Tussen ons en de sterren bewegen immers de vogels H IBIS 4 Donderdag 9 juli 2009 Frank Leenhouts Frank Leenhouts exposeert vaar dig geschilderde portretten, land schappen en enkele kleine stille vens. Het werk etaleert het talent van de klassiek georiënteerd schil der van Sluisse bodem. In zijn portretten weet Frank Leen houts met name door een sterke enscenering de persoonlijkheid van zijn modellen bloot te leggen. Frank Leenhouts: t/m 9/8 Raadskelder Sluis, dagelijks 14.00 -17.00 uur. Kunstcarrousel Eenmalig overzicht geeft goed beeld van de diversiteit aan werk uit aan de Kunst- en Cultuurroute Middelburg deelnemende galeries en ateliers. Bijzonder is dat bar rières tussen de betere en de door snee galeries en kunstenaars zijn geslecht. Het is aan de bezoeker om de kwaliteit te ontdekken. Verlengd t/m 19 juli. Crypten en kloostergang, Abdij Middelburg, do., vr. za. zo. 13.00 - 17.00 uur. Caroline van der Vegt Vloeiend opgezette tekeningen en enkele schilderijen tonen intieme fantasiewereld, innerlijke beelden. Speelse associaties en vondsten lei den tot overtuigende verkenning van de menselijke geest. t/m 2/8 Middelburg - Dick de Bruijn Contemporary Art, Singelstraat 11, do t/m za 13.00 -17.00 uur en Revolution 10O.OOOetc. Gallery, Lange Noordstr. 41, ma t/m za 10.00 -17.00 uur. Beide tevens 1 e zo. v/d maand. Wielrennen De expositie Rondje om de kerk be licht het wielrennen in Zeeland en dan vooral de plaatselijke koersen. De geschiedenis ervan wordt on der meer belicht aan de hand van oude filmbeelden, met bekende Zeeuwse renners zoals Jo de Roo, Jan Raas en Keetie Hage. t/m 20 september, Zeeuwse Museum, Abdijplein, Middelburg, di t/m zo, 10.00-17.00 uur. Ook diverse andere expositie te zien. Galerie T Diverse kunstenaars exposeren mo menteel in Galerie T: Magda Lut- tikhuizen en Eric Goede op de par terre, Reinder Homan in de kelder en zowel Maria Megens als Ada Breedveld in het gedeelte van de galerie aan de Vismarkt. Er zijn vooral schilderijen te zien, maar ook grafiek. t/m 25 juli, Galerie T, Turfkaai 25, Middelburg, do t/m za 11.00-16.00 uur. De NH kerk in Sint Anna ter Muiden is een pas sende locatie voor de te keningen van Guido Lippens. Zijn werk gaat onder an dere over de verbinding tussen het aardse en de kosmos. Een verbin ding die kerkgebouwen, mede door hun torens, van oudsher sym boliseerden. Het is veelzeggend dat zijn werk niet zonder meer in het gebouw kon worden geëxpo seerd. Om het goed tot zijn recht te laten komen was het nodig twee kamers te bouwen: ruimtes in een ruimte. Veelzeggend omdat de spirituele lading die ik in de te keningen aantref de traditionele kerkelijke kaders doorbreekt. De kamers bieden in mijn beleving het visuele gedachtegoed van Gui do Lippens bescherming. Ik ga nog verder: als je in zo'n kamer staat ben je afgesloten van invloe den van de buitenwereld. Dat be nadrukt mijn gevoel dat de ideeën die in het werk zichtbaar zijn van binnenuit komen. Er is nog een re latie en tevens een verschil met de grote religieuze tradities. Guido Lippens verricht monnikenwerk. Zijn tekeningen zijn opgebouwd uit ontelbare korte, met pen gezet te lijntjes. Anders dan de monni ken van weleer ontleent Lippens zijn composities niet aan voorbeel den, maar ontstaan ze vanuit hem zelf, deel bewust, deels onbewust. In enkele tekeningen zijn zespunti ge sterren beeldbepalend. Soms zijn ze uitgespaard in het grijs dat ontstaat door de getekende lijn tjes. In een andere'tekening wordt de illusie gewekt dat achter de uit gespaarde witte sterren, zwarte sterren 'zweven', in dezelfde maat en wat groter. Dat benadrukt de ruimtelijkheid van de compositie. Hoewel de sterren herkenbaar zijn, is zo'n tekening ook een ab stractie: anders dan in werkelijk heid zijn alle sterren gelijk van vorm. Ik zie ze daarom als symbo len, als verbeelding van het 'princi pe'. Guido Lippens geeft vorm aan Wekelijks signa leert Nico Out de beste beeldende kunst die in Zee- door Nic0 land is te zien. Deze week Guido Lip pens in Sint Anna ter Muiden. „Guido Lippens geeft vorm aan de verwondering over de onmetelijke ruimte, de schoonheid en de opbouw van het universum." gen bollen tevens licht op, zodat er letterlijk meer dimensies zicht baar worden. Op het eerste gezicht vallen de tekeningen waarin Lip pens het zijaanzicht van stoelen als bepalende elementen gebruikt buiten de thematiek die ik benoemde. Ik zie in één van die werken een stoelvorm, links en rechts gespiegeld, terwijl in beide gevallen er ook een gespiegelde stoel boven is geplaatst. Dat ver wijst naar boven en beneden, zit ten en zweven. In mijn ogen brengt Lippens de thematiek terug tot het alledaagse: een spel met een huis-, tuin- en keukenobject en de zwaartekracht. Maar behalve als verwijzing naar de stoelvorm zijn deze tekeningen ook puur ab stract te 'lezen'. Daarmee geeft Lip pens volgens mij aan dat de werke lijkheid zowel concreet als abstract is. De verschijningsvorm van de dingen en het onderliggende prin1 cipe vallen samen. Een ander aspect van deze werken is dat hun basis lijkt te liggen in gescheurde vormen, die met dezelfde gecon centreerde techniek als in de ande re tekeningen zijn weergegeven. Opnieuw voegt dat inhoudelijk iets toe: Lippens combineert toe val en ontwerp. Ik kan de verlei ding niet weerstaan om te denken aan de discussie tussen weten schappers die de schepping zien als gevolg van een oerexplosie, lei dend tot een uitdijend heelal, en zij die een scheppende beginsel als uitgangspunt nemen. Het zal duidelijk zijn dat ik Lip pens zie als iemand die grote kunst maakt op bescheiden for maat. Een gouden greep van de Stichting Kunstkring Sint Anna ter Muiden om hem deze zomer in haar kerkje te gast te vragen. Guido Lippens: t/m 2 augustus in Sint Anna ter Muiden, NH kerk, dagelijks 14.00-17.30 uur. de verwondering over de onmete lijke ruimte, de schoonheid en de opbouw van het universum. De minutieus verfijnde uitvoering van de tekeningen heeft ook bete kenis. Zij spiegelt als het ware de verfijning van de structuur van de kosmos. Voor de kunstenaar zelf moet het werken aan zo'n teke ning een vorm van concentratie vragen die de beleving van beeld en idee tot een intense maakt. Zelfs als toeschouwer ervaar ik door de gebruikte techniek de teke ningen en datgene dat zij voorstel len intens. Ik word er stil van. In enkele tekeningen komt de verbinding tussen aarde en kos mos nadrukkelijk naar voren, doordat Lippens elementen als ve getatie of vogelvleugels in de com posities verwerkt. In het laatste ge val brengt hij daardoor beweging in gang. Ook komt er soms kleur om de hoek kijken. In zo'n teke ning valt dan niet alleen de uitge balanceerde ritmiek op, maar ook de spanning tussen de illusie en het platte vlak: aan de onderzijde gebruikt Lippens het wijkende blauw, aan de bovenzijde het naar voren komende rood. Ik raak niet uitgekeken op al het raffinement, zoals de manier waarop restvor- men in de tekeningen zijn ver werkt en de verrassend afwisselen de vormen van de vleugels, die zelf inhoudelijk ook weer iets toe voegen aan de ruimtelijkheid van de composities. Tussen ons en de sterren bewegen immers de vo gels. Lippens heeft nog meer in petto om ruimte op te roepen. In één van de werken heeft hij ver schillende lagen papier gebruikt en in de bovenste lagen stervor men uitgesneden. Die bovenste la

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 86