Fiat maakt sprong vooruit
'Kabel bedient remmen achterwielen'
Lexus breidt de IS-serie uit met
een cabriolet, de 250C. Hij
heeft een uit drie aluminium de
len bestaan dak dat in twintig se
conden open of dichtgaat. Deze
derde versie, van de IS (na de se
dan en de sportieve IS-F) heeft
een 2,5-1 V6 met 208 pk en een zes-
traps automaat die ook via flippers
achter het stuur gecommandeerd
kan worden.
TECHNIEK MultiAir verbetert efficiëntie en milieuvriendelijkheid van automotoren
KORT
Chevrolet Camaro
keert terug
Nemo Multispace
nieuwe MPV Citroën
VRAAG VAN DE WEEK Hoe werken handremmen?
Lexus IS nu ook
als coupé-cabrio
Tussen nokkenas en klepbediening zit een elektro-hydraulische kamer die
de verbinding kan verbreken.
Schematische weergave van de mogelijkheden om de inlaatkleppen bij Mul
tiAir eerder, of in fasen, te sluiten.
Nadat het de autowereld al
verrijkt had met de common
rail voor dieselinspuiting,
heeft Fiats Centro Ricerche
opnieuw een baanbrekende
techniek ontwikkeld. Fiat
noemt het MultiAir.
door Robbert Keegel
MultiAir is een even sim
pel als geniaal systeem
voor variabele klepbe
diening dat velerlei mo
toren ingrijpend kan verbeteren.
In Orbassano, onder de rook van
Turijn is het researchcentrum van
Fiat al vele jaren een klaarblijkelijk
onuitputtelijke bron voor techni
sche zegeningen.
Nog maar tien jaar geleden vervol
maakte Fiat er het common rail in-
spuitsysteem voor diesels, dat on
der hun patent een zegetocht in
de hele automobielindustrie maak
te.
Ditmaal is het een vorm van varia
bele klepbediening die weer voor
een revolutie zal zorgen en op
nieuw is het een door zijn een
voud relatief goedkope en makke
lijk toepasbare vinding. Daardoor
stelt het de veel gecompliceerdere
Valvetronic van BMW, die onge
veer dezelfde efFecten sorteert, in
de schaduw. Ditmaal echter zal
Fiat niet zo kwistig met licenties
strooien.
Anderzijds lijkt het MultiAir vrij
makkelijk te kopiëren, zonder dat
inbreuk wordt gedaan op paten
ten. Bovendien is het principe der
mate eenvoudig dat patenteren op
zichzelf een uiterst lastige exercitie
zal zijn.
MultiAir werkt dankzij een elek
tro-hydraulische koppeling in de
(inlaat)klepbediening. Normaliter
wordt de ingaande stroom lucht
(al dan niet reeds gemengd met
brandstof) geregeld door de
smoorklep (bepaald door de stand
van het gaspedaal) en blijft de ope
ning van de inlaatklep constant.
Joline Verloove uit Vlissingen mailde
ons: Hoe werkt een handrem eigen
lijk? En waarom hoef je 'm niet te ge
bruiken als je parkeert en de auto in
z'n versnelling laat staan?
Jerry Snell van Autobedrijf
Hazelzet uit Bergen op
Zoom geeft tekst en uitleg.
door Lucas Boot
Ji erry Snell: „Een handremsys
teem werkt heel simpel. De
handrem staat via een kabel in
I verbinding met de remmen
n de achterwielen. Als je aan de
remhendel trekt, wordt bij trom-
melremmen uiteindelijk de rem
schoen bediend. Bij schijfremmen
geldt dat er via de kabel uiteinde
lijk een zuiger in werking wordt ge
Bij MultiAir wordt die stroomver-
lies opleverende functie van de
smoorklep vervangen door de mo
gelijkheid de inlaatkleppen eerder
te sluiten dan door de nokkenas
wordt gedicteerd.
Bij MultiAir wordt een zeer 'spor
tieve' inlaatnok toegepast, die de
inlaatklep erg lang open laat. Dat
heeft als voordeel dat er véél
lucht-brandstofmengsel de cilin
steld, die op zijn beurt de remblok-
ken tegen de schijf aanduwt. Bij
moderne auto's zie je steeds vaker
elektronische handremmen. Scha
kel je deze in, dan zet een elektro
motor de remblokken tegen de
remschijven aan. Het voordeel van
zo'n elektronische rem is dat-ie au
tomatisch 'aan' gaat als je de mo
tor afzet. Rijd je weg, dan gaat de
rem er vanzelf af Dit soort rem
men is in het leven geroepen van
wege het comfort. Ze zijn niet be
ter of slechter dan een mechani
sche handrem."
„Om antwoord te geven op de
tweede vraag: ook dat werkt vol
gens een kinderlijk eenvoudig prin
cipe. Als je de auto in z'n versnel
ling zet, staan de tandwielen van
de versnellingsbak in elkaar. Door
de weerstand van de motor blijft
de auto staan, omdat de wielen via
der inkomt, maar als nadeel dat
wanneer de compressieslag wordt
ingezet ook een fiks deel van dat
mengsel weer terug wordt gedrukt
via die nog openstaande inlaat
klep.
MultiAir kan de inlaatkleppen,
door ze los te koppelen van de in
laatnok, eerder sluiten, waardoor
wordt voorkomen dat het mengsel
de cilinder weer verlaat. Dat levert
duidelijk een verbetering van de ef
ficiëntie op, dus minder verbruik
en verontreiniging.
Maar er is meer. Na de vroegtijdi
ge sluiting kan MultiAir de inlaat
kleppen ook weer eventjes ope
nen, om nog wat extra verbran
dingslucht toe te laten en daarmee
de werveling binnen de cilinder
extra aan te zetten. Dat gebeurt bij
wat hogere toerentallen; hoe en
wanneer wordt per cilinder en per
arbeidsslag continu geregeld door
de elektronische unit van Mul
tiAir.
Het resultaat is een vermogens
winst van circa 10 procent, door
de toepassing van die anders voor
dagelijks gebruik te sportieve in
laatnok. Bij lage toerentallen
wordt het koppel tot wel 15 pro
cent verhoogd door het eerdere
sluiten van de inlaatkleppen waar
door er meer brandbaar mengsel
in de cilinders blijft.
Bij turbomotoren worden deze ef
fecten nog groter en spreekt Fiat
van brandstofwinst van wel 25 pro
cent bij gelijkblijvende vermogens.
Verder kunnen de inlaatkleppen
ook tijdens de uitlaatslag nog eens
worden geopend en de resulteren
de uitlaatgasrecirculatie geeft weer
een aanzienlijke vermindering van
schadelijke uitlaatgassen.
MultiAir is toepasbaar op in we
zen alle verbrandingsmotoren,
ook op diesels. Het systeem wordt
na de zomer geïntroduceerd, als
eerste op een Alfa Romeo MiTo
die debuteert op de IAA in septem
ber in Frankfort. Fiat ontwikkelt
MultiAir-motoren van 135 en 170
pk. Met zo'n motor, met turbo, ge
monteerd in een test-Bravo en dus
niet vergelijkbaar met de uiteinde
lijke MiTo, konden we even rijden
en hoewel over verbruik niets valt
te zeggen was de enorme verbete
ring in de trekkracht al opvallend.
De volgende stap voor MultiAir is
de 900 cc tweecilinder waar Fiat
grootse plannen mee heeft.
Fiat heeft met MultiAir de efficiën
tie en milieuvriendelijkheid van
automotoren weer een flinke stap
vooruit geholpen. De meerprijs er
van zal verwaarloosbaar zijn.
Vrijdag 26 juni 2009 7
Na een afwezigheid van zeven
jaar is de Chevrolet Camaro
terug op de Nederlandse markt.
Na het faillissement van impor
teur Kroymans brengt Pietersen
US Carcenter in Rotterdam (dat
ook Cadillac overnam) de nieuwe
Camaro naar ons land.
De Camaro productieauto staat
dicht bij het concept dat twee jaar
geleden debuteerde op de Detroit
Auto Show. De tweedeurs sport-
coupé (wielbasis 2,85 meter) biedt
plaats aan vier mensen. De Cama
ro wordt in eerste instantie gele
verd met een 3,6-! V6 met 300 pk,
directe injectie en variabele klepti-
ming, met de keuze uit een hand-
geschakelde zesversnellingsbak of
een automatische transmissie. Het
SS-model, dat later komt, krijgt
een 6,2-1 V8 van 422 pk. De Cama
ro gaat rond de 75 mille kosten.
De Nemo Multispace
Citroën komt met een civiele
versie van de kleine bestelauto
Nemo, die als toevoeging de naam
'Multispace' kreeg. Het merk haakt
daarmee in op de duidelijke trend
naar kleinere en goedkopere
MPV's. De Nemo wordt samen
met de Peugeot Bipper en de Fiat
Fiorino in het Turkse Tofas ge
bouwd. De Nemo Multispace
wordt in Nederland geleverd met
een 1,4-1 benzinemotor met 75 pk.
Deze motor heeft een C-label. De
kofferruimte in de Nemo Multispa
ce meet 356 liter en kan worden
vergroot (door de achterbank neer
te klappen of helemaal te verwijde
ren) tot bijna 2500 liter. De prijs
van deze Multispace is nog niet be
kend.
Jerry Snell geeft uitleg over de handrem.
foto Robert van den Berge
ders schiet je naar voren."
de versnellingsbak in verbinding
staan met de motor. Let er dan bij
het starten van de auto wel op dat
je het koppelingspedaal intrapt, an-
Heeft u ook een vraag? Mail dan
naar redactie van deze krant
De Lexus IS 250C
De bagageruimte meet 420 liter
met het dak dicht en 165 liter wan
neer dat is weggeklapt. De parkeer-
sensoren achter hebben een extra
functie: ze verhinderen het ope
nen of sluiten van het dak wan
neer daar onvoldoende ruimte
voor is. De Lexus IS 250C is er van
af 61.200 euro.