Geld en werk Sleep meer geld uit je sloopauto Auto delen betekent kosten delen 1 6 Donderdag 18 juni 2009 Bezitters van bejaarde, vervuilende auto's die in aanmerking komen voor de sloopregeling, worden met aantrekke lijke aanbiedingen naar de showroom gelokt. Vaak geeft de dealer bovenop de slooppremie nog een flinke korting op de aan te schaffen nieuwe(re) bolide. Toch is het verstandig niet al te snel te zwichten voor dat 'unieke, eenmalige' voorstel van de dealer. Het is zaak goed te onderhandelen over de prijs van de nieuwe auto. Is de normale inruilkorting hoger of lager dan de slooppremie? En is de sloopauto echt maar 750 of 1.000 euro waard? Het zou best kunnen dat op Marktplaats.nl meer wordt geboden. Wie een personenauto van tien jaar of ouder inruilt voor een nieu wer exemplaar (bouwjaar vanaf 2001), krijgt - afhankelijk van bouwjaar en brandstoftype - een bonus van 750 tot 1.000 euro. Voor een oude bestelwagen kan de pre mie oplopen tot 1.750 euro. De klant ontvangt de slooppremie via een door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) erkende dealer. De dealer brengt het be drag in mindering op de prijs van de nieuwe auto. De dealer schiet de premie voor, vanaf september kan hij het bedrag terugvorderen bij de overheid. Het is niet altijd helder hoe de kor ting, inclusief de slooppremie, op een nieuwe auto in elkaar zit. Een voorbeeld: iemand die 'een hoop roest op vier wielen' inlevert, krijgt van zijn dealer 1.500 euro in ruilkorting op de aanschaf van een nieuwe auto, inclusief een sloop premie van 1.000 euro. Maar stel nu dat inruilkorting ook zonder 'De oude schicht' is dankzij de slooppremie extra geld waard. Als tenminste een nieuwere auto wordt gekocht. Hap niet te snel toe in de showroom. door Berritde Lange illustratie Ruben L. Oppenheimer die slooppremie 1.500 euro was ge weest. De klant wordt dan blij ge maakt met een dooie mus, terwijl de dealer dankzij de overheidssub sidie 1.000 euro opstrijkt. Om zo'n truc te voorkomen, moet de dealer de slooppremie apart op de aankoopfactuur vermelden. Gijs Bosman van branchevereni ging Bovag: „Op de prijs van de nieuwe auto wordt de slooppre mie en de eventuele extra korting in mindering gebracht. Die bedra gen moeten apart worden ver meld. Op basis van die facturen wordt de sloopbonus overgemaakt aan het autobedrijf" Volgens Bosman is geen sprake van standaard inruilkortingen, de klant moet de korting per aan koop uitonderhandelen. „Op dit moment zijn kleine, zuinige auto's erg populair. Omdat die makkelijk verkopen, geldt daarvoor een lage inruilkorting. Op een grote, min der zuinige auto wordt daarente gen juist een hogere inruilkorting gegeven." Het is verstandig los van de sloop premie over de korting te onder handelen, adviseert Bosman. „Wie een auto heeft die nog 1.200 euro waard is, hoeft deze natuurlijk niet verplicht aan te bieden voor de sloop. Het voertuig kan ook ge woon worden ingeruild." Of een auto meer of minder waard is dan de slooppremie, kan op internet worden nagegaan. De Autokoerslijst op de site van de ANWB rekent bijvoorbeeld de marktwaarde uit op basis van ken teken, merk, type en bouwjaar. Ook handig voor een prijsindicatie van een eventueel aan te schaffen occasion.Wie zeker wil weten dat zijn oude voertuig daadwerkelijk is gesloopt, kan de dealer vragen om een sloopbewijs. Als de dealer dat niet heeft, is het aannemelijk dat de auto voor doorverkoop is bestemd, in plaats van voor de sloop. In dat geval kan de klant een hogere inruilprijs eisen, aldus de ANWB. Het is aan te raden te 'shoppen'. Veel autobedrijven zitten door de crisis in zwaar weer en azen op klanten met sloopauto's. Laat door schemeren dat je bij de concurrent bent geweest en verleid de verko per zo tot een extra aantrekkelijke aanbieding, luidt het advies van de ANWB. www.nationalesloopregeling.nl www.anwb.nl www.bovag.nl Een eigen auto voor de deur of een abonnement op een deelauto? Het is een kwestie van rekenen en gemak. door Rob van Ginneken Deelauto's zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De al ternatieve manier van autorijden is populair, maar slechts bij een beperkte groep automobilisten. )an Borg huis, directeur van Greenwheels: „Je spreekt over zo'n 20.000 gebruikers in het hele land. De groei zit er zeker in, maar die is eigenlijk al zes jaar voorzichtig." Voor de meeste gezinnen is de auto een van de grootste posten op de begroting. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de hypotheek- lasten of de huur weten maar weinig men sen hoeveel de auto kost. Wat voor auto je ook hebt, op een paar hon derd euro per maand moet het gemiddelde gezin toch al gauw rekenen. Volgens de ta bellen van Consumentenbond en ANWB kost een relatief jonge, kleine auto al gauw 300 tot 400 euro per maand. En in de Golf-klasse is dat 500 tot 600 euro. Het zijn forse bedragen, zeker als je weet dat de meeste auto's dagelijks minder dan een uur worden gebruikt. Niet voor niets dat gedeeld autogebruik een aantrekkelijk alternatief lijkt. Het is een soort latrelatie die je samen met andere ge bruikers hebt met één auto. In het geval van Greenwheels reserveert de abonnee de auto per telefoon of internet voor een bepaalde tijdsperiode op de dag. In plaats van een contactsleutel is er een chipkaart. De auto geeft de informatie draadloos door en de rekening volgt aan het eind van de maand op basis van de tijd en het aantal kilometers. Met een aantal mensen een auto delen, is natuurlijk voordeliger dan hem in je eentje gebruiken. Voor de komst van Greenwheels wisten we dat al. Naar schatting zijn in ons land ruim 50.000 gezinnen die op de kosten besparen door de eigen auto te delen met anderen. De economische malaise zou wel eens een stimulans kunnen zijn voor het ge deeld autogebruik. Behalve Greenwheels kent Nederland nog een aantal aanbieders van deelauto's. Dat zijn onder meer ConnectCar, Wheels4all en Mobilitymixx (de laatste is voor de zakelij ker reiziger). Greenwheels is met ruim 1.100 locaties in 75 steden de grootste aanbieder. In de grotere plaatsen ben je daardoor zel den meer dan een paar 100 meter van zo'n roodgroene auto verwijderd. Is een auto al gereserveerd, dan wijk je uit naar het dichtstbijzijnde verhuurpunt. Alle deelau to's hebben een eigen parkeerplek. De huur prijs hangt af van het type auto, het tijdstip waarop wordt gereden en het type abonne ment waarvoor is gekozen. Of een deelauto de moeite waard is, hangt af van de individuele situatie. Volgens Borg huis varieert de klantengroep enorm. „Soms nemen ze een paar keer per jaar een auto mee. De intensieve gebruikers wel twee keer per week. Gemiddeld geven onze abonnees zo'n vijftig euro per maand uit." Voor dat geld kun je geen eigen auto rijden, tenminste als je de auto maar af en toe no dig hebt. Een heel ander verhaal is het ge mak, je eigen auto voor de deur is toch iets wat voor de meeste mensen een vanzelfspre kende luxe is. www.greenwheels.nl www.connectcar.nl www.wheels4all.nl www.mobilitymixx.nl (zakelijk)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 16