Tussen ons en de sterren
bewegen immers de vogels
H
IBIS
4 Donderdag 9 juli 2009
Frank Leenhouts
Frank Leenhouts exposeert vaar
dig geschilderde portretten, land
schappen en enkele kleine stille
vens. Het werk etaleert het talent
van de klassiek georiënteerd schil
der van Sluisse bodem.
In zijn portretten weet Frank Leen
houts met name door een sterke
enscenering de persoonlijkheid
van zijn modellen bloot te leggen.
Frank Leenhouts: t/m 9/8 Raadskelder
Sluis, dagelijks 14.00 -17.00 uur.
Kunstcarrousel
Eenmalig overzicht geeft goed
beeld van de diversiteit aan werk
uit aan de Kunst- en Cultuurroute
Middelburg deelnemende galeries
en ateliers. Bijzonder is dat bar
rières tussen de betere en de door
snee galeries en kunstenaars zijn
geslecht. Het is aan de bezoeker
om de kwaliteit te ontdekken.
Verlengd t/m 19 juli. Crypten en
kloostergang, Abdij Middelburg, do.,
vr. za. zo. 13.00 - 17.00 uur.
Caroline van der Vegt
Vloeiend opgezette tekeningen en
enkele schilderijen tonen intieme
fantasiewereld, innerlijke beelden.
Speelse associaties en vondsten lei
den tot overtuigende verkenning
van de menselijke geest.
t/m 2/8 Middelburg - Dick de Bruijn
Contemporary Art, Singelstraat 11, do
t/m za 13.00 -17.00 uur en Revolution
10O.OOOetc. Gallery, Lange Noordstr.
41, ma t/m za 10.00 -17.00 uur. Beide
tevens 1 e zo. v/d maand.
Wielrennen
De expositie Rondje om de kerk be
licht het wielrennen in Zeeland en
dan vooral de plaatselijke koersen.
De geschiedenis ervan wordt on
der meer belicht aan de hand van
oude filmbeelden, met bekende
Zeeuwse renners zoals Jo de Roo,
Jan Raas en Keetie Hage.
t/m 20 september, Zeeuwse Museum,
Abdijplein, Middelburg, di t/m zo,
10.00-17.00 uur. Ook diverse andere
expositie te zien.
Galerie T
Diverse kunstenaars exposeren mo
menteel in Galerie T: Magda Lut-
tikhuizen en Eric Goede op de par
terre, Reinder Homan in de kelder
en zowel Maria Megens als Ada
Breedveld in het gedeelte van de
galerie aan de Vismarkt. Er zijn
vooral schilderijen te zien, maar
ook grafiek.
t/m 25 juli, Galerie T, Turfkaai 25,
Middelburg, do t/m za 11.00-16.00
uur.
De NH kerk in Sint Anna
ter Muiden is een pas
sende locatie voor de te
keningen van Guido
Lippens. Zijn werk gaat onder an
dere over de verbinding tussen het
aardse en de kosmos. Een verbin
ding die kerkgebouwen, mede
door hun torens, van oudsher sym
boliseerden. Het is veelzeggend
dat zijn werk niet zonder meer in
het gebouw kon worden geëxpo
seerd. Om het goed tot zijn recht
te laten komen was het nodig
twee kamers te bouwen: ruimtes
in een ruimte. Veelzeggend omdat
de spirituele lading die ik in de te
keningen aantref de traditionele
kerkelijke kaders doorbreekt. De
kamers bieden in mijn beleving
het visuele gedachtegoed van Gui
do Lippens bescherming. Ik ga
nog verder: als je in zo'n kamer
staat ben je afgesloten van invloe
den van de buitenwereld. Dat be
nadrukt mijn gevoel dat de ideeën
die in het werk zichtbaar zijn van
binnenuit komen. Er is nog een re
latie en tevens een verschil met de
grote religieuze tradities. Guido
Lippens verricht monnikenwerk.
Zijn tekeningen zijn opgebouwd
uit ontelbare korte, met pen gezet
te lijntjes. Anders dan de monni
ken van weleer ontleent Lippens
zijn composities niet aan voorbeel
den, maar ontstaan ze vanuit hem
zelf, deel bewust, deels onbewust.
In enkele tekeningen zijn zespunti
ge sterren beeldbepalend. Soms
zijn ze uitgespaard in het grijs dat
ontstaat door de getekende lijn
tjes. In een andere'tekening wordt
de illusie gewekt dat achter de uit
gespaarde witte sterren, zwarte
sterren 'zweven', in dezelfde maat
en wat groter. Dat benadrukt de
ruimtelijkheid van de compositie.
Hoewel de sterren herkenbaar
zijn, is zo'n tekening ook een ab
stractie: anders dan in werkelijk
heid zijn alle sterren gelijk van
vorm. Ik zie ze daarom als symbo
len, als verbeelding van het 'princi
pe'. Guido Lippens geeft vorm aan
Wekelijks signa
leert Nico Out de
beste beeldende
kunst die in Zee- door Nic0
land is te zien. Deze week Guido Lip
pens in Sint Anna ter Muiden.
„Guido Lippens geeft vorm aan de
verwondering over de onmetelijke
ruimte, de schoonheid en de opbouw
van het universum."
gen bollen tevens licht op, zodat
er letterlijk meer dimensies zicht
baar worden.
Op het eerste gezicht vallen
de tekeningen waarin Lip
pens het zijaanzicht van
stoelen als bepalende elementen
gebruikt buiten de thematiek die
ik benoemde. Ik zie in één van die
werken een stoelvorm, links en
rechts gespiegeld, terwijl in beide
gevallen er ook een gespiegelde
stoel boven is geplaatst. Dat ver
wijst naar boven en beneden, zit
ten en zweven. In mijn ogen
brengt Lippens de thematiek terug
tot het alledaagse: een spel met
een huis-, tuin- en keukenobject
en de zwaartekracht. Maar behalve
als verwijzing naar de stoelvorm
zijn deze tekeningen ook puur ab
stract te 'lezen'. Daarmee geeft Lip
pens volgens mij aan dat de werke
lijkheid zowel concreet als abstract
is. De verschijningsvorm van de
dingen en het onderliggende prin1
cipe vallen samen. Een ander
aspect van deze werken is dat hun
basis lijkt te liggen in gescheurde
vormen, die met dezelfde gecon
centreerde techniek als in de ande
re tekeningen zijn weergegeven.
Opnieuw voegt dat inhoudelijk
iets toe: Lippens combineert toe
val en ontwerp. Ik kan de verlei
ding niet weerstaan om te denken
aan de discussie tussen weten
schappers die de schepping zien
als gevolg van een oerexplosie, lei
dend tot een uitdijend heelal, en
zij die een scheppende beginsel als
uitgangspunt nemen.
Het zal duidelijk zijn dat ik Lip
pens zie als iemand die grote
kunst maakt op bescheiden for
maat. Een gouden greep van de
Stichting Kunstkring Sint Anna ter
Muiden om hem deze zomer in
haar kerkje te gast te vragen.
Guido Lippens: t/m 2 augustus in Sint
Anna ter Muiden, NH kerk, dagelijks
14.00-17.30 uur.
de verwondering over de onmete
lijke ruimte, de schoonheid en de
opbouw van het universum. De
minutieus verfijnde uitvoering
van de tekeningen heeft ook bete
kenis. Zij spiegelt als het ware de
verfijning van de structuur van de
kosmos. Voor de kunstenaar zelf
moet het werken aan zo'n teke
ning een vorm van concentratie
vragen die de beleving van beeld
en idee tot een intense maakt.
Zelfs als toeschouwer ervaar ik
door de gebruikte techniek de teke
ningen en datgene dat zij voorstel
len intens. Ik word er stil van.
In enkele tekeningen komt de
verbinding tussen aarde en kos
mos nadrukkelijk naar voren,
doordat Lippens elementen als ve
getatie of vogelvleugels in de com
posities verwerkt. In het laatste ge
val brengt hij daardoor beweging
in gang. Ook komt er soms kleur
om de hoek kijken. In zo'n teke
ning valt dan niet alleen de uitge
balanceerde ritmiek op, maar ook
de spanning tussen de illusie en
het platte vlak: aan de onderzijde
gebruikt Lippens het wijkende
blauw, aan de bovenzijde het naar
voren komende rood. Ik raak niet
uitgekeken op al het raffinement,
zoals de manier waarop restvor-
men in de tekeningen zijn ver
werkt en de verrassend afwisselen
de vormen van de vleugels, die
zelf inhoudelijk ook weer iets toe
voegen aan de ruimtelijkheid van
de composities. Tussen ons en de
sterren bewegen immers de vo
gels. Lippens heeft nog meer in
petto om ruimte op te roepen. In
één van de werken heeft hij ver
schillende lagen papier gebruikt
en in de bovenste lagen stervor
men uitgesneden. Die bovenste la