Zeeuw
betaalt niet te veel aan opcenten
J
Praat mee over het
Zeeuwse nieuws
Declaraties
Declaraties (2)
Solarrace
Parkeerterrein
Reageer op www.pzc.nl
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
De hoofdredacteur van deze krant
zit er ver naast als hij stelt dat het
normaal is dat Wouter Bos een ver
loren zonnebril declareert. Van
daag bestudeerde ik het boekje
'Rondkomen op Walcheren' van
de Sociale Dienst.
Het lijkt me noodzakelijk dat de
hoofdredacteur dat boekje ook
eens leest om te beseffen wat een
arme drommel moet doen om aan
een extraatje te komen.
En wat zou er gebeuren als alle
vrijwilligers zouden claimen als ze
iets verloren hadden tijdens hun
werk?
Leen Jobse
Esdoornlaan 17, Middelburg
Graaien, altijd maar graaien... Fijn
dat er nog zoiets bestaat als een on
afhankelijke pers. Nu zien we he
laas weer bevestigd, wat wij bur
gers al lang weten, dat onze 'over
heidsdienaren' ons aan alle kanten
bestelen.
Burgemeesters en wethouders krij
gen riante vergoedingen voor on
kosten naast hun eveneens riante
salarissen, toch moet er nog extra
gegraaid worden. Van al dat geld
kunnen ze geen broodje kaas of
kroket betalen.
De dieven en hun handlangers in
de stadhuizen jammeren dat de
media de zaak opblazen en terug
betalen is er nauwelijks bij. Gek
hè, dat de burger extremer gaat
stemmen.
Waarom PvdA-voorman Wouter
Bos al langer het zicht op de wer
kelijkheid kwijt was, wordt nu dui
delijk: hij was zijn zonnebrilletje
kwijt!
Gelukkig kan hij van onze centen
een nieuwe kopen.
Rob Swaak
Statenhove 1-17, Middelburg
Toine Poppelaars is gedeputeerde
Financiën voor de provincie Zeeland.
TE CAST
In deze krant stond vorige
week maandag een artikel
met de kop 'Zeeuw kan flui
ten naar extra geïnde opcen
ten'. Het verhaal was een
reactie op een publicatie in het Al
gemeen Dagblad, dat becijferd had
dat Zeeuwen de afgelopen jaren te
veel betaalden aan opcenten, een
toeslag die de provincie int boven
op de wegenbelasting. Het Alge
meen Dagblad citeerde uit het Rap
port van de Raad Financiële Ver
houdingen.
Ik ben toen gevraagd een reactie te
geven.In deze bijdrage wil ik nu de
bijbehorende cijfers verstrekken
over de ontwikkeling van de op
centen in Zeeland, die terug te vin
den zijn in de begroting van de
provincie. Dat biedt een cijferma
tig kader voor de onderbouwing
Over de vorige week gevaren zon-
nebootrace stond een aardig arti
kel in deze krant.Wat wel opviel
was dat er uitgebreid werd geschre
ven over twee deelnemende boten
die elkaar waarschijnlijk de over
winning niet gunden. Er bleek in
de laatste etappe iets met een der
boten niet in orde-te zijn terwijl er
daarvoor toch ook mee gevaren
was.
Jammer was wel dat in het desbe
treffende stukje geen aandacht
werd geschonken over de uitste
kend geleverde prestatie van deel
nemer Nehalennia vmbo locatie
van mijn stelling dat er in Zeeland
al jaren een terughoudend beleid
is als het gaat om het heffen van
opcenten, en dat het geld terug
vloeit naar burgers in de vorm van
investeringen in wegen, tunnels
en veiligheid.
De hoogte van de opcenten wordt
elk jaar bepaald bij het vaststellen
van de begroting van de provincie.
Dat gebeurt in de vergadering van
Provinciale Staten. De uitgaven in
de provinciebegroting zijn 268 mil
joen euro. De inkomsten uit de op
centen zijn 29 miljoen euro.
Kruisweg/Merwedestraat. Deze
boot is door uitstekende samen
werking door docenten en leerlin
gen van de vmbo zodanig gecon
strueerd dat deze tot een geweldi
ge snelle prestatie in staat was, en
daardoor alle etappes wist'te win
nen en wij zijn kampioen van Ne
derland geworden in de standaard
klasse.
Mogen wij als Nehalennia best
trots op zijn.
Helaas heeft de schrijver van het
verslag geen oog gehad voor deze
mooie prestatie.
Brian de Visser (deelnemer Nehalen
nia)
J de Pourckstraat 35, Oostkapelle
Sinds 2004 is het tarief in Zeeland
gelijk gebleven. Dat kon omdat de
Westerscheldetunnel toen was ge
realiseerd, en er op dat moment
nog geen andere grote investerin
gen gepland waren. Bovendien
kreeg Zeeland voor haar wettelijke
taken en uit het Delta-dividend
voldoende middelen binnen om
de economie te stimuleren, natuur
te ontwikkelen, de landbouw en
visserij te steunen, en vernieuwen
de initiatieven in onderwijs en
zorg mogelijk te maken.
Een paar feiten en cijfers:
- In 1997 betaalden Zeeuwen 14,8
miljoen gulden aan opcenten op
de motorrijtuigenbelasting. In
2009 was 'dat 29,1 miljoen euro.
Dat is zo op het eerste oog een for
se stijging.
- Sinds 2004 is het percentage
dat de provincie Zeeland heft, ge
lijk gebleven.
- In 1997 betaalden Zeeuwen ver
geleken met inwoners van andere
provincies bijna het meeste. De re
den is dat de provincie toen de
bouw van de Westerscheldetunnel
heeft voorgefinancierd.
Parkeerterrein aan de A.v.d. Weij-
deweg tussen Burgh en Westen-
schouwen wordt opgeknapt en
gaat het Groene Duin heten. Zó
slecht leek het terrein niet, maar
een toilet is welkom, als het dan
ook maar na 31 oktober open
blijft.
Het parkeerterrein is zeer gunstig
gelegen voor wandel- en fietsre-
creatie in de aangrenzende bos-
wachterij. Alleen, als je de fietsen
op de auto meebrengt moet je wél
weten hoe lang je weg blijft.
Want, het is ook daar betaald par
keren.
- Sinds 2005 betalen Zeeuwen
bijna het laagste tarief van Neder
land. Alleen inwoners van Noord-
Holland betalen minder.
Overigens mag het provinciebe
stuur niet helemaal zelf bepalen
hoe hoog de opcenten zijn. Het
Rijk geeft aan wat het wettelijke
maximumpercentage opcenten
mag zijn. De provincie Zeeland
'Zeeuwen betalen minder
dan is toegestaan en minder
dan in andere provincies'
hanteert niet het wettelijk toegesta
ne tarief: Zeeuwen betalen minder
dan is toegestaan en minder dan
in andere provincies. En dat blijft
in ieder geval zo tot 2011.
Hoe kan het dan dat de inkomsten
uit de motorrijtuigenbelasting
voor de provincie fors gestegen
zijn, terwijl het tarief sinds 2004
gelijk is gebleven?
De belangrijkste oorzaak is de toe
name van het aantal auto's en het
feit dat die auto's zwaarder zijn. In
Toen de gemeente Westerschou-
wen het betaald parkeren invoerde
en er - terecht - bezwaar werd
gemaak tegen betaald parkeren op
dit terrein, vond een toenmalige
wethouder dat dit wel moest om
dat er anders "overloop vanuit
Westenschouwen" zou komen. Ge
zien de afstand niet erg waarschijn
lijk.
Wil men de natuurbeleving in de
omgeving bevorderen, en de bezoe
kers 'ongehaast' kunnen parkeren
en recreëren, dan moet op dit ter
rein gewoon, onbetaald kunnen
worden geparkeerd.
T.W. Rosmolen'"
Lange Blokweg 3, Zierikzee.
het 1997 hadden inwoners van Zee
land 158.000 auto's. Eind 2008 wa
ren dat er 205.000. Een stijging
van 30 procent.
Het gemiddelde gewicht van eeiV"
auto was in 1997 936 kg. Nu is het
gemiddelde gewicht toegenomen
tot 1131 kg. Een stijging van ruim
20 procent
ïk heb een voorbeeld uitgewerkt:
Wie een auto heeft van 1131 kilo
gram, betaalt in Zeeland 412 euro
aan motorrijtuigenbelasting. Van
dit bedrag gaat 253 euro naar het
Rijk en 159 euro naar de provincie.»
Als Zeeland het maximunpercenta-
ge aan opcenten zou heffen, zou
de belasting voor diezelfde auto
510 euro bedragen. Daarvan zou
ook 253 euro naar het Rijk gaan,
maar dan zou de provincie 257 eu
ro innen.
Samen met de andere provincies
ga ik dit verhaal ook nog eens uit
leggen aan de Raad voor de Finan-
ciële Verhoudingen. Ik ga er van
uit dat ze dan begrijpen dat de be
rekeningen uit hun rapport in een
ander financieel kader moeten
worden gezien.
Toine Poppelaars