spectrum 10
Zaterdag 11 juli 2009
Er moeten
eerst
doden vallen
Pas als er doden vallen, luistert
de politiek. Of het nu gaat om
een levensgevaarlijke snelweg of,
zoals deze week, de dood van
een taxipassagier. Met als gevolg
dat de burger amper nog
vertrouwen in de overheid heeft.
„Het gaat niet meer om gewone
mensen."
door Dick Hofland
illustratie Frank Muntjewerf/GPD
Dat taxi's in veel steden een ramp
zijn en de chauffeurs in veel geval
len regelrecht gajes, weet iedereen
al jaren. Maar pas nadat een chauf
feur een klant doodsloeg, afgelopen
weekeinde in Amsterdam, was de politiek bereid
tot het nemen van maatregelen.
Burgemeester lob Cohen gelastte direct meer toe
zicht door politie. Staatssecretaris Tinke Huizinga
die in het buitenland verbleef, had binnen 24 uur
een besluit paraat om de vrije rijders aan te pak
ken. Dat plan lag al bijna een jaar klaar, omdat de
Taskforce Taxi daar al lang en breed op had aange
drongen.
Pas als er doden vallen, luistert de politiek naar de
burger, zo blijkt telkens weer. Neem Beverwijk,
waar menig bewoner rond de Plesmanweg al ja
ren had gewaarschuwd voor een gevaarlijke over
steekplaats. Geregeld gebeurden er ongelukken,
zelfs pal voor het stadskantoor. De overheid greep
niet in. Tot er vorig jaar een meisje werd doodgere
den bij het oversteken. Daarna besloot het stadsbe
stuur de weg te versmallen. 'Wel erg laat' oordeel
den inwoners, die er nog altijd schande van spre
ken.
Of neem het verhaal van Karei Dubbink, die ze
ven jaar geleden zijn zoon en diens vriendin ver
loor. Ze werden doodgereden door een automobi
list die al twee keer was veroordeeld wegens rij
den onder invloed. Geregeld veroorzaakten eerder
veroordeelde dronken rijders dodelijke ongeluk
ken en Dubbink vond dat er een eind moest ko
men aan deze 'licence to kill'.
Hij en andere slachtoffers vonden geen enkel ge
hoor bij de politiek. Tot een publicatie verscheen
in een regionale krant en Aleid Wolfsen, toen nog
Kamerlid voor de PvdA, contact opnam met Dub
bink. Twee jaar later kreeg de huidige burgemees
ter van Utrecht het voor elkaar dat bestuurders
die twee keer zijn Veroordeeld wegens rijden on
der invloed, hun rijbewijs verliezen.
„Als slachtoffers niets van zich laten horen, hun
zaak geen publiciteit krijgt, dan zijn ze kansloos
bij de overheid",,zegt Dubbink. Hij is inmiddels
bestuurslid van de Vereniging voor Verkeersslacht
offers. „Bij overheden voelt niemand zich verant
woordelijk voor zaken die misgaan. Daarom ge
beurt er nooit iets."
De overheid heeft geen oog meer voor gewone
mensen, luidt de harde conclusie van Alex Bren-
ninkmeijer, de Nationale Ombudsman. „Iedere
burger ervaart ingrepen van de overheid aan den
lijve, maar bij die overheid is dat besef volledig ver
dwenen. Het uitgangspunt zou moeten zijn: wat
heeft mijn moeder, mijn zus, mijn familie aan de
ze maatregel? De ambities van de politiek zijn ech
ter gestoeld op theoretische ideeën, op veronder
stellingen die niet feitelijk zijn onderbouwd."
De taxibranche is daar volgens Brenninkmeijer
een goed voorbeeld van. „Het idee van de Taxiwet
was dat de service beter zou worden en de prijzen
lager. In de praktijk heeft het precies andersom uit
gepakt. De burger staat aan de kant. Dat zie je op
veel gebieden, ook in de thuiszorg. De kwaliteit
gaat achteruit en de tevredenheid van de burger
ook."
Het is, zegt Brenninkmeijer, bijna niet meer moge
lijk daar op een normale manier verandering in te
brengen. „Er is vrijwel altijd een gebeurtenis no
dig die heftige emoties oproept, vooral omdat
daarmee in één keer duidelijk wordt welke onder
liggende problemen er spelen."
Dat bleek ook in de Goudse wijk Oosterwei, waar
al geruime tijd problemen waren met Marokkaan-
Pas toen schrijfster Anna Enquist actievoerde voor gebruik
van een dodehoekspiegel, nadat haar dochter was omgeko
men, werd de spiegel verplicht. foto CPD
Taxistandplaats op het Leidseplein in Amsterdam, foto GPD
Bushaltes in de wijk Oosterwei in Gouda werden tijdelijk ge
sloten nadat een buschauffeur gewond was geraakt, foto GPD