Ballast Nedam
moet banen
schrappen
Opnieuw vertraging
bij subsidie
voor zonnepanelen
Zorgeloos naar Engeland
Vrijheid, comfort en ruimte
Moderne pier markeert toekomst Scheveningen
P&O Ferries reorganiseert activiteiten aan wal
POferries.nl
020 - 20133 33
P&OX Ferries
Zaterdag 11 juli 2009 I 1 5
Bouwbedrijf ziet winst
in eerste twee
kwartalen scherp dalen.
AMSTERDAM - Bouwbedrijf Ballast
Nedam gaat banen schrappen in
verband met de malaise op de
bouw- en vastgoedmarkt. Door de
crisis is de winst in de eerste helft
van dit jaar scherp gedaald. Het
concern laat in het midden hoe
veel banen er verloren gaan.
Volgens topman Theo Bruijninckx
gaat het vooral gaan om arbeids
plaatsen bij bouwbedrijven in het
noorden en het oosten van het
land. Dat zijn 'dunne' regio's voor
Ballast Nedam. De Randstad blijft
buiten schot. Ook worden bepaal
de activiteiten samengevoegd om
efficiënter te kunnen werken.
Ballast Nedam zag de operationele
winst in de eerste zes maanden kel
deren tot 4 miljoen euro, van 13
miljoen euro een jaar' eerder. Ana
listen rekenden op een winst van
5 miljoen euro.
Ballast Nedam handhaaft wel zijn
winstverwachting voor heel 2009
van ongeveer 25 miljoen euro, met
een bandbreedte van 20 tot 26 mil
joen euro. Volgens het bedrijf
staan de resultaatprognoses voor
2009 onder druk. Verder verwacht
het bedrijf een lagere omzet dan
vorig jaar. De omzet steeg in de
eerste helft van 2009 met 5 pro
cent tot 601 miljoen euro. De om
zet is hoger dan waar analisten op-*'
hadden gerekend. Onder de streep
draaide het bedrijf quitte. Analis
ten waren uitgegaan van een netto
winst van 1,2 miljoen euro. In de
eerste helft van vorig jaar boekte
Ballast Nedam nog een nettowinst
van 7 miljoen euro.
De scherpe winstdaling is te wij
ten aan slechte resultaten bij de
bouwbedrijven van Ballast Ne
dam. Die hebben veel last van het
stilvallen van de bouw- en vast
goedmarkt. De divisie Bouw en
Ontwikkeling draaide bij de opera
tionele winst quitte, tegen een
winst van 11 miljoen euro een jaar
eerder.
Bij de divisie Infrastructuur liepen
de zaken wel goed. Bij deze divisie
steeg het operationele resultaat
met 2 miljoen euro tot 7 miljoen
euro. Ballast Nedam ontving in de
afgelopen maanden onder meer
opdracht om een deel van de A2
bij Maastricht te ondertunnelen.
Bruijninckx ziet voorlopig geen
verbetering op de woningmarkt
en bij commercieel vastgoed. De
volumes zullen de komende jaren
lager zijn. „Alle seinen staan nog
op rood", aldus de topman.
Ballast Nedam is vorig jaar al be
gonnen met het reduceren van de
capaciteit.
ROTTERDAM - Rederij P&O Ferries
gaat reorganiseren. Het gaat om de
j activiteiten in de Rotterdamse Eu
ropoort, Zeebrugge en Huil. Dat
maakte P&O Ferries vrijdag be
kend.
De ferry-rederij werkt plannen uit
die moeten leiden tot een jaarlijk
se besparing van bijna 14 miljoen
euro. Vanaf maandag wordt er
overlegd met de ondernemings
raad en vakbonden over herstruc
turering van de zogenoemde 'wal-
activiteiten': werkzaamheden op
de kade en in de-kantoren.
Mogelijk kost dit enkele tientallen
banen in Europoort, waar nu 180
mensen werken. De reorganisatie
wordt in fases doorgevoerd. „P&O
Ferries zal in de tussentijd vrijwil
lig vertrek van personeel stimule
ren", aldus het bedrijf Het vracht
vervoer op de Noordzee heeft veel
last van de economische crisis.
DEN HAAG - Een moderne pier moet
Scheveningen een nieuwe toekomst
bieden. Wie de zee nadert, moet de
kust kunnen zien. Om die blik moge
lijk te maken, gaat de gemeente
Den Haag slopen, zo is gisteren be
sloten. Het casino gaat onder de slo
pershamer, evenals 'uitstulpingen
aan de beide kanten van het Kur-
haus'. De pier, die dateert van 1961,
zal een geduchte renovatie onder
gaan. Al jaren valt er maar weinig te
beleven op het betonnen uitsteek
sel in de Noordzee. De huidige pier
is eigendom van het Van der
Valk-concern, dat een evenementen
complex exploiteert. „De pier moet
straks een plek zijn waar je je part
ner ten huwelijk vraagt", aldus wet
houder Norder (bouwen en wonen),
artist's impression gemeente Den Haag
SenterNovem kan
aanvragen niet op tijd
afhandelen.
DEN HAAG - De subsidieregeling
voor zonnepanelen heeft opnieuw
vertraging opgelopen.
SenterNovem, het agentschap van
het ministerie van Economische
Zaken dat de subsidieaanvragen be
handelt, is er net als vorig jaar niet
in gestaagd de aanvragen binnen
de gestelde termijn van dertien we
ken af te handelen. De organisatie
zegt nog maximaal dertien weken
nodig te hebben om de aanvragen
te beoordelen.
De subsidietoewijzingen op grond
van Stimuleringsregeling Duurza-
me Energieproductie (SDE) had
den begin deze week afgerond
moeten zijn. Sinds 6 april konden
consumenten en bedrijven hun
aanvragen indienen. Voor het
plaatsen van zonnepanelen is 88
miljoen euro beschikbaar.
Zolang ze geen subsidie hebben,
plaatsen klanten geen bestellingen
en daardoor blijven installatiebe
drijven zitten met voorraden zon
nepanelen en overtollig personeel,
aldus branchevereniging Holland
Solar. „Iedereen staat in de start
blokken om met de installatie te
beginnen. Het zonneseizoen is aan
gebroken, aanvragers willen juist
nu zo snel mogelijk de panelen op
hun dak hebben", zegt Joke Wes-
sels van Holland Solar. Zij wijst er
ook op dat de doelstelling van de
overheid om duurzaamheid te sti
muleren door de vertraging in het
geding komt.
De vertraging is te wijten aan de
enorme hoeveelheid aanvragen, al
dus een woordvoerder van het mi
nisterie van Economische Zaken.
„Van consumenten zijn ongeveer
2500 beschikkingen te verwachten
en er zijn vier keer zoveel aanvra
gen ingediend. Bedrijven hebben
ruim veertig keer de beschikbare
subsidie overtekend."
Volgens Wessels duurde het vorig
jaar tot december totdat de laatste
aanvragen waren afgehandeld.
Volgens de woordvoerder van Eco
nomische Zaken is de grote bulk
van de beschikkingen over twee
weken toegekend. „Vooral de
aanvragen van consumenten zul
len -tegen die tijd zijn afgehan
deld."
De subsidietoewijzing voor zon-
nepanelen had deze week afge
rond moeten zijn, maar Sen-
terNovum is nog niet klaar. Er
%0iiggen enorm veel aanvragen.
Rotterdam Huil
Zeebrugge Huil
Calais Dover
P&O, mijn manier van reizen
Calais - Dover
web tarief vanaf
Rotterdam - Huil
web tarief vanaf
per enkele reis
auto 9 personen
per enkele reis
max. 5 dagen
auto 2 cabin
of bij uw reisbureau