Over... 8Dinsdae 23 iuni 2009 HET FATALE BERICHT Peter Graaf- maris, directeur van de overkoepelen de stichting Openbaar Basisonderwijs West-Brabant: „Op een rustige zon dagmiddag kreeg ik het soort tele foontje waar ik mijn hele carrière al bang voor was. Ad, mijn adjunct, ver telde me: 'Er zijn twee kinderen van basisschool De Wingerd vermoord en hun vader wordt vermist. Leo, de di recteur, is onbereikbaar en de politie wil dat we op het politiebureau ko men." DE AANPAK Peter Graafmans: „Ik verzekerde schooldirecteur Leo Breu- gelmans dat geld de komende dagen geen rol mocht spelen, we konden putten uit ons interne calamiteiten fonds. Ik vertelde ook dat ik mijn agenda ging schoonvegen en dat ik tot zijn beschikking stond." Petra van Tilburg, intern begeleider: „We stelden diezelfde zondagavond een werkgroep samen van alle men sen die op maandag normaliter vrij zijn. Die zouden die volgende dag ook komen werken. Dat was een gou den greep. De betrokken leerkrachten willen er zijn voor hun klas, tussen door zaken moeten regelen is dan niet goed." EMOTIES Leo Breugelmans, school directeur: „Ik ging de ouders van de kinderen die bij Lidewij en Pepijn in de klas zaten toespreken. Dat deden we in de aula De aula was overvol. Er waren wel honderd mensen. De opkomst verras te me. Ik had ook niet ingeschat dat de mensen zo geëmotioneerd zouden zijn. Ik dacht, dat ga ik doen. Toen zag ik al die betrokken gezichten van de ouders Het was te massaal qua emotie en het werd steeds erger. Ik kon onvoldoen de afstand nemen en hoorde op dat moment meer bij die mensen die er zaten. Ik kon me nergens achter ver bergen en werd er helemaal in meege zogen. Ik dacht: 'Als ik nu niet oppas, dan kan ik er beter bij gaan zitten, dan word ik emotioneel.' Ik zei tegen Peter Graafmans van de overkoepelen de stichting openbaar basisonderwijs, die achter mij stond: 'Ik trek het even niet.' Ik was op dat moment niet in staat om de ouders te vertellen wat ze eigenlijk al wisten. Peter Graaf mans nam het van me over, en dat was fijn." SCHULDGEVOEL Petra van Tilburg: „De leerkrachten van Lidewij, Marga en Sonja, hadden het achteraf moei lijk met het feit dat Lidewij de week voor haar dood verdrietig was en dat ze dat niet met vader of moeder had den besproken. 'Had ik het kunnen voorkomen?' Nee, dat had je niet kun nen voorkomen. Wanneer er een echtscheiding speelt, zijn kinderen re gelmatig verdrietig. Dan ga je als leer kracht vaker met het kind praten. Dat hebben ze ook met alle liefde en in zet gedaan. Wie kon zoiets nou voor zien?" GEMEENSCHAPSGEVOEL Peter Graafmans: „Pas tijdens de crematie plechtigheid had ik de rust om op een stoel anderhalf uur lang echt tot me door te laten dringen wat er was gebeurd met Lidewij en Pepijn. Ont roerend was hoe de betrokken kinde ren meededen met de plechtigheden, hoe aandachtig ze waren ondanks hun jonge leeftijd. Het gezamenlijk koffiedrinken op school na afloop van de crematie met het team en ouders en kinderen bleek een waardevolle af sluiting van die dag. Daarna was ik compleet gevloerd. Moe, moe." ONDERSTEUNING Sonja van den Bergh, (duo-)leerkracht van Lidewij: „Na de crematie was het zwaar, want ik moest de volgende dag alweer voor de klas staan. Het was goed te weten dat, wanneer het niet ging, er iemand op de gang stond die mij kon vervangen. Ik sprak af dat wanneer ik een kopje thee moest halen, er ie mand anders naar binnen zou gaan. Dat is ook een paar keer gebeurd." Marga Kragting, (duo-)leerkracht van Lidewij: „Sommige kinderen zijn heel extravert in hun verdriet, andere hui len in stilte. Bij een stoere jongen uit onze klas had ik al die dagen geen emoties gezien. Maar bij het oplaten van de ballonnen voor de crematie brak hij helemaal. Het was ontroe rend om te zien hoe de vriendinnen van Lidewij hem gingen troosten. Net zoals zij dat altijd deden, wreven ze over zijn rug." DE VRAGEN VAN KINDEREN Helmy Nagtzaam, de leerkracht van Pepijn: „In de loop van de week las ik veel voor en dan kwamen de verha len. 'Die is ook dood, net als Pepijn, hè juf?' Een meisje zei dat Pepijn bij God in de hemel was. Een ander kind reageerde daarop met 'God bestaat niet.' Ik zei toen dat iedereen mag ge loven wat hij wil. Als iemand gelooft dat Pepijn in de hemel is, dan is dat goed. Wanneer iemand anders dat niet gelooft, is dat ook goed. Er zijn ook mensen die denken dat hij terug komt als een vlindertje. Nou, dat mag ook. ledereen mag denken wat hij wil, medeleerlingen van Bij een gezinsdrama, zoals in 2008 in Roosendaal, is er natuurlijk veel aandacht voor de Het is 24 februari 2008, een gewone zondagmid dag in de Roosendaalse wijk Tolberg. Totdat een moeder thuiskomt. Ze vindt haar twee kinderen, Lidewij (6) en Pepijn (4), levenloos in bad. Ze weet het meteen, ze zijn dood. Van haar man, van wie ze gaat scheiden, is geen spoor te bekennen. Hij zou op passen dit weekend. Later blijkt hij, na zijn kinderen te hebben gedood, met zijn auto het water in te zijn gereden. Ook hij overleeft het niet. De zondagmiddag verandert van gewoon in drama tisch. Een traumahelikopter arriveert. De buurt loopt uit. Politie en pers verzamelen zich rondom de wo ning. De conciërge van school De Wingerd waarop de kinderen zaten, woont om de hoek. Hij is snel op de hoogte van de vreselijke gebeurtenissen. Op het politiebureau komt een crisisteam bijeen. Ook leerkrachten en ander personeel van de school komen bij elkaar. Huilend, radeloos, elkaar troostend. Maar ook vooruit denkend aan de dag van maandag, de slachtoffertjes. Maar ook de professionals krijgen een behoorlijke tik. Schrijfster Petra Nijdam laat hen aan het woord. waarop het plein vol ouders staat en de kinderen weer les moeten krijgen. Hun wereld staat op zijn kop. Er is veel te regelen. Er moet een moment ko men voor ouders en kinderen om vra gen te stellen. Er moet een afscheidsbij eenkomst komen. De dood van Lidewij en Pepijn, het ver volgens opvangen van ouders en kinde ren, de crematiebijeenkomst, het heeft een enorme impact op alle betrokke nen, van leerkracht tot maatschappe lijk werker. Het idee ontstaat een boek te maken over wat professionals ondergaan en water van hen verwacht wordt na z'n uitzonderlijke, trieste gebeur tenis. Want de gebeurtenissen in Roosendaal zijn niet uniek. Gezinsdrama's komen vaker voor in Ne derland. Schrijfster Petra Nijdam schetst in tien interviews de volgorde van de gebeurtenissen, de beslissingen en handelingen van alle betrokkenen. De emoties, de on derlinge verhoudingen, de steun die mensen elkaar bieden. En de twijfel bij anderen, die beslissingen soms té ingrijpend vinden voor schoolgenootjes. „De mensen die ik voor het boek heb geïnterviewd, wa ren ontzettend open." Nijdqrri ziet Verdriet op school, ervaringen van professio nals-na gezinsdrama als een hommage aan alle men- se&aie in het onderwijs liefdevol met kinderen om an én aan dé kinderen zelf. 'Verdriet op school, ervaringen van professionals na geiinsdra- a'. Doof/gtóéffijdam, uitgever: Van Ierland, Breda, land.nl. €16,95, verkrijgbaar via boekhandel of wefefte. Foto links: Op basisschool De Wingerd staat na de moor- 5— den een altaartje voor Lideyrij en Pepijn. _^Fofo rechts. Tijdens eejvfierdenkingsbijeenkomst laten i_-j^K^Jeerjj»gefrwitte bjjlkfhnen losJotefRobert van den Berge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8