Zeeland
centimeter te lang om coureur te zijn'
f?
ZOMERKOOPJESMARKT
OP DE GROTE MARKT
IN GOES
van 9.00 - 17.00 uur
Rekenkamercommissie wil zelf onderzoek doen
Jongeren van
brandweer naar
Olympiade
Jongerenkoor
UITVERKOOP
Welke Zeeuwse kwesties spelen er in Den Haag?
'Ik moest er een jaar voor stoppen met mijn studie, maar nu leer ik
net zo veel'
'Eerst paan we veel testen, want de condities daar zijn heel anders dan
in Nederland'
mag ik er met het testen wel in rijden. genbezlgen*'""
kussentje eruit haal, gaat het wel
World Solar Challenge daagt technici
dit jaar voor de tiende keer uit
World Solair
Challenge
MET SUPER
KÓÓÓPJES
VAN IN GOES
GEVESTIGDE WINKELS!
DELSCHER.
www.pzc.nl/zeeuwsezetel
Donderdag 25 juni 2009 23
De 22-jarige Rico van
Dongen uit Zierikzee zit in
het Nuon Solar Team dat
meedoet aan de World Solar
Challenge in Australië. Hij
ontwierp de elektronica
voor de zonnewagen Nuna5.
Vandaag presenteert het
team de auto in Amsterdam.
door Dewi Cigengack
Zijn grootste uitdaging
was zorgen dat het zon
nepaneel zo veel moge
lijk energie afgeeft aan
de motor, en de rest van de wagen
zo weinig mogelijk energie ge
bruikt. „In het eerste jaar van mijn
studie aan de TU Delft zag ik in
het practicumlokaal een poster
hangen dat ze teamleden zochten
voor de Solar Challenge." Maar Ri
co van Dongen vond dat hij daar
nog niet klaar voor was. „Ik wist
nog te weinig. Na het afronden
van mijn bachelor elektrotechniek
dacht ik: nu kan ik echt iets. Dus
heb ik gesolliciteerd."
Sinds september werkt het Nuon
Solar Team (dat bestaat uit dertien
jongens en één meisje) fulltime
aan het ontwerp en de bouw van
de zonnewagen. „Ik moest er een
jaar voor stoppen metjuijn studie,
maar nu leer ik net zo veel." Van
Dongen is verantwoordelijk voor
het accupak en het
'managementsys- 'Hphikkip
teem' dat daarbij Y,
hoort. Hij schreef AlS ik het
de software voor
de microproces
sors en ontwierp de printplaten.
Van Dongen: „De accucellen zijn
heel gevoelig, dus die moeten niet
te ver worden opgeladen. Met het
systeem kan ik ook zien hoeveel
brandstof de auto nog heeft."
In september, na een jaar sleutelen
in een werkplaats van de universi
teit, gaat het team met het futuris
tische gevaarte naar Australië.
„Eerst gaan we veel testen, want
de condities daar zijn heel anders
dan in Nederland. Hier zorg je er
voor dat alles heel blijft en dat de
auto doet wat je verwacht. In Au
stralië leer je de wagen pas écht
kennen."
Dat je altijd voor verrassingen kan
komen te staan, ondervond het
Nuna4-team in 2007, vertelt de
elektrotechnicus. „Vlak voor de
start moesten ze het zonnepaneel
nog loshalen. Er ontstond kortslui
ting doordat contactpunten in de
plaat waren doorgesleten. Dit jaar
sentje eruit haal, gaat het wel."
Na het Nuna-avontuur wil Van
Dongen aan zijn master Biomedi
cal Engineering beginnen: een
tweejarige studie die elektrotech
niek en biologie combineert. „Je
kan daarna bijvoorbeeld bij Philips
Health Care gaan werken, en medi
sche hulpmiddelen zoals gehoor-
implantaten ontwerpen. Het lijkt
me mooi om mensen te kunnen
helpen met elektrotechniek."
Nu is hij nog met
l denkt hij vooral
aan Australië. Nu-
hebben we daar een andere oplos
sing voor bedacht."
De Nunas krijgt vier coureurs, die
gekozen zijn uit het team. Van
Dongen is 'afgekeurd'. „Mijn nek is
nét twee centimeter te lang. De au
to is voor de aërodynamica zó plat,
dat je een kort bovenlichaam moet
hebben om hem te kunnen bestu
ren. Als ik er rechtop in zit, gaat de
koepel niet meer dicht. Jammer.
Maar gelukkig mag ik er met het
testen wel in rijden. Als ik het kus
De eerste World Solar Chal
lenge vond plaats in 1987.
Dit jaar beleeft de twee
jaarlijkse zonnewagenrace van 25
tot 31 oktober haar tiende editie.
Deelnemers rijden een route van
meer dan 3000 kilometer van Dar
win in het noorden door de 'out
back' naar Adelaide in het zuiden
van Australië. De auto die het
snelst finisht, is de winnaar. De
Nuna, de zonnewagen van de TU
Delft, won de race in 2001, 2003,
2005 en 2007.
De zonnewagens moeten aan aller
lei regels voldoen. Deelnemende
wagens moeten speciaal voor de ra
ce zijn ontworpen en gebouwd.
Als energiebron voor de zon-
neauto mag alleen gebruik ge
maakt worden van zonne-energie.
Verder mag het voertuig maximaal
5 meter lang, 1,80 meter breed en
1,60 meter hoog zijn. Het zonnepa
neel mag maximaal zes vierkante
meter zijn en de bestuurder moet
rechtop zitten.
De route volgt grotendeels de
Stuart Highway. Op zeven plaat
sen moet de auto een half uur
stoppen voor controle. Reparaties
mogen alleen uitgevoerd worden
tijdens de race. De wagens moeten
zich aan de Australische maxi
mumsnelheid van no kilometer
per uur houden. De gemiddelde
snelheid van de Nuna 4 van vorig
jaar was 91 kilometer per uur. De
wagen kon maximaal 145 kilome
ter per uur rijden.
Aan de Solar Challenge doen elk
jaar rond de dertig en veertig
teams mee van bedrijven en uni
versiteiten van over de hele we
reld. Doel van de race is het pro
moten van duurzame energie
door middel van de ontwikkeling
van nieuwe technologie.
na s 1 tot en met 4
wonnen de Solar Challenge de af
gelopen vier edities van het evene
ment. Van Dongen gelooft dat zijn
team een goede kans heeft om
winnaar nummer vijf op rij te wor
den. „Maar de concurrentie zit
ook niet stil. Een oud-teamleider
van Nuna zei het zo: 'De race win
je al in Nederland door goed te
ontwerpen en samen te werken.
In Australië kan je alleen maar ver
liezen. Je moet ervoor zorgen dat
je daar niet te véél verliest'."
Van 25 tot 31 oktober
wordt de World Solar
Challenge in Australië
verreden. De route
loopt van Darwin tot
Adelaide en is in
totaal 3010 km
lang.
Brisbane 4
Perth
Glendambo
Port Augusta
Adelaide
Sydney*
Canberra
Melbourne
Willem Adriaansens
raWJÏHSflïE
ZIERIKZEE - Tien leden van de
jeugdbrandweer Schouwen-Duive
land doen mee aan de jeugdolym-
piade, die van 19 tot en met 26 juli
wordt gehouden in het Tsjechi
sche Ostrava. Behalve de Schou-
wen-Duivelanders bestaat de Ne-
lerlandse delegatie uit tien blusser-
jes uit Almelo. Aan de Olympiade
doen vijftig landen mee. In 2003
deed de Schouwen-Duivelandse
jeugdbrandweer voor het laatst
mee aan deze wedstrijden. Toen
werd in Oostenrijk de 23ste plaats
behaald. Ter gelegenheid van de
Olympiade krijgen alle leden van
de jeugdbrandweer een nieuw
bluspak. Het Schouwse team
wordt maandag gepresenteerd.
ZIERIKZEE - De Rekenkamercom
missie Schouwen-Duiveland en
Tholen wil zelf onderzoek doen.
Tot op heden besteedt de Rekenka
mer dit werk uit aan bureau's. An
dere Rekenkamers in het land
combineren eigen en uitbesteed
werk. De Noord-Zeeuwse wil dit
nu ook en wil hiervoor gekwalifi
ceerde leden werven, die hun uren
krijgen vergoed. Dat staat in het
jaarverslag 2008 van de Rekenka
mer. De commissie onderzocht in
beide gemeenten de doelmatig
heid van subsidies en en het effect
van re-integratie. De Rekenkamer
heeft een budget van 74.000 euro.
Vrijwel elk jaar blijft er geld over,
zodat er nu bijna een ton in kas
zit. Hoewel het contract tot en
met 2010 loopt, wil de Rekenka
mer dit jaar alvast een bedrag te
rugstorten op de rekeningen van
Schouwen-Duiveland en Tholen.
BURCH-HAAMSTEDE - Interkerkelijk
jongerenkoor Maranatha uit 's-Gra-
vendeel is zondag te gast tijdens
de ochtenddienst in de Gerefor
meerde kerk aan de Platboslaan in
Burgh-Haamstede.
De dienst begint om 10.00 uur. Do-
'minee Jeroen Hartel gaat voor.
Vanaf vandaag
3 dagen lang
KOOPJESHOEK!
•Juni/juli op maandag geopend
Grote Markt 11-13 4461 AG Goes
Tel. 0113-227607
www.delscher.nl