HAVEN IN ZICHT
'WCT moet snel worden aangelegd'
1
■T7B
flLlJÉI
Zeeland Seaports
HP m
Havenfilm
wint prijs
wKffÊwj|B|
Nieuwe binnenvaartsteigers in gebruik
z
Port Authority
De havens van Borsele,
Vlissingen en Temeuzen
vormen samen het
derde havengebied van
Nederland. Met zijn bij
drage aan de Zeeuwse
werkgelegenheid en
economie mag dit
gebied met recht het
kloppend hart van
de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Zeeland Seaports is een
gemeenschappelijke
regeling waarin de
Provincie Zeeland en
de gemeentes Borsele,
Terneuzen en Vlissingen
participeren. Als haven
bedrijf is het verant
woordelijk voorde
economische ontwikke
ling, het beheer, onder
houd en de exploitatie
van de Zeeuwse havens.
Bij Zeeland Seaports
werken circa 65
mensen die samen
verantwoordelijk zijn
voor.
Het aantrekken van
nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond.
Aanleg, beheer en
onderhoud van alle
Infrastructuur.
Zorgen voor veiligheid
in het algemeen en voor
een veilig scheepvaart
verkeer in het bijzonder.
Met Haven in Zicht wil
Zeeland Seaports uitleg
geven over het belang
van de Zeeuwse havens
en de rol van het haven
bedrijf hierin.
Schelpenpad 2
Haven 1151
Postbus 132
4530 AC Terneuzen
T0115-647400
F 0115-647500
port@zeeland-seaports.com
www.zeeland-seaports.com
De Westerschelde Container Terminal (WCT) in Vlissingen-Oost is en blijft een onderscheidend project dat zo spoedig mogelijk moet worden gerealiseerd,
ondanks de economische crisis van dit moment. Juist als straks de economie weer aantrekt zullen alle mogelijke goederen over de hele wereld worden
vervoerd in containerschepen van het grootste soort die kunnen worden gelost en geladen op een WCT. Zonder WCT mist Zeeland de boot van grootschalige
containeroverslag en dat heeft nadelige effecten voor de Zeeuwse havens en de regionale economie.
Zeeland Seaports wil de plannen voor de WCT met
vaart voortzetten. Zo zal er zo snel mogelijk een
nieuw contract worden gesloten met het bedrijf dat
de grote terminal in de Zeeuwse haven wil exploi
teren: PSA/Hesse-Noord Natie. Het havenschap wil
ook graag dat men anders tegen de WCT gaat kijken.
Niet als een ingreep die de natuur aantast, maar
één die juist een versterking ervan vormt. Binnenkort
komt de milieu effect rapportage (MER) van het
aangepaste WCT-plan in de inspraak. Als alles
meezit kan die procedure afgerond zijn op ongeveer
hetzelfde moment (dit najaar) waarop het dagelijks
bestuur van Zeeland Seaports een definitief besluit
over wel of niet doorgaan met de plannen voor de
WCT voorlegt aan het provinciebestuur.
Enorme kans
Het bestuur van Zeeland Seaports is nog steeds
overtuigd van de enorme kans die de WCT voor
Zeeland biedt. Volgens de Vlissingse wethouder
Piet Polderman, die als lid van het dagelijks bestuur
van het havenschap het WCT-dossier onder zich
heeft, is de locatie in Vlissingen-Oost één van de
beste plekken voor een containerterminal. Te ver
gelijken met Rotterdam en Hamburg. 'Het is geen
optie om zo'n onderscheidend plan in de ijskast te
zetten', vindt Piet Polderman. Het bestuur laat in
zijn streven vaart in de WCT te zetten, het andere
containerplan in Vlissingen-Oost (Verbrugge Contai
ner Terminal, VCT) niet buiten beschouwing. Maar
beide projecten zijn niet met elkaar te vergelijken en
moeten dus los van elkaar worden bekeken. Volgens
Piet Polderman zullen ontwikkelingen binnen het
bestaande havengebied meeprofiteren van de WCT.
'Vlissingen kan zich ontwikkelen tot een belangrijke
voorhaven van Antwerpen en dan is een nieuwe
verdieping van de Westerschelde niet meer nodig.'
Meerderheid voor
Een ruime meerderheid van de Zeeuwen is trouwens
nog altijd vóór de aanleg van de Westerschelde
Container Terminal. Dat blijkt uit een onderzoek dat
doorTNS-NIPO is uitgevoerd in opdracht van Zeeland
Seaports. Van de ondervraagden in een representa
tieve steekproef onder de Zeeuwse bevolking weet
81% wat de WCT is. Van deze 81% is 68% vóór de
komst van de WCT, 14% tegen en heeft 18% geen
mening. Deze cijfers stemmen overeen met eerdere
onderzoeken die zijn uitgevoerd naar het draagvlak
voor de WCT, onder meer in opdracht van de Pro
vinciale Zeeuwse Courant in 2004. Toen was 61%
voor, 27% tegen en had 12% geen mening.
6650
Van Citterssteiger
V' i
(vlnr) Hans van der Hart, algemeen directeur Zeeland
Seaports, Commissaris van de Koningin Karla Peijs en
Jan de Vries, Regiocoördinator Schuttevaèr. afdeling
Zeeland heffen het glas op de nieuwe Van Citterssteigers.
Met de opening van de nieuwe Van Citterssteigers in
Vlissingen-Oost door Commissaris van de Koningin
in Zeeland Karla Peijs, heeft Zeeland Seaports er
sinds begin deze maand een belangrijke faciliteit
bij voor de ontvangst van binnenvaartschepen.
De bouw van de nieuwe binnenvaartsteigers is
één van de nieuwe projecten van het havenbedrijf
om de binnenvaart extra te stimuleren als duur
zame transportvorm van en naar het achterland.
De binnenvaart neemt een belangrijke plaats in de
Zeeuwse havens in. Voor Zeeland Seaports is de
hoeveelheid goederen die via de binnenvaart wordt
overgeslagen al jaren nagenoeg even groot als de
zeeoverslag. Binnenvaart zal alleen maar belang
rijker worden. Het is één van de speerpunten van
Zeeland Seaports in het strategisch masterplan om
een bijdrage te kunnen leveren aan een duurzaam en
mileuvriendelijk transport van en naar onze havens.
Dat betekent dat hard gewerkt wordt om de binnen
vaart te stimuleren en daarmee andere vervoers
middelen te ontlasten.
Een concreet voorbeeld hiervan is de bouw van
nieuwe binnenvaartsteigers in de Van Cittershaven
in Vlissingen-Oost. Deze nieuwe steigers betekenen
een uitbreiding van de opvangcapaciteit van de
binnenvaart. Bovendien kunnen er grotere schepen
aanmeren dan tot nu toe gebruikelijk was in Vlis
singen-Oost. Een ander actueel binnenvaartproject
is een nieuwe autoafzetplaats in de Scaldiahaven.
Voor beide projecten ontving Zeeland Seaports vorig
jaar een Toppersubsidie van 2,5 miljoen euro.
Ook bij het ontwerp van de door Zeeland Seaports
gewenste Westerschelde Container Terminal (WCT)
is rekening gehouden met het feit dat een belangrijk
deel van de lading via binnenschepen zal worden
afgevoerd. Er is namelijk voorzien in een binnen-
vaartkade van circa 900 meter lengte. Daarmee zal
deze de grootste aaneengesloten binnenvaartkade
van Europa worden.
Zeeland Seaports heeft met de film Ports in Motion
van Juister Imaginairies uit Middelburg een GOLD
CAMERA Award gewonnen op het International
Film and Video Festival in Los Angeles. Uit de 1100
inzendingen uit 22 landen werd de film tot beste
corporate image film gekozen. Ports in Motion is
een korte dansfilm over de combinatie van leven,
werken, inspanning en dynamiek in de Zeeuwse
haven. De vier klassieke elementen aarde, water,
lucht en vuur staan centraal. Ze komen tot uiting
in de bewegingen van de twee dansers en in de
getoonde havenactiviteiten. De dansers lopen op
water, spotten met de zwaartekracht en weerstaan
vuur en aarde. Tegen een achtergrond van een diver
siteit aan locaties, mensen, elementen en visioenen
over de toekomst wordt de kijker zich bewust
de overweldigende uitdaging: een duurzame vi:
op synergie en bio-energie als mission statement.