HAVEN IN ZICHT 'WCT moet snel worden aangelegd' 1 ■T7B flLlJÉI Zeeland Seaports HP m Havenfilm wint prijs wKffÊwj|B| Nieuwe binnenvaartsteigers in gebruik z Port Authority De havens van Borsele, Vlissingen en Temeuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bij drage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele, Terneuzen en Vlissingen participeren. Als haven bedrijf is het verant woordelijk voorde economische ontwikke ling, het beheer, onder houd en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 65 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor. Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond. Aanleg, beheer en onderhoud van alle Infrastructuur. Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaart verkeer in het bijzonder. Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het haven bedrijf hierin. Schelpenpad 2 Haven 1151 Postbus 132 4530 AC Terneuzen T0115-647400 F 0115-647500 port@zeeland-seaports.com www.zeeland-seaports.com De Westerschelde Container Terminal (WCT) in Vlissingen-Oost is en blijft een onderscheidend project dat zo spoedig mogelijk moet worden gerealiseerd, ondanks de economische crisis van dit moment. Juist als straks de economie weer aantrekt zullen alle mogelijke goederen over de hele wereld worden vervoerd in containerschepen van het grootste soort die kunnen worden gelost en geladen op een WCT. Zonder WCT mist Zeeland de boot van grootschalige containeroverslag en dat heeft nadelige effecten voor de Zeeuwse havens en de regionale economie. Zeeland Seaports wil de plannen voor de WCT met vaart voortzetten. Zo zal er zo snel mogelijk een nieuw contract worden gesloten met het bedrijf dat de grote terminal in de Zeeuwse haven wil exploi teren: PSA/Hesse-Noord Natie. Het havenschap wil ook graag dat men anders tegen de WCT gaat kijken. Niet als een ingreep die de natuur aantast, maar één die juist een versterking ervan vormt. Binnenkort komt de milieu effect rapportage (MER) van het aangepaste WCT-plan in de inspraak. Als alles meezit kan die procedure afgerond zijn op ongeveer hetzelfde moment (dit najaar) waarop het dagelijks bestuur van Zeeland Seaports een definitief besluit over wel of niet doorgaan met de plannen voor de WCT voorlegt aan het provinciebestuur. Enorme kans Het bestuur van Zeeland Seaports is nog steeds overtuigd van de enorme kans die de WCT voor Zeeland biedt. Volgens de Vlissingse wethouder Piet Polderman, die als lid van het dagelijks bestuur van het havenschap het WCT-dossier onder zich heeft, is de locatie in Vlissingen-Oost één van de beste plekken voor een containerterminal. Te ver gelijken met Rotterdam en Hamburg. 'Het is geen optie om zo'n onderscheidend plan in de ijskast te zetten', vindt Piet Polderman. Het bestuur laat in zijn streven vaart in de WCT te zetten, het andere containerplan in Vlissingen-Oost (Verbrugge Contai ner Terminal, VCT) niet buiten beschouwing. Maar beide projecten zijn niet met elkaar te vergelijken en moeten dus los van elkaar worden bekeken. Volgens Piet Polderman zullen ontwikkelingen binnen het bestaande havengebied meeprofiteren van de WCT. 'Vlissingen kan zich ontwikkelen tot een belangrijke voorhaven van Antwerpen en dan is een nieuwe verdieping van de Westerschelde niet meer nodig.' Meerderheid voor Een ruime meerderheid van de Zeeuwen is trouwens nog altijd vóór de aanleg van de Westerschelde Container Terminal. Dat blijkt uit een onderzoek dat doorTNS-NIPO is uitgevoerd in opdracht van Zeeland Seaports. Van de ondervraagden in een representa tieve steekproef onder de Zeeuwse bevolking weet 81% wat de WCT is. Van deze 81% is 68% vóór de komst van de WCT, 14% tegen en heeft 18% geen mening. Deze cijfers stemmen overeen met eerdere onderzoeken die zijn uitgevoerd naar het draagvlak voor de WCT, onder meer in opdracht van de Pro vinciale Zeeuwse Courant in 2004. Toen was 61% voor, 27% tegen en had 12% geen mening. 6650 Van Citterssteiger V' i (vlnr) Hans van der Hart, algemeen directeur Zeeland Seaports, Commissaris van de Koningin Karla Peijs en Jan de Vries, Regiocoördinator Schuttevaèr. afdeling Zeeland heffen het glas op de nieuwe Van Citterssteigers. Met de opening van de nieuwe Van Citterssteigers in Vlissingen-Oost door Commissaris van de Koningin in Zeeland Karla Peijs, heeft Zeeland Seaports er sinds begin deze maand een belangrijke faciliteit bij voor de ontvangst van binnenvaartschepen. De bouw van de nieuwe binnenvaartsteigers is één van de nieuwe projecten van het havenbedrijf om de binnenvaart extra te stimuleren als duur zame transportvorm van en naar het achterland. De binnenvaart neemt een belangrijke plaats in de Zeeuwse havens in. Voor Zeeland Seaports is de hoeveelheid goederen die via de binnenvaart wordt overgeslagen al jaren nagenoeg even groot als de zeeoverslag. Binnenvaart zal alleen maar belang rijker worden. Het is één van de speerpunten van Zeeland Seaports in het strategisch masterplan om een bijdrage te kunnen leveren aan een duurzaam en mileuvriendelijk transport van en naar onze havens. Dat betekent dat hard gewerkt wordt om de binnen vaart te stimuleren en daarmee andere vervoers middelen te ontlasten. Een concreet voorbeeld hiervan is de bouw van nieuwe binnenvaartsteigers in de Van Cittershaven in Vlissingen-Oost. Deze nieuwe steigers betekenen een uitbreiding van de opvangcapaciteit van de binnenvaart. Bovendien kunnen er grotere schepen aanmeren dan tot nu toe gebruikelijk was in Vlis singen-Oost. Een ander actueel binnenvaartproject is een nieuwe autoafzetplaats in de Scaldiahaven. Voor beide projecten ontving Zeeland Seaports vorig jaar een Toppersubsidie van 2,5 miljoen euro. Ook bij het ontwerp van de door Zeeland Seaports gewenste Westerschelde Container Terminal (WCT) is rekening gehouden met het feit dat een belangrijk deel van de lading via binnenschepen zal worden afgevoerd. Er is namelijk voorzien in een binnen- vaartkade van circa 900 meter lengte. Daarmee zal deze de grootste aaneengesloten binnenvaartkade van Europa worden. Zeeland Seaports heeft met de film Ports in Motion van Juister Imaginairies uit Middelburg een GOLD CAMERA Award gewonnen op het International Film and Video Festival in Los Angeles. Uit de 1100 inzendingen uit 22 landen werd de film tot beste corporate image film gekozen. Ports in Motion is een korte dansfilm over de combinatie van leven, werken, inspanning en dynamiek in de Zeeuwse haven. De vier klassieke elementen aarde, water, lucht en vuur staan centraal. Ze komen tot uiting in de bewegingen van de twee dansers en in de getoonde havenactiviteiten. De dansers lopen op water, spotten met de zwaartekracht en weerstaan vuur en aarde. Tegen een achtergrond van een diver siteit aan locaties, mensen, elementen en visioenen over de toekomst wordt de kijker zich bewust de overweldigende uitdaging: een duurzame vi: op synergie en bio-energie als mission statement.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 84