Jongste GTI is zoals het hoort
Auto Poppe
Marty van der Putten, Auto Poppe, Vlissinj
Vanaf 16 juli bij
de nieuwe Polo!
Vrijdag 10 juli 2009 1 9
TIEN AUTOVRAGEN AAN:
Frank Streng, wethouder van Verkeer voor de VVD
in Middelburg.
door Maurits Sep
In wat voor auto rijdt u?
Een Landrover, vanwege onze
twee honden. Het is trouwens de
auto van mijn vrouw. Zelfben ik
vooral een fietser.
Welke auto zou u willen rijden?
In ieder geval een Engelse, ik voel
me verwant aan Engeland. En dan
graag een sportauto. Een Aston
Martin Vantage, zo'n Bond-kar.
Met leer en hout. Romantisch en
als-ie dan ook nog hard gaat...
Wat vindt u de lelijkste auto?
Een Trabant is echt de ondergrens.
Ook wat het milieu betreft.
Waaraan ergert u zich?
Onbeschoft gedrag. Agressief rij
den, bumperkleven, voorrang ne
men. Invoegen op de snelweg gaat
soms zo onbeholpen. Zulk gedrag
intimideert en geeft een onveilig
gevoel. Dat wekt weer agressie op.
Met uw voorkeur voor Enge
land, bent u zelf dan een gentle
man in het verkeer?
Een beetje gentleman ja, ik doe
mijn best rekening te houden met
anderen. Als wethouder van ver
keer heb ik ook een voorbeeldfunc
tie. Met het dragen van de gordel
was ik altijd nogal slordig, maar
nu ben ik heel braaf Maar ook ik
ben niet onfeilbaar, ik negeer ook
wel eens een stopverbod en rij wel
eens net iets te hard.
Hebt u nog andere onhebbelijk
heden in het verkeer?
Nou, soms door haast of tijdge
brek rij ik wel eens te hard.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden?
Ach dat zijn van die bravoure-ver-
halen, moet dat? Vooruit, in 1978
op de Delingsdijk op Schou-
wen-Duiveland, 185, in de auto
van mijn vader. Toen was ik 18.
Wat was uw laatste bekeuring?
Onlangs in Laren, 54 per uur, ge
corrigeerd, waar je 50 mocht.
In hoeveel keer hebt u uw rijbe
wijs gehaald?
In twee keer. En in militaire dienst
heb ik mijn vrachtwagenrijbewijs
gehaald. Daar ben ik ook trots op.
Dus als ik geen wethouder meer
ben, kan ik altijd nog vrachtwa
genchauffeur worden.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
De maximumsnelheid. Ik snap dat
die regel er is, maar ik hoop dat
mensen zelf hun gedrag aanpassen
aan de omstandigheden. Harder
waar het kan, langzamer als het
moet. Dat past ook bij mijn libera
le achtergrond.
AUTOTEST Zesde editie Golf grijpt terug op succesformule van 35 jaar geleden
(P) AUTO POPPE
www.outopoppe nl
„De Golf heeft een typisch, stevig
GTI-onderstel dat zorgt voor consequent
rijplezier. Ook voor dagelijks gebruik is
het een heerlijke auto. De nieuwe GTI
verenigt sportiviteit en gebruiksgemak en
beschikt over een krachtige uitstraling."
teem dat eigenlijk constant. Zon
der ook maar de minste afbreuk te
doen aan het verrassende comfort.
Zonder enige ophef echter kan de
GTI enorme prestaties leveren.
Toen ik de GTI een paar weken ge
leden als concurrent opvoerde bij
de Ford Focus RS gaf ik weliswaar
'prestaties' op als minpunt, maar
dat was dan vergeleken met een
pure raceauto als die RS.
Uit dezelfde stal is de Focus ST en
die staat veel dichter bij deze Golf
Die haalt uit zijn tweeliter turbo
motor met directe inspuiting een
levendige 210 pk, die al vroeg pa
raat staan en bij 5300 omwentelin
gen per minuut pieken. Dat geeft
al een prettige sportiviteit, maar
die wordt heel comfortabel onder
steund door een weldadig koppel
van 280 Nrn, die ten volle beschik
baar zijn in het brede merenge
bied van 2700 tot 5200 omwente
lingen per minuut. Met de voor
treffelijk zesbak kan je daar heer
lijk mee sprinten (van o tot too ki
lometer per uur in 6,9 seconden),
met de onvolprezen dubbelkoppe-
lingsautomaat DSG gaat het ietsje
trager - maar lijkt het vlotter te
gaan. De top, een in Nederland
theoretisch gegeven, bedraagt 238
kilometer per uur.
Maar het gaat niet om die top.
Hard rijden in rechte lijn kan iede
re auto, als je er maar genoeg po
wer in zet. Het gaat om het plezier
van vlotte sprintjes, van mes
scherp bochtenwerk, waarbij de
elektronica doet alsof er een sper-
differentieel aan boord is, maar
een doorslaand wiel slechts een
beetje afremt en geen gas terug
neemt. Héél plezierig.
Hoogst aangenaam is ook het schit
terend afgewerkte interieur, met
fijne stoelen en een lekker stuur-
tje. Toch is de GTI (bagage
350-1305 liter) heel praktisch geble
ven en mag ook de prijs de pret
niet drukken: vanaf 31.650 (C-la-
bel) voor de driedeurs. Zo hóórt
een GTI.
Vlissingeri Terneuzen Goes
Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 Tel. (0113) 542500
Ook het GTI-interieur is precies zoals het hoort: comfortabel, sportief en perfect afgewerkt. foto's GPD
Bij 35 jaar geleden verraste Volkswagen de hele auto
wereld met de Golf GTI, een erg leuke sportieve versie
op basis van hun populaire gezinsauto. De zesde editie
ervan, boordevol moderne technieken, roept dat oude
speelse karakter weer op.
door Robbert Keegel
Het idee om een huis-tuin-
en-keuken gebruiksauto
een flinke dot peper in
z'n achterste te stoppen
was niet helemaal nieuw, inder
tijd, want allerlei tuners hadden er
een goede boterham aan. Maar op
deze schaal van massafabricatie
was de truc nog nooit vertoond -
en het succes was direct en enorm.
Zelden heeft een idee in de auto
wereld meer navolging gekregen.
Want de andere fabrikanten van
middenklasse hatchbacks waren er
als de kippen bij en inmiddels heb
ben ze allemaal wel een
GTI-kloon, meestal gesierd met ini
tialen die daar veel op lijken: GS1,
GTE, noem maar op. Maar geen
van alle werden ze een legende als
de oer-GTI.
Nu Golf zijn zesde editie beleeft,
kon de GTI daarop niet lang uitblij
ven en sneller dan ooit is de rappe
broer gelanceerd. In deze barre tij
den immers moet je echt snel met
nieuws komen, anders kaapt de
concurrentie die paar mensen die
nog een auto willen kopen voor je
neus weg. Toch is de markt voor
dit genre pleziervoertuigen min
der getroffen dan die van de gewo
ne gebruiksauto's. Voor een gein
tje zijn de mensen ook in schrale
tijden altijd wel te porren.
Veel meer dan sommige van de
tussenliggende jaargangen is de
jongste GTI weer precies zoals-ie
moet zijn. Uiterlijk nauwelijks op
vallend, maar voor de echte ken
ner wel degelijk te identificeren.
Verdwenen is de te grote grille van
de vorige oplage en alleen met op
zichtige kleuren (zoals het fel
blauw metallic van onze testauto)
of extravagante wielen (jawel, ook
die waren gemonteerd) doe je de
hoofden van leken omdraaien. De
dames van m'n slager holden er
voor de winkel uit.
Maar dat is nu precies niét de be
doeling van een GTI. Een knipoog
naar de kenner, maar verder dient
alle sportiviteit onderhuids te blij
ven. Zodat pa er doordeweeks
braaf mee naar de zaak kan rijden,
ook bij relaties niet op opgetrok
ken wenkbrauwen wordt getrak
teerd, maar als de gelegenfieid zich
voordoet het gas diep in kan trap
pen.
De geraffineerde techniek van
Golf VI, waarbij het helaas optio
nele, zich automatisch aanpassen
de onderstel (DCC) een cruciale
rol speelt, wordt door de GTI ten
volle uitgebuit. De nieuwe Golf en
dus ook deze GTI is in wezen te
comfortabel afgesteld voor een au
to van dit formaat, maar het genia
le systeem maakt de onderstelaf
stelling in fracties van een seconde
precies zo straf als de rijomstandig-
heden dat vergen. Gebruik je de
GTI optimaal, dan doet het sys-