'Ik denk dat ik er feeling voor heb' PZC m^t]. 40 Zaterdag 4 juli 2009 W Lars Verbraeken is topper in nieuwe tak van de autosport. door Aector Doorns SINT JANSTEEN - Het driften is een nieuwe tak van de autosport. Het is een sport die de laatste jaren in opkomst is. Lars Verbraeken be hoort als enige Zeeuw tot de veer- tig pro-drifters in Nederland. Dat zijn de meer professionele rijders. De 33-jarige autocoureur uit Sint Jansteen doet bijna drie jaar aan driften en is uitgegroeid tot een in ternationale topper. „Ik denk dat ik er de feeling voor heb", is het enige dat hij kan bedenken. De ei genaar van een transportbedrijf voert dit jaar het IDS-(Internatio- naal Drift Serie) klassement aan om het kampioenschap van Duits land. Dat Verbraeken in Duitsland zijn wedstrijden rijdt heeft alles temaken met zijn sponsor Falken, een Japans bandenmerk. „Falken bezit het importeurschap in Duits land. Ik heb nog andere verplich tingen tegenover de sponsor. Ik verzorg ook demonstraties. Met een team van vier rijders geven we shows die altijd veel publiek trek ken. Ik heb een jaarcontract bij Fal ken. Ik krijg een aardige vergoe ding mag ik wel zeggen." Drifting is van origine een Japanse jehendigheidssport. Verbraeken: „Het is ontstaan in Japan, waarna het driften is overgewaaid naar Lars Verbraeken rijdt de wedstrijden in een BMW E-30. Amerika en later naar Europa. In Engeland, Frankrijk, Duitsland, Po len, Tsjechië, België en Nederland worden wedstrijden gehouden." Het driften is nu nog een vrij ano nieme tak van de autosport, maar er zit volgens Verbraeken toe komst in. Zelf kwam hij via inter net in aanraking met het driften. „Ik zag tijdens het surfen dat er een driftingcursus in Lelystad werd gegeven. Het driften ging me uitstekend af." Wat het driften betreft trekt hij een parallel met snel- en kunst schaatsen. „Bij het driften gaat het om (verplichte) technische proe ven die net als bij het kunstrijden worden gejureerd. Je behoort een bepaald parkoers af te leggen. Zo moet je zo fraai mogelijk een bocht rijden, de lijnen volgen. Bij voorbeeld een hoek die dwars op de rijrichting staat zo perfect mo gelijk nemen. Verder wordt er ge toetst hoeveel rook er van de ban den-komt en je zit goed als je de eerste bocht met een snelheid neemt die boven het gemiddelde van de deelnemers uitkomt. En rijd je volgens de jury spectaculair dan verdien je extra bonuspun- ten", vertelt hij. De auto's worden vooraf gekeurd op veiligheid. Verbraeken rijdt de wedstrijden in een BMW E-30. Lars Verbraeken De autosport heeft hem altijd wel geboeid. „Ik heb met mijn straatau to wel eens een racecursus gevolgd en op een autocircuit gereden." Het driften is nu zijn passie gewor den. Bij zijn debuut in 2007 op het Nederlands kampioenschap be haalde hij een negende en tiende plaats. „De organisatie in Neder land viel vorig jaar uit elkaar. Ik heb nog wedstrijden gereden in Duitsland en België." Dit jaar staat de Zeeuws-Vlaming na drie wedstrijden in het klasse ment om het Duits kampioen schap aan de leiding met vier pun ten voorsprong op concurrent Mi chael Sahli uit Zwitserland. De eerste Duitser bezet pas de ze vende plaats. „Dat vinden ze niet leuk in Duitsland. Eigenlijk is Sa hli nog mijn enige concurrent, om dat de rest al behoorlijk op achter stand is gezet." De bezetting is sterk internationaal getint met deelnemers uit Amerika, Polen, Tsjechië, Engeland, Zwitserland en Duitsland. Verbraeken is de eni ge Nederlander. Hij heeft nu drie wedstrijden uitstekend gereden, ge zien de twee eerste plaatsen en een tweede plaats. Er zijn nog drie wedstrijden te gaan. Op zaterdag zijn er de trainingen, op zondag de wedstrijden. Deelnemers moe ten voldoende punten halen om zich te kwalificeren bij de laatste zestien: de twin-battles. „Vanaf dat moment begint de afvalrace. Het is de bedoeling dat je jouw voorganger zo goed mogelijk kopi eert of beter gezegd anticipeert op zijn gedragingen. Het zijn twee runs, want zelf rijd ik ook een keer voor de tegenstander. Uitein delijk blijven de beste twee over voor de finale", legt Verbraeken uit. De autocoureur kijkt weer al uit naar de volgende wedstrijd op 18 en 19 juli op het parcours van de Nürburgring. „In september is de laatste wedstrijd. Dan zal blijken of ik Duits kampioen ben gewor den." Verbraeken geeft verder nog een demonstratie tijdens een pro motieweekend 1 en 2 augustus bij de Zeelandhallen in Goes. pzc.nl/tourmanager Als Tour Manager heeft u honderd punten te verdelen. Hiermee stelt u uw eigen droomploeg samen van 9 basisrenners en 5 reserverenners. Afhankelijk van de resultaten die de renners tijdens iedere etappe beha len, krijgt uw ploeg punten. Na iedere etappe worden de uitslagen bijgewerkt en kunt u zien hoe goed uw ploeg gescoord heeft! Om het extra competitief te maken, kunt u samen met vrienden of collega's een eigen klassement maken. Dit eigen klassement zorgt voor nog meer spanning en maakt voor eens en altijd duidelijk wie de echte wielerkenneris! om de gehele Tour de France mee te doen. We vragen een kleine bijdrage van 2,50 voor abonnees en 4,-voor niet-abonnees. Surf naar de website pzc.nl/tourmanager en schrijf uzelf in. U kunt gedurende de gehele Tour de France een team aanmaken. Let er wel op dat de reeds gereden etappes dan niet meer bijdragen in uw score. Meld u dus aan VÓÓR ZATERDAG 4 JULI 10.00 UUR De winnaar ontvangt natuurlijk eeuwige roem als de enige echte Tour Manager van 2009! Deelnemers, die de slagzin afmaken, maken ook kans op een van de 50 Tour de France prijzenpakketten! Kijk voor de spelregels en de voorwaarden op de website.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 92