overleeft eerste bergetappe Finishstraat van Tour volledig Nederlands Zaterdag 11 juli 2009 41 door Mart Smeets Hij draagt het mooie, maar ook volkomen on zichtbare rugnummer 167 en is een haantje van de eerste orde. Italiaan, win naarstype, maar toch ook niet hele maal; bij groot afzien slaat zijn mo tor langzaam af. Hij is zich zeer be wust van zijn aanwezigheid waar dan ook, maar vervelend doet hij niet. Hooguit een tikje verveeld, want mooie Italiaanse renners heb ben dat in zich. Vroeger had je Roberto Visentini. Te mooi en toch goed. Haren altijd in de plooi, gouden kettinkjes die slap bungelden. Bij groots klim werk moest hij er altijd op het laatst af. Zijn vader was een rijke doodgraver, hij kreeg de meiden er makkelijk onder, luidde toen de grap. Nummer 167 heet Filippo Pozzato en hij.verdient zijn vorstelijk sala ris bij de Russische ploeg Katusha. Zijn bijnaam is Pippo en eigenlijk is hij een groot kind. Ja, fietsen kan hij; hij heeft zelfs pa nache in de kuiten, een adelaars blik, maar ergens, in de finale af werking van het opperwezen, is er even iets mis gegaan. Net als bij Vi sentini toen kan ook Pozzato de laatste versnelling te zelden vin den. Ja, hij is vaak mee, zijn bravoure is zichtbaar, zijn luide lach draagt tot ver, maar waar is hij als de jongens van de mannen gescheiden wor den? Juist: dan wil hij man zijn en jongen blijven. En dus mist hij dan de slag. Hij, als Italiaans kampioen, draagt het groen, wit en rood op een heel speciale manier. In Italië spreekt men er schande van, in de boezem van zijn ploeg gniffelt men. Het groene vlak is het reliëf van het Rode Plein, een pure reclame dus voor Rusland; herkenbaar en opvallend. In Italië zijn er al kamervragen ge steld; dit moest niet mogen, dit neigt naar landsverraad. Pippo lacht daarom. Op de eerste avond van de ronde ging hij in Mo naco even een klein stapje maken. Het leven was daar immers te span nend om vroeg naar bed te gaan. Zo'n renner wint nooit de ronde, maar zonder dit slag is het peloton vooral saai. Zie hem daar staan voor de start: macho, zelfbewust, robuust en uit dagend. Hij zegt van zichzelf dat hij graag onopvallend en discreet wil zijn, maar waar hij staat, komen jonge vrouwen onopvallend aanschui ven. Dat heet 'magneetwerking' en hij weet dat. Als de bergen komen, zoekt hij 'de bus'. Pijn is voor de lelijkerds van het pe loton. Het peloton, inclusief Kenny van Hummel, is op weg naar Arcalis op 2200 meter hoogte in de Pyreneeën. nooit geraakt. Ik rekende erop dat het tempo in het peloton zou stil vallen als er een groepje wegreed. Dat is ook gebeurd", analyseert Van Hummel zijn eerste Pyrenee- ënetappe. Of hij ook nog een beetje genoten had onderweg? Van Hummel hoeft er niet lang over na te den- Kenny van Hummel finisht ruim op tijd in de eerste bergrit van de Tour de France. De debutant van de Skilploeg ziet op tegen de komende twee Pyreneeënritten. ken. „Het viel niet mee en het viel niet tegen. Maar genieten heb ik niet gedaan in de bergen." Alvorens hij zijn sprintkwaliteiten volgende week weer kan laten zien in een aantal vlakke etappes, moet Van Hummel nog twee Pyre neeënritten overleven. Op weg naar Saint-Girons wacht vandaag al na 20 kilometer de Port d'Envali- ra, een klim van de eerste catego rie. Daarna volgen nog de Col de Port (2de categorie) en de Col d'Agnes (ïste categorie). Morgen staat onder meer de Tourmalet op het menu. Het noopt Van Hum mel tot voorzichtigheid. „Het komt er nu op aan zo snel mogelijk te herstellen. Ik wil ook Kenny van Hummel foto lan Langsdon/EPA de volgende twee ritten overleven. Makkelijk zal het niet worden. De bergen vergen enorm veel energie van mijn lichaam." Kenny van Hummel rijdt in zijn eerste Tour de France voor het eerst in zijn leven een echte wedstrijd in de bergen. Uiteindelijk eindigt hij in de 'bus', het grote peloton dat bij elkaar blijft om op tijd bij de finish te zijn. Van Hummel finisht in het gezelschap van zijn landgenoten Niki Terpstra, Albert Timmer en Steven de Jongh en met erkende sprinters als Boonen, Ballan, Freire, Farrar, Ciolek, Hushovd en Napolitano. ANDORRA-ARCALIS - Het slechte weer in Barcelona was al een goe de test, maar ook in skistation An- dorra-Arcalis liet de techniek Movi- co niet in de steek. Het Brabantse bedrijf is vanaf dit jaar verantwoordelijk voor de vol ledige inrichting van de finish straat in de Ronde van Frankrijk. Gastenunits, het hok voor de do pingcontroles, de boog voor de laatste kilometer, de behuizing van de tv- en radiocommentatoren, de tribunes bij de finish, alles wordt al dertien jaar geleverd door Movi- co. Directeur Wirn van de Waar- senburg heeft het dit jaar helemaal voor elkaar. De finishboog en het huldigingspodium komen nu ook uit het Brabantse Deurne. „Ja, de hele finishstraat is van ons. Dage lijks beginnen we om een uur of vijf met de opbouw. Een uur na de finish breken we alles weer af en rijden we naar de volgende fi- nishplaats. Daarvoor hebben we dertig man mee, aangevuld met twee koks die drie maaltijden per dag serveren. Onze mannen sla pen 's middags van één tot vijf en 's nachts van één tot vijf De mees ten geven niets om wielrennen. Dat is alleen maar goed, anders zouden ze hun rust niet pakken." Van de Waarsenburg vindt het nog steeds spannend. „De mooiste dag is als we Parijs hebben bereikt Alles in de finishstraat wordt geleverd, opgebouwd en afgebroken door een zonder tegenslag." bedrijf uit het Brabantse Deurne. foto Koen van Weel/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 123