jaar op opvolger
Riis gelooft niet in
kansen van Armstrong
Rabobank en Skil gaan als dikke
vrienden naar de Tour de France
4-
i ill
Vrijdag 3 juli 2009 I 29
Erik Breukink trekt na de proloog van de Tour van 1989 de gele trui aan.
een dag later was hij hem alweer kwijt. foto ANP
aan mijn gele trui gerefereerd,
ook nu nog. Meer dan aan de pro
loogwinst. Het geel verandert in
één keer alles. Je kunt zeggen dat
je het centrum van de Tour
wordt. Iedereen wil iets van je.
Het geel is mooi, maar als ik voor
de komende Tour mag kiezen tus
sen een ritzege of de trui, dan ga
ik toch voor de rit."
Saxo Bank hoopt in
proloog meteen
eerste slag te slaan.
MONACO - Het zelfvertrouwen is
groot bij Bjarne Riis, baas van wie
lerploeg Saxo Bank. „We zijn er
klaar voor", zei de Deen gisteren.
Het eerste doel is het geel, morgen
in de openingstijdrit.
De Zwitser Fabian Cancellara is de
topfavoriet voor dat klusje over
ruim 15 kilometer. „Als Fabian
goed is, is hij amper te verslaan",
weet Riis. „We verdedigen de tour
zege van vorig jaar, ook al rijdt Car
los (Sastre) niet meer bij ons. Met
Andy en Frank Schleck hebben we
twee renners in topvorm, die zich
straks in de bergen zullen laten
zien."
Fikse tegenstand verwacht Riis
van de Astana-ploeg, die met Con-
tador, Armstrong en misschien
ook Leipheimer potentiële tour
winnaars in huis heeft. Riis is blij
met de terugkeer van Armstrong.
„Hij toont enorme moed en be
zorgt de wielersport veel extra aan
dacht. Maar dat hij die jonge gas
ten nog kan kloppen geloof ik
niet." De teambaas van Saxo Bank
kan ook niet geloven dat er bin
nen Astana een machtsstrijd
woedt. „Als dat zo is heeft het ma
nagement gefaald. Bij mij zou Con-
tador de absolute kopman zijn."
De Tour en de PZC
Dit is de vierde en laatste voor
beschouwing van de PZC op
de Tour de France van 2009.
De eerste drie voorbeschouwin
gen verschenen in de PZC's
van dinsdag 29 juni, woensdag
30 juni en donderdag 1 juli.
Morgen, in de PZC van zater
dag 3 juli, verschijnt een grap
hic met alle ploegen, de ren
ners en hun rugnummers.
Tijdens de Tour besteedt de
PZC dagelijks minstens twee
pagina's aan de Tour, met het
laatste nieuws, uitslagen en de
column van Mart Smeets.
Meer Tour-informatie op
www.pzc.nl/tourdefrance.
De Tour begint morgen in Mo
naco en eindigt zondag 26 juli
in Parijs.
Samenwerking kan
beide Nederlandse
ploegen sterker maken.
door Patrick Delait en Ad Pertijs
LANDGRAAF - Voorbij is de tijd dat
Nederlandse ploegen elkaar niks
gunden in de Tour de France. Ra-
bo-directeur Harold Knebel en
zijn evenknie bij Skil-Shimano
Iwan Spekenbrink zijn voor de
Tourstart in Monaco twee handen
op een buik.
Over het speciale karakter van de
Tour de France weet Harold Kne
bel (46) intussen alles. De direc
teur van de Rabo-wielerploeg
werd vorig jaar bij Le Grand Dé-
part in Brest letterlijk overvallen
door de aandacht die het belang
rijkste wielerevenement ter wereld
genereert. „Toen ik aankwam bij
ons hotel duurde het twee uur
voordat ik van de receptie naar de
lounge kon gaan. Ik werd aange
klampt door journalisten die me
dingen vroegen waarvan ik totaal
niet wist dat ze speelden. In de
Tour wordt alles enorm uitver
groot", zegt Knebel, die de voor
bije maanden geregeld werd gecon
sulteerd door Iwan Spekenbrink,
zijn evenknie bij Skil-Shimano.
De ervaring van Rabobank in de
Tour komt Skil goed van pas. Al
leen al in praktische zin valt er
veel te regelen voor de Nederland
se Tourdebutant. Zover als Rabo
bank wil het team van Speken
brink (nog) niet gaan. Rabo neemt
zijn eigen kok mee naar de Tour,
eigen matrassen en aparte airco
units. „Wij hebben speciaal voor
de Tour een gloednieuwe teambus
laten bouwen. Daar zijn we al heel
blij mee. We proberen de Tour te
benaderen als een gewone wed
strijd, maar we beseffen nu al dat
het geen gewone wedstrijd is. Bij
de Tour komt er zoveel meer kij
ken. Dan is het handig als je bij Ra
bobank te rade kunt gaan", zegt
Spekenbrink.
De directeur van Skil-Shimano
vindt het logisch dat Nederlandse
ploegen elkaar helpen. „In de
koers zijn we concurrenten, maar
daarbuiten kunnen we veel van el
kaar leren. Niet alleen Harold en
ik, maar ook onze ploegleiders en
de trainers wisselen informatie
uit", zegt Spekenbrink.
Knebel is dezelfde mening toege
daan. Hij beschouwt de opmars
van Skil-Shimano niet als bedrei
gend voor zijn eigen team. Integen
deel. De Rabo-directeur zou het al
leen maar toejuichen als met Va-
cansoleil volgend jaar een derde
Nederlandse ploeg mag deelne
men aan de Tour. „Hoe meer Ne
derlandse ploegen in de Tour, hoe
meer aandacht wielrennen krijgt
in de media. Uiteindelijk profite
ren we daar allemaal van."
De tijd dat Nederlandse ploegen el
kaar het licht in de ogen niet gun
den, is voorbij meent Knebel. De
vete tussen de ploegen van Jan
Raas (Buckler) en Peter Post
(Ti-Raleigh) werkte volgens hem
alleen maar contraproductief
'Hoe meer Nederlandse
teams in de Tour, hoe meer
aandacht wielrennen krijgt'
„Raas en Post vochten hun per
soonlijke vete uit in de koers. Dat
heeft veel spektakel opgeleverd,
maar het heeft hun ook veel over
winningen gekost."
Volgens Spekenbrink is de samen
werking tussen Rabobank en
Skil-Shimano niet alleen maar han
dig, ze dient tevens een hoger be
lang. „De wielersport wordt de ko
mende jaren gereorganiseerd. Het
is daarom belangrijker dan ooit dat
ploegen een front vormen. Ik ben
ervan overtuigd dat de strijd tus
sen de ASO en de UCI sneller was
opgelost als alle teams op dezelfde
lijn zouden zitten."
Zowel Knebel als Spekenbrink
wordt soms verweten dat ze het
wielrennen te zakelijk benaderen.
Ze zouden de emoties die onlos
makelijk verbonden zijn met top
sport, te makkelijk wegredeneren.
Knebel kaatst de bal terug: „Iwan
en ik weten hoe het klokje tikt.
Dat bindt ons. Een wielerploeg als
Rabobank is een bedrijf. Ik moet
leiding geven aan 120 mensen die
allemaal een totaal verschillende
achtergrond hebben. Dan kun je je
niet laten leiden door emoties. Dat
wil niet zeggen dat ik geen gevoel
heb voor de sport. Ik ben hele
maal gek van wielrennen", zegt
Knebel.
Zowel bij Skil-Shimano als Rabo
bank zijn de Nederlandse renners
in de komende Tour in ondertal.
Beide teams starten zaterdag in
Monaco met slechts vier landgeno
ten. Zowel Knebel en Spekenbrink
spreken van 'een logische keuze'.
Knebel: „Hoeveel Duitsers rijden
er mee bij Team Columbia en hoe
veel Denen stelt Saxo Bank op? In
de Tour stel je de sterkst mogelijke
ploeg op. Als dat toevallig buiten
landers zijn, dan is dat zo. De
naamsbekendheid van Rabobank
is in Nederland enorm hoog, maar
we moeten ook oog hebben voor
onze internationale belangen. Met
zes Nederlanders in de ploeg wer
den we vorig jaar derde in het
ploegenklassement. Desondanks
kregen we kritiek. Wat telt dan?"
Ook Spekenbrink ziet geen heil in
chauvinisme. „Wij zijn een
pan-Europese ploeg. Als we ren
ners aantrekken, kijken we niet
naar waar ze vandaan komen,
maar of ze een meerwaarde kun
nen hebben voor het team. Onze
technische staf heeft alleen ren
ners geselecteerd die passen bij
profiel van de Tour de France. Dat
is volledig terecht."
In plaats van een generale repeti
tie in de Dauphiné Libéré of de
Ronde van Zwitserland bereidde
Skil-Shimano zich in de Route du
Sud en de Ster Elektrotoer voor op
de Tour. Die onorthodoxe voorbe
reiding en de onervarenheid van
zijn ploeg doen Spekenbrink niet
vrezen voor een afgang.
„We willen in de Tour laten zien
dat we thuishoren op dit podium.
Dat zullen we doen door aan te
vallen. Bergop zullen we Denis
Mentsjov er niet af rijden en we
zullen ook Mark Cavendish niet
kloppen in de sprint. Ons doel is
een ritzege. Dat is een reële ambi
tie. Er zijn drie of vier ploegen die
er in de Tour bovenuit steken en al
de rest doet het zoals wij het ook
doen", zegt Spekenbrink.
Bij Rabobank draait de komende
drie weken alles om het klasse
ment van kopman Denis
Mentsjov. De Rus, in mei winnaar
van de Giro, is één van de uitda
gers van topfavoriet Alberto Conta-
dor. Knebel is ervan overtuigd dat
Mentsjov kan rekenen op een ster
ke Rabo-ploeg. „Onder mijn be
wind zijn we bij Rabobank veel
taakgerichter gaan werken. Over al
les wordt tot in de puntjes nage
dacht. Iedereen weet precies wat
van hem wordt verlangd. Ik ver
heug me nu al op het treintje Cle
ment, Ten Dam, Garate en Gesink
in de bergen."
Iwan Spekenbrink van Skil-Shimano (links) en Harold Knebel van de Raboploeg (rechts) gaan elkaar in de Tour
zeker niet tegenwerken. foto Marcel van Hoorn/GPD