ii spectrum Zaterdag 11 juli 2009 se jongeren die buschauffeurs bedreigden en waar de politie niet ingreep. Pas nadat een chauffeur gewond was geraakt en diverse media daar indringend over hadden gepubliceerd, liet de burgemeester iets van zich horen. Even later besloot minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken dat de stad negen ton zou krijgen voor gezinscoaches die opvoedings ondersteuning geven aan probleemgezinnen. En wat te denken van ambulancepersoneel dat her en der wordt bedreigd? Pas nadat ambulanceperso neel in Amsterdam was gaan staken en burgemees ter Cohen het voor hen had opgenomen, kreeg de politie van minister Ter Horst een miljoen voor tech nische middelen om daders sneller te kunnen opspo ren. Het zijn stuk voor stuk tekenen van de dramademo cratie waarin we volgens Brenninkmeijer terecht zijn gekomen. Daarin nemen bestuurders alleen nog maar besluiten op basis van dramatische gebeurtenis sen, omdat ze worden beoordeeld op hun handelen in dergelijke situaties. Rob van Gestel, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de universiteit van Tilburg, wijt dat voor een be langrijk deel aan het gebrek aan visie en kennis van zaken. „Dat is de basis voor elk beleid. Dan leg je je oor te luisteren bij burgers en tot slot bekijk je de ef fecten, kansen en risico's. Veel wetgeving is echter gebaseerd op ideologische ideeën. Dat is een vorm van besturen waarbij je de tegenargumenten niet wilt horen of alleen wilt luisteren naar mensen die het met je eens zijn." Omdat politici vooral zoeken naar bevestiging van hun plannen, is het gevaar volgens hem groot dat ze bij de eerste de beste dramatische gebeurtenis zeg gen dat ze het helemaal anders gaan doen. „Omdat ze dus slecht hebben geluisterd. Ik zou zeggen: doe het in één keer goed, dat voorkomt veel problemen. En het is veel geloofwaardiger." Kijk naar de Europese verkiezingen, zegt Van Gestel. „De partijen die geen duidelijk verhaal hadden, heb ben het slecht gedaan, zoals de PvdA." Die partij vindt het nu de hoogste tijd voor een nieuwe be stuurscultuur. In een poging de enorme verkie zingsnederlaag te verklaren, stelt de commissie-Dijks- ma dat de overheid moet worden bevrijd van het beeld dat zij vooral zichzelf dient. 'Mensen met klachten moeten direct terecht kunnen bij onze bestuurders. We moeten ons realiseren dat politiek ertoe doet. Dat we iets kunnen betekenen voor mensen', staat er in de analyse. Verstandige taal, vindt Ombudsman Brenninkme ijer. „Maar niet anders dan wat de SP al jaren doet. Die partij heeft veel directe contacten tussen burgers en bestuurders en dat heeft goede effecten. Toegang tot bestuurders is uitermate belangrijk. Ten eerste omdat bestuurders en ook ambtenaren vooral met zichzelf bezig zijn. En ten tweede omdat je door veel directere contacten het risico verkleint dat de macht arrogant wordt." Dit alles kan vooralsnog niet voorkomen dat de be volking politici momenteel de minst betrouwbare be roepsgroep vindt. Volgens een onderzoek van Euro pean Trusted Brands van uitgeverij Reader's Digest heeft nog slechts 12 procent van de Nederlandse be volking vertrouwen in ze. Dat zijn voornamelijk ho ger opgeleiden. Minister Ter Horst vindt het de hoogste tijd dat die intellectuele elite in opstand komt, omdat ze zich zor gen maakt over de 'onderbuikgevoelens' bij de bevol king. De burger wantrouwt volgens haar alles wat naar overheid riekt en gedraagt zich daarnaast agres sief tegen de dienaren van die overheid. Hoogleraar Van Gestel vindt dat de politiek die scep tische houding onder de bevolking deels over zich zelf afroept. Hij hekelt de manier waarop kandidaten lijsten worden samengesteld. „Je hebt een hele was lijst aan criteria, zoals gelijke verdeling van mannen en vrouwen en een goede regionale spreiding. Bij cri terium 23 staat dat je ook nog ergens verstand van moet hebben. Dan moet je het niet gek vinden dat politici regelmatig miskleunen." Een goede bestuurder moet er volgens hem altijd van uit gaan dat hij ook wel eens ongelijk kan heb ben. „Het gaat immers om het algemeen en niet om het eigen belang. Een belangrijke beslissing neem je dan ook niet zo snel meer in een opwelling. Dan kun je bij een incident ook makkelijker zeggen: 'Het is verschrikkelijk, maar we hebben heel goed over dit beleid nagedacht en we gaan niet schipperen'. Nu is de reactie meestal: 'Ik heb u gehoord, ik ga er iets aan doen'. Af en toe gebeurt dat, maar dan is het meestal te laat Soms is het maar de vraag of er echt iets verandert. „Kijk naar de tientallen dodelijke ongelukken waar bij voetgangers en fietsers over het hoofd worden ge zien door vrachtwagenchauffeurs die de hoek om slaan", zegt Karei Dubbink van de Vereniging voor Verkeersslachtoffers. „Jarenlang weigerde de over heid te luisteren naar de roep om een dodehoekspie gel, die zulke drama's kan voorkomen. Tot schrijfster Anna Enquist er via de media actie voor voerde na dat haar dochter was omgekomen. Toen ineens werd de spiegel verplicht. Maar nu dat is geregeld en er geen publiciteit meer over is, interesseert het geen enkele overheid meer dat er nog altijd vijftien tot der tig mensen per jaar omkomen door vrachtwagens die geen goed zicht hebben op het verkeer." reageren? spectrum@wegener.nl www.frankm.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 61