Zeeland Ze klagen omdat ze PZC Bewaarkrant schoon schip op Zeeuw kan fluiten naar Zeeuwse toernee De krant 5 weken voor 15 euro! Poppelaars: bevriezing van tarieven is tijdens crisis hoogst haalbare. 2 I Maandag 22 juni 2009 WIM HOFMAN In de bibliotheek van Souburg vond ik de Bewaarkrant. Waarom ik die meenam, weet ik niet. Het blad is een en al reclame en propaganda voor Vlissingen, waar blijkbaar al tijd wat te doen is en waar het altijd kermis is en waar je goo chelaars in de straten hebt en mensen die standbeelden na doen. In het blad staat ook een artikel over Vlissingen als twee de kunststad van Nederland. Kunstambtenaar Riekwell kon zich, volgens het artikel, de laatste jaren nauwelijks herinneren dat er steun was vanuit de p'olitiek voor kunst. Dat is nu op eens anders geworden, blijkt ook uit het artikel. Ook de wet houder voor cultuur komt aan het woord. Riekwell noemt de Vlissingers stuiverkijkers, kote raars, die alles maar niks vinden. De wethouder zoekt er een his torische verklaring voor. Hij zegt dat de stad zich door de eeuwen heen heeft moest beschermen te gen de boze buitenwereld. „Keer op keer werd de stad verwoest door Fransen, Engelsen, Span jaarden, Duitsers." Blijkbaar heeft hij andere geschiedenislessen gehad dan ik. Bij mijn weten wilden de Spanjaarden de stad helemaal niet ver woesten. Ze hadden juist bouwplannen in 1572. De Fransen hebben de vestingwerken gemoderniseerd, vandaar dat we het nog hebben over boulevard: de Fransen konden het woord bol werk niet uitspreken. Vlissingers verdedigden in 1809 samen met de Fransen de stad tegen de Engelsen, die inderdaad een - en ander stukschoten. De Duitsers hebben in 1940 wel bom men gegooid op de haven, omdat daar Fransen zatenmaar ook zij hebben flink wat gebouwd. Maar waarom zou je de oorzaak van de houding Van Vlissin gers zover in het verleden moeten zoeken? Waarom zou het aan de boze buitenwereld moeten liggen? Misschien zit er bij Vlissingen zelf en bij de inwoners van nu wel het nodige fout. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns 'Vlissingers zijn stuiverkijkers, die alles maar niks vinden' COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.ni Naam voorletters Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 99 10 De PZC gaat ïotgvuldig om met persoonsgegevens, in het colofon treft u nadere mftxmatie Ontzetting op de steiger. De zonneboot van het team van Maritiem Instituut de Ruyter uit Vlissingen is afgekeurd, een paar minuten voordat de sprints beginnen. Het Friese team van het ROC in Sneek heeft een protest ingediend. door Nadia Berkelder Het team mag niet starten: de drijvers hangen verkeerd. Schipper Sven Jans sen is woest. „We va ren zo al de hele week. De drijvers hangen viertiende graad verkeerd! En als je ziet hoe ze dat meten.... Nauwkeurig is anders. En als we er nou voordeel van hadden, maar dat is niet zo, integendeel." De start tegen de Friese concurren ten wordt uitgesteld, het team krijgt tijd om de drijvers te vervan gen. „Ze weten dat we de sprint gaan winnen", foetert Janssen ver der. „En dan gaan ze nu klagen, een paar minuten voor de start." „Wij willen winnen met varen", zegt Martin de Nooijer, „niet met dit soort gedoe." De speaker weet intussen van niets. „De start tus sen de koplopers in de A-klasse is uitgesteld", roept hij. „Dat is zeker om de spanning op te voeren." Ge snuif van de teamleden. Een paar uur eerder was het team nog vol zelfvertrouwen. Bij De uitslag A-klasse (éénpersoons)1. Ma ritiem Instituut de Ruyter; 2. Solar team ROC Sneek; 3. So lar team Windesheim. B-klasse (tweepersoons)1 De Griene Sinnefretter; 2. So lar team Emden; 3. Bisonne- boot. C-klasse (open klasse): 1Furia One Solar Team Joure; 2. Gowrings Energy Maasdam. S-klasse (middelbare scholen): 1. Nehalennia Kruisweg; 2. Ne- halennia; 3. De Mossels, Schel- demond. De Furia One, winnaar in de open klasse. foto Dirk-Jan Gjeltema scheepswerf Meerman in Arne- muiden bespreken ze de strategie. Moeten ze vol gas gaan in de sprint? Of de andere boot een klein voorsprongetje geven? „We hebben elke keer de dagzege ge haald", vertelt De Nooijer. „De eni ge reden dat we niet voorstaan, is dat we op het Veerse Meer ver keerd gevaren zijn. We hebben ver der gevaren dan de andere teams, maar we kregen wel strafpunten. Als wij gewoon varen, gaan we twee kilometer harder dan de rest, dat komt door onze schroef die ontwikkeld is door scheepswerf Damen. Hij is van carbon; als hij draait, ontstaan er geen belletjes." Ze nemen nog even de tijd om uit te leggen dat zij zich - als ze win nen - de enige echte winnaars van de race voelen. De deelnemers in de open klasse gaan dan wel veel harder, maar die hebben hun snel heid kunnen kopen. Zij moeten het doen met zonnepanelen die de organisatie aanlevert. Wie in de A- (éénpersoonsboot) en de B-klasse (tweepersoonsboot) het beste overweg kan met de tech niek, wint. Dat heeft met geld niets te maken. Sven scheurt even later op weg: naar Middelburg, waar de boot nét iets later aankomt dan de Friese. In Middelburg geeft docent los Lu- teijn 's middags toe dat het team misschien iets te makkelijk is ge weest met de bouw van de boot. „Er is natuurlijk wel een regle ment." En dat ze er zo goed voor zouden staan, had hij niet ver wacht. En toch, ze zijn het wél aan hun stand verplicht. Het zeevaart schoolteam won al drie keer eer der de zonnebootrace. Terwijl de andere boten sprinten, schroeven de zeevaartscholers twee nieuwe drijvers onder hun boot. „Raak 'm in de flank", roept een teamlid als Sven tóch net op tijd klaar is voor de start. De schip per geeft gas, de boot zoeft weg, Sven Janssen trekt zoveel mogelijk stroom uit de accu. Hij vliegt on der de Spijkerbrug door, op weg naar de Bellinkbrug. Ze gaan veel harder dan de Friezen, stellen de zeevaartschoolstudenten tevreden - en met enig leedvermaak - vast. En dat blijkt. Ze worden winnaar van de laatste dag en daarmee ook van het eindklassement. www.pzc.nl/zonnebootrace www.pzc.nl/blog/solarboatrace Minister Cramer in de Bisonneboot. foto Nadia Berkelder MIDDELBURG - Energieschip de Be rezina is elf juli op toernee door Zeeland. De Berezina is een voor malig stoomschip dat uitgerust is met de nieuwste technologieën en zo schoon mogelijk vaart. Zaterdag opende minister Jacqueline Cra mer de toernee in Middelburg. Het schip doet jachthavens aan in de hele provincie. De toernee is on derdeel van de actie Schoon Schip, Schoon water, die tot doel heeft om toeristen te wijzen op het be lang om het water zo schoon mo gelijk achter te laten. Het is het tweede jaar dat de actie loopt. Aan boord van het schip zijn ver schillende toiletten en het maakt gebruik van wind- en zonne-ener- gie. Bezoekers kunnen zich laten informeren over schoon varen. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De provincie Zee land is niet van plan om belasting geld terug te betalen. Dat zegt Toi- ne Poppelaars, gedeputeerde van fi nanciën in een reactie op een pu blicatie in het Algemeen Dagblad zaterdag. Die krant becijferde dat Zeeuwen de afgelopen jaren teveel belasting hebben betaald. Het gaat om de opcenten, een toeslag die de provincie int bovenop de we genbelasting. Een Zeeuw met een middenklas ser heeft in de periode tussen 1998 en 2007 tweehonderd euro teveel betaald. Iemand met een kleine au to betaalde 67 euro teveel en een bezitter van een grote auto 491 eu ro. De Raad voor de Financiële ver houdingen concludeert dat de stij ging van de tarieven niet nodig was, omdat de provincies - ook Zeeland - genoeg geld hadden. De provincie Zeeland inde volgens het Centraal Bureau voor de Statis tiek in 2000 nog 17,1 miljoen euro aan opcenten. In 2005 was dat op gelopen tot 24,4 miljoen, in 2006 tot 26,1 miljoen, in 2007 tot 26,6 miljoen, in 2008 tot 28,8 miljoen en dit jaar - vermoedelijk - tot der tig miljoen euro. De provincie Zeeland heeft, net als alle andere provincies, de af gelopen jaren onnodig veel belas ting geïnd. Verlaging van de tarie ven zit er echter niet in.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2