Jongste GTI is zoals het hoort Auto Poppe Marty van der Putten, Auto Poppe, Vlissinj Vanaf 16 juli bij de nieuwe Polo! Vrijdag 10 juli 2009 1 9 TIEN AUTOVRAGEN AAN: Frank Streng, wethouder van Verkeer voor de VVD in Middelburg. door Maurits Sep In wat voor auto rijdt u? Een Landrover, vanwege onze twee honden. Het is trouwens de auto van mijn vrouw. Zelfben ik vooral een fietser. Welke auto zou u willen rijden? In ieder geval een Engelse, ik voel me verwant aan Engeland. En dan graag een sportauto. Een Aston Martin Vantage, zo'n Bond-kar. Met leer en hout. Romantisch en als-ie dan ook nog hard gaat... Wat vindt u de lelijkste auto? Een Trabant is echt de ondergrens. Ook wat het milieu betreft. Waaraan ergert u zich? Onbeschoft gedrag. Agressief rij den, bumperkleven, voorrang ne men. Invoegen op de snelweg gaat soms zo onbeholpen. Zulk gedrag intimideert en geeft een onveilig gevoel. Dat wekt weer agressie op. Met uw voorkeur voor Enge land, bent u zelf dan een gentle man in het verkeer? Een beetje gentleman ja, ik doe mijn best rekening te houden met anderen. Als wethouder van ver keer heb ik ook een voorbeeldfunc tie. Met het dragen van de gordel was ik altijd nogal slordig, maar nu ben ik heel braaf Maar ook ik ben niet onfeilbaar, ik negeer ook wel eens een stopverbod en rij wel eens net iets te hard. Hebt u nog andere onhebbelijk heden in het verkeer? Nou, soms door haast of tijdge brek rij ik wel eens te hard. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden? Ach dat zijn van die bravoure-ver- halen, moet dat? Vooruit, in 1978 op de Delingsdijk op Schou- wen-Duiveland, 185, in de auto van mijn vader. Toen was ik 18. Wat was uw laatste bekeuring? Onlangs in Laren, 54 per uur, ge corrigeerd, waar je 50 mocht. In hoeveel keer hebt u uw rijbe wijs gehaald? In twee keer. En in militaire dienst heb ik mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald. Daar ben ik ook trots op. Dus als ik geen wethouder meer ben, kan ik altijd nog vrachtwa genchauffeur worden. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? De maximumsnelheid. Ik snap dat die regel er is, maar ik hoop dat mensen zelf hun gedrag aanpassen aan de omstandigheden. Harder waar het kan, langzamer als het moet. Dat past ook bij mijn libera le achtergrond. AUTOTEST Zesde editie Golf grijpt terug op succesformule van 35 jaar geleden (P) AUTO POPPE www.outopoppe nl „De Golf heeft een typisch, stevig GTI-onderstel dat zorgt voor consequent rijplezier. Ook voor dagelijks gebruik is het een heerlijke auto. De nieuwe GTI verenigt sportiviteit en gebruiksgemak en beschikt over een krachtige uitstraling." teem dat eigenlijk constant. Zon der ook maar de minste afbreuk te doen aan het verrassende comfort. Zonder enige ophef echter kan de GTI enorme prestaties leveren. Toen ik de GTI een paar weken ge leden als concurrent opvoerde bij de Ford Focus RS gaf ik weliswaar 'prestaties' op als minpunt, maar dat was dan vergeleken met een pure raceauto als die RS. Uit dezelfde stal is de Focus ST en die staat veel dichter bij deze Golf Die haalt uit zijn tweeliter turbo motor met directe inspuiting een levendige 210 pk, die al vroeg pa raat staan en bij 5300 omwentelin gen per minuut pieken. Dat geeft al een prettige sportiviteit, maar die wordt heel comfortabel onder steund door een weldadig koppel van 280 Nrn, die ten volle beschik baar zijn in het brede merenge bied van 2700 tot 5200 omwente lingen per minuut. Met de voor treffelijk zesbak kan je daar heer lijk mee sprinten (van o tot too ki lometer per uur in 6,9 seconden), met de onvolprezen dubbelkoppe- lingsautomaat DSG gaat het ietsje trager - maar lijkt het vlotter te gaan. De top, een in Nederland theoretisch gegeven, bedraagt 238 kilometer per uur. Maar het gaat niet om die top. Hard rijden in rechte lijn kan iede re auto, als je er maar genoeg po wer in zet. Het gaat om het plezier van vlotte sprintjes, van mes scherp bochtenwerk, waarbij de elektronica doet alsof er een sper- differentieel aan boord is, maar een doorslaand wiel slechts een beetje afremt en geen gas terug neemt. Héél plezierig. Hoogst aangenaam is ook het schit terend afgewerkte interieur, met fijne stoelen en een lekker stuur- tje. Toch is de GTI (bagage 350-1305 liter) heel praktisch geble ven en mag ook de prijs de pret niet drukken: vanaf 31.650 (C-la- bel) voor de driedeurs. Zo hóórt een GTI. Vlissingeri Terneuzen Goes Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 Tel. (0113) 542500 Ook het GTI-interieur is precies zoals het hoort: comfortabel, sportief en perfect afgewerkt. foto's GPD Bij 35 jaar geleden verraste Volkswagen de hele auto wereld met de Golf GTI, een erg leuke sportieve versie op basis van hun populaire gezinsauto. De zesde editie ervan, boordevol moderne technieken, roept dat oude speelse karakter weer op. door Robbert Keegel Het idee om een huis-tuin- en-keuken gebruiksauto een flinke dot peper in z'n achterste te stoppen was niet helemaal nieuw, inder tijd, want allerlei tuners hadden er een goede boterham aan. Maar op deze schaal van massafabricatie was de truc nog nooit vertoond - en het succes was direct en enorm. Zelden heeft een idee in de auto wereld meer navolging gekregen. Want de andere fabrikanten van middenklasse hatchbacks waren er als de kippen bij en inmiddels heb ben ze allemaal wel een GTI-kloon, meestal gesierd met ini tialen die daar veel op lijken: GS1, GTE, noem maar op. Maar geen van alle werden ze een legende als de oer-GTI. Nu Golf zijn zesde editie beleeft, kon de GTI daarop niet lang uitblij ven en sneller dan ooit is de rappe broer gelanceerd. In deze barre tij den immers moet je echt snel met nieuws komen, anders kaapt de concurrentie die paar mensen die nog een auto willen kopen voor je neus weg. Toch is de markt voor dit genre pleziervoertuigen min der getroffen dan die van de gewo ne gebruiksauto's. Voor een gein tje zijn de mensen ook in schrale tijden altijd wel te porren. Veel meer dan sommige van de tussenliggende jaargangen is de jongste GTI weer precies zoals-ie moet zijn. Uiterlijk nauwelijks op vallend, maar voor de echte ken ner wel degelijk te identificeren. Verdwenen is de te grote grille van de vorige oplage en alleen met op zichtige kleuren (zoals het fel blauw metallic van onze testauto) of extravagante wielen (jawel, ook die waren gemonteerd) doe je de hoofden van leken omdraaien. De dames van m'n slager holden er voor de winkel uit. Maar dat is nu precies niét de be doeling van een GTI. Een knipoog naar de kenner, maar verder dient alle sportiviteit onderhuids te blij ven. Zodat pa er doordeweeks braaf mee naar de zaak kan rijden, ook bij relaties niet op opgetrok ken wenkbrauwen wordt getrak teerd, maar als de gelegenfieid zich voordoet het gas diep in kan trap pen. De geraffineerde techniek van Golf VI, waarbij het helaas optio nele, zich automatisch aanpassen de onderstel (DCC) een cruciale rol speelt, wordt door de GTI ten volle uitgebuit. De nieuwe Golf en dus ook deze GTI is in wezen te comfortabel afgesteld voor een au to van dit formaat, maar het genia le systeem maakt de onderstelaf stelling in fracties van een seconde precies zo straf als de rijomstandig- heden dat vergen. Gebruik je de GTI optimaal, dan doet het sys-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 19