Zeeland
Ze klagen omdat ze
PZC
Bewaarkrant
schoon schip op Zeeuw kan fluiten naar
Zeeuwse toernee
De krant 5 weken voor 15 euro!
Poppelaars: bevriezing
van tarieven is tijdens
crisis hoogst haalbare.
2 I Maandag 22 juni 2009
WIM HOFMAN
In de bibliotheek van Souburg vond ik de Bewaarkrant.
Waarom ik die meenam, weet ik niet. Het blad is een en al
reclame en propaganda voor Vlissingen, waar blijkbaar al
tijd wat te doen is en waar het altijd kermis is en waar je goo
chelaars in de straten hebt en mensen die standbeelden na
doen. In het blad staat ook een artikel over Vlissingen als twee
de kunststad van Nederland. Kunstambtenaar Riekwell kon
zich, volgens het artikel, de laatste jaren nauwelijks herinneren
dat er steun was vanuit de p'olitiek voor kunst. Dat is nu op
eens anders geworden, blijkt ook uit het artikel. Ook de wet
houder voor cultuur komt aan het woord. Riekwell noemt de
Vlissingers stuiverkijkers, kote
raars, die alles maar niks vinden.
De wethouder zoekt er een his
torische verklaring voor. Hij zegt
dat de stad zich door de eeuwen
heen heeft moest beschermen te
gen de boze buitenwereld. „Keer
op keer werd de stad verwoest door Fransen, Engelsen, Span
jaarden, Duitsers."
Blijkbaar heeft hij andere geschiedenislessen gehad dan ik. Bij
mijn weten wilden de Spanjaarden de stad helemaal niet ver
woesten. Ze hadden juist bouwplannen in 1572. De Fransen
hebben de vestingwerken gemoderniseerd, vandaar dat we het
nog hebben over boulevard: de Fransen konden het woord bol
werk niet uitspreken. Vlissingers verdedigden in 1809 samen
met de Fransen de stad tegen de Engelsen, die inderdaad een -
en ander stukschoten. De Duitsers hebben in 1940 wel bom
men gegooid op de haven, omdat daar Fransen zatenmaar
ook zij hebben flink wat gebouwd.
Maar waarom zou je de oorzaak van de houding Van Vlissin
gers zover in het verleden moeten zoeken? Waarom zou het
aan de boze buitenwereld moeten liggen? Misschien zit er bij
Vlissingen zelf en bij de inwoners van nu wel het nodige fout.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
'Vlissingers zijn
stuiverkijkers, die alles
maar niks vinden'
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118-43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088-013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.ni
Naam
voorletters
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14)
een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 99 10
De PZC gaat ïotgvuldig om met persoonsgegevens, in het colofon treft u nadere mftxmatie
Ontzetting op de steiger. De
zonneboot van het team van
Maritiem Instituut de Ruyter
uit Vlissingen is afgekeurd,
een paar minuten voordat
de sprints beginnen. Het
Friese team van het ROC in
Sneek heeft een protest
ingediend.
door Nadia Berkelder
Het team mag niet
starten: de drijvers
hangen verkeerd.
Schipper Sven Jans
sen is woest. „We va
ren zo al de hele week. De drijvers
hangen viertiende graad verkeerd!
En als je ziet hoe ze dat meten....
Nauwkeurig is anders. En als we
er nou voordeel van hadden, maar
dat is niet zo, integendeel."
De start tegen de Friese concurren
ten wordt uitgesteld, het team
krijgt tijd om de drijvers te vervan
gen. „Ze weten dat we de sprint
gaan winnen", foetert Janssen ver
der. „En dan gaan ze nu klagen,
een paar minuten voor de start."
„Wij willen winnen met varen",
zegt Martin de Nooijer, „niet met
dit soort gedoe." De speaker weet
intussen van niets. „De start tus
sen de koplopers in de A-klasse is
uitgesteld", roept hij. „Dat is zeker
om de spanning op te voeren." Ge
snuif van de teamleden.
Een paar uur eerder was het team
nog vol zelfvertrouwen. Bij
De uitslag
A-klasse (éénpersoons)1. Ma
ritiem Instituut de Ruyter; 2.
Solar team ROC Sneek; 3. So
lar team Windesheim.
B-klasse (tweepersoons)1
De Griene Sinnefretter; 2. So
lar team Emden; 3. Bisonne-
boot.
C-klasse (open klasse): 1Furia
One Solar Team Joure; 2.
Gowrings Energy Maasdam.
S-klasse (middelbare scholen):
1. Nehalennia Kruisweg; 2. Ne-
halennia; 3. De Mossels, Schel-
demond.
De Furia One, winnaar in de open klasse.
foto Dirk-Jan Gjeltema
scheepswerf Meerman in Arne-
muiden bespreken ze de strategie.
Moeten ze vol gas gaan in de
sprint? Of de andere boot een
klein voorsprongetje geven? „We
hebben elke keer de dagzege ge
haald", vertelt De Nooijer. „De eni
ge reden dat we niet voorstaan, is
dat we op het Veerse Meer ver
keerd gevaren zijn. We hebben ver
der gevaren dan de andere teams,
maar we kregen wel strafpunten.
Als wij gewoon varen, gaan we
twee kilometer harder dan de rest,
dat komt door onze schroef die
ontwikkeld is door scheepswerf
Damen. Hij is van carbon; als hij
draait, ontstaan er geen belletjes."
Ze nemen nog even de tijd om uit
te leggen dat zij zich - als ze win
nen - de enige echte winnaars van
de race voelen. De deelnemers in
de open klasse gaan dan wel veel
harder, maar die hebben hun snel
heid kunnen kopen. Zij moeten
het doen met zonnepanelen die
de organisatie aanlevert. Wie in de
A- (éénpersoonsboot) en de
B-klasse (tweepersoonsboot) het
beste overweg kan met de tech
niek, wint. Dat heeft met geld
niets te maken.
Sven scheurt even later op weg:
naar Middelburg, waar de boot nét
iets later aankomt dan de Friese.
In Middelburg geeft docent los Lu-
teijn 's middags toe dat het team
misschien iets te makkelijk is ge
weest met de bouw van de boot.
„Er is natuurlijk wel een regle
ment." En dat ze er zo goed voor
zouden staan, had hij niet ver
wacht. En toch, ze zijn het wél aan
hun stand verplicht. Het zeevaart
schoolteam won al drie keer eer
der de zonnebootrace.
Terwijl de andere boten sprinten,
schroeven de zeevaartscholers
twee nieuwe drijvers onder hun
boot. „Raak 'm in de flank", roept
een teamlid als Sven tóch net op
tijd klaar is voor de start. De schip
per geeft gas, de boot zoeft weg,
Sven Janssen trekt zoveel mogelijk
stroom uit de accu. Hij vliegt on
der de Spijkerbrug door, op weg
naar de Bellinkbrug. Ze gaan veel
harder dan de Friezen, stellen de
zeevaartschoolstudenten tevreden
- en met enig leedvermaak - vast.
En dat blijkt. Ze worden winnaar
van de laatste dag en daarmee ook
van het eindklassement.
www.pzc.nl/zonnebootrace
www.pzc.nl/blog/solarboatrace
Minister Cramer in de Bisonneboot.
foto Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Energieschip de Be
rezina is elf juli op toernee door
Zeeland. De Berezina is een voor
malig stoomschip dat uitgerust is
met de nieuwste technologieën en
zo schoon mogelijk vaart. Zaterdag
opende minister Jacqueline Cra
mer de toernee in Middelburg.
Het schip doet jachthavens aan in
de hele provincie. De toernee is on
derdeel van de actie Schoon Schip,
Schoon water, die tot doel heeft
om toeristen te wijzen op het be
lang om het water zo schoon mo
gelijk achter te laten. Het is het
tweede jaar dat de actie loopt.
Aan boord van het schip zijn ver
schillende toiletten en het maakt
gebruik van wind- en zonne-ener-
gie. Bezoekers kunnen zich laten
informeren over schoon varen.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De provincie Zee
land is niet van plan om belasting
geld terug te betalen. Dat zegt Toi-
ne Poppelaars, gedeputeerde van fi
nanciën in een reactie op een pu
blicatie in het Algemeen Dagblad
zaterdag. Die krant becijferde dat
Zeeuwen de afgelopen jaren teveel
belasting hebben betaald. Het gaat
om de opcenten, een toeslag die
de provincie int bovenop de we
genbelasting.
Een Zeeuw met een middenklas
ser heeft in de periode tussen 1998
en 2007 tweehonderd euro teveel
betaald. Iemand met een kleine au
to betaalde 67 euro teveel en een
bezitter van een grote auto 491 eu
ro. De Raad voor de Financiële ver
houdingen concludeert dat de stij
ging van de tarieven niet nodig
was, omdat de provincies - ook
Zeeland - genoeg geld hadden.
De provincie Zeeland inde volgens
het Centraal Bureau voor de Statis
tiek in 2000 nog 17,1 miljoen euro
aan opcenten. In 2005 was dat op
gelopen tot 24,4 miljoen, in 2006
tot 26,1 miljoen, in 2007 tot 26,6
miljoen, in 2008 tot 28,8 miljoen
en dit jaar - vermoedelijk - tot der
tig miljoen euro.
De provincie Zeeland heeft, net
als alle andere provincies, de af
gelopen jaren onnodig veel belas
ting geïnd. Verlaging van de tarie
ven zit er echter niet in.