straks 'Hoera Hulst' uit gaan dragen opryimina benoemd tot ereburger Tuinarchitecte signeert bij kwekerij in Biervliet Initiatief moet worden ingebed in regionale stimuleringsplannen HjAERS. fPSOPFEi met heel veel keus PALAZZO z Zaterdag 11 juli 2009 I 27 'De promotiecampagne van Hulst moet wel aansluiten bij andere 'Ga nou eens niet over de grens tanken en gun die vier cent aan de intiatieven in de regio.' jan Lonink eigen ondernemers in Hulst.' Koen verhagen ve elementen moeten we samen uitdragen." Mattheeuws hamert er op dat het promotieconcept door werkelijk iedereen omarmd moet worden. „Niet alleen de gemeente en het bedrijfsleven, maar ook de sportverenigingen, de wijk-/en dorpsraden, de scholen en alle in woners. Dat hebben de meesten nog niet helemaal door. We moe ten samen een front vormen, an ders heeft de campagne geen zin." 'Hoera Hulst' ent zich op het kwe ken van een collec tief besef'dat we er met zijn allen aan moeten wer ken dat de gemeente de zo gewens te nieuwe economische impuls krijgt', aldus de twee leden van de stichting. „Ga nou eens niet over de grens tanken en gun die vier cent die je daar minder betaalt aan ondernemers uit de eigen gemeen te.Zo levert iedereen zijn bijdra ge", vindt Verhagen. Chauvinistische bewoners van de dorpen zetten zich misschien af te- gen het campagnethema, maar 'Hoera Hulst' dankt zijn naam uit drukkelijk niet aan de naam van de stad, maar aan die van de ge meente. „We moeten er voor zor gen dat alle dorpen evenredig aan bod komen in de campagne." Daar is een werkgroep voor nodig die het proces constant bewaakt en de mensen enthousiast houdt. Deze 'spin in het web' en ook de uitvoe ring van de campagne kosten uiter aard geld. Stichting 'Hoera Hulst' wil met alle partijen die zich met 'Ais de gemeente gedurende vijfjaar ioo.ooo euro bijdraagt, zijn we dik tevreden.' Theo Mattheeuws de promotie van de gemeente be zig houden om de tafel om het draagvlak zo groot mogelijk te ma ken. De aanloopkosten van twin tig mille zijn gefinancierd door de vier partijen in de stichting: Woon- stichting Hulst, Rabobank Hulst, Mattheeuws Vastgoed en Witte Boussen. Dat geld is besteed aan het campagneplan dat door aan stormende reclametalenten van de Amsterdamse Hallo Akademie is gemaakt." De pr-afdeling van on dernemersvereniging Hulst Ves tingstad draagt 25.000 euro bij. De stichting mikt er op dat het be drijfsleven uit de rest van de ge meente eenzelfde bedrag op tafel legt. „Als de gemeente nou dat be drag eens zou willen verdubbelen en gedurende vijfjaar honderddui zend euro bijdraagt, zijn wij dik te vreden", geeft Mattheeuws een schot voor de boeg. „We moeten ook financieel de krachten bunde len", vult Verha gen aan. „Met hon derd promotiebud getten van één eu ro kun je niets, maar met één keer honderd euro kun je bij wijze van spreken iets moois neerzetten." Om te onder strepen dat de campagne zich richt op de hele gemeente, vindt de aftrap van 'Hoera Hulst' in sep tember plaats in het centrum van Hulst. Niet in de binnenstad, maar op het werkelijke geografische mid delpunt van de gemeente. Waar dat is, moet nog worden uitge zocht. "Dat kan best ergens mid den in de polder zijn." motie de leidraad moet zijn om mensen naar de regio te trekken. „Sommige mensen zijn dan wel eens bang dat Zeeuws-Vlaanderen zich af wil scheiden", refereert hij aan de presentatie van de Zeeuws-Vlaamse vlag, „maar dat is zeker niet de bedoeling. Wel moe ten we ons met onze regio probe ren te onderscheiden. Mensen van buitenaf komen namelijk niet -voor een plaats, maar voor een re gio." Koen Verhagen Hoera Hulst' is het overigens eens met die visie. „Uw Nieuwe Toekomst zet Zeeuws-Vlaanderen uitstekend op de kaart. Maar op het moment dat mensen zich interesseren voor de regio, moeten de verschillende plaatsen hun eigen sterke punten uitdragen, zoals wij nu gaan doen. Hulst, Terneuzen en Sluis moeten de belofte van Uw Nieuwe Toe komst nu zelf ook bewijzen." Rust, ruimte en natuur, zoals hier bij het Groot Eiland nabij Absdale. De ge meente Hulst heeft het allemaal. foto Peter Nicolai De campagne 'Hoera Hulst' moet er voor zorgen dat de gemeente meer toeristen en meer inwoners aantrekt. Dat kan alleen met steun van de hele gemeenschap. door Harold de Puysseleijr Voor doemdenkers is vol gens creatief strateeg Koen Verhagen en voor zitter Theo Mattheeuws van de stichting Hoera Hulst - voorheen de stichting Bevordering Stadsontwikkeling Hulst - geen plaats. „We moeten het glas half vol zien en niet halfleeg", zegt Ver hagen. „Hulst is de gemeente waar je het leven viert. We hebben rust, ruimte, natuur en lage huizenprij zen. Vrijwel geen files, weinig cri minaliteit en geen parkeerproble men. In tegenstelling tot in de gro te steden groeten de mensen hier elkaar nog op straat. Al die positie- De promotiecampagne 'Hoera Hulst' is een goed initiatief, maar moet wel ingebed worden in de initiatieven die er zijn om de economische ont wikkeling van de hele regio te sti muleren. Burgemeester Jan Lo- nink van Terneuzen. „Het is heel goed dat elke plaats nadenkt over zijn eigen identiteit. Maar we moe ten oppassen dat niet allerlei ver schillende campagnes over elkaar heen rollen." Hij doelt onder meer op de promotiecampagne Uw Nieuwe Toekomst, waarmee Zeeuws-Vlaanderen zich profile ren als alternatief woon- en werk gebied voor de drukke Randstad. Er is niets mis mee om binnen de streek de eigen kracht te benadruk ken, vindt Lonink, als dat maar goed afgestemd wordt met andere initiatieven Hij gelooft er name lijk heilig in dat gezamenlijke pro illustratie Hallo Lab door Conny van Gremberghe HULST - De Willibrordusbasiliek is de parel in de Hulster kroon. De re cent verworven titel van 'mooiste kerk van Nederland' is volgens het college van Burgemeester en Wet houders van Hulst 'van zeer grote promotionele waarde'. De man die er voor gezorgd heeft dat de kerk er zo prachtig bijstaat en de man die de grote animator bij de nationale titelstrijd van de NCRV was, werden vrijdag door het dage lijks bestuur van de Reynaertstad op passende wijze gehuldigd. Voor bouwmeester Piet Hamelink (1931) kwam dat neer op een be noeming tot ereburger van de stad Hulst en voor |o Everaert hield dat in dat hij de gouden erepenning van de stad kreeg toegekend. Bei de Hulstenaren kregen de bij de onderscheidingen horende versier selen uitgereikt in de raadzaal van het stadhuis. Burgemeester Jan Frans Mulder roemde de twee voor hun belangenloze inzet voor kerk en gemeenschap. Hamelink zette zich als vrijwilliger van het parochiebestuur vanaf 1987 in voor de restauratie van de Willi brordusbasiliek die dreigde te ver pauperen. Jaren was hij in de weer om de vele miljoenen voor de op knapbeurt bijeen te krijgen. In 1996 kon met de restauratie wor den begonnen, een karwei van drie jaar, waarbij Hamelink als bouwmeester nauw betrokken bleef Het leverde hem zijn koos naam 'Piet Basiliek' op. Veraert op zijn beurt bewoog hemel en aarde om de basiliek aan de titel mooiste kerk van het land te helpen. BIERVLIET - Tuinarchitecte en schrijfster Dina Deferme signeert vandaag vanaf 11.00 uur haar nieuwste boek Droomcombinaties bij kwekerij In Goede Aarde aan de Kapitalendam in Biervliet. Deferme vertelt belangstellenden aan de hand van haar vierde bor- derboek allerlei weetjes en geeft ook handige tips. Dina Deferme uit Hasselt is tuin- en landschaps architecte en ontwerpt tuinen in binnen- en buitenland. Ze is voor al gespecialiseerd in borders. Tij dens het open tuinweekend (zater dag en zondag van 10.00 tot 17.00 uur) is er ook kunst te zien van Sa ra Naeije, die bloemen schildert. AANNEMINGSBEDRIJF KUNSTSTOF RAMEN EN DEUREN ALUMINIUM RAMEN-ROLLUIKEN-ZONWERING heroal gmado' VEKA www.haers.net Tel. 0115-491282 PRUIMING lange vorststraat - goes DOMBURG Markt Ia 4357 BG Domburg NIEUWBOUW VERBOUW ONDERHOUD REPARATIE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 29