Kortingsbon wint steeds meer terrein ATTRACTIES Dinsdag 7 juli 2009 5 VLISSINGEN CineCity, State of Play: 16.15 en 21.45 uur; Terminator Salvation: 19.15 uur; The Proposal: 16.45, 19.15 en 22.00 uur; Transformers 2: 13.45, 17.00 en 20.30 uur; Angels De mons: 16.00, 19.00 en 21.45 uur; Chéri: 14.00 uur; Drag me to Hell: 22.00 uur; Hangover: 14.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Ice Age 3 (ov): 14.00, 16.30, 19.15 en 22.00 uur; Ice Age 3 (nl): 14.00 en 16.15 uur; Night archieffoto Lex de Meester at the Museum 2: 13.45 uur; Soeur Sourire: 14.00 uur; Wendy and Lucy: 19.30 uur (film by the sea); ZIERIKZEE FiZi, gesloten ivm vakantie DONDERDAG 9 JULI Middelburg Antiek- en ambachtenmarkt. Elke donderdag tot en met 27 augustus op de Vismarkt. Grijpskerke In Imkerij Poppendamme te Grijpskerke in het be zoekerscentrum kunt u een tentoonstelling bezichti gen over verleden en heden van het ring- en sjezen- rijden in Zeeland. Meer informatie: www.imke- rij-poppendamme.nl VRIJDAG 10 JULI Nisse Pastorale Muziekfestival in Nisse. Het veertiende Muziekfestival Pastorale brengt muziek die op maat lijkt gemaakt voor het pittoreske dorp Nisse en de sfeer van de landelijke omgeving. Daar staat die term 'pastorale' voor. De muziek varieert van tradi tioneel en herkenbaar tot verrassend en avontuur lijk. Twee dagen met bijzondere muziek. De concer ten in de Maria Kerk zijn op vrijdag 10 juli vanaf 19.30 uur. Zaterdag 11 juli zijn er vanaf 14.30 uur dorpspleinconcerten. Kaarten voor de kerkconcer- ten kosten 10 euro in devoorverkoop via www.pas- torale.nl of tel. 0113-649505. U kunt ze 10 juli ook aan de kassa kopen vanaf 19.00 uur. U betaalt dan 12,50 euro. De dorpspleinconcerten op zaterdag 11 juli zijn gratis toegankelijk. Goes Goese Nachtmarkt op de Grote Markt van 20.00 tot 00.30 uur. Terneuzen 10 tot en met 12 juli Het popfestival Scheldepop wordt dit jaar voor de tweede keer gehouden. Met grote artiesten als: Het Goede Doel, VanVelzen, Voicst, Dr. Lektroluv, Hans Dulfer band met gastoptreden van Candy Dulfer, The Opposites en vele andere. Voor campinggasten begint Scheldepop al op 10 juli. Locatie: Techniek straat, Terneuzen. Meer informatie op www.schel- depop.nl. door Thomas Kleinveld en Ap van den Berg Steeds meer Nederlanders ma ken gebruik van kortingsbon nen en speciale acties bij het plannen van hun vakantie. Tegelij kertijd proberen bedrijven hun diensten zo innovatief mogelijk aan te bieden. Binnen de Zeeuwse recreatiesector zijn de reacties vooralsnog verdeeld. Volgens Lars van den Ham, mana ger van attractiecentrum het Arse naal, is er nauwelijks verschil in het aantal bezoekers dat gebruik maakt van de kortingsbonnen. An dere merken echter wel een veran dering. Het deltapark Neeltje Jans houdt jaarlijks ongeveer 25 acties met ■partners zoals Albert Heijn, Ethos en de ANWB en ziet nu al dat er meer gebruik van wordt gemaakt dan vorig jaar. Het is echter voor. veel ondernemers ook nog te vroeg om een definitieve uitspraak te doen. „Net als veel bedrijven zijn wij pas enkele maanden geleden begon nen met het verstrekken van kor tingsbonnen, dus het moeilijk om een duidelijke vergelijking te ma ken", zegt Mario Spetic van de bin nenspeeltuin Toversluis. Klanten maken gebruik van de korting, maar het is nog onduidelijk of er ook een toename is. Desondanks steken veel bedrijven nu tijd in campagnes in bladen en op het internet, maar werken ook hard aan een vernieuwingsslag: de eerste digitale acties met kortings bonnen, via de mobiele telefoon, gaan dit najaar van start. Een coupon op de display van een gsm (gericht via sms verzonden of gedownload) vervangt dan het pa pieren bonnetje. Voor Henriëtte Prast, bijzonder hoogleraar Persoonlijke Financiële Planning aan de Universiteit van Tilburg, is het succes van kortings bonnen een uitvloeisel van de eco nomische crisis. „De meeste mensen doen zuiniger aan. Bedrijven willen niet met on verkochte spullen blijven zitten en houden zo de omzet een beetje op peil", zegt Prast. „Laatst kreeg ik een gratis over nachting aangeboden toen ik in een kledingwinkel iets kocht. Dat zegt wel iets over de winkel en het hotel." De website www.kortingskaar- ten.nl vaart mee op de populari teit van de kortingsbonnen. Het aantal hits per product steeg het af gelopen jaar spectaculair van 5.000 naar 17.500 stuks. „Die toena me loopt gelijk op met de bericht geving over de financiële crisis, dus is het wel logisch om het ver band te leggen. Mensen Ietten ken nelijk beter op hun geld", aldus manager Matthijs de Bruin. Fabrikant Unileyer (Knorr, Unox, Calvé, Becel, Conimex) werkt al ja ren met coupons. „We zijn nu een beetje afgestapt van de groot scheepse acties. We zoeken het meer in een 'perfect match' tussen krant/magazine, winkel, werk en doelgroep. Zo hebben we een cou pon in Plus Magazine voor 50-plus- sers voor korting op de aanschaf van de cholesterolverlager Pro Ac- tiv", zegt woordvoerder Fleur van Bruggen. Cijfers wil dit bedrijf niet noemen. Concurrent Procter Gamble (Ariël, Dash, Lenor, Dreft, Allways) werkt veel met kas sa-kortingen en wil slechts kwijt dat het gebiuik van coupons sterk stijgt. Wie betaalt al die kortingen nou? Degene die wel het volle pond neertelt? Op de meeste prijzen zit uiteraard voldoende marge, maar de meeste bedrijven doen daar ge heimzinnig over. Zo ook marketingmanager Van Rooijen van Avonturenpark Hel- lendoorn. „De één speurt voortdu rend in bladen en op internet naar kortingen, de ander doet geen moeite voor een paar euro voor deel", reageert ze neutraal. „Die mensen zien bij de kassa wel wat iets kost."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 83