Het buurmeisje dat alle
harten sneller laat kloppen
Tokyo Sonata toont de
horror van het alledaagse
filmrecensies
filmagenda
8 I Donderdag 18 juni 2009
door Fritz de Jong
Als Sandra Bullock een le
lijk eendje moet spelen
zet ze een bril op. Zo
deed ze het in twee delen van de
politieklucht Miss Congeniality.
En als Bullock een niets ontzien
de carrièrevrouw moet zijn - zo
als van haar verlangd wordt in
The Proposal - dan draagt ze
pumps met hele hoge hakken en
een streng mantelpakje.
Zulke vermommingen kunnen
ons natuurlijk niet echt foppen.
Want ook al nadert ze de veertig:
uiteindelijk blijft Sandy van bin
nen altijd het kwetsbare buur
meisje dat alle harten sneller
doet kloppen.
Zo ook in The Proposal, waarin zij
als uitgeefster Margaret het leven
van haar persoonlijke assistent
Andrew (Ryan Reynolds) tot een
hel maakt.
Margaret is een eersteklas contro
lefreak, maar desondanks heeft
deze Canadese dame haar verblijf
in Amerika niet goed geregeld.
Als een vasthoudende immigra
tieambtenaar zich vastbijt in haar
naderende deportatie weet ze
Andrew te strikken voor een
schijnhuwelijk. Aangezien dit
een romantische komedie is kun
je natuurlijk van mijlen ver zien
aankomen dat de kibbelende uit
geefster en haar veelgeplaagde
hulpje uiteindelijk echt voor el
kaar zullen vallen.
Je mag klagen dat The Proposal in
opzet een aftreksel is van Green
Card. Dat neemt niet weg dat het
oneindig veel bravere The Propo
sal een effectief vehikel is voor
Bullock, die een plezierige wissel
werking heeft met Reynolds.
The Proposal t
Regie: Anne Fletcher. Met: Sandra
Bullock, Ryan Reynolds, Mary
Steenburgen, Craig T. Nelson
In: Vlissingen, Co es, Terneuzen,
Bergen op Zoom, Vlaanderen
VLISSINGEN
CINECITY
17 Again: do t/m wo 19.15 uur; Angels
Demons: do,vr,ma 16.15, 20.15 en
21.45 uur; za 20.15 en 21.45 uur, zo
11.00, 20.15 en 21.45 uur, di 16.15m,
19.00 en 21.45 uur, wo 20.15 en 21.45
uur; Beverly Hills Chihuahua: do t/m wo
14.00 uur, zo ook om 11.00 uur; Bolt
(nl): zo 11.00 uur; Coraline en de gehei
me deur: za, zo, wo 14.00 uur; Duplici
ty: do, vr,di 13.45 en 22.00 uur, za, zo
22.00 uur, ma 13.45 uur, wo 19.15 uur;
Effi Briest: di 14.00 uur; Fighting: za
0.20 uur; Hangover: do t/m wo 14.00,
16.30,19.15 en 22.00 uur, za ook om
0.15 uur, zo ook om 11.00 uur; I love
you man: do, vr, ma, di 14.00 en 19.15
uur, za, zo 19.15 uur; Knowing: za 23.15
uur; Limo: za zo 14.00 uur, wo 13.45
uur; Monsters vs Aliens (nl): za, wo
13.45 uur, zo 11.00 en 13.45 uur; Night
at the museum 2: do t/m ma en wo
13.45,16.00 en 19.15 uur, zo ook om
11.00 uur di alleen om 16.00 uur; Rudy
y Cursi: di 19.30 uur; Sneak: ma 22.00
uur; Star Trek: vr, zo, di 16.15 uur; State
of Play: do t/m wo 16.15, 19.00 en
21.45 uur, za ook om 0.15 uur; Termina
tor Salvation: do, ma 16.15, 19.15 en
22.00 uur, vr, zo 19.15 en 22.00 uur, za
16.15,19.15, 21.45 en 00.15 uur, di en
wo 22.00 uur; The proposal: do vr,zo
ma, di, wo 13.45, 16.15, 19.00 en 22.00
uur, za 13.45,16.15 19.00, 21.45 en
00.15 uur, zo ook om 11.00 uur; The rea
der: do, vr, ma, di 13.45 uur, za, zo, wo
16.15 uur; Transformers: di 20.15 uur,
wo 16.00,19.00 en 21.30 uur;
GOES
MERRAL
Transformers, Revenge of the fallen: di
20.15 uur, wo 16.15 en 20.15 uur; An
gels Demons: do, vr 20.45 uur, za,
16.15 en 20.45 uur, zo 16.15 en 20.00
uur, ma, di 20.00 uur, wo 16.00 en 20.00
uur; Night at the museum 1do, vr
19.30 en 21.45 uur, za 14.00,16.15,
19.30 en 21.45 uur, zo 14.00,16.15 en
20.15 uur, ma 20.15 uur; 17 Again: do,
vr 18.45 uur, za 16.00 en 18.45 uur, zo
16.00 uur; Terminator Salvation: do, vr,
za 19.00 en 22.00 uur, zo t/m wo 20.15
uur; The proposal: do, vr 19.00 en
22.00 uur, za 14.00,16.00,19.00 en
22.00 uur, zo 14.00,16.00 en 20.00 uur,
ma, di 20.00 uur, wo 14.00,16.00 en
20.00 uur; Beverly Hills Chuhuahua: za,
zo, wo 14.15 uur; Mijn vader is een de
tective: za, zo, wo 14.00 uur;
TERNEUZEN
VIEW
The proposal: do 20.00 uur, vr 19.30 en
22.00 uur, za 14.00,16.15, 19.30 en
Sandra Bullock in The Proposal.
groeiende leger werklozen. Zijn
eergevoel weerhoudt hem er van
om zijn familie op de hoogte te
stellen, 's Ochtends doet hij alsof
hij naar zijn werk gaat, waarna
hij met andere mannen in pak
ken rondhangt in de buurt van
een gaarkeuken.
Regisseur Kyoshi Kurosawa - die
geen familie is van de Japanse
grootmeester Aki Kurosawa - ver
diende zijn sporen met groot
steedse horrorfilms als Cure en
Pulse. In het indringende Tokyo
Sonata ziet hij af van schokeffec
ten en bovennatuurlijke elemen
ten. Toch is het door zijn rustige
observaties en koele afstandelijk
heid een zeer beklemmende
film, die de horror van het alle
daagse toont.
Tokyo Sonata
Regie: Kyoshi Kurosawa. Met:
Teruyuki Kagawa, Kyoko Koizumi, Yu
Koyanagi, Kai Inowaki
Te zien in Middelburg
door Mark Moorman
door Fritz de Jong
Lange rijen werkzoekenden
staan uren te wachten in
het trappenhuis van een
arbeidsbureau. Meestal hebben
ze pech: alle banen zijn op, komt
u morgen maar weer terug. Wat
veel Nederlandse werknemers
momenteel vrezen is dagelijkse
praktijk in Tokyo Sonata.
Het in Cannes en op andere film
festivals bekroonde drama volgt
een man die zijn leidinggevende
baan kwijt raakt, waarna hij be
schaamd toetreedt tot het
Tokyo Sonata
Elke krantenfïlm opereert
tegenwoordig in de scha
duw van All the presidents
men: Alan Pakula's mees
terlijke verfilming van het boek
waarin journalisten Woodward
en Bernstein van The Washing
ton Post nauwgezet verslag
doen van hun onderzoek in de
Watergate-affaire, wat uiteinde
lijk, happy end, zou leiden tot
de val van president Nixon.
State of Play van regisseur Kevin
McDonald speelt zich af op de bu
relen van de fictieve krant 'The
Washington globe', waarin Cal
McAffrey (Russell Crowe) terecht
komt in een verhaal dat tot in de
hoogste echelons van de Ameri
kaanse overheid voert.
State of Play is gebaseerd op de ge
lijknamige zesdelige BBC-serie en
vertoont de sporen van het com
primeren en Amerikaniseren van
de plot in een twee uur durende
film. De beoogde hoofrolspeler
Brad Pitt vertrok voortijdig, om
dat hij zich niet in het script kon
vinden, maar Russell Crowe kun
je moeilijk een 'tweede keus' noe
men.
Zijn journalist is een overtuigende
opgeblazen, vetharige, ongescho
ren nieuwsjunk, die een kwartier
voor deadline dingen roept als
'hou de voorpagina open!' en dan
uren later terugkeert met een ver
bijsterende primeur en ontdekt
dat de voorpagina nog steeds op
hem wacht. En daarmee is hij
toch ook een beetje een superheld
met bovenmenselijke gaven.
State of Play kent twee verhaallij
nen. Het is een thriller over een
Amerikaanse politicus (Ben Af
fleck, een jeugdvriend van Cal: u
voelt de gewetensnood al aanko
men) die betrokken is bij een
moord, een liefdes- en doofpotaf
faire.
De doofpot betreft een onderzoek
naar de handel en wandel van
PointCorp, een privéonderneming
die op het punt staat de beveili
ging, de Homeland Security van
de Verenigde Staten over te ne
men. Het contract is veertig mil
jard doller waard en PointCorp
(een fictieve versie van het beruch
te Blackwater) gaat letterlijk over
lijken om de zakelijke belangen vei
lig te stellen.
De andere verhaallijn gaat over de
ondergang van de klassieke krant.
Speelde Jason Robards in All the
presidents men een chef die zijn re
porters tot gekmakens toe het veld
in stuurde om elke feit desnoods
dood te checken, in State of Play is
Helen Mirren de hoofdredactrice,
gevangen tussen een ambitieuze
journalist en een eigenaar (ook
iets met -corp in de naam en dan
weet je het wel) die alleen bezig is
met rendement.
En het is duidelijk dat rendement
en onderzoeksjournalistiek elkaar
moeilijk verdragen. Dus krijgt Cal,
tot zijn grote ergernis, een jonge
journaliste/blogger (Rachel
Effi Briest