i9 spectrum Atjeh heeft zich ontwikkeld tot de wiettuin van Indonesië. Arme boertjes riskeren hun leven met lucratieve plantages in de bergen van Midden-Atjeh. De 'ganja' uit de streng islamitische provincie vindt gretig aftrek bij de Indonesische jeugd. Zaterdag 11 juli 2009 zucht de imam, die een islamitische kostschool leidt in het dorp Blang Tingkeu, in Seulimuem. De afgelo pen jaren organiseerde hij een hulpprogramma voor voormalige wietboeren. Marihuana is niets nieuws in Atjeh. De Atjehers ge bruikten het generaties lang als kruid tijdens het ko ken van traditionele recepten, zoals de 'kari kam- bing', een lamsvleesgerecht. Ook stopten ze de ganja in de befaamde Atjehse koffie als kalmeringsmiddel. Nog steeds serveren sommige koffiezaken in steden als Lhokseumawe en Banda Atjeh stilletjes de geest verruimende koffie. Chinese handelsreizigers leer den de bevolking van Atjeh dat de ganja ook als 'ba- kong' (tabak) kan worden gebruikt. De gouden tijden voor de wiethandel bra ken aan in de jaren tachtig en negentig, toen het Nieuwe Orde-regime van de au toritaire president Soeharto de archipel in een wurggreep hield. In Atjeh was het Indonesi sche leger in een bloedige guerrilla verwikkeld met rebellen van de Beweging voor een Vrij Atjeh (GAM). De militairen deelden de lakens uit in de meeste delen van Atjeh, terwijl de rebellen het in de bergen voor het zeggen hadden. Voor beide partijen bood de guerrilla kans een flink graantje mee te pik ken in de ganjahandel, vertelt imam Muslem. Sinds het vredesbestand tussen het leger en de GAM, in augustus 2005, heeft de Indonesische poli tie veel veiligheidstaken van het leger overgenomen. Onduidelijk is of de door corruptieschandalen be smeurde politie de wiethandel feller is gaan bestrij- den.Kleine politieposten moeten zeer uitgestrekte gebieden in de gaten houden. „Als iemand met een joint gepakt wordt, gaat hij de bak in. Maar als hij met een ton wiet wordt gearresteerd, kan hij zich vrijkopen", vertelt Muslem. Hij hekelt de positie van de overheid, die te weinig zou doen om lokale boe ren te helpen. „De overheid is te laks. Gouverneur Ir- wandi Yusuf heeft verklaard dat Atjeh in 2020 gan- ja-vrij moet zijn. Dat is pas over elf jaar. Door deze uitspraak neemt de wietteelt juist toe." De pogingen wietboeren een alternatief te bieden, verlopen uitermate moeizaam. Imam Muslem orga niseert een hulpproject waarmee boeren die voor heen wiet verbouwden, nu gratis zaden krijgen voor het verbouwen van durians (vruchten) en cacao. „We hebben 50 hectare van 120 boerengezinnen in gezaaid met durian-zaden, gratis verstrekt door het ministerie van Landbouw. Maar tweederde van de oogst mislukte." Muslem ziet nu de spanning onder de boeren weer toenemen. Als moslimleider verbiedt hij pertinent gebruik van en handel in ganja. Ganja is 'haram', of wel 'onzuiver', vinden de moslims. „Het verwoest de ziel", zegt Muslem. Hij blijft erbij dat landbouw- hulp de belangrijkste methode is om de wiethandel te bestrijden. Maar als het welzijn van de boeren in zijn district niet toeneemt, keren de meeste boeren zeker terug naar de ganja, waarschuwt de imam. reageren? spectrum@wegener.nl Foto's: 1. De 35-jarige boer Wahab werd betrapt met twee ton wiet. 2. In het streng islamitische Atjeh is wiet verboden, maar wordt volop 'bakong' (tabak) gerookt. 3/4. De veraf gelegen bergen in Aceh Besar bieden ruim de mogelijkheid voor hennepplantages. 5. In Banda Atjeh is een nieuwe gevangenis uit de grond gestampt voor overwegend drugscriminelen. door jan Lepeltak

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 69