Fiat maakt sprong vooruit 'Kabel bedient remmen achterwielen' Lexus breidt de IS-serie uit met een cabriolet, de 250C. Hij heeft een uit drie aluminium de len bestaan dak dat in twintig se conden open of dichtgaat. Deze derde versie, van de IS (na de se dan en de sportieve IS-F) heeft een 2,5-1 V6 met 208 pk en een zes- traps automaat die ook via flippers achter het stuur gecommandeerd kan worden. TECHNIEK MultiAir verbetert efficiëntie en milieuvriendelijkheid van automotoren KORT Chevrolet Camaro keert terug Nemo Multispace nieuwe MPV Citroën VRAAG VAN DE WEEK Hoe werken handremmen? Lexus IS nu ook als coupé-cabrio Tussen nokkenas en klepbediening zit een elektro-hydraulische kamer die de verbinding kan verbreken. Schematische weergave van de mogelijkheden om de inlaatkleppen bij Mul tiAir eerder, of in fasen, te sluiten. Nadat het de autowereld al verrijkt had met de common rail voor dieselinspuiting, heeft Fiats Centro Ricerche opnieuw een baanbrekende techniek ontwikkeld. Fiat noemt het MultiAir. door Robbert Keegel MultiAir is een even sim pel als geniaal systeem voor variabele klepbe diening dat velerlei mo toren ingrijpend kan verbeteren. In Orbassano, onder de rook van Turijn is het researchcentrum van Fiat al vele jaren een klaarblijkelijk onuitputtelijke bron voor techni sche zegeningen. Nog maar tien jaar geleden vervol maakte Fiat er het common rail in- spuitsysteem voor diesels, dat on der hun patent een zegetocht in de hele automobielindustrie maak te. Ditmaal is het een vorm van varia bele klepbediening die weer voor een revolutie zal zorgen en op nieuw is het een door zijn een voud relatief goedkope en makke lijk toepasbare vinding. Daardoor stelt het de veel gecompliceerdere Valvetronic van BMW, die onge veer dezelfde efFecten sorteert, in de schaduw. Ditmaal echter zal Fiat niet zo kwistig met licenties strooien. Anderzijds lijkt het MultiAir vrij makkelijk te kopiëren, zonder dat inbreuk wordt gedaan op paten ten. Bovendien is het principe der mate eenvoudig dat patenteren op zichzelf een uiterst lastige exercitie zal zijn. MultiAir werkt dankzij een elek tro-hydraulische koppeling in de (inlaat)klepbediening. Normaliter wordt de ingaande stroom lucht (al dan niet reeds gemengd met brandstof) geregeld door de smoorklep (bepaald door de stand van het gaspedaal) en blijft de ope ning van de inlaatklep constant. Joline Verloove uit Vlissingen mailde ons: Hoe werkt een handrem eigen lijk? En waarom hoef je 'm niet te ge bruiken als je parkeert en de auto in z'n versnelling laat staan? Jerry Snell van Autobedrijf Hazelzet uit Bergen op Zoom geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Ji erry Snell: „Een handremsys teem werkt heel simpel. De handrem staat via een kabel in I verbinding met de remmen n de achterwielen. Als je aan de remhendel trekt, wordt bij trom- melremmen uiteindelijk de rem schoen bediend. Bij schijfremmen geldt dat er via de kabel uiteinde lijk een zuiger in werking wordt ge Bij MultiAir wordt die stroomver- lies opleverende functie van de smoorklep vervangen door de mo gelijkheid de inlaatkleppen eerder te sluiten dan door de nokkenas wordt gedicteerd. Bij MultiAir wordt een zeer 'spor tieve' inlaatnok toegepast, die de inlaatklep erg lang open laat. Dat heeft als voordeel dat er véél lucht-brandstofmengsel de cilin steld, die op zijn beurt de remblok- ken tegen de schijf aanduwt. Bij moderne auto's zie je steeds vaker elektronische handremmen. Scha kel je deze in, dan zet een elektro motor de remblokken tegen de remschijven aan. Het voordeel van zo'n elektronische rem is dat-ie au tomatisch 'aan' gaat als je de mo tor afzet. Rijd je weg, dan gaat de rem er vanzelf af Dit soort rem men is in het leven geroepen van wege het comfort. Ze zijn niet be ter of slechter dan een mechani sche handrem." „Om antwoord te geven op de tweede vraag: ook dat werkt vol gens een kinderlijk eenvoudig prin cipe. Als je de auto in z'n versnel ling zet, staan de tandwielen van de versnellingsbak in elkaar. Door de weerstand van de motor blijft de auto staan, omdat de wielen via der inkomt, maar als nadeel dat wanneer de compressieslag wordt ingezet ook een fiks deel van dat mengsel weer terug wordt gedrukt via die nog openstaande inlaat klep. MultiAir kan de inlaatkleppen, door ze los te koppelen van de in laatnok, eerder sluiten, waardoor wordt voorkomen dat het mengsel de cilinder weer verlaat. Dat levert duidelijk een verbetering van de ef ficiëntie op, dus minder verbruik en verontreiniging. Maar er is meer. Na de vroegtijdi ge sluiting kan MultiAir de inlaat kleppen ook weer eventjes ope nen, om nog wat extra verbran dingslucht toe te laten en daarmee de werveling binnen de cilinder extra aan te zetten. Dat gebeurt bij wat hogere toerentallen; hoe en wanneer wordt per cilinder en per arbeidsslag continu geregeld door de elektronische unit van Mul tiAir. Het resultaat is een vermogens winst van circa 10 procent, door de toepassing van die anders voor dagelijks gebruik te sportieve in laatnok. Bij lage toerentallen wordt het koppel tot wel 15 pro cent verhoogd door het eerdere sluiten van de inlaatkleppen waar door er meer brandbaar mengsel in de cilinders blijft. Bij turbomotoren worden deze ef fecten nog groter en spreekt Fiat van brandstofwinst van wel 25 pro cent bij gelijkblijvende vermogens. Verder kunnen de inlaatkleppen ook tijdens de uitlaatslag nog eens worden geopend en de resulteren de uitlaatgasrecirculatie geeft weer een aanzienlijke vermindering van schadelijke uitlaatgassen. MultiAir is toepasbaar op in we zen alle verbrandingsmotoren, ook op diesels. Het systeem wordt na de zomer geïntroduceerd, als eerste op een Alfa Romeo MiTo die debuteert op de IAA in septem ber in Frankfort. Fiat ontwikkelt MultiAir-motoren van 135 en 170 pk. Met zo'n motor, met turbo, ge monteerd in een test-Bravo en dus niet vergelijkbaar met de uiteinde lijke MiTo, konden we even rijden en hoewel over verbruik niets valt te zeggen was de enorme verbete ring in de trekkracht al opvallend. De volgende stap voor MultiAir is de 900 cc tweecilinder waar Fiat grootse plannen mee heeft. Fiat heeft met MultiAir de efficiën tie en milieuvriendelijkheid van automotoren weer een flinke stap vooruit geholpen. De meerprijs er van zal verwaarloosbaar zijn. Vrijdag 26 juni 2009 7 Na een afwezigheid van zeven jaar is de Chevrolet Camaro terug op de Nederlandse markt. Na het faillissement van impor teur Kroymans brengt Pietersen US Carcenter in Rotterdam (dat ook Cadillac overnam) de nieuwe Camaro naar ons land. De Camaro productieauto staat dicht bij het concept dat twee jaar geleden debuteerde op de Detroit Auto Show. De tweedeurs sport- coupé (wielbasis 2,85 meter) biedt plaats aan vier mensen. De Cama ro wordt in eerste instantie gele verd met een 3,6-! V6 met 300 pk, directe injectie en variabele klepti- ming, met de keuze uit een hand- geschakelde zesversnellingsbak of een automatische transmissie. Het SS-model, dat later komt, krijgt een 6,2-1 V8 van 422 pk. De Cama ro gaat rond de 75 mille kosten. De Nemo Multispace Citroën komt met een civiele versie van de kleine bestelauto Nemo, die als toevoeging de naam 'Multispace' kreeg. Het merk haakt daarmee in op de duidelijke trend naar kleinere en goedkopere MPV's. De Nemo wordt samen met de Peugeot Bipper en de Fiat Fiorino in het Turkse Tofas ge bouwd. De Nemo Multispace wordt in Nederland geleverd met een 1,4-1 benzinemotor met 75 pk. Deze motor heeft een C-label. De kofferruimte in de Nemo Multispa ce meet 356 liter en kan worden vergroot (door de achterbank neer te klappen of helemaal te verwijde ren) tot bijna 2500 liter. De prijs van deze Multispace is nog niet be kend. Jerry Snell geeft uitleg over de handrem. foto Robert van den Berge ders schiet je naar voren." de versnellingsbak in verbinding staan met de motor. Let er dan bij het starten van de auto wel op dat je het koppelingspedaal intrapt, an- Heeft u ook een vraag? Mail dan naar redactie van deze krant De Lexus IS 250C De bagageruimte meet 420 liter met het dak dicht en 165 liter wan neer dat is weggeklapt. De parkeer- sensoren achter hebben een extra functie: ze verhinderen het ope nen of sluiten van het dak wan neer daar onvoldoende ruimte voor is. De Lexus IS 250C is er van af 61.200 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 95