'Ik ben een andere leerkracht geworden. Ik weet nu bijvoorbeeld meer over hoe angsten zich bij kinderen ontwikkelen' sonja van den Bergh maar we weten het geen van allen ze ker." DE PERS Leon Langenberg van Tra verse, instelling voor maatschappelijk werk in West-Brabant: „Er stond een hoop pers voor de deur van de school. Dat gaf een extra lading aan de gebeurtenis. Door die media-aan dacht en opgeklopte emoties ont stond in mijn beleving een rare, unhei mische sfeer. De media-aandacht bij dit soort gebeurtenissen is enorm toe genomen. Dertig jaar geleden stond er bij zoiets dergelijks een klein arti keltje in de plaatselijke krant. Het liefst zo onschuldig mogelijk geformu leerd. Het werd weggestopt. Het was nog niet zo'n Hart van Nederland-ach- tige hype. Ik vind het bijna krankzinnig hoe wij in Nederland met dit soort gebeurte nissen in de media omgaan en dan met name de emotietelevisie: 'Wat doet dit met u?' Ik sprak hierover ooit een journalist en vroeg hem: 'waarom doen jullie dit zo, het is toch niet normaal dat jullie het zo opklop pen?' Hij antwoordde 'Wat denk je als ik met een koele, zakelijke verslag geving terugkom en mijn baas ziet 's avonds bij de concurrent allerlei emo ties? Dan krijg ik op mijn flikker en dan heb ik het niet goed gedaan'. Daarom gaan ze dus zitten peuteren, voor emoties, tranen, heftigheid." DE VERWERKING Leon Langen berg: „Dit was een dramatische ge beurtenis, waar niets natuurlijks aan was. Maar het lijkt wel of de dood in zijn algemeenheid een andere impact heeft gekregen. Vroeger was de dood in grote gezinnen, soms levend in één huis met meerdere generaties, norma ler. We zijn in onze cultuur veel van de oude rituelen kwijtgeraakt, onder meer door de ontkerkelijking." SPANNINGEN Leon Langenberg: „Een aantal maanden na de moord bleek dat ouders van twee kanten druk uitoefenden op de school. Som mige ouders zeiden: 'Het gaat niet goed met mijn kind, ik wil dat jullie er weer collectief aandacht aan beste den. Andere ouders wilden dat juist niet: 'Geen aandacht aan besteden, want het is nu net even rustig'. DE EVALUATIE Peter Graafmans: „We hadden, nu ik erop terugkijk, een goede uitgangspositie voor zo'n ge beurtenis. We waren voorbereid op calamiteiten. Het team zat prima in el kaar en heeft zich geweldig gehou den. Door de vermoeidheid en de emoties is het hoe dan ook belangrijk dat deskundigen van buitenaf inhou delijke en emotionele ondersteuning aan het team bieden, zodat ze een en ander in een meer algemeen perspec tief kunnen plaatsen. Ik deed niks, maar was beschik baar als stropdas van de organisatie en dat werd op prijs gesteld door het team en de directie. Mochten personeelsleden nog be hoefte hebben aan professionele on dersteuning, dan zullen wij daar voor zorgen, ook al is het over twee jaar. Dit is immers een gebeurtenis die zijn sporen heeft achtergelaten." Leon Langenberg: „Peter Graafmans stond vierkant achter directeur Leo Breugelmans en was duidelijk betrok ken zonder op de voorgrond te tre den. Dat vond ik een voortreffelijke positionering. Je moet als het ware te gen je directeur zeggen: 'Joh, jij bent de directeur van deze school, dus jij moet er staan. Ik sta vlak achter jou. Als het nodig is vang ik je op en neem ik het even van je over'." DE GEVOLGEN NA GERUIME TIJD Helmy Nagtzaam: „Bij mezelf is er wel iets geknakt. Ik ben veel emotioneler geworden. Dingen met mijn eigen kin deren raken me meer en ik huil eer der. Vroeger zette ik zaken gemakkelij ker van me af. Ik trek het me allemaal meer persoonlijk aan. Die kwetsbaar heid maakt me wel dankbaarder wan neer het goed gaat met ons eigen ge zin." Sonja van den Bergh: „Ik ben een an dere leerkracht geworden. Ik weet nu bijvoorbeeld meer over hoe angsten zich bij kinderen ontwikkelen. Toen de vader nog niet gevonden was, vroe gen kinderen aan hun ouders waarom die papa dat had gedaan, want 'die pa pa was altijd zo lief.' Ouders zeiden dan iets in de trant van: 'Die papa was een beetje ziek in zijn hoofd'. De kin deren gingen daarover nadenken en dromen. Een vader vertelde me dat zijn kind aan hem vroeg: 'Papa, kan jij ook zo ziek worden in je hoofd en dan ook zoiets doen?' Dat was heel confronterend voor die vaders." Leo Breugelmans: „We hebben van al lerlei mensen gehoord dat we dit hart stikke goed gedaan hebben. Dat ver sterkt het ego van de groep. We zijn ook niet uiteen gevallen in dichter daarbij betrokken en minder betrok ken teamleden. We zijn er als team sterker uitgekomen. Ik merk dat aan de manier waarop het is afgerond. Het is uiteindelijk een wrange vorm van teambuilding gebleken." Uit: 'Verdriet op school'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9