Tien jaar WCT, een tantaluskwelling
I
1
i
i
lil
CD
0
TT
kookset
Fabriekswinkel
De Westerschelde
Container Terminal is
i nog steeds ongewis.
messenblok
amuselepels
Donderdag 25 juni 2009 1 5
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het nieuws was de
dagen ervoor al wereldkundig ge
maakt in de PZC: havenschap Zee
land Seaports van plan een contai
nerkade pal aan de Westerschelde
aan te leggen.
Deze voortijdige publicatie deed
niets af aan de bescheiden trots
waarmee toenmalig gedeputeerde
en havenschapsvoorzitter Daan
Bruinooge vandaag op de kop af
tien jaar geleden de plannen voor
de Westerschelde Container Ter
minal officieel presenteerde. Want
het ging - het was een van Bruin-
ooges favoriete uitdrukkingen -
om 'een slag in de wapenkamer'.
Een investering van ruim 500 mil
joen euro, meneertje, en werkgele
genheid voor 1500 man. Op dat
laatste aantal liet de gedeputeerde
maar meteen de multiplier-factor
los: met de afgeleide werkgelegen
heid meegerekend zou de WCT ze
ker goed zijn voor 3000 banen.
Niemand die hem tegensprak. De
vertegenwoordiger van Rotterdam
niet (Zeeland Seaports zou de con
tainerkade samen met het Haven
bedrijf Rotterdam aanleggen), de
vertegenwoordiger van de beoog-
ma de exploitant Hessenatie niet en
zelfs de vertegenwoordiger van de
Milieu Federatie leek in zijn nop
jes, omdat de WCT de tweede
Maasvlakte onnodig zou maken.
Tevredenheid en overmoed over
heersten die mooie 25ste juni
1999. Bruinooge durfde zich zelfs
aan een voorspelling te wagen
over de termijn waarop de WCT
zou kunnen worden verwezen
lijkt: „Ik reken erop dat ik het eer
ste containerschip nog als gedepu
teerde en havenschapsvoorzitter
kan verwelkomen."
Tien jaar later is de WCT een tan
taluskwelling voor de Zeeuwse po
litiek geworden. Telkens wanneer
de aanleg binnen bereik lijkt, doe
men weer nieuwe problemen op.
De Commissie voor de Milieueffec-
trapportage wilde in 2001 dat het
huiswerk werd overgedaan, de
Raad van State schrapte in 2003 de
streekplanwijziging voor de WCT,
de zonder langdurige planologi
sche procedures aan te leggen Ver-
brugge Container Terminal leek
de WCT in 2007 de loef af te ste
ken en dit jaar is duidelijk gewor
den dat de inpoldering van 100
hectare strand en slik voor de con
tainerkade lastig te verenigen is
met natuurherstel in de Wester
schelde. De recentste klip is de
noodzaak ook voor de geplande
natuurcompensatie bij Ritthem
een milieueffectrapport op te stel
len. Aan zoveel bezoekingen stond
zelfs Tantalus niet bloot.
En dan heeft zich ook nog eens
een economische crisis voorge
daan, waardoor zekerheden van
De WCT is nog steeds slechts een artist's impression, foto Zeeland Seaports
een jaar geleden twijfelachtig zijn
geworden. Ook in de wereld van
het containervervoer. Volgens La-
rissa van der Lugt, haven- en ver-
voerseconoom aan de Erasmus
Universiteit in Rotterdam, is het
onwaarschijnlijk dat de ontwikke
ling van het containervervoer na
de crisis op dezelfde voet zal door
gaan als ervoor. „Het herstel zal so
wieso lang duren en het groeipad
zal anders zijn. De tijd dat het per
centage van de toename van de
containeroverslag met dubbelde cij
fers werd geschreven, hebben we
wel gehad. Er is een onbalans in
vervoersstromen ontstaan. Of de
VS en Europa weer op hetzelfde
vraagniveau zullen komen, blijft af
wachten. China zal de komende ja
ren overschakelen van produceren
voor Europa en de Verenigde Sta
ten naar meer voor de eigen thuis
markt. Het lijkt me een veilige ver
onderstelling dat het transport
over zee na de crisis minder zal
toenemen dan ervoor."
De WCT blijft in de ogen van Van
der Lugt een aantrekkelijke optie
met zijn gunstige achterlandverbin
dingen en zijn beoogde uitbater
die als Hesse Noord-Natie inmid
dels onderdeel van de wereldspe
ler PSA is geworden. Maar er zijn
ook beperkingen. „Vlissin-
gen-Oost is niet de toegangspoort
tot een achterland met een grote
markt. Voor doorvoer van contai-.
ners is de WCT zeer geschikt,
maar dat levert maar betrekkelijk
weinig toegevoegde waarde op.
Overslag op zich leidt niet automa^
tisch tot positieve economische ef
fecten, anders dan voor de exploi
tant van de terminal."
Ook Bruinooges multiplier-factor
is volgens Van der Lugt in een an
der licht komen te staan. De gees
telijke vader van de WCT voorzag
veel afgeleide werkgelegenheid en
toegevoegde waarde in de vorm
van bedrijven waar de inhoud van
containers gereed zou worden ge
maakt voor distributie. Van der
Lugt: „Je ziet de afgelopen jaren
dat logistieke en distributiebedrij
ven zich eerder vestigen bij een re
gionale markt dan bij een haven.
Ze zoeken strategische plekken op
met uitstekende verbindingen
over weg, spoor en water. De eer
ste en de laatste zijn in Zeeland in
potentie goed; de tweede is proble
matisch, omdat overlast de capaci
teit beperkt."
Zoals de zaken er nu voorstaan,
wordt 13 november de volgende
markante datum in het WCT-dos-
sier. Dan moet, zo vinden de coali
tiepartijen CDA, SGP, CU en GL
in de Staten van Zeeland, de haal
baarheid van de WCT blijken. De
Partij voor Zeeland ontmaskerde
dit als een opzet om met het plan
te stoppen. Dat zou vermetel zijn.
Want in de Zeeuwse politiek wil
niemand de containerboot mis
sen. Kwelling of niet.
1246.- voo'
rdeell
9-persoons, 90-delig
zilverwit edelstaal
12-persoons, 130-delig4S-ór- 79.-
zilverwit edelstaal
4-delig
zilverwit edelstaal
4-delig
Hjtdeel
Y20.- v0°
6-delig375T- 69
ordeel I
9-persoons, 90-delig
zilverwit edelstaal
12-persoons, 130-delig titter- 99.-
zilverwit edelstaal 18-10
7-delig
12 stuks
12-persoons, 102-delig
'T+M
Telefoon 0113 -21 11 11
Tussen Beestenmarkt en de Opril Grote Markt
ma gesloten di 10.00-18.00 uur
wo 10.00-18.00 uur do 10.00-21.00 uur
vrij 10.00-18.00 uur za 10.00-17.00 uur
ARNHEM BREDA DOETINCHEM EINDHOVEN EMMEN
GOES GRONINGEN LEEUWARDEN LEIDSCHENDAM NIJMEGEN
OLDENZAAL ROOSENDAAL UDEN VENLO ZEIST
Adressen en openingstijden zie www.sola.nl