i9 spectrum
Atjeh heeft zich
ontwikkeld tot
de wiettuin van
Indonesië. Arme
boertjes riskeren hun
leven met lucratieve
plantages in de bergen
van Midden-Atjeh. De
'ganja' uit de streng
islamitische provincie
vindt gretig aftrek bij
de Indonesische jeugd.
Zaterdag 11 juli 2009
zucht de imam, die een islamitische kostschool leidt
in het dorp Blang Tingkeu, in Seulimuem. De afgelo
pen jaren organiseerde hij een hulpprogramma voor
voormalige wietboeren.
Marihuana is niets nieuws in Atjeh. De Atjehers ge
bruikten het generaties lang als kruid tijdens het ko
ken van traditionele recepten, zoals de 'kari kam-
bing', een lamsvleesgerecht. Ook stopten ze de ganja
in de befaamde Atjehse koffie als kalmeringsmiddel.
Nog steeds serveren sommige koffiezaken in steden
als Lhokseumawe en Banda Atjeh stilletjes de geest
verruimende koffie. Chinese handelsreizigers leer
den de bevolking van Atjeh dat de ganja ook als 'ba-
kong' (tabak) kan worden gebruikt.
De gouden tijden voor de wiethandel bra
ken aan in de jaren tachtig en negentig,
toen het Nieuwe Orde-regime van de au
toritaire president Soeharto de archipel
in een wurggreep hield. In Atjeh was het Indonesi
sche leger in een bloedige guerrilla verwikkeld met
rebellen van de Beweging voor een Vrij Atjeh
(GAM). De militairen deelden de lakens uit in de
meeste delen van Atjeh, terwijl de rebellen het in de
bergen voor het zeggen hadden. Voor beide partijen
bood de guerrilla kans een flink graantje mee te pik
ken in de ganjahandel, vertelt imam Muslem.
Sinds het vredesbestand tussen het leger en de
GAM, in augustus 2005, heeft de Indonesische poli
tie veel veiligheidstaken van het leger overgenomen.
Onduidelijk is of de door corruptieschandalen be
smeurde politie de wiethandel feller is gaan bestrij-
den.Kleine politieposten moeten zeer uitgestrekte
gebieden in de gaten houden. „Als iemand met een
joint gepakt wordt, gaat hij de bak in. Maar als hij
met een ton wiet wordt gearresteerd, kan hij zich
vrijkopen", vertelt Muslem. Hij hekelt de positie van
de overheid, die te weinig zou doen om lokale boe
ren te helpen. „De overheid is te laks. Gouverneur Ir-
wandi Yusuf heeft verklaard dat Atjeh in 2020 gan-
ja-vrij moet zijn. Dat is pas over elf jaar. Door deze
uitspraak neemt de wietteelt juist toe."
De pogingen wietboeren een alternatief te bieden,
verlopen uitermate moeizaam. Imam Muslem orga
niseert een hulpproject waarmee boeren die voor
heen wiet verbouwden, nu gratis zaden krijgen voor
het verbouwen van durians (vruchten) en cacao.
„We hebben 50 hectare van 120 boerengezinnen in
gezaaid met durian-zaden, gratis verstrekt door het
ministerie van Landbouw. Maar tweederde van de
oogst mislukte."
Muslem ziet nu de spanning onder de boeren weer
toenemen. Als moslimleider verbiedt hij pertinent
gebruik van en handel in ganja. Ganja is 'haram', of
wel 'onzuiver', vinden de moslims. „Het verwoest
de ziel", zegt Muslem. Hij blijft erbij dat landbouw-
hulp de belangrijkste methode is om de wiethandel
te bestrijden. Maar als het welzijn van de boeren in
zijn district niet toeneemt, keren de meeste boeren
zeker terug naar de ganja, waarschuwt de imam.
reageren?
spectrum@wegener.nl
Foto's:
1. De 35-jarige boer Wahab werd betrapt met twee
ton wiet.
2. In het streng islamitische Atjeh is wiet verboden,
maar wordt volop 'bakong' (tabak) gerookt.
3/4. De veraf gelegen bergen in Aceh Besar bieden
ruim de mogelijkheid voor hennepplantages.
5. In Banda Atjeh is een nieuwe gevangenis uit de
grond gestampt voor overwegend drugscriminelen.
door jan Lepeltak