'Ik denk dat ik er feeling voor heb'
Speel mee en word
Tour Manager 2009!
PZC
«40 Zaterdag4 juli 2009
Lars Verbraeken is
topper in nieuwe
tak van de autosport.
door Aector Dooms
sint jansteen - Het driften is een
nieuwe tak van de autosport. Het
is een sport die de laatste jaren in
opkomst is. Lars Verbraeken be
hoort als enige Zeeuw tot de veer
tig pro-drifters in Nederland. Dat
zijn de meer professionele rijders.
De 33-jarige autocoureur uit Sint
lansteen doet bijna drie jaar aan
driften en is uitgegroeid tot een in
ternationale topper. „Ik denk dat
ik er de feeling voor heb", is het
enige dat hij kan bedenken. De ei
genaar van een transportbedrijf
voert dit jaar het IDS-(Internatio-
naal Drift Serie) klassement aan
om het kampioenschap van Duits
land. Dat Verbraeken in Duitsland
zijn wedstrijden rijdt heeft alles
temaken met zijn sponsor Falken,
een Japans bandenmerk. „Falken
bezit het importeurschap in Duits
land. Ik heb nog andere verplich
tingen tegenover de sponsor. Ik
verzorg ook demonstraties. Met
een team van vier rijders geven we
shows die altijd veel publiek trek
ken. Ik heb een jaarcontract bij Fal
ken. Ik krijg een aardige vergoe
ding mag ik wel zeggen."
Drifting is van origine een Japanse
i behendigheidssport. Verbraeken:
„Het is ontstaan in Japan, waarna
het driften is overgewaaid naar
Amerika en later naar Europa. In
Engeland, Frankrijk, Duitsland, Po
len, Tsjechië, België en Nederland
worden wedstrijden gehouden."
Het driften is nu nog een vrij ano
nieme tak van de autosport, maar
er zit volgens Verbraeken toe
komst in. Zelf kwam hij via inter
net in aanraking met het driften.
„Ik zag tijdens het surfen dat er
een driftingcursus in Lelystad
werd gegeven. Het driften ging me
uitstekend af"
Wat het driften betreft trekt hij
een parallel met snel- en kunst
schaatsen. „Bij het driften gaat het
om (verplichte) technische proe
ven die net als bij het kunstrijden
worden gejureerd. Je behoort een
bepaald parkoers af te leggen. Zo
moet je zo fraai mogelijk een
-bocht rijden, de lijnen volgen. Bij
voorbeeld een hoek die dwars op
de rijrichting staat zo perfect mo
gelijk nemen. Verder wordt er ge
toetst hoeveel rook er van de ban
den komt en je zit goed als je de
eerste bocht met een snelheid
neemt die boven het gemiddelde
van de deelnemers uitkomt. En
rijd je volgens de jury spectaculair
dan verdien je extra bonuspun-
ten", vertelt hij.
De auto's worden vooraf gekeurd
op veiligheid. Verbraeken rijdt de
wedstrijden in een BMW E-30.
De autosport heeft hem altijd wel
geboeid. „Ik heb met mijn straatau
to wel eens een racecursus gevolgd
en op een autocircuit gereden."
Het driften is nu zijn passie gewor
den. Bij zijn debuut in 2007 op het
Nederlands kampioenschap be
haalde hij een negende en tiende
plaats. „De organisatie in Neder
land viel vorig jaar uit elkaar. Ik
heb nog wedstrijden gereden in
Duitsland en België."
Dit jaar staat de Zeeuws-Vlaming
na drie wedstrijden in het klasse
ment om het Duits kampioen
schap aan de leiding met vier pun
ten voorsprong op concurrent Mi
chael Sahli uit Zwitserland.
De eerste Duitser bezet pas de ze
vende plaats. „Dat vinden ze niet
leuk in Duitsland. Eigenlijk is Sa
hli nog mijn enige concurrent, om
dat de rest al behoorlijk op achter
stand is gezet." De bezetting is
sterk internationaal getint met
deelnemers uit Amerika, Polen,
Tsjechië, Engeland, Zwitserland
en Duitsland. Verbraeken is de eni
ge Nederlander. Hij heeft nu drie
wedstrijden uitstekend gereden, ge
zien de twee eerste plaatsen en
een tweede plaats. Er zijn nog drie
wedstrijden te gaan. Op zaterdag
zijn er de trainingen, op zondag
de wedstrijden. Deelnemers moe
ten voldoende punten halen om
zich te kwalificeren bij de laatste
zestien: de twin-battles. „Vanaf
dat moment begint de afvalrace.
Het is de bedoeling dat je jouw
voorganger zo goed mogelijk koph
eert of beter gezegd anticipeert op
zijn gedragingen. Het zijn twee
runs, want zelf rijd ik ook een
keer voor de tegenstander. Uitein
delijk blijven de beste twee over
voor de finale", legt Verbraeken
uit.
De autocoureur kijkt weer al uit
naar de volgende wedstrijd op 18
en 19 juli op het parcours van de
Nürburgring. „In september is de
laatste wedstrijd. Dan zal blijken
of ik Duits kampioen ben gewor
den." Verbraeken geeft verder nog
een demonstratie tijdens een pro
motieweekend 1 en 2 augustus bij
de Zeelandhallen in Goes.
0p 4 juli a.s. start de Tour de France in Monaco! Beleef de
Ronde van Frankrijk intenser door zelf uw ideale wielerploeg
samen te stellen en mee te spelen met Tour Manager, het
online tourspel van de PZC.
Hoe werkt het?
Als Tour Manager heeft u honderd punten te verdelen.
Hiermee stelt u uw eigen droomploeg samen van 9
basisrenners en 5 reserverenners. Afhankelijk van de
resultaten die de renners tijdens iedere etappe beha
len, krijgt uw ploeg punten. IMa iedere etappe worden
de uitslagen bijgewerkt en kunt u zien hoe goed uw
ploeg gescoord heeft!
Speel met vrienden en collega's
Om het extra competitief te maken, kunt u samen met
vrienden of collega's een eigen klassement maken.
Dit eigen klassement zorgt voor nog meer spanning
en maakt voor eens en altijd duidelijk wie de echte
wielerkenner is!
Prijzen
De winnaar ontvangt natuurlijk eeuwige roem als de
enige echte Tour Manager van 2009!
Deelnemers, die de slagzin afmaken, maken ook kans
op een van de 50 Tour de France prijzenpakketten! Kijk
voor de spelregels en de voorwaarden op de website.
Hoe doe ik mee?
Surf naar de website pzc.nl/tourmanager en schrijf
uzelf in. U kunt gedurende de gehele Tour de France
een team aanmaken. Let er wel op dat de reeds
gereden etappes dan niet meer bijdragen in uw score.
Meld u dus aan VÓÓR ZATERDAG 4 JULI 10.00 UUR
om de gehele Tour de France mee te doen.
We vragen een kleine bijdrage van 2,50 voor
abonnees en 4,- voor niet-abonnees.
pzc.nl/tourmanager
Lars Verbraeken
Lars Verbraeken rijdt de wedstrijden in een BMW E-30.