Zeeuw betaalt niet te veel aan opcenten J Praat mee over het Zeeuwse nieuws Declaraties Declaraties (2) Solarrace Parkeerterrein Reageer op www.pzc.nl LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl De hoofdredacteur van deze krant zit er ver naast als hij stelt dat het normaal is dat Wouter Bos een ver loren zonnebril declareert. Van daag bestudeerde ik het boekje 'Rondkomen op Walcheren' van de Sociale Dienst. Het lijkt me noodzakelijk dat de hoofdredacteur dat boekje ook eens leest om te beseffen wat een arme drommel moet doen om aan een extraatje te komen. En wat zou er gebeuren als alle vrijwilligers zouden claimen als ze iets verloren hadden tijdens hun werk? Leen Jobse Esdoornlaan 17, Middelburg Graaien, altijd maar graaien... Fijn dat er nog zoiets bestaat als een on afhankelijke pers. Nu zien we he laas weer bevestigd, wat wij bur gers al lang weten, dat onze 'over heidsdienaren' ons aan alle kanten bestelen. Burgemeesters en wethouders krij gen riante vergoedingen voor on kosten naast hun eveneens riante salarissen, toch moet er nog extra gegraaid worden. Van al dat geld kunnen ze geen broodje kaas of kroket betalen. De dieven en hun handlangers in de stadhuizen jammeren dat de media de zaak opblazen en terug betalen is er nauwelijks bij. Gek hè, dat de burger extremer gaat stemmen. Waarom PvdA-voorman Wouter Bos al langer het zicht op de wer kelijkheid kwijt was, wordt nu dui delijk: hij was zijn zonnebrilletje kwijt! Gelukkig kan hij van onze centen een nieuwe kopen. Rob Swaak Statenhove 1-17, Middelburg Toine Poppelaars is gedeputeerde Financiën voor de provincie Zeeland. TE CAST In deze krant stond vorige week maandag een artikel met de kop 'Zeeuw kan flui ten naar extra geïnde opcen ten'. Het verhaal was een reactie op een publicatie in het Al gemeen Dagblad, dat becijferd had dat Zeeuwen de afgelopen jaren te veel betaalden aan opcenten, een toeslag die de provincie int boven op de wegenbelasting. Het Alge meen Dagblad citeerde uit het Rap port van de Raad Financiële Ver houdingen. Ik ben toen gevraagd een reactie te geven.In deze bijdrage wil ik nu de bijbehorende cijfers verstrekken over de ontwikkeling van de op centen in Zeeland, die terug te vin den zijn in de begroting van de provincie. Dat biedt een cijferma tig kader voor de onderbouwing Over de vorige week gevaren zon- nebootrace stond een aardig arti kel in deze krant.Wat wel opviel was dat er uitgebreid werd geschre ven over twee deelnemende boten die elkaar waarschijnlijk de over winning niet gunden. Er bleek in de laatste etappe iets met een der boten niet in orde-te zijn terwijl er daarvoor toch ook mee gevaren was. Jammer was wel dat in het desbe treffende stukje geen aandacht werd geschonken over de uitste kend geleverde prestatie van deel nemer Nehalennia vmbo locatie van mijn stelling dat er in Zeeland al jaren een terughoudend beleid is als het gaat om het heffen van opcenten, en dat het geld terug vloeit naar burgers in de vorm van investeringen in wegen, tunnels en veiligheid. De hoogte van de opcenten wordt elk jaar bepaald bij het vaststellen van de begroting van de provincie. Dat gebeurt in de vergadering van Provinciale Staten. De uitgaven in de provinciebegroting zijn 268 mil joen euro. De inkomsten uit de op centen zijn 29 miljoen euro. Kruisweg/Merwedestraat. Deze boot is door uitstekende samen werking door docenten en leerlin gen van de vmbo zodanig gecon strueerd dat deze tot een geweldi ge snelle prestatie in staat was, en daardoor alle etappes wist'te win nen en wij zijn kampioen van Ne derland geworden in de standaard klasse. Mogen wij als Nehalennia best trots op zijn. Helaas heeft de schrijver van het verslag geen oog gehad voor deze mooie prestatie. Brian de Visser (deelnemer Nehalen nia) J de Pourckstraat 35, Oostkapelle Sinds 2004 is het tarief in Zeeland gelijk gebleven. Dat kon omdat de Westerscheldetunnel toen was ge realiseerd, en er op dat moment nog geen andere grote investerin gen gepland waren. Bovendien kreeg Zeeland voor haar wettelijke taken en uit het Delta-dividend voldoende middelen binnen om de economie te stimuleren, natuur te ontwikkelen, de landbouw en visserij te steunen, en vernieuwen de initiatieven in onderwijs en zorg mogelijk te maken. Een paar feiten en cijfers: - In 1997 betaalden Zeeuwen 14,8 miljoen gulden aan opcenten op de motorrijtuigenbelasting. In 2009 was 'dat 29,1 miljoen euro. Dat is zo op het eerste oog een for se stijging. - Sinds 2004 is het percentage dat de provincie Zeeland heft, ge lijk gebleven. - In 1997 betaalden Zeeuwen ver geleken met inwoners van andere provincies bijna het meeste. De re den is dat de provincie toen de bouw van de Westerscheldetunnel heeft voorgefinancierd. Parkeerterrein aan de A.v.d. Weij- deweg tussen Burgh en Westen- schouwen wordt opgeknapt en gaat het Groene Duin heten. Zó slecht leek het terrein niet, maar een toilet is welkom, als het dan ook maar na 31 oktober open blijft. Het parkeerterrein is zeer gunstig gelegen voor wandel- en fietsre- creatie in de aangrenzende bos- wachterij. Alleen, als je de fietsen op de auto meebrengt moet je wél weten hoe lang je weg blijft. Want, het is ook daar betaald par keren. - Sinds 2005 betalen Zeeuwen bijna het laagste tarief van Neder land. Alleen inwoners van Noord- Holland betalen minder. Overigens mag het provinciebe stuur niet helemaal zelf bepalen hoe hoog de opcenten zijn. Het Rijk geeft aan wat het wettelijke maximumpercentage opcenten mag zijn. De provincie Zeeland 'Zeeuwen betalen minder dan is toegestaan en minder dan in andere provincies' hanteert niet het wettelijk toegesta ne tarief: Zeeuwen betalen minder dan is toegestaan en minder dan in andere provincies. En dat blijft in ieder geval zo tot 2011. Hoe kan het dan dat de inkomsten uit de motorrijtuigenbelasting voor de provincie fors gestegen zijn, terwijl het tarief sinds 2004 gelijk is gebleven? De belangrijkste oorzaak is de toe name van het aantal auto's en het feit dat die auto's zwaarder zijn. In Toen de gemeente Westerschou- wen het betaald parkeren invoerde en er - terecht - bezwaar werd gemaak tegen betaald parkeren op dit terrein, vond een toenmalige wethouder dat dit wel moest om dat er anders "overloop vanuit Westenschouwen" zou komen. Ge zien de afstand niet erg waarschijn lijk. Wil men de natuurbeleving in de omgeving bevorderen, en de bezoe kers 'ongehaast' kunnen parkeren en recreëren, dan moet op dit ter rein gewoon, onbetaald kunnen worden geparkeerd. T.W. Rosmolen'" Lange Blokweg 3, Zierikzee. het 1997 hadden inwoners van Zee land 158.000 auto's. Eind 2008 wa ren dat er 205.000. Een stijging van 30 procent. Het gemiddelde gewicht van eeiV" auto was in 1997 936 kg. Nu is het gemiddelde gewicht toegenomen tot 1131 kg. Een stijging van ruim 20 procent ïk heb een voorbeeld uitgewerkt: Wie een auto heeft van 1131 kilo gram, betaalt in Zeeland 412 euro aan motorrijtuigenbelasting. Van dit bedrag gaat 253 euro naar het Rijk en 159 euro naar de provincie.» Als Zeeland het maximunpercenta- ge aan opcenten zou heffen, zou de belasting voor diezelfde auto 510 euro bedragen. Daarvan zou ook 253 euro naar het Rijk gaan, maar dan zou de provincie 257 eu ro innen. Samen met de andere provincies ga ik dit verhaal ook nog eens uit leggen aan de Raad voor de Finan- ciële Verhoudingen. Ik ga er van uit dat ze dan begrijpen dat de be rekeningen uit hun rapport in een ander financieel kader moeten worden gezien. Toine Poppelaars

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 11