met diploma' helpt niet Tachtig klachten kliniek in Den Haag Databank verbetert file-info Overheid niet klaar voor pandemie 'Preventie alcohol in pakket' Dinsdag 7 juli 2009 5 Een taxi voor het Centraal Station in Amsterdam was gisteren voorzien van een zwart lintje. Zondagochtend werd een klant na een woordenwisseling door een 37-jarige taxichauffeur doodgeslagen. foto Ade Johnson/ANP één op de vier chauffeurs in aanra king is geweest met justitie. Net geen zeven procent van de bijna 49.000 geregistreerde rijders is in die tien jaar veroordeeld voor een misdrijf. Een groot deel daarvan betrof mishandeling. Bijna de helft van de delicten wordt gepleegd door chauffeurs tussen de 29 en 33 jaar. Het ministerie concludeerde dat honderden chauffeurs niet in een taxi horen, gezien de ernst van de door hen gepleegde delic ten. Sinds de liberalisering in 2000 zijn de problemen fors toegenomen, omdat vanaf dat moment iedereen die dat wil taxi mag rijden. Daar door zijn er veel vrije rijders bijge komen, veelal van Marokkaanse amsterdam - Behandelingen die alcoholverslaving kunnen voorko men, moeten uit het basispakket worden vergoed. Hiervoor pleit het College voor zorgverzekerin- gen (CVZ). Het college stuurde gisteren een rapport over dit onderwerp naar minister Ab Klink (Volksgezond heid). Ruim een miljoen Nederlanders tussen 16 en 69 jaar drinkt veel al cohol en ondervindt daar proble men door. Slechts een klein deel van hen doet een beroep op hulp verlening. Het CVZ wil dit veranderen, om dat drankmisbruik een bron is van veel persoonlijke en maatschappe lijke problemen, die ook nog eens veel kosten met zich meebrengt. Mensen zijn minder arbeidspro ductief, kosten medisch gezien meer geld en veroorzaken meer (verkeers)ongevallen. en Turkse afkomst, met een con centratie rond Schiphol en de gro te steden. Daar komt bij dat voor de eerste twee kilometer overal hetzelfde be taald moet worden: 7,50 euro. In drukke gebieden moet de chauf feur zich geregeld door opstoppin gen en files werken en dan is hij soms wel ruim een uur onderweg voor die paar euro. Met als gevolg dat zelfstandige chauffeurs heel vaak korte ritten weigeren. „Dat is één van de drie belangrijkste klachten", weet Hu- bert Andela, secretaris van Konink lijk Nederlands Vervoer Taxi (KNV Taxi). De andere twee zijn omrijden en 'onfatsoenlijke bejege ning' van de klant. In Londen heb- Weinig plannen indien groot deel personeel ziek is door griepgolf. door Jacqueline Steenwijk den haag - Cruciale diensten en overheden in Nederland hebben hun rampenplannen voor een grieppandemie nog steeds niet op orde. Om er voor te zorgen dat de zorg, openbare orde, water-, ener gie- en voedselvoorziening tijdens een pandemie gewaarborgd blij ven, moeten bedrijven een zogehe ten continuïteitsplan opstellen. Maar tot op heden is dit nauwe lijks gebeurd. Dat blijkt uit een rondgang langs diverse sectoren. In de plannen moet staan hoe be drijven en overheidsorganisaties door kunnen blijven draaien als een groot deel van het personeel ziek is. De Unie van Waterschappen stelt dat de waterbedrijven wel bezig zijn met het opzetten van rampen ben ze dat probleem voor een be langrijk deel opgelost door een op leiding van twee jaar verplicht te stellen. De chauffeur leert zich dan als gentleman te gedragen tegen over de klant, maar het belangrijk ste van die opleiding is dat hij het hele stratenstelsel uit het hoofd leert. Rotterdam gaat binnenkort ook iets dergelijks proberen. Nieuwko mers krijgen een opleiding op mbo2-niveau. Ze worden onder meer getoetst op route- en stads- kennis, sociale vaardigheden, klant vriendelijkheid en een representa tieve uitstraling. De huidige chauf feurs worden ook getoetst, maar hoeven geen opleiding te volgen, omdat ze al veel praktijkervaring plannen, maar die zullen pas in de herfst klaar zijn. Hetzelfde geldt voor de ambulance diensten, brandweerkorpsen en het Openbaar Ministerie. Energie maatschappijen zeggen al wel klaar te zijn. In hoeverre apothe kers al plannen hebben gemaakt om ervoor te zorgen dat de leve ring van medicijnen door kan gaan, is niet bekend. „Dat is een taak van iedere individuele apothe ker", legt een woordvoerder van de branchevereniging voor apothe kers uit. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Za ken zijn alle sectoren inmiddels doordrongen van de urgentie om deze plannen te maken. „Maar we kunnen niets afdwin gen. Dat is de verantwoordelijk- 1^ De piek van de Mexicaanse griep wordt verwacht in augustus, per dag zullen er duizenden Neder landers ziek worden. Cruciale diensten zijn slecht voorbereid. hebben. Chauffeurs die hun diplo ma hebben gehaald, krijgen privile ges: ze mogen gebruikmaken van busbanen en taxistandplaatsen. Andela vreest dat een diploma wei nig helpt. „Dan heb je gediplo meerde hufters." Hij vindt het belangrijker dat ge meenten de chauffeurs verplich ten zich aan te sluiten bij een cen trale, zoals staatssecretaris Huizin- ga deze week zal besluiten. „Dan krijg je het marktmechanisme dat slechte chauffeurs klanten verlie zen. De rijders zullen elkaar dan ook goed in de gaten houden, denkt Andela, omdat slecht gedrag van één collega de goede naam van de hele groep in gevaar brengt. heid van die diensten zelf." Hoeveel bedrijven en overheden hun plannen wel af hebben is on bekend. Voor juli moesten alle be drijven aan het ministerie melden hoe ver ze waren. Maar die gege vens moeten volgens de woord voerder nog nader worden beke ken. Vorige week werd bekend dat de griepgolf mogelijk niet pas in de herfst maar al eind augustus Ne derland zal treffen. Tijdens zo'n piek zal naar verwachting dertig tot vijftig procent van al het perso neel ziek thuis komen te zitten. Be drijven moeten er voor zorgén dat ze ook dan kunnen blijven functio neren. Dit om een ernstige ont wrichting van de maatschappij te voorkomen. Inmiddels heeft het Nationaal Cri sis Centrum de bedrijven op nieuw gevraagd haast te maken met hun rampenplannen. Voor oktober geplande rampen oefeningen zijn vervroegd naar september. Foutieve plaatsing borstvergroting, infectie en slechte nazorg. den haag - De politie Haaglanden heeft zeker tachtig meldingen ge had van mensen die klachten heb ben over misstanden bij de Haagse CityKliniek. Dat liet een woord voerster van de politie gisteren we ten. Er moet nog worden uitge zocht of de mensen aangifte kun nen doen van bijvoorbeeld mis handeling of het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. De kliniek moest ruim een week geleden op last van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de deuren sluiten na klachten over overschrijding van de regels. Ze overtrad vooral hygiëneregels. Zo grensde aan de operatiekamer een toilet, was de verpakking van me dische hulpmiddelen als implanta ten beschadigd en waren er geen faciliteiten om instrumenten te rei nigen en te desinfecteren. De inspectie kwam langs nadat de Nederlandse Vereniging voor Plas tische Chirurgie (NVPC) de klach ten had doorgegeven. De meldin gen van misstanden hadden te ma ken met ernstige wondinfecties, foutieve plaatsing van borstvergro tingen en onvoldoende nazorg. De chirurg, een gynaecoloog, wist onvoldoende van de geldende nor men ten aanzien van hygiëne en infectiebestrijding. eindhoven - De verkeersinforma tie voor automobilisten is met in gang van gisteren een beetje snel ler en beter. Verkeersminister Ca- miel Eurlings heeft in Eindhoven de Nationale Databank Wegver- keersgegevens geopend. Provin cies, Rijk, gemeenten en regio's le veren daaraan informatie over de situatie op hun wegen, die onmid dellijk beschikbaar is. Nu is nog slechts een deel van de wegen er op aangesloten: alle snel wegen, de belangrijkste provincia le wegen eri de ontsluitingswegen in en rond de grote steden. De ko mende jaren wordt de databank uitgebreid tot een netwerk van 5500 kilometer aan snelwegen, pro vinciale wegen en belangrijke door gaande gemeentelijke en regionale wegen. Verkeersinformatiedien sten als de ANWB maken er ge bruik van zodat ook file-informa- tie op de radio verbetert. Tot dus ver hadden alle beheerders van we gen hun eigen systeem, of in het geheel geen systeem. De databank wordt uitgebreid door meer meet punten en camera's langs wegen te plaatsen. Naast Brabant partici peren ook Utrecht, Noord- en Zuid-Holland in het project, waar voor gedurende vijf jaar telkens 13 miljoen beschikbaar is. vof bKOta: ,06 122

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 5