:<s Verslingerd aan de Tour media 59 Dione de Graaff kan niet wachten. Zoals een kind uitkijkt naar zijn verjaardag, verheugt de presentatrice van Studio Sport zich als wielerfan op de Tour de France. Je zal wel gek zijn om nu op vakantie te gaan!" media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 4 juli 2009 door Jan Vriend Laat haar maar lekker werken, de komende weken. Als Tour de France-fanaat wil ze geen etappe missen van het evenement dat vandaag begint. „Ik kijk tóch, dus dan is het net zo leuk met collega's bij elkaar te zitten en meteen de uitzendingen te pre senteren. En ik ben verenigd met anderen die dezelfde passie heb ben. Dan kun je het toch bijna geen werk meer noemen? Een Tourdienst heet het, bij Stu dio Spon. Voor haar wil dat zeg gen: 's morgens op tijd in de au to om vanuit haar huis in Am sterdam naar Hilversum te rij den, dan de start van de etappe volgen, om 13.00 uur het Sport journaal presenteren, daarna voor de camera bij de live-uitzen ding over de dagetappe en rond 19.30 uur het Tourjournaal pre senteren. „Een strak ritme, maar ook genieten. De spanning, het heroïsche en het ploegenspel van de Tour vind ik geweldig. Vroe ger keek ik altijd met mijn vader, met een schriftje op schoot om de tijden bij te houden. Nu ik voor mijn werk sporters volg die het hele jaar door trainen om in één keer alles te kunnen geven, is mijn bewondering voor hen al leen maar toegenomen." Voetbal, schaatsen en wielren nen zijn haar favoriete sporten. „Eigenlijk is het vreemd dat ik zo gepassioneerd ben over competi tie, want ik ben helemaal niet zo van het winnen. Ik ben zelf ook nooit goed geweest in sport. Al leen met tennis kon ik vroeger re delijk meekomen. Ik hoef niet zo nodig beter te zijn dan een an der. Als ik met vrienden zit te toepen, kan ik best tegen mijn verlies. Ik meet mezelf nooit met anderen, ik meet alleen mezelf. Gaat het om mijn werk, dan eis ik het beste. Voor mij is iedere verspreking in een uitzending er één te veel. En ik lees alles over sport wat erover te lezen valt, zo dat ik weet waarover ik praat." Het moet perfect, vindt ze. Haar eisenpakket voor de 'ideale Dio ne in beeld' somt ze zó op: „Bij - interviews de vragen stellen die de mensen thuis óók in hun hoofd hebben, goed luisteren naar de antwoorden en laten merken dat ik het leuk vind. Niet te luchtig, wél betrokken. Maar zeker niet té aanwezig, want dat is irritant. En ik moet uitkijken dat ik niet de supporter ga uithangen. Betrokkenheid uit stralen mag, maar ik moet na tuurlijk wel de objectieve journa list blijven." Ze wil de kijker graag enthou siast maken voor de Tour de France. Hoe kunnen we die pelo- tonvonk overbrengen op huisge noten die niet zo'n band hebben met zadel en pedalen? Heeft ze een truc om de komende weken de Tourvrede thuis te bewaren? „Leg uit hoe het werkt. Als een twijfelende kijker snapt hoe het ploegenstelsel in elkaar zit en waarom een kopman knechten heeft, wordt het al veel leuker om een etappe te volgen. Ook als de finish nog ver weg is. Als je weet hoe de renners ervoor staan in het algemeen klasse ment, wordt het kijken ook al een stuk spannender. En moch ten ze thuis dan nog niet over- Dione de Graaff. foto Leendert Jansen GPD tuigd zijn, wijs dan op de prachti ge omgeving langs de route." Waarbij ze meteen een vooroor deel wil wegpoetsen: „Het zijn niet alleen mannen die als wieler- gek voor de tv zitten, terwijl hun vrouw zich in de keuken terug trekt. Ik ken genoeg vrouwen die de komende weken aan de tv vastgeplakt zitten, terwijl hun man er de lol niet van inziet." Ze gooit graag nóg een paar voor- Dione de Graaff p- Geboren in 1969. Groeide op in Leusden bij Amers foort. Studeerde Frans, ge volgd door opleiding journa listiek aan de Fontys Hoge school in Tilburg. Werkte bij de lokale omroep in Amersfoort en kwam via een stage terecht bij Studio Sport. Daar is ze sinds 1999 zowel redacteur als presenta tor. p- Haar vader is journalist Jan de Graaff, die werkte bij Va ra's Achter het Nieuws. oordelen overboord. Zoals het verhaal dat de sportjournalistiek een mannenbolwerk zou zijn. „Die tijd is voorbij. Bij ons op de redactie zitten tegenwoordig net zo veel vrouwen als mannen." Dat het vooral mannen zijn die in beeld komen bij Studio Sport, is toeval, zegt ze. „Het gaat erom wat je kunt en wat je doet. Niet om de vraag of je man of vrouw bent. Journalistiek had vroeger het stempel van een mannen baan, omdat vorige generaties dag en nacht aan het werk wa ren. Maar mijn vader, die altijd in de tv-journalistiek werkte, leerde me daar anders naar te kij ken. Van hem weet ik dat je er al les voor over moet hebben, maar dat je geen betere journalist bent als je honderd uur per week werkt. Mij hoor je niet zeuren over werkdruk. Ik lees alle sport bladen en volg alle sportprogram ma's, maar die uren tel ik niet als werktijd. Dan had je geen journa list moeten worden." Nog even terug naar de Tour. Wat verwacht ze van de come back van de 'afgeschreven' Lance Armstrong? „Ik hoop dat het hem lukt. Ik gun het hem zó. Bij Studio Sport gaan we hem in ie der geval op de voet volgen." 5 De NOS brengt drie weken lang dagelijks diverse program- ma's-over de Tour de France. fjjjj Reageren? media@wegener.nl In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het ver leden belicht die de geur van nostalgie ademen. Deze week Kojak kaalhoofdige tv-held van 1973 tot 1978. c annon, Ironside, Colom bo, Baretta, Kojak. Ze wa ren in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw niet van het Nederlandse tv-scherm weg te schieten. Hoef de ook niet, iedereen vergaapte zich aan deze detectives en recher cheurs van politiekorpsen in New York, Los Angeles of andere Ame rikaanse steden. Daar wemelde het van de dealers, kruimeldieven, verkrachters en seriemoordenaars. Aan al die Amerikaanse boevenja gers mankeerde wel iets. Cannon was een slimme dikkerd met een eetmanie. Ironside achtervolgde het geboefte in een rolstoel en een soort gepantserd belbusje. Colom bo keek even scheel als de leeuw uit Daktari en Baretta had een ra re papegaai op zijn schouder. De minst eendimensionale was Theo Kojak of kortweg Kojak. De kaalhoofdige Lt. lieutenant) joeg vijf jaar achter New Yorks gespuis aan en kende in Nederland veel trouwe kijkers. Vooral door de ma nier waarop Telly Savalas de ru- we-bolster-blanke-pit politieman kleur en inhoud gaf Het was de doorbraak van Aristoteles (Telly) Savalas als acteur. Voordien had hij altijd rollen van licht tot zwaar getikte boeven gehad, die hij altijd menselijke trekjes wist te geven. Kojaks handelsmerk waren zijn lollylikkerij en zijn standaardop merking Who loves you, baby. Klaar Kojak was meer dan een lol lyjunk met een Fedora-hoed op zijn kaalgeschoren schedel en een doorgaans strak grijs pak. Die lollytic was trouwens een poli tiek correct 'statement'. Toen de serie opgenomen werd, rees er in Amerika steeds meer verzet tegen de stoere en verleidelijk paffende sterren op tv. Er werd meer ge rookt dan geacteerd. Besloten werd van de politieman een lolly likker te maken, die van zijn rook verslaving probeerde af te komen. Dat dunne stokje met die zoete lekkernij contrasteerde komisch met Kojaks uitstraling. Hij was cy nisch, meedogenloos voor boeven en licht ontvlambaar tegenover ba zen, die hem met allerlei regeltjes en voorschriften dwarszaten. Maar het waren vooral ook Ko- jak's softe kanten die hem wereld wijd populair maakten. Niet in de laatste plaats bij vrouwen. Die zwijmelden een eind weg bij zo'n goed geklede Griekse bink. In Bra zilië schopte de Amerikaanse poli tieman het zelfs tot het woorden boek. Een 'kojak' is sindsdien in Brazilië een kale vent. Dat heeft Pint Fortuyn niet voor elkaar ge kregen. Ray Simoen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 117