Zeeland centimeter te lang om coureur te zijn' f? ZOMERKOOPJESMARKT OP DE GROTE MARKT IN GOES van 9.00 - 17.00 uur Rekenkamercommissie wil zelf onderzoek doen Jongeren van brandweer naar Olympiade Jongerenkoor UITVERKOOP Welke Zeeuwse kwesties spelen er in Den Haag? 'Ik moest er een jaar voor stoppen met mijn studie, maar nu leer ik net zo veel' 'Eerst paan we veel testen, want de condities daar zijn heel anders dan in Nederland' mag ik er met het testen wel in rijden. genbezlgen*'"" kussentje eruit haal, gaat het wel World Solar Challenge daagt technici dit jaar voor de tiende keer uit World Solair Challenge MET SUPER KÓÓÓPJES VAN IN GOES GEVESTIGDE WINKELS! DELSCHER. www.pzc.nl/zeeuwsezetel Donderdag 25 juni 2009 23 De 22-jarige Rico van Dongen uit Zierikzee zit in het Nuon Solar Team dat meedoet aan de World Solar Challenge in Australië. Hij ontwierp de elektronica voor de zonnewagen Nuna5. Vandaag presenteert het team de auto in Amsterdam. door Dewi Cigengack Zijn grootste uitdaging was zorgen dat het zon nepaneel zo veel moge lijk energie afgeeft aan de motor, en de rest van de wagen zo weinig mogelijk energie ge bruikt. „In het eerste jaar van mijn studie aan de TU Delft zag ik in het practicumlokaal een poster hangen dat ze teamleden zochten voor de Solar Challenge." Maar Ri co van Dongen vond dat hij daar nog niet klaar voor was. „Ik wist nog te weinig. Na het afronden van mijn bachelor elektrotechniek dacht ik: nu kan ik echt iets. Dus heb ik gesolliciteerd." Sinds september werkt het Nuon Solar Team (dat bestaat uit dertien jongens en één meisje) fulltime aan het ontwerp en de bouw van de zonnewagen. „Ik moest er een jaar voor stoppen metjuijn studie, maar nu leer ik net zo veel." Van Dongen is verantwoordelijk voor het accupak en het 'managementsys- 'Hphikkip teem' dat daarbij Y, hoort. Hij schreef AlS ik het de software voor de microproces sors en ontwierp de printplaten. Van Dongen: „De accucellen zijn heel gevoelig, dus die moeten niet te ver worden opgeladen. Met het systeem kan ik ook zien hoeveel brandstof de auto nog heeft." In september, na een jaar sleutelen in een werkplaats van de universi teit, gaat het team met het futuris tische gevaarte naar Australië. „Eerst gaan we veel testen, want de condities daar zijn heel anders dan in Nederland. Hier zorg je er voor dat alles heel blijft en dat de auto doet wat je verwacht. In Au stralië leer je de wagen pas écht kennen." Dat je altijd voor verrassingen kan komen te staan, ondervond het Nuna4-team in 2007, vertelt de elektrotechnicus. „Vlak voor de start moesten ze het zonnepaneel nog loshalen. Er ontstond kortslui ting doordat contactpunten in de plaat waren doorgesleten. Dit jaar sentje eruit haal, gaat het wel." Na het Nuna-avontuur wil Van Dongen aan zijn master Biomedi cal Engineering beginnen: een tweejarige studie die elektrotech niek en biologie combineert. „Je kan daarna bijvoorbeeld bij Philips Health Care gaan werken, en medi sche hulpmiddelen zoals gehoor- implantaten ontwerpen. Het lijkt me mooi om mensen te kunnen helpen met elektrotechniek." Nu is hij nog met l denkt hij vooral aan Australië. Nu- hebben we daar een andere oplos sing voor bedacht." De Nunas krijgt vier coureurs, die gekozen zijn uit het team. Van Dongen is 'afgekeurd'. „Mijn nek is nét twee centimeter te lang. De au to is voor de aërodynamica zó plat, dat je een kort bovenlichaam moet hebben om hem te kunnen bestu ren. Als ik er rechtop in zit, gaat de koepel niet meer dicht. Jammer. Maar gelukkig mag ik er met het testen wel in rijden. Als ik het kus De eerste World Solar Chal lenge vond plaats in 1987. Dit jaar beleeft de twee jaarlijkse zonnewagenrace van 25 tot 31 oktober haar tiende editie. Deelnemers rijden een route van meer dan 3000 kilometer van Dar win in het noorden door de 'out back' naar Adelaide in het zuiden van Australië. De auto die het snelst finisht, is de winnaar. De Nuna, de zonnewagen van de TU Delft, won de race in 2001, 2003, 2005 en 2007. De zonnewagens moeten aan aller lei regels voldoen. Deelnemende wagens moeten speciaal voor de ra ce zijn ontworpen en gebouwd. Als energiebron voor de zon- neauto mag alleen gebruik ge maakt worden van zonne-energie. Verder mag het voertuig maximaal 5 meter lang, 1,80 meter breed en 1,60 meter hoog zijn. Het zonnepa neel mag maximaal zes vierkante meter zijn en de bestuurder moet rechtop zitten. De route volgt grotendeels de Stuart Highway. Op zeven plaat sen moet de auto een half uur stoppen voor controle. Reparaties mogen alleen uitgevoerd worden tijdens de race. De wagens moeten zich aan de Australische maxi mumsnelheid van no kilometer per uur houden. De gemiddelde snelheid van de Nuna 4 van vorig jaar was 91 kilometer per uur. De wagen kon maximaal 145 kilome ter per uur rijden. Aan de Solar Challenge doen elk jaar rond de dertig en veertig teams mee van bedrijven en uni versiteiten van over de hele we reld. Doel van de race is het pro moten van duurzame energie door middel van de ontwikkeling van nieuwe technologie. na s 1 tot en met 4 wonnen de Solar Challenge de af gelopen vier edities van het evene ment. Van Dongen gelooft dat zijn team een goede kans heeft om winnaar nummer vijf op rij te wor den. „Maar de concurrentie zit ook niet stil. Een oud-teamleider van Nuna zei het zo: 'De race win je al in Nederland door goed te ontwerpen en samen te werken. In Australië kan je alleen maar ver liezen. Je moet ervoor zorgen dat je daar niet te véél verliest'." Van 25 tot 31 oktober wordt de World Solar Challenge in Australië verreden. De route loopt van Darwin tot Adelaide en is in totaal 3010 km lang. Brisbane 4 Perth Glendambo Port Augusta Adelaide Sydney* Canberra Melbourne Willem Adriaansens raWJÏHSflïE ZIERIKZEE - Tien leden van de jeugdbrandweer Schouwen-Duive land doen mee aan de jeugdolym- piade, die van 19 tot en met 26 juli wordt gehouden in het Tsjechi sche Ostrava. Behalve de Schou- wen-Duivelanders bestaat de Ne- lerlandse delegatie uit tien blusser- jes uit Almelo. Aan de Olympiade doen vijftig landen mee. In 2003 deed de Schouwen-Duivelandse jeugdbrandweer voor het laatst mee aan deze wedstrijden. Toen werd in Oostenrijk de 23ste plaats behaald. Ter gelegenheid van de Olympiade krijgen alle leden van de jeugdbrandweer een nieuw bluspak. Het Schouwse team wordt maandag gepresenteerd. ZIERIKZEE - De Rekenkamercom missie Schouwen-Duiveland en Tholen wil zelf onderzoek doen. Tot op heden besteedt de Rekenka mer dit werk uit aan bureau's. An dere Rekenkamers in het land combineren eigen en uitbesteed werk. De Noord-Zeeuwse wil dit nu ook en wil hiervoor gekwalifi ceerde leden werven, die hun uren krijgen vergoed. Dat staat in het jaarverslag 2008 van de Rekenka mer. De commissie onderzocht in beide gemeenten de doelmatig heid van subsidies en en het effect van re-integratie. De Rekenkamer heeft een budget van 74.000 euro. Vrijwel elk jaar blijft er geld over, zodat er nu bijna een ton in kas zit. Hoewel het contract tot en met 2010 loopt, wil de Rekenka mer dit jaar alvast een bedrag te rugstorten op de rekeningen van Schouwen-Duiveland en Tholen. BURCH-HAAMSTEDE - Interkerkelijk jongerenkoor Maranatha uit 's-Gra- vendeel is zondag te gast tijdens de ochtenddienst in de Gerefor meerde kerk aan de Platboslaan in Burgh-Haamstede. De dienst begint om 10.00 uur. Do- 'minee Jeroen Hartel gaat voor. Vanaf vandaag 3 dagen lang KOOPJESHOEK! •Juni/juli op maandag geopend Grote Markt 11-13 4461 AG Goes Tel. 0113-227607 www.delscher.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 33