in twee handgrepen. Wat kost hij? Ze zijn er vanaf 129 euro. Hoe maak je 'm zelf? Met veel ge duld en precisie. Kan hij kunstjes? De quadrifoil gaat naar rechts als je aan het rechter handvat trekt en naar links als je aan het linker handvat trekt. Door de onderste lijnen aan te spannen kun je de vlieger om z'n as laten draaien. Kicken! De vliegeraar moet wel goed opletten, waar schuwt Ron de Haas. De quadrifoil heeft namelijk veel'drift': hij trekt in horizontale richting over de wei. De vliegeraar moet dat niet willen compenseren door z'n han den in de lucht te steken. De Haas: „Dan rukt de wind je zo om. De vlieger maakt het niet uit waar jij je handen hebt, hoor. Die heeft geen ogen." De vliegeraar kan ook onbewust door de knieën zakken, in een poging de quadrifoil bij zich te houden. Ook dan kun je ook makkelijk vallen. Man-, vrouw-, kindvriendelijk? Aan gezien de vliegeraar een contra gewicht is voor zijn vlieger, zijn dikke mannen enorm in het voor deel bij deze sport. Om een beetje leuk met een quadrifoil te vliege ren, moet je namelijk tegen de 80 kilo wegen. Begin dus maar Mag nums en Marsen te stouwen. Windkracht hoeveel? Windkracht 1,5 is minimaal. Bij 6 wordt de qua drifoil ronduit gevaarlijk. Waardering? ✓'✓Wi/ Loek'- onze Poekie heeft wee/- op het kleed geplast jouw Poekie'- maar ik tnaak wel een kattenluik Jl 2 J boor op elke hoek een gat door de deur voor die haarbal steek een decoupeerzaag door het boorgat en zaag het afgetekende luik uit schuif de helft van het luik door het gat en schroef het vast schroef de andere helft vast

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 82