Ballast Nedam moet banen schrappen Opnieuw vertraging bij subsidie voor zonnepanelen Zorgeloos naar Engeland Vrijheid, comfort en ruimte Moderne pier markeert toekomst Scheveningen P&O Ferries reorganiseert activiteiten aan wal POferries.nl 020 - 20133 33 P&OX Ferries Zaterdag 11 juli 2009 I 1 5 Bouwbedrijf ziet winst in eerste twee kwartalen scherp dalen. AMSTERDAM - Bouwbedrijf Ballast Nedam gaat banen schrappen in verband met de malaise op de bouw- en vastgoedmarkt. Door de crisis is de winst in de eerste helft van dit jaar scherp gedaald. Het concern laat in het midden hoe veel banen er verloren gaan. Volgens topman Theo Bruijninckx gaat het vooral gaan om arbeids plaatsen bij bouwbedrijven in het noorden en het oosten van het land. Dat zijn 'dunne' regio's voor Ballast Nedam. De Randstad blijft buiten schot. Ook worden bepaal de activiteiten samengevoegd om efficiënter te kunnen werken. Ballast Nedam zag de operationele winst in de eerste zes maanden kel deren tot 4 miljoen euro, van 13 miljoen euro een jaar' eerder. Ana listen rekenden op een winst van 5 miljoen euro. Ballast Nedam handhaaft wel zijn winstverwachting voor heel 2009 van ongeveer 25 miljoen euro, met een bandbreedte van 20 tot 26 mil joen euro. Volgens het bedrijf staan de resultaatprognoses voor 2009 onder druk. Verder verwacht het bedrijf een lagere omzet dan vorig jaar. De omzet steeg in de eerste helft van 2009 met 5 pro cent tot 601 miljoen euro. De om zet is hoger dan waar analisten op-*' hadden gerekend. Onder de streep draaide het bedrijf quitte. Analis ten waren uitgegaan van een netto winst van 1,2 miljoen euro. In de eerste helft van vorig jaar boekte Ballast Nedam nog een nettowinst van 7 miljoen euro. De scherpe winstdaling is te wij ten aan slechte resultaten bij de bouwbedrijven van Ballast Ne dam. Die hebben veel last van het stilvallen van de bouw- en vast goedmarkt. De divisie Bouw en Ontwikkeling draaide bij de opera tionele winst quitte, tegen een winst van 11 miljoen euro een jaar eerder. Bij de divisie Infrastructuur liepen de zaken wel goed. Bij deze divisie steeg het operationele resultaat met 2 miljoen euro tot 7 miljoen euro. Ballast Nedam ontving in de afgelopen maanden onder meer opdracht om een deel van de A2 bij Maastricht te ondertunnelen. Bruijninckx ziet voorlopig geen verbetering op de woningmarkt en bij commercieel vastgoed. De volumes zullen de komende jaren lager zijn. „Alle seinen staan nog op rood", aldus de topman. Ballast Nedam is vorig jaar al be gonnen met het reduceren van de capaciteit. ROTTERDAM - Rederij P&O Ferries gaat reorganiseren. Het gaat om de j activiteiten in de Rotterdamse Eu ropoort, Zeebrugge en Huil. Dat maakte P&O Ferries vrijdag be kend. De ferry-rederij werkt plannen uit die moeten leiden tot een jaarlijk se besparing van bijna 14 miljoen euro. Vanaf maandag wordt er overlegd met de ondernemings raad en vakbonden over herstruc turering van de zogenoemde 'wal- activiteiten': werkzaamheden op de kade en in de-kantoren. Mogelijk kost dit enkele tientallen banen in Europoort, waar nu 180 mensen werken. De reorganisatie wordt in fases doorgevoerd. „P&O Ferries zal in de tussentijd vrijwil lig vertrek van personeel stimule ren", aldus het bedrijf Het vracht vervoer op de Noordzee heeft veel last van de economische crisis. DEN HAAG - Een moderne pier moet Scheveningen een nieuwe toekomst bieden. Wie de zee nadert, moet de kust kunnen zien. Om die blik moge lijk te maken, gaat de gemeente Den Haag slopen, zo is gisteren be sloten. Het casino gaat onder de slo pershamer, evenals 'uitstulpingen aan de beide kanten van het Kur- haus'. De pier, die dateert van 1961, zal een geduchte renovatie onder gaan. Al jaren valt er maar weinig te beleven op het betonnen uitsteek sel in de Noordzee. De huidige pier is eigendom van het Van der Valk-concern, dat een evenementen complex exploiteert. „De pier moet straks een plek zijn waar je je part ner ten huwelijk vraagt", aldus wet houder Norder (bouwen en wonen), artist's impression gemeente Den Haag SenterNovem kan aanvragen niet op tijd afhandelen. DEN HAAG - De subsidieregeling voor zonnepanelen heeft opnieuw vertraging opgelopen. SenterNovem, het agentschap van het ministerie van Economische Zaken dat de subsidieaanvragen be handelt, is er net als vorig jaar niet in gestaagd de aanvragen binnen de gestelde termijn van dertien we ken af te handelen. De organisatie zegt nog maximaal dertien weken nodig te hebben om de aanvragen te beoordelen. De subsidietoewijzingen op grond van Stimuleringsregeling Duurza- me Energieproductie (SDE) had den begin deze week afgerond moeten zijn. Sinds 6 april konden consumenten en bedrijven hun aanvragen indienen. Voor het plaatsen van zonnepanelen is 88 miljoen euro beschikbaar. Zolang ze geen subsidie hebben, plaatsen klanten geen bestellingen en daardoor blijven installatiebe drijven zitten met voorraden zon nepanelen en overtollig personeel, aldus branchevereniging Holland Solar. „Iedereen staat in de start blokken om met de installatie te beginnen. Het zonneseizoen is aan gebroken, aanvragers willen juist nu zo snel mogelijk de panelen op hun dak hebben", zegt Joke Wes- sels van Holland Solar. Zij wijst er ook op dat de doelstelling van de overheid om duurzaamheid te sti muleren door de vertraging in het geding komt. De vertraging is te wijten aan de enorme hoeveelheid aanvragen, al dus een woordvoerder van het mi nisterie van Economische Zaken. „Van consumenten zijn ongeveer 2500 beschikkingen te verwachten en er zijn vier keer zoveel aanvra gen ingediend. Bedrijven hebben ruim veertig keer de beschikbare subsidie overtekend." Volgens Wessels duurde het vorig jaar tot december totdat de laatste aanvragen waren afgehandeld. Volgens de woordvoerder van Eco nomische Zaken is de grote bulk van de beschikkingen over twee weken toegekend. „Vooral de aanvragen van consumenten zul len -tegen die tijd zijn afgehan deld." De subsidietoewijzing voor zon- nepanelen had deze week afge rond moeten zijn, maar Sen- terNovum is nog niet klaar. Er %0iiggen enorm veel aanvragen. Rotterdam Huil Zeebrugge Huil Calais Dover P&O, mijn manier van reizen Calais - Dover web tarief vanaf Rotterdam - Huil web tarief vanaf per enkele reis auto 9 personen per enkele reis max. 5 dagen auto 2 cabin of bij uw reisbureau

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15