aut
TOPDEAL WEKEN!
Nieuwe Prius vooral fiscaal leuk
'Wat een lief autootje'
mlïiic
Jeep
f3
KLASSIEKER Henk Konings en zijn Morris Minor
door Lucas Boot
Het Engelse woord minor
klinkt enigszins negatief.
Het betekent zoiets als la
ger of ondergeschikt. Niet bepaald
een gelukkige typenaam voor een
auto, zou je zeggen. Aan de andere
kant staat minor ook voor 'vrij
klein', wat dan weer iets positiever
klinkt als je het vrij vertaalt naar
'compact'.
De Morris Minor van Henk Ko
nings uit Molenschot was ondanks
zijn dubieuze naam een regelrecht
succesnummer. Tussen 1948 en
1971 in allerhande carrosserieva
rianten geproduceerd in een op
lage van om en nabij de 1,6 mil
joen. Wat nou minor!
Het uiterlijk van de populairste,
guitige tweedeurs-uitvoering - ge
tekend door sir Alec Issigonis, de
man achter de Mini - viel ook bij
Konings erg in de smaak. „Ik zag
de Minor voorbij komen in een
oud fotoboek. Wat een lief autoo
tje, dacht ik meteen. Die zou ik
Vrijdag 3 juli 2009 5
ook wel eens willen hebben."
Konings stuitte bij een autoslope
rij op een vergane Minor - 'door
de politie van de weg gehaald, zo
slecht was-ie'. Hoewel de Braban
der toeten nog blazen wist van
Morris, begon hij met hulp van
een vriend aan het Engelsmannet
je te sleutelen. Eenmaal piekfijn in
orde wakkerde het restauratievirus
verder aan. „Na het restaureren
van de tweedeurs zette ik mijn zin
nen op de andere carrosserieva
rianten van de Minor."
En dat zijn er nogal wat: vijf om
precies te zijn, als je de 'Van' en
'Pick-Up' tenminste onder dezelf
de categorie schaart. Het enige ver
schil is namelijk de behuizing voor
de laadruimte.
Een vierdeurs-uitvoering is de laat
ste aanwinst van Konings en die is
net opgeknapt. De teller staat nu
op vier Morrissen.
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
Supersexysummerslooppremiesale, ccmfortpluspremïe, zömervoordeel, luxe pakketweken.
We zien door de bomen het bos niet meer. Wat u 20'i moeten doen: Go see the dealer!
Want tijdens de TOPDEAL WEKÊM van Chrysler, Jeep Dodge, rijdt u meteen
en zeer voordelig de showroom uit Gun uzelf de eerste kans op de beste deal!
Chrysler Grand Voyager LX 3.81 V6 automaat
Het revolutionaire Stow 'n Go1 zitplaats- en bagagesysteem
•7-zits trendzettende MPV, boordevol innovaties en luxe
Ruimste MPV in zijn klasse
van €50*9997- vanaf 42.799,-
Uw voordeel 8.200,-
Dodge Caliber SXT 1.81
Groen energielabel C
Stoer, jong en krachtig design
Ruim interieur
van €23*9997- vanaf 19.699,-
Uw voordeel 4.300,-
Jeep Patriot Liberty 2.4i CVT
Standaard bijzonder rijk uitgerust met o.a. metallic lak en lederen
bekleding
Plezier, vrijheid en toch uiterst aantrekkelijk geprijsd
Standaard 4x4, met ïnschakelbare LOCK
van €£9*1997- vanaf 29.899,-
Uw voordeel 10.300,-'
KIJK vooe ONZE TÖPDEAtS: WWW.GOStETHEDEAC£B:NL/G0ES
IRYSLER
DODGE
JAN HOP CHRYSLER JEEP DODGE GOES B V
Amundsenweg 37, Goes. Telefoon 0113 - 25 OB 58. www goseelhedeoler.nl/goe
Openingslijden: maandag l/m vrijdag 9.00- 18.00 uur.
Donderdag koopavond lot 21.00 uur, Zaterdag 9,00 - 17.00 uur.
Deze actie is geldig tot 1 september 2009 of zolang de (beperkte) voorraad strekt 0p=0p Hel gepubliceerde aanbod is uitsluitend vri|b!i|vend en ter informatie. De specificaties
omschnjvingen en illustraties in deze publicatie zi|n gebaseerd op de beschikbare informatie op het moment van dnikken Foto's en aulobeelden zijn enkel ter illustratie waaraan geen
rechten kunnen worden ontleend Aan éen aanvraag tot meer informatie of contact als reactie op ons vri|pii|vende aanbod kunnen geen rechten worden ontleend Een transactie van
een TOPDEAL komt eerst tot stand door wederzijdse ondertekening van een door de dealer uitgebrachte TOPDEAL offerte/orde' in de advertentie vermelde prijzen zijn indicatief,
indusel BTW/BPM en exclusief kosten rcjklaarmaken Raadpleeg uw dealer voor bet actuele leasetanef Gemiddeld verbruik af hankeli|k van het type voertuig, gemiddeld
gecombineerd verbruik. 61-1231/lOOkm 16.4 - 8 1 krrVD CO,-uitsloot 16' - 294 g/km iPnjs-rwipgingen voorbehouden. Kijk voor meet informatie en
de actievoor waarden op www goseethedealer nl Chrysler. Jeep Dodge are registered trademarks of Chrysler Group LLC
PREMIERE Toyota werpt zijn vroegere geitenwollensokken-imago met deze editie wat verder af
Nu de fiscale cadeautjes hy
bride auto's voor calculeren
de burgers hoogst aantrekke
lijk maken, is Toyota blij dat
ze pionierden op dat terrein.
Een nieuwe Prius moet het
succes duurzamer maken.
door Robbert Keegel
Mogelijk geeft deze nieu
we full hybrid Toyo-
ta-importeur Louw
man Parqui een wa
pen in handen om de bestsellerti-
tel in het segment weer te ontfut
selen aan rivaal Honda, dat echter
naast de razend populaire Civic
Hybrid nu ook de kleinere, moder
nere en goedkopere Insight in de
strijd werpt.
De Prius is echt helemaal nieuw,
maar lijkt nog verdacht veel op
zijn voorganger. Gebleven is in ie
der geval de bolle daklijn en de ge
deelde achterruit, een aërodyna
misch gunstige vorm die ook bij
de Insight is geadopteerd en die
waarschijnlijk door de fabrikanten
wordt gebruikt als herkenbaar pro
fiel van hybrides.
Mooi is helaas anders. Maar het
gaat niet om mooi. Het gaat er om
te kunnen laten zien dat je lovens
waardig milieuvriendelijk bent,
ook al rijd je beduidend boven de
maximumsnelheid en haal je onbe
kommerd rechts in op de autosnel
weg, zoals ik vorige week op een
terugrit uit het zuiden nog gade
sloeg. Je hebt een A-label, de ca
deaus van de fiscus binnen en de
rest zal je worst wezen.
Daar kan de Prius zelf natuurlijk
niets aan doen, net zo min als veel
Porsches en BMW's hun baasje
hebben uitgekozen. Anderzijds
werpt de nieuwe Prius zijn vroege
re geitenwollensokken-imago met
deze editie ook wat verder af
Een nieuwe lichtgewicht i,8-liter
van slechts 98 pk krijgt nu assisten
tie van een zeer lichte elektromo
tor (die ook heel even in z'n een
tje de aandrijving kan verzorgen)
die het gezamenlijke vermogen op
stuwt tot 136 pk. De in wezen te
zwakke verbrandingsmotor pres
teert met die hulp heel aardig (top
180 kilometer per uur, 0-100 in
to,4 seconden), maar verbruikt ge
middeld niet meer dan 3,9 liter
per 100 kilometer, terwijl de kool-
zuurgasuitstoot tot 89 gram per ki
lometer beperkt blijft.
Mooie cijfers wel, maar veel meer
dan op de brandstofrekening be
spaart de hybriderijder in Neder
land door alle fiscale voordelen die
toch de populariteit voor het groot
Geheel nieuw, maar nauw verwant aan zijn voorganger Prius II.
ste deel verklaren. Want de Prius
heeft ook z'n nadelen. De bedie
ning is wel erg kunstmatig. Ie zit
er gas, rem en stuur te bedienen,
zonder echt auto te rijden. Playsta
tion op vier wielen.
Het wel strak, maar ook erg plastic
interieur versterkt die indruk. Ik
blijf me alleen storen aan die cen
trale instrumenten (die je met
hun hybride-schema ook erg kun
nen afleiden), waar de natuurlijke
ruimte daarvoor (recht voor de
snuit van de man of vrouw achter
het stuur) een gapende leegte voor
schotelt.
De nieuwe Toyota Prius is er vanaf
24.990 euro, zonder BPM, met 14
procent bijtelling voor de zakelijke
rijder en vanaf 2010 totale vrijstel
ling van de MRB.
Henk Konings bij zijn Morris Minor.
foto Johan Wouters