Veilig op reis Met de auto op vakantie! Eers Gepoetste auto belangrijker dan gevarendriehoek m rfO 8 I Dinsdag 7 juli 2009 Pech onderweg op de Route du Soleil is een nachtmerrie. Van alle Nederlanders vindt 70 procent dat ze hun auto beter moeten controleren voordat ze op vakantie gaan. Bovag en ANWB bieden de vakantiecheck aan, die volgens hen veel ellende kan voorkomen. De automobilist kan ook veel zelf controleren, stelt de garagehouder. Maar in de praktijk geeft de chauffeur toch vaak de voorkeur aan een wasbeurt, vlak voor de Grote Tocht. door Joep Trommelen Vlak voor de vakantie een grote of kleine beurt voor de auto is volgens garagehouder Dirk van Deurzen meestal zinloos. Toch doet 48 procent van de automo bilisten dat, blijkt uit onderzoek van Moti- vaction in opdracht van BP Nederland. „Met moderne auto's maakt het niks uit", stelt Van Deurzen. „Moderne smeermiddelen hebben een hele lange levensduur. Auto's hebben soms een beurtinterval van 30.000 kilometer. Als je je aan het onderhoudssche- ma houdt, doe je wat je moet doen. Als ik 3.000 kilometer moet gaan rijden en ik heb nog 5.000 kilometer tot de beurt, ga ik ge woon eerst op vakantie." ANWB en Bovag pleiten desondanks voor extra controle voor de vaak lange rit naar het warme strand. Volgens Gijs Bosman van de Bovag blijkt iedere zomer weer dat veel pech- gevallen op vakantie simpel te voorkomen waren geweest. „Daarom bieden wij al jaren de vakantiecheck-service, dit jaar voor het eerst samen met de ANWB. Mensen kun nen niet alles zelf." Wat Van Deurzen nóóit zou doen, is een of twee dagen voor de vakantie de auto nog een beurt geven. „Stel dat de monteur een fout maakt? Die is per slot van rekening ook maar een mens. Dan kom je daar op weg naar je vakantiebestemming achter! Een maandje van tevoren is beter." Volgens hetzelfde onderzoek van Motivac- tion controleert 62 procent de auto zelf. Van Deurzen geeft hen gelijk: „Ach, als je je daar veiliger door voelt moet je dat laten doen. Maar de meeste dingen die garages doen, kun je zelf Iedereen kan de bandenspan ning en het profiel controleren en de motor kap openen om de vloeistofjes te controle ren. En je ziet zelf ook wel of je ruitenwis- Zomerpech top 5 1. Elektronische storingen/accu 2. Banden 3. Defect aan remmen 4. Koelingsproblemen 5. Motor verliest vermogen Bron: ANWB Meest gecontroleerd: 1. Bandenspanning (83%) 2. Oliepeil (81%) 3. Ruitensproeivloeistof (78%) 4. Verlichting (76%) 5. Koelvloeistof (68%) Bron: Motivaction/BP Nederland Minst gecontroleerd: 1Reserve jerrycan (11%) 2. Wel/geen winterhanden (18%) 3. Sterretjes in de voorruit (19%) t- 4. Veiligheidshesjes (45%) 5. Gevarendriehoek (46%) Bron: Motivaction/BP Nederland sers nog goed zijn. Als je garage bij de beur ten zijn werk goed doet en de remmen con troleert, zou de auto goed moeten zijn." Dat klopt, zegt woordvoerder Gijs Bosman van de Bovag. „Zeker voor jonge auto's die goed onderhouden zijn. Maar als je een wat oudere auto hebt en je hebt je beurt in de winter laten geven, is het denk ik de moeite waard om een half jaar later nog even extra te controleren." Hij beaamt dat mensen veel zelf kunnen checken. „Maar heel veel mensen kunnen de verschillende onderdelen onder de motor kap niet van elkaar onderscheiden. Banden spanning en oliepeil controleren kan inder daad iedereen, maar de accu doormeten is een ander verhaal." De ANWB heeft dit jaar een extra reden om campagne te voeren voor de vakantiecheck. Woordvoerder Ad Vonk verwacht dat meer mensen door de economische crisis binnen Europa op vakantie gaan; dus vaker met de auto en de caravan. „Mensen geven minder geld uit. Als ze dan ook nog eens gaan be knibbelen op onderhoud en reparatie van de auto, kun je tijdens een lange vakantierit sneller in de problemen komen." Van Deurzen merkt dat steeds meer mensen geneigd zijn de onderhoudsbeurten niet meer op tijd te geven. „De crisis, hè. Je be spaart wel geld maar de kans stijgt dat er iets mis gaat en je uiteindelijk duurder uit bent. Er zijn ook mensen die denken dat een apk-keuring betekent dat je auto goed onder houden is. Maar dat is natuurlijk niet zo: die geeft alleen aan dat je auto aan een mini mum aantal eisen voldoet. En ook die zeg gen nog niet zo veel. Als je bandenprofiel 2,5 millimeter is, zit je nog ruim binnen de norm, maar ik zou niet graag met zulke ban den op vakantie gaan." In de zomer moet de automobilist vooral zijn koelsysteem in de gaten houden. In Ne derland worden er vaak korte ritjes gemaakt, en dan blijkt het op de verre reis naar Zuid-Frankrijk plots mis te gaan als de mo tor warmdraait in de file op de peage. Van Deurzen: „Ook dat kun je meestal zelf voorkomen. Laat de motor thuis een tijdje stationair draaien. Dan wordt die zo heet dat de koelventilator automatisch aan moet slaan. Als dat niet gebeurt, heb je een pro bleem, maar dat is dan te verhelpen vóórdat je motor in de file gaat koken." ANWB-woordvoerder Vonk wijst op de ge varen van het rijden met een caravan. „De remblokken moeten goed zijn voor als je een helling afgaat. Dat kun je niet zelf zien. En de banden van de caravan drogen vaak uit omdat 'ie lang stilstaat. In banden zitten weekmakers die rubbers zacht maken als er gereden wordt. Als er niet gereden wordt, droogt het rubber uit en dat zie je zelf niet. Dat verhoogt de kans op een klapband." De koeling van de motor is een van de groot ste problemen, benadrukt Vonk. „In Neder land wordt het koelsysteem van de auto zel den zwaar belast. Dat wordt anders als je met een zwaar beladen auto met het hele ge zin erin bergop moet rijden op asfalt van 60 graden. Dat vraagt nogal wat van het koelsys teem. Je kunt je koelvloeistof wel controle ren, maar aan de buitenkant van de radiator kun je niet zien in welke staat die verkeert. Daarom zeggen wij: voor twee, drie tientjes kun je zulke dingen laten checken, doe dat dan ook, zeker als je auto al wat ouder is." Nog een paar tips van Van Deurzen: neem altijd een flesje motorolie mee, liefst dezelf de als die er nu in zit. En peil je olie bij iede re tankbeurt; want op lange ritten verandert het olieverbuik soms. Nederlanders vinden met een schone auto naar het vakantie-adres vertrekken belangrijker dan de ver plichte gevarendriehoek en het meenemên van vei ligheidshesjes: 70 procent poetst de bolide vlak voor vertrek. Dat blijkt uit een onderzoek dat Motivaction heeft uitgevoerd in op dracht van BP Nederland. Van de ondervraagden geeft slechts 46 procent aan te checken of de geva rendriehoek aanwezig is; 45 procent kijkt of er een veiligheidshesje in de auto aanwezig is. In België en Frankrijk zijn zulke hesjes verplicht. Motivaction hield het onaf hankelijke en representa tieve onderzoek in april on der 819 Nederlanders. Die mochten aangeven wat zij zélf controleren voordat ze op vakantie gaan. Vakantieverkeersdrukte in Europa BEL FRA1 J DUIsff oosr: ZWIes;ITA,n SPA-C 10 ifsösa ttaaa ■■1 weg* HH FSB rmi 12 BH BB 16 17 mem 18 BB WB 19 Frin 24 WÊÊÊ BB 25 mm H Hl ^B 11-5 26 BB 30 HH 31 BH f: ;-'vi IZ7H 1 01 mm ms r 1 02 i rizn 07 PPP HMW L -1 BH 08 F-aaa lana HBI BB BI 09 BB f— HB 14 1 i BB 15 M BB I^B l 16 HS23 rrm Bi m 21 TT 22 ■■1 mm WÊM ^B BB 23 28 29 30 I topdrukte I zeer druk druk wegnummer grote kans op file wegwer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8