Veilig op reis
Met de auto op vakantie! Eers
Gepoetste auto
belangrijker dan
gevarendriehoek
m
rfO
8 I Dinsdag 7 juli 2009
Pech onderweg op de Route du Soleil is een nachtmerrie. Van alle Nederlanders vindt 70 procent dat ze hun auto
beter moeten controleren voordat ze op vakantie gaan. Bovag en ANWB bieden de vakantiecheck aan, die volgens
hen veel ellende kan voorkomen. De automobilist kan ook veel zelf controleren, stelt de garagehouder.
Maar in de praktijk geeft de chauffeur toch vaak de voorkeur aan een wasbeurt, vlak voor de Grote Tocht.
door Joep Trommelen
Vlak voor de vakantie een grote
of kleine beurt voor de auto is
volgens garagehouder Dirk van
Deurzen meestal zinloos. Toch
doet 48 procent van de automo
bilisten dat, blijkt uit onderzoek van Moti-
vaction in opdracht van BP Nederland. „Met
moderne auto's maakt het niks uit", stelt
Van Deurzen. „Moderne smeermiddelen
hebben een hele lange levensduur. Auto's
hebben soms een beurtinterval van 30.000
kilometer. Als je je aan het onderhoudssche-
ma houdt, doe je wat je moet doen. Als ik
3.000 kilometer moet gaan rijden en ik heb
nog 5.000 kilometer tot de beurt, ga ik ge
woon eerst op vakantie."
ANWB en Bovag pleiten desondanks voor
extra controle voor de vaak lange rit naar het
warme strand. Volgens Gijs Bosman van de
Bovag blijkt iedere zomer weer dat veel pech-
gevallen op vakantie simpel te voorkomen
waren geweest. „Daarom bieden wij al jaren
de vakantiecheck-service, dit jaar voor het
eerst samen met de ANWB. Mensen kun
nen niet alles zelf."
Wat Van Deurzen nóóit zou doen, is een of
twee dagen voor de vakantie de auto nog
een beurt geven. „Stel dat de monteur een
fout maakt? Die is per slot van rekening ook
maar een mens. Dan kom je daar op weg
naar je vakantiebestemming achter! Een
maandje van tevoren is beter."
Volgens hetzelfde onderzoek van Motivac-
tion controleert 62 procent de auto zelf. Van
Deurzen geeft hen gelijk: „Ach, als je je daar
veiliger door voelt moet je dat laten doen.
Maar de meeste dingen die garages doen,
kun je zelf Iedereen kan de bandenspan
ning en het profiel controleren en de motor
kap openen om de vloeistofjes te controle
ren. En je ziet zelf ook wel of je ruitenwis-
Zomerpech top 5
1. Elektronische storingen/accu
2. Banden
3. Defect aan remmen
4. Koelingsproblemen
5. Motor verliest vermogen
Bron: ANWB
Meest gecontroleerd:
1. Bandenspanning (83%)
2. Oliepeil (81%)
3. Ruitensproeivloeistof (78%)
4. Verlichting (76%)
5. Koelvloeistof (68%)
Bron: Motivaction/BP Nederland
Minst gecontroleerd:
1Reserve jerrycan (11%)
2. Wel/geen winterhanden (18%)
3. Sterretjes in de voorruit (19%)
t- 4. Veiligheidshesjes (45%)
5. Gevarendriehoek (46%)
Bron: Motivaction/BP Nederland
sers nog goed zijn. Als je garage bij de beur
ten zijn werk goed doet en de remmen con
troleert, zou de auto goed moeten zijn."
Dat klopt, zegt woordvoerder Gijs Bosman
van de Bovag. „Zeker voor jonge auto's die
goed onderhouden zijn. Maar als je een wat
oudere auto hebt en je hebt je beurt in de
winter laten geven, is het denk ik de moeite
waard om een half jaar later nog even extra
te controleren."
Hij beaamt dat mensen veel zelf kunnen
checken. „Maar heel veel mensen kunnen de
verschillende onderdelen onder de motor
kap niet van elkaar onderscheiden. Banden
spanning en oliepeil controleren kan inder
daad iedereen, maar de accu doormeten is
een ander verhaal."
De ANWB heeft dit jaar een extra reden om
campagne te voeren voor de vakantiecheck.
Woordvoerder Ad Vonk verwacht dat meer
mensen door de economische crisis binnen
Europa op vakantie gaan; dus vaker met de
auto en de caravan. „Mensen geven minder
geld uit. Als ze dan ook nog eens gaan be
knibbelen op onderhoud en reparatie van
de auto, kun je tijdens een lange vakantierit
sneller in de problemen komen."
Van Deurzen merkt dat steeds meer mensen
geneigd zijn de onderhoudsbeurten niet
meer op tijd te geven. „De crisis, hè. Je be
spaart wel geld maar de kans stijgt dat er iets
mis gaat en je uiteindelijk duurder uit bent.
Er zijn ook mensen die denken dat een
apk-keuring betekent dat je auto goed onder
houden is. Maar dat is natuurlijk niet zo: die
geeft alleen aan dat je auto aan een mini
mum aantal eisen voldoet. En ook die zeg
gen nog niet zo veel. Als je bandenprofiel 2,5
millimeter is, zit je nog ruim binnen de
norm, maar ik zou niet graag met zulke ban
den op vakantie gaan."
In de zomer moet de automobilist vooral
zijn koelsysteem in de gaten houden. In Ne
derland worden er vaak korte ritjes gemaakt,
en dan blijkt het op de verre reis naar
Zuid-Frankrijk plots mis te gaan als de mo
tor warmdraait in de file op de peage.
Van Deurzen: „Ook dat kun je meestal zelf
voorkomen. Laat de motor thuis een tijdje
stationair draaien. Dan wordt die zo heet dat
de koelventilator automatisch aan moet
slaan. Als dat niet gebeurt, heb je een pro
bleem, maar dat is dan te verhelpen vóórdat
je motor in de file gaat koken."
ANWB-woordvoerder Vonk wijst op de ge
varen van het rijden met een caravan. „De
remblokken moeten goed zijn voor als je
een helling afgaat. Dat kun je niet zelf zien.
En de banden van de caravan drogen vaak
uit omdat 'ie lang stilstaat. In banden zitten
weekmakers die rubbers zacht maken als er
gereden wordt. Als er niet gereden wordt,
droogt het rubber uit en dat zie je zelf niet.
Dat verhoogt de kans op een klapband."
De koeling van de motor is een van de groot
ste problemen, benadrukt Vonk. „In Neder
land wordt het koelsysteem van de auto zel
den zwaar belast. Dat wordt anders als je
met een zwaar beladen auto met het hele ge
zin erin bergop moet rijden op asfalt van 60
graden. Dat vraagt nogal wat van het koelsys
teem. Je kunt je koelvloeistof wel controle
ren, maar aan de buitenkant van de radiator
kun je niet zien in welke staat die verkeert.
Daarom zeggen wij: voor twee, drie tientjes
kun je zulke dingen laten checken, doe dat
dan ook, zeker als je auto al wat ouder is."
Nog een paar tips van Van Deurzen: neem
altijd een flesje motorolie mee, liefst dezelf
de als die er nu in zit. En peil je olie bij iede
re tankbeurt; want op lange ritten verandert
het olieverbuik soms.
Nederlanders vinden met
een schone auto naar het
vakantie-adres vertrekken
belangrijker dan de ver
plichte gevarendriehoek
en het meenemên van vei
ligheidshesjes: 70 procent
poetst de bolide vlak voor
vertrek. Dat blijkt uit een
onderzoek dat Motivaction
heeft uitgevoerd in op
dracht van BP Nederland.
Van de ondervraagden
geeft slechts 46 procent
aan te checken of de geva
rendriehoek aanwezig is;
45 procent kijkt of er een
veiligheidshesje in de auto
aanwezig is. In België en
Frankrijk zijn zulke hesjes
verplicht.
Motivaction hield het onaf
hankelijke en representa
tieve onderzoek in april on
der 819 Nederlanders. Die
mochten aangeven wat zij
zélf controleren voordat ze
op vakantie gaan.
Vakantieverkeersdrukte in Europa
BEL
FRA1 J
DUIsff
oosr:
ZWIes;ITA,n
SPA-C
10
ifsösa
ttaaa
■■1
weg*
HH
FSB
rmi
12
BH
BB
16
17
mem
18
BB
WB
19
Frin
24
WÊÊÊ
BB
25
mm
H
Hl
^B
11-5
26
BB
30
HH
31
BH
f: ;-'vi
IZ7H
1
01
mm
ms
r 1
02
i
rizn
07
PPP
HMW
L -1
BH
08
F-aaa
lana
HBI
BB
BI
09
BB
f—
HB
14
1 i
BB
15
M
BB
I^B
l
16
HS23
rrm
Bi
m
21
TT
22
■■1
mm
WÊM
^B
BB
23
28
29
30
I topdrukte
I zeer druk
druk
wegnummer
grote kans op file
wegwer