Dwergauto's verhuizen naar VS Vrijdag 10 juli 2009 21 MUSEUM Attie Stalman van oldtimermuseum De Ronkel in Kloosterburen verkoopt vrijwel hele collectie Amerikanen die zijn gewend aan kolossale sleeën, verba zen zich binnenkort in een nieuw museum bij Miami over vertederende dwerg auto's uit Europa. De voer tuigjes komen deels uit Nederland. door Bouwe van Norden Eigenaar Attie Stalman van oldtimermuseum De Ron kel in Kloosterburen heeft vrijwel zijn hele collectie verkocht aan een Amerikaanse au tofanaat die ze een plek wil geven in wat het grootste oldtimermu seum van de VS moet worden. Zo'n twintig dwergauto's - waaron der een ontroerende Goggomobil coupé uit 1964 en een jaren vijftig Messerschmitt - emigreren in sep tember per container naar het land van de onbegrensde mogelijk heden. Ook twintig antieke motor fietsen, vijftien oude brommers en acht scooters worden verscheept. De verhuizing van dit rollende cul tuurgoed betekent het einde voor het in het toeristenseizoen op zon dagmiddagen geopende oldtimer museum De Ronkel in Kloosterbu ren en schept mogelijkheden voor Attie (66) en Hilly Stalman (64). Twintig jaar heeft het echtpaar veel liefde en energie gestoken in .wat nu nog een van de kleinste au tomusea van Nederland is. Een toeristische trekpleister waarin de naar Amerika verkochte collectie zeldzame minibolides voor de meeste ooh's en aah's zorgde. Alle maal wagentjes die in de jaren vijf tig voor scooter-, motor- en brom merrijders een aaibaar en overdekt opstapje vormden naar automobie len van normaal gezinsformaat. Na ze twee decennia's te hebben gekoesterd, willen de Stalmans af van het werk en de verplichtingen die vastzitten aan hun privému- seum. „Je bent er altijd mee bezig. Niet alleen moet je alles schoon houden. Om je museum aantrek kelijk te houden, is het ook nodig elk jaar een deel van de collectie te wisselen. Wij liepen al een tijd rond met het idee om te stoppen, Een Messerschmitt in het museum van Attie en Hilly Stalman in Kloosterburen. willen samen nog een beetje van het leven genieten. Toen wij hoor den dat een Amerikaan in één keer een groot deel van onze verza meling wilde kopen, hebben wij de knoop doorgehakt. Nu doet het maar één keer pijn. Als wij de dwergauto's en motoren stuk voor stuk hadden verkocht, had het veel langer zeer gedaan. Boven dien blijft de collectie nu bij el kaar", zegt Attie Stalman. De gepensioneerde garagehouder wil terug naar zijn wortels. Hij wil in een deel van het museumpand - een oude school - weer een fijn, eigen werkplaatsje inrichten met een brug en veel andere handige gereedschappen. Stalman ver heugt zich er op dat hij straks niet meer buiten in weer en wind op zijn rug onder oldtimers hoeft te kruipen, maar kurkdroog in alle comfort kan sleutelen. Aan een af geleefd Tempo vrachtwagentje uit 1951 bijvoorbeeld en een Bond dwergauto. „Hij begint gewoon weer van voren af aan", consta teert Hilly droogjes. Is Attie Stalman niet bang dat hij spijt krijgt van de verkoop van zijn gemotoriseerde troetelkinderen? En is de verhuizing van zijn verza meling naar de Verenigde Staten niet een gevoelig verlies voor oldti- merminnend Nederland? Op bei de vragen antwoordt hij ontken nend. „Ach, ik houd wel een paar leuke voertuigen voor mijzelf Die ga ik de komende tijd lekker op knappen. Daar verheug ik mij echt op. En als ik weer zo'n verzame ling dwergauto's wil samenstellen, heb ik die zo weer bij elkaar." De bijzondere stukken heeft Attie Stal man overigens al binnen Neder land verkocht. En natuurlijk blijft zijn originele BSA Wegenwacht-zij- span uit de jaren vijftig in het land (de 'wielrijdersbond' heeft zelf geen authentiek exemplaar meer in bezit en kwam ooit in Klooster buren afkijken hoe ze er een kopie van kon maken, red.). Het Een Heinkel in het museum van Attie en Hilly Stalman in Kloosterburen. foto Jan Zeeman/CPD foto Jan Zeeman/CPD ANWB-antiek is gekocht door Ben Franse van nostalgieparadijs Bennies Fifties Store in Schevenin- gen. Hij had in feite ook de eerste keus. Franse heeft de aanschaf van de oldtimers uit Kloosterburen voor de Amerikaanse koper gere- geld. De koper is ook zelf even in het Groningse dorp geweest. Hij in specteerde zijn nieuwe schatten en raakte zo onder de indruk van een Engelse Austin taxi uit 1948 en een piepklein Honda-autootje uit 1968 dat hij acuut besloot ook de ze oldtimers te laten verschepen naar de VS. Tot de duurste stukken die van Kloosterburen naar het museum in een voormalig fabrieksgebouw bij Miami gaan, behoort Stalmans Messerschmitt KR 200, zo'n gemo toriseerde vliegtuigcockpit met een curieus plat vliegtuigstuurtje. Het wagentje brengt naar schat ting 12 mille op. Verder willen de Stalmans weinig kwijt over de fi nanciële kant van de verkoop van hun verzameling. Nee, ze zijn er niet op slag miljonair door. En ja, ze zijn er wel goed uitgesprongen. Eigenlijk kan iedereen tevreden zijn. De autofan uit de States kan zijn landgenoten straks perplex la ten staan door ze bijvoorbeeld de charmante, rood met witte Goggo mobil coupé 1964 te tonen. Een zo ernstig te heet gewassen wagentje dat het moeiteloos in de langgerek te kofferbak lijkt te passen van zo'n Amerikaans slagschip uit de jaren zestig. En als ze van de verbazing zijn be komen, kunnen de bezoekers van het bij Miami te openen museum zich verder onder meer vergapen aan een maffe, wigvormige Bond Bug, een Heinkel Trojan, een Llo yd 400, een nietig Frans Solyto be- stelwagentje, een Fulda Mobil, een Mochet en een Framo. Voor de scooterliefhebbers is er dan nog als toetje een zeldzame scooter uit 1962: een in Dokkum gebouwde Bitri. Auto's als belegging De Amerikaanse zakenman die de dwergauto's uit Kloosterbu ren heeft aangeschaft voor een museum dat hij bij Miami wil openen, wil volgens bemidde laar Ben Franse uit Schevenin- gen voorlopig anoniem blijven. De eigenaar van nostalgiewin- kel Bennies Fifties Store meldt dat de man echter al een paar honderd oldtimers heeft ver zameld. „Hij koopt, koopt en koopt. In heel Europa zoek ik leuke objecten voor hem. Ik heb net nog een Lelijke Eend uit 1975 voor hem gekocht. Niet een heel bijzondere auto, maar een Citroën 2CV had hij nog niet." De bemiddelaar zegt dat de Amerikaan bewust belegt in ol dtimers en andere verzamelob jecten. „Hij gaat er vanuit dat wij door de crisis de komende jaren te maken krijgen met een flinke geldontwaarding en dan kun je beter spullen heb ben dan bankbiljetten." De dwergauto's moeten, zo ver telt Franse, een plek krijgen in een 20.000 vierkante meter groot oud fabrieksgebouw. Attie Stalman Wat zijn dwergauto's? Dwergauto's zijn voor 1970 ge bouwde drie- en vierwielige voertuigen waarvan de motor een cilinderinhoud van maxi maal 600 cc heeft. De meer derheid van deze piepkleine au to's is gebouwd in de jaren vijf tig van de vorige eeuw. Ze wer den ook wel scootmobiel of bubblecar genoemd. Slechts enkele dwergautomer ken zoals Goggomobil bouw den hun voertuigjes in grote aantallen. In veel gevallen bleef de productie beperkt tot enke le exemplaren. Al met al waren er volgens de Nederlandse DwergAutoClub (DWAC) vijf honderd fabrikanten, die ruim vijftienhonderd modellen op de Europese markt brachten. De vereniging heeft ongeveer 250 leden, die zjch ontfermen over naar schatting vijfhon derd dwergauto's. Het gaat om ruim honderd verschillende modellen van zestig merken. De meeste ronkende lilliput ters zijn in het verleden op de schroothoop beland. In de ja ren zeventig kregen de liefheb bers ze soms bijna gratis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21