Dvorak voelt zo dichtbij als familie Vrouwenkoor Quodlibet met Kyrie en Gloria Donderdag 25 juni 2009 7 door Corella Nijsse Het jubileumconcert van Joan Berkhemer, chef-dirigent van Het Zeeuws Orkest, bevat louter muziek van Antonin Dvorak: de ouverture Carnaval, het vioolconcert in A opus 53 (met Berkhemer zelf als solist) en de Symfonie nr. 9 'Uit de nieuwe wereld'. De zomercon- certserie begint vanavond in de Grote Kerk in Brouwershaven, met medewerking van gastdiri- gent Jussi Jaatinen. De dirigent over zijn keuze voor het programma waarmee hij zijn tienjarig jubileum bij dit orkest viert: „Ik ben een absolute fan van Dvorak. Deze muziek voelt zo dichtbij dat het familie lijkt." Berk hemer leek als kind geen klassieke muziek te kunnen verdragen: „Als baby huilde ik heel veel, vertelde mijn moeder. Op een dag kwam ze erachter dat zodra de langspeel plaat met strijkkwartetten van Mo zart afsloeg, ik onmiddellijk stopte met jammeren." Toen hij 12 jaar was, vertelde zijn pianodocent zijn ouders dat hij wel een muzikant was maar geen pianist. Een ander instrument ver diende de voorkeur. Wegens geld gebrek moest hij het doen met opa's viool die van de zolder werd gehaald. De jonge Berkhemer bleek een ongekend talent te heb ben voor dit instrument. Op het. Muzieklyceum in Amsterdam, kreeg hij les van onder meer Her man Krebbers. In 1975 studeerde hij cum laude af en kort daarna won hij het Oscar-Backconcours. De studie orkestdirectie volgde pas na zijn veertigste. Bij een inval beurt bij het orkest van het Rotter dams Conservatorium ontmoette hij Jolanda van der Valk. Zij was nauw betrokken was bij Het Zeeuws Orkest, dat net op zoek was naar een dirigent die het con cert met Blof tijdens het Vlissingse straatfestival wilde leiden. Berkhe mer was daarvoor in en het be Joan Berkhemer, al tien jaar chef-dirigent van Het Zeeuws Orkest. stuur vroeg hem daarna meteen te blijven als chef-dirigent. „Wat ik aantrof was een stijf or kest. Je kon de spanning en trau ma's voelen. Er was al jaren geen vaste dirigent meer. Financieel en bestuurlijk was het een chaos. Za len waren leeg en de recensies wa ren slecht." Berkhemer zat vol ideeën en be gon aan de wederopbouw. Dat bleef niet zonder succes. Wietske Lelie, secretaris en al 25 jaar amateur-celliste van HZO ver telt: „Joan weet op bijzondere ma nier over te brengen wat hij be doelt. Hij is een raspedagoog. De mooie klank die nu in het orkest zit, met name in de strijkerssectie, is echt zijn verdienste. Hij heeft het orkest de afgelopen tien jaar enorm in de lift gekregen." Berkhe mer zelf is dankbaar voor alles wat hij van het orkest heeft geleerd. „Ik ervaar bovendien een bijzon der goede samenwerking met het bestuur. Ik ben trots op de artistie ke groei van het orkest. Bovendien moet je als orkest je nek durven uitsteken en buiten de gangbare paden durven treden. Dat hebben we zeker gedaan." Toch zijn er ook dingen die hij lie ver anders had gezien. „Het mooi ste moment in mijn muzikale car rière was toen ik in het verzor gingshuis speelde waar mijn moe der woonde. Er werd vlak voor ik begon te spelen een bed binnenge reden met een mevrouw die heel slecht lag. Ze leek nauwelijks nog te leven. Na het concert liep ik langs het bed en de vrouw stak haar hand naar me uit. Ik pakte die en toen ik haar aankeek, zag tranen over haar gezicht lopen. Dit heeft een enorme indruk op me gemaakt. Ik had graag gezien dat het orkest wat meer had opge treden voor mensen die zelf niet naar een concert kunnen gaan." Over zijn toekomst met Het Zeeuws Orkest zegt Berkhemer „De rol van het orkest in de pro vincie moet levendig blijven. Er komt een nieuw tijdperk aan waar in ik zeker minder vaak zal ko foto Lex de Meester men. Ik vind het heel gezond om meer ruimte te bieden aan andere dirigenten." Hij voelt zich wel zó verbonden met orkest en provin cie dat hij hier graag een anker wil blijven houden. „We leven in een tijd van culturele verschraling en van hypes. Er lijkt geen ruimte meer voor verdieping. Het orkest moet een rustpunt blijven." Donderdag 25 juni 20.15 uur Sint Nicolaaskerk, Brouwershaven. Vrijdag 26 juni 20.15 u, Grote Kerk, Veere en zaterdag 27 juni 20.15 in de Sint Baafskerk in Aardenburg. Zaterdag 4 juli wordt dit concert tevens 'op locatie' uitgevoerd in de de Wilhelminapolder. Kyrie en Gloria zijn belangrij ke begrippen in het zomer- concert dat het Vrouwen koor Quodlibet zaterdagmiddag geeft in de Jacobuskerk in Renesse. Het koor staat onder leiding van dirigente Willie den Hollander. Kyrië ('Heer ontferm u') en Gloria ('Lof zij God') zijn twee delen uit het zogeheten Ordinarium, zoals dat na het Concilie van Trente (1562) in de rooms-katholieke kerk bewaard is gebleven. Al wat langer op het repertoire van Quodlibet staan de indringen de liederen die zijn ontstaan in het vrouweninterneringskamp in Palembang, op Sumatra tijdens de Tweede Wereldoorlog. Volgens Willie den Hollander bieden deze liederen een ontroerend voorbeeld hoe het zingen deze vrouwen moed gaf om het vol te houden in hun gevangenschap. Zij leefden on der zware omstandigheden in het door Japanners bewaakte kamp. Twee vrouwen, Margareth Dryburgh en Norah Chambers, hebben in 1942 het 'stemmenor- kest' samengesteld. Zij schreven de notatie vanuit hun herinnering op en de vrouwen brachten met hun stemmen verschillende orkestrale werken tot leven. Zo kregen wer ken van onder anderen Schubert, Dvorak en Chopin een heel bijzon dere vorm. Quodlibet begint het optreden met The Captive's Hymn, het lied van de gevangenen, gecompo neerd door Margaret Dryburgh. Zowel van Joseph Rheinbergers als van Hendrik Andriessen wor den een Kyrie en Glorie, de eerste twee delen uit een complete mis gezongen. „Het laatste Kyrie, van de Zeeuwse componist Jan Kuiler is maar zelden uitgevoerd. In ieder geval niet na zijn dood in 1976, voorzover bekend", zegt de diri gente. De tekst van deze composi tie is van de Franse dichter Paul Verlaine. „De originele compositie ligt in de kelder van de Zeeuwse Bibliotheek. Het handschrift is niet altijd duidelijk, zodat er soms gegokt moest worden naar de juis te noot." Het blijft dus de vraag of de uitvoering van Quodlibet ook zo bedoeld was door de compo nist. Concert, zat. 27 juni, Jacobuskerk, Renesse, 16.00 uur. Vrouwenkoor Quodlibet treedt op onder leiding van Willie den Hollander.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 75