Uit
Expositie vol frivole
en zomerse diversiteit
Wielerleven is er nog
Romeins Zeeland wordt mooi
2 Donderdag 18 juni 2009
Het Zeeuws Museum in Middelburg opent zaterdag maar
liefst drie tentoonstellingen tegelijk: Rondje om de kerk (over
wielrennen in Zeeland), Rome in Zeeland (over spectaculaire
archeologische vondsten uit de Romeinse tijd) en Hete
zomer (over zomergoed toen en nu).
De exposities, die officieel worden geopend door schrijver
Herman Brusselmans, worden zaterdag ingewijd met een
dag vol activiteiten in het museum en op het Abdijplein.
Activiteiten en museum zijn deze dag gratis toegankelijk.
door Jan Dagevos
Het Zeeuws Museum
duikt in de historie
van het wielrennen in
Zeeland. Tot en met
20 september wordt een ten
toonstelling gehouden met als ti
tel 'Rondje om de kerk'. Zater
dag klinkt het startschot.
Het is een mooie aanloop naar het
wielerjaar 2010 als Zeeland de Ron
de van Italië en de Tour de France
op bezoek krijgt. „Kennelijk had
den we een vooruitziende blik",
zegt Yvette Lardinois van het
Zeeuws Museum. „Toen we met
het programmeren van deze expo
sitie bezig waren, was er nog niks
bekend over de Tour en de Ronde
van Italië."
Het zegt in elk geval iets over de
populariteit van het wielrennen in
de provincie. Maar het ging er tus
sen 1930 en 1980 nog gekker aan
toe. Wielrennen werd in die perio
de als de belangrijkste sport van
Zeeland gezien. Er waren legenda
rische renners zoals Theo Middel
kamp, Jo de Roo en Jan Raas. Daar
naast had bijna elk dorp zijn eigen
wielerkoers (het rondje om de
kerk) en kwamen duizenden toe
schouwers naar de helden op de
dunne bandjes kijken.
Die periode wordt de komende
maanden belicht. Het Zeeuws Mu
seum heeft een zaal ingericht waar
foto's van Marieke Wijntjes te zien
zijn. Zij heeft indringende foto's
Jan Raas, circa 1978.
-Werkruimte van Cees Raas aan de Molendijk in 's-Heerenhoek.
ën van coryfeeën als Piet Rent
meester, )o de Roo, Gaby Minne-
boo, Cees Bal, Cees Priem en Hed-
die Nieuwdorp. In een andere zaal
worden oude filmfragmenten ge
toond van onder meer het poly
goonjournaal en Brandpunt. Het
zijn beelden van Zeeuwse wedstrij
den en belangrijke Zeeuwse ren
ners, zoals Jo de Roo, Jan Raas en
Keetie Hage.
En dan is er nog het boek Wind
zoekt peloton van het literair pro
ductiehuis Wintertuin in Nijme
gen, dat in samenwerking met het
Zeeuws Museum'en Jan Willem
Antheunisse (bekend van het pro
gramma Trugkieke op Omroep
Zeeland) tot stand is gekomen.
Het boek, dat zaterdag wordt ge
presenteerd, gaat over het verdwe
nen Zeeuwse wielerleven. De tek
sten zijn van sportjournalist Mar
cel Rözer en journalist/schrijver
Wilfried de Jong. Verder heeft Ma
rieke Wijntjes gefotografeerd en
zijn er video-opnamen gemaakt.
gemaakt van plekken waar mooie
herinneringen liggen, zoals het ver
dwenen velodrome in Kapelle-
brug. Daarnaast is er plek inge
ruimd voor wielershirts en -trofee
foto Jaap Wolterbeek
door Jan van Damme
Meer dan honderd altaren
uit de Romeinse tijd,
rond het begin van onze
jaartelling. Allemaal gewijd aan de
inheemse godin Nehalennia, om
een behouden reis naar Engeland
af te smeken. Blootgespoeld in de
17e eeuw bij Domburg, en in de vo
rige eeuw opgevist in de Ooster-
schelde bij Colijnsplaat. Onge
kend, spectaculair... Nog altijd hap
pen archeologen en historici naar
adem als ze belang en omvang van
de vondst proberen te beschrijven.
Het Zeeuws Museum in Middel
burg zet Romeins Zeeland de ko
mende maanden in het zonnetje.
Met uiteraard een prominente rol
voor diezelfde Nehalennia. Eens te
Votiefsteen van Nehalennia
meer wordt duidelijk dat Zeeland
lelijk achter het net heeft gevist
toen de archeologische buit werd
verdeeld. Het museum in Middel
burg kreeg slechts enkele altaren,
het gros kwam in het Rijksmu
seum van Oudheden in Leiden te
recht. Voor de expositie, die zater
dag wordt geopend, moest een
ruim beroep gedaan worden op
die Leidse collectie. Extra wrang is
dat de geleende Nehalenniastenen
afkomstig zijn uit het depot van
het oudheidkundig museum. De
topstukken staan daar op zaal en
worden niet aan Middelburg uitge
leend.
Dat neemt overigens niet weg, dat
het Zeeuws Museum een oogstre
lende ode brengt aan de Mena-
piërs, de stam die in het stroomge
bied van de grote rivieren leefde
lang voor, tijdens en na Julius Cae
sar. Hun urnen, amforen, offerbe-
door Rolf Bosboom
De Scandinavische fran
je is weer uit het
Zeeuws Museum ver
dwenen. Begin dit jaar nam
het duo Vibskov 8c Emenius
de Middelburgse Abdij fors
onder handen om hun Fringe
Projects te etaleren. Sommige,
ruimtes ondergingen een wa
re metamorfose.
Het museum oogt nu, aan de
vooravond van de opening van
de zomerexposities, weer gro
tendeels als vanouds. Toch is
niet alles zoals voorheen. Op de
eerste verdieping is bijvoorbeeld
de modeshowfilm van Paul en
Menno de Nooijer, met de op
zwepende beats, vooralsnog
niet teruggekeerd.
In plaats daarvan zijn de vitri
nes en een imposante presenta-
tiekast gevuld met mode en
streekdracht, in zwart- en wit-
tinten. De veelal zeer fraaie kle
dingstukken en accessoires zijn
afkomstig uit de collectie
van de in februari overle
den verzamelaar Han van
den Broeke. „Het is zo'n
waanzinnig mooie collec
tie: enorm rijk en fri
vool", zegt Christie
Arends, hoofd tentoon
stellingen en collecties.
Het materiaal wordt nu
gecombineerd met eigen
stukken van het mu
seum, vooral veel zilver
werk ('een veelgehoord
verzoeknummer', aldus
Arends), maar ook heden
daagse creaties, zoals een
hoedje dat ogenschijnlijk
van papier is maar in wer
kelijkheid van leer blijkt
- een ontwerp van Victor
de Bie.
De zaal ernaast is gewijd
aan de tijdelijke tentoon
stelling Hete zomer. Het is
een bonte mengeling van Zomergoed en andere parafernalia.
kleding en luchtige parafernalia.
„We hebben alles gebruikt wat
maar enigszins frivool is en met
de zomer te maken heeft", zegt
Arends. „Veel stukken komen
uit de eigen collectie, sommige
van Han van den Broeke of uit
privé-verzamelingen." Kleino
den en kitsch staan door elkaar
en hier en daar blijkt het onder
scheid minder groot te zijn dan
gedacht. Te zien zijn onder
meer zomerse beuken en doe
ken uit de Zeeuwse dracht, luch
tige jurken uit de afgelopen de
cennia, maar ook bijvoorbeeld
zoet porselein, droogbloemen,
een grote fotocollage, liefdestafe
relen, strandpakken, zonnebril
len en ansichtkaarten, aange
vuld met hedendaagse mode en
sieraden van ontwerpers zoals
Sarah Preckler, Kubra Topal en
Annelies Planteydt.
In de aangrenzende ruimte is
weer de film Strip Show 1850
van vader en zoon De Nooijer
te zien. Arends: „Die hoort wel
heel erg bij een hete zomer."