Uit Expositie vol frivole en zomerse diversiteit Wielerleven is er nog Romeins Zeeland wordt mooi 2 Donderdag 18 juni 2009 Het Zeeuws Museum in Middelburg opent zaterdag maar liefst drie tentoonstellingen tegelijk: Rondje om de kerk (over wielrennen in Zeeland), Rome in Zeeland (over spectaculaire archeologische vondsten uit de Romeinse tijd) en Hete zomer (over zomergoed toen en nu). De exposities, die officieel worden geopend door schrijver Herman Brusselmans, worden zaterdag ingewijd met een dag vol activiteiten in het museum en op het Abdijplein. Activiteiten en museum zijn deze dag gratis toegankelijk. door Jan Dagevos Het Zeeuws Museum duikt in de historie van het wielrennen in Zeeland. Tot en met 20 september wordt een ten toonstelling gehouden met als ti tel 'Rondje om de kerk'. Zater dag klinkt het startschot. Het is een mooie aanloop naar het wielerjaar 2010 als Zeeland de Ron de van Italië en de Tour de France op bezoek krijgt. „Kennelijk had den we een vooruitziende blik", zegt Yvette Lardinois van het Zeeuws Museum. „Toen we met het programmeren van deze expo sitie bezig waren, was er nog niks bekend over de Tour en de Ronde van Italië." Het zegt in elk geval iets over de populariteit van het wielrennen in de provincie. Maar het ging er tus sen 1930 en 1980 nog gekker aan toe. Wielrennen werd in die perio de als de belangrijkste sport van Zeeland gezien. Er waren legenda rische renners zoals Theo Middel kamp, Jo de Roo en Jan Raas. Daar naast had bijna elk dorp zijn eigen wielerkoers (het rondje om de kerk) en kwamen duizenden toe schouwers naar de helden op de dunne bandjes kijken. Die periode wordt de komende maanden belicht. Het Zeeuws Mu seum heeft een zaal ingericht waar foto's van Marieke Wijntjes te zien zijn. Zij heeft indringende foto's Jan Raas, circa 1978. -Werkruimte van Cees Raas aan de Molendijk in 's-Heerenhoek. ën van coryfeeën als Piet Rent meester, )o de Roo, Gaby Minne- boo, Cees Bal, Cees Priem en Hed- die Nieuwdorp. In een andere zaal worden oude filmfragmenten ge toond van onder meer het poly goonjournaal en Brandpunt. Het zijn beelden van Zeeuwse wedstrij den en belangrijke Zeeuwse ren ners, zoals Jo de Roo, Jan Raas en Keetie Hage. En dan is er nog het boek Wind zoekt peloton van het literair pro ductiehuis Wintertuin in Nijme gen, dat in samenwerking met het Zeeuws Museum'en Jan Willem Antheunisse (bekend van het pro gramma Trugkieke op Omroep Zeeland) tot stand is gekomen. Het boek, dat zaterdag wordt ge presenteerd, gaat over het verdwe nen Zeeuwse wielerleven. De tek sten zijn van sportjournalist Mar cel Rözer en journalist/schrijver Wilfried de Jong. Verder heeft Ma rieke Wijntjes gefotografeerd en zijn er video-opnamen gemaakt. gemaakt van plekken waar mooie herinneringen liggen, zoals het ver dwenen velodrome in Kapelle- brug. Daarnaast is er plek inge ruimd voor wielershirts en -trofee foto Jaap Wolterbeek door Jan van Damme Meer dan honderd altaren uit de Romeinse tijd, rond het begin van onze jaartelling. Allemaal gewijd aan de inheemse godin Nehalennia, om een behouden reis naar Engeland af te smeken. Blootgespoeld in de 17e eeuw bij Domburg, en in de vo rige eeuw opgevist in de Ooster- schelde bij Colijnsplaat. Onge kend, spectaculair... Nog altijd hap pen archeologen en historici naar adem als ze belang en omvang van de vondst proberen te beschrijven. Het Zeeuws Museum in Middel burg zet Romeins Zeeland de ko mende maanden in het zonnetje. Met uiteraard een prominente rol voor diezelfde Nehalennia. Eens te Votiefsteen van Nehalennia meer wordt duidelijk dat Zeeland lelijk achter het net heeft gevist toen de archeologische buit werd verdeeld. Het museum in Middel burg kreeg slechts enkele altaren, het gros kwam in het Rijksmu seum van Oudheden in Leiden te recht. Voor de expositie, die zater dag wordt geopend, moest een ruim beroep gedaan worden op die Leidse collectie. Extra wrang is dat de geleende Nehalenniastenen afkomstig zijn uit het depot van het oudheidkundig museum. De topstukken staan daar op zaal en worden niet aan Middelburg uitge leend. Dat neemt overigens niet weg, dat het Zeeuws Museum een oogstre lende ode brengt aan de Mena- piërs, de stam die in het stroomge bied van de grote rivieren leefde lang voor, tijdens en na Julius Cae sar. Hun urnen, amforen, offerbe- door Rolf Bosboom De Scandinavische fran je is weer uit het Zeeuws Museum ver dwenen. Begin dit jaar nam het duo Vibskov 8c Emenius de Middelburgse Abdij fors onder handen om hun Fringe Projects te etaleren. Sommige, ruimtes ondergingen een wa re metamorfose. Het museum oogt nu, aan de vooravond van de opening van de zomerexposities, weer gro tendeels als vanouds. Toch is niet alles zoals voorheen. Op de eerste verdieping is bijvoorbeeld de modeshowfilm van Paul en Menno de Nooijer, met de op zwepende beats, vooralsnog niet teruggekeerd. In plaats daarvan zijn de vitri nes en een imposante presenta- tiekast gevuld met mode en streekdracht, in zwart- en wit- tinten. De veelal zeer fraaie kle dingstukken en accessoires zijn afkomstig uit de collectie van de in februari overle den verzamelaar Han van den Broeke. „Het is zo'n waanzinnig mooie collec tie: enorm rijk en fri vool", zegt Christie Arends, hoofd tentoon stellingen en collecties. Het materiaal wordt nu gecombineerd met eigen stukken van het mu seum, vooral veel zilver werk ('een veelgehoord verzoeknummer', aldus Arends), maar ook heden daagse creaties, zoals een hoedje dat ogenschijnlijk van papier is maar in wer kelijkheid van leer blijkt - een ontwerp van Victor de Bie. De zaal ernaast is gewijd aan de tijdelijke tentoon stelling Hete zomer. Het is een bonte mengeling van Zomergoed en andere parafernalia. kleding en luchtige parafernalia. „We hebben alles gebruikt wat maar enigszins frivool is en met de zomer te maken heeft", zegt Arends. „Veel stukken komen uit de eigen collectie, sommige van Han van den Broeke of uit privé-verzamelingen." Kleino den en kitsch staan door elkaar en hier en daar blijkt het onder scheid minder groot te zijn dan gedacht. Te zien zijn onder meer zomerse beuken en doe ken uit de Zeeuwse dracht, luch tige jurken uit de afgelopen de cennia, maar ook bijvoorbeeld zoet porselein, droogbloemen, een grote fotocollage, liefdestafe relen, strandpakken, zonnebril len en ansichtkaarten, aange vuld met hedendaagse mode en sieraden van ontwerpers zoals Sarah Preckler, Kubra Topal en Annelies Planteydt. In de aangrenzende ruimte is weer de film Strip Show 1850 van vader en zoon De Nooijer te zien. Arends: „Die hoort wel heel erg bij een hete zomer."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 70