Geld en werk
Sleep meer
geld uit je
sloopauto
Auto delen betekent kosten delen
1 6 Donderdag 18 juni 2009
Bezitters van bejaarde,
vervuilende auto's die
in aanmerking komen
voor de sloopregeling,
worden met aantrekke
lijke aanbiedingen naar de
showroom gelokt. Vaak geeft de
dealer bovenop de slooppremie
nog een flinke korting op de aan
te schaffen nieuwe(re) bolide.
Toch is het verstandig niet al te
snel te zwichten voor dat 'unieke,
eenmalige' voorstel van de dealer.
Het is zaak goed te onderhandelen
over de prijs van de nieuwe auto.
Is de normale inruilkorting hoger
of lager dan de slooppremie? En is
de sloopauto echt maar 750 of
1.000 euro waard? Het zou best
kunnen dat op Marktplaats.nl
meer wordt geboden.
Wie een personenauto van tien
jaar of ouder inruilt voor een nieu
wer exemplaar (bouwjaar vanaf
2001), krijgt - afhankelijk van
bouwjaar en brandstoftype - een
bonus van 750 tot 1.000 euro. Voor
een oude bestelwagen kan de pre
mie oplopen tot 1.750 euro. De
klant ontvangt de slooppremie via
een door de Rijksdienst voor het
Wegverkeer (RDW) erkende
dealer. De dealer brengt het be
drag in mindering op de prijs van
de nieuwe auto. De dealer schiet
de premie voor, vanaf september
kan hij het bedrag terugvorderen
bij de overheid.
Het is niet altijd helder hoe de kor
ting, inclusief de slooppremie, op
een nieuwe auto in elkaar zit. Een
voorbeeld: iemand die 'een hoop
roest op vier wielen' inlevert,
krijgt van zijn dealer 1.500 euro in
ruilkorting op de aanschaf van een
nieuwe auto, inclusief een sloop
premie van 1.000 euro. Maar stel
nu dat inruilkorting ook zonder
'De oude schicht' is dankzij de slooppremie extra geld
waard. Als tenminste een nieuwere auto wordt gekocht.
Hap niet te snel toe in de showroom.
door Berritde Lange illustratie Ruben L. Oppenheimer
die slooppremie 1.500 euro was ge
weest. De klant wordt dan blij ge
maakt met een dooie mus, terwijl
de dealer dankzij de overheidssub
sidie 1.000 euro opstrijkt.
Om zo'n truc te voorkomen, moet
de dealer de slooppremie apart op
de aankoopfactuur vermelden.
Gijs Bosman van branchevereni
ging Bovag: „Op de prijs van de
nieuwe auto wordt de slooppre
mie en de eventuele extra korting
in mindering gebracht. Die bedra
gen moeten apart worden ver
meld. Op basis van die facturen
wordt de sloopbonus overgemaakt
aan het autobedrijf"
Volgens Bosman is geen sprake
van standaard inruilkortingen, de
klant moet de korting per aan
koop uitonderhandelen. „Op dit
moment zijn kleine, zuinige auto's
erg populair. Omdat die makkelijk
verkopen, geldt daarvoor een lage
inruilkorting. Op een grote, min
der zuinige auto wordt daarente
gen juist een hogere inruilkorting
gegeven."
Het is verstandig los van de sloop
premie over de korting te onder
handelen, adviseert Bosman. „Wie
een auto heeft die nog 1.200 euro
waard is, hoeft deze natuurlijk
niet verplicht aan te bieden voor
de sloop. Het voertuig kan ook ge
woon worden ingeruild."
Of een auto meer of minder
waard is dan de slooppremie, kan
op internet worden nagegaan. De
Autokoerslijst op de site van de
ANWB rekent bijvoorbeeld de
marktwaarde uit op basis van ken
teken, merk, type en bouwjaar.
Ook handig voor een prijsindicatie
van een eventueel aan te schaffen
occasion.Wie zeker wil weten dat
zijn oude voertuig daadwerkelijk
is gesloopt, kan de dealer vragen
om een sloopbewijs. Als de dealer
dat niet heeft, is het aannemelijk
dat de auto voor doorverkoop is
bestemd, in plaats van voor de
sloop. In dat geval kan de klant
een hogere inruilprijs eisen, aldus
de ANWB.
Het is aan te raden te 'shoppen'.
Veel autobedrijven zitten door de
crisis in zwaar weer en azen op
klanten met sloopauto's. Laat door
schemeren dat je bij de concurrent
bent geweest en verleid de verko
per zo tot een extra aantrekkelijke
aanbieding, luidt het advies van de
ANWB.
www.nationalesloopregeling.nl
www.anwb.nl
www.bovag.nl
Een eigen auto voor de
deur of een abonnement
op een deelauto?
Het is een kwestie van
rekenen en gemak.
door Rob van Ginneken
Deelauto's zijn niet meer weg te
denken uit het straatbeeld. De al
ternatieve manier van autorijden
is populair, maar slechts bij een
beperkte groep automobilisten. )an Borg
huis, directeur van Greenwheels: „Je spreekt
over zo'n 20.000 gebruikers in het hele land.
De groei zit er zeker in, maar die is eigenlijk
al zes jaar voorzichtig."
Voor de meeste gezinnen is de auto een van
de grootste posten op de begroting. Maar in
tegenstelling tot bijvoorbeeld de hypotheek-
lasten of de huur weten maar weinig men
sen hoeveel de auto kost.
Wat voor auto je ook hebt, op een paar hon
derd euro per maand moet het gemiddelde
gezin toch al gauw rekenen. Volgens de ta
bellen van Consumentenbond en ANWB
kost een relatief jonge, kleine auto al gauw
300 tot 400 euro per maand. En in de
Golf-klasse is dat 500 tot 600 euro. Het zijn
forse bedragen, zeker als je weet dat de
meeste auto's dagelijks minder dan een uur
worden gebruikt.
Niet voor niets dat gedeeld autogebruik een
aantrekkelijk alternatief lijkt. Het is een
soort latrelatie die je samen met andere ge
bruikers hebt met één auto.
In het geval van Greenwheels reserveert de
abonnee de auto per telefoon of internet
voor een bepaalde tijdsperiode op de dag.
In plaats van een contactsleutel is er een
chipkaart. De auto geeft de informatie
draadloos door en de rekening volgt aan het
eind van de maand op basis van de tijd en
het aantal kilometers.
Met een aantal mensen een auto delen, is
natuurlijk voordeliger dan hem in je eentje
gebruiken. Voor de komst van Greenwheels
wisten we dat al. Naar schatting zijn in ons
land ruim 50.000 gezinnen die op de kosten
besparen door de eigen auto te delen met
anderen. De economische malaise zou wel
eens een stimulans kunnen zijn voor het ge
deeld autogebruik.
Behalve Greenwheels kent Nederland nog
een aantal aanbieders van deelauto's. Dat
zijn onder meer ConnectCar, Wheels4all en
Mobilitymixx (de laatste is voor de zakelij
ker reiziger). Greenwheels is met ruim 1.100
locaties in 75 steden de grootste aanbieder.
In de grotere plaatsen ben je daardoor zel
den meer dan een paar 100 meter van zo'n
roodgroene auto verwijderd. Is een auto al
gereserveerd, dan wijk je uit naar het
dichtstbijzijnde verhuurpunt. Alle deelau
to's hebben een eigen parkeerplek. De huur
prijs hangt af van het type auto, het tijdstip
waarop wordt gereden en het type abonne
ment waarvoor is gekozen.
Of een deelauto de moeite waard is, hangt
af van de individuele situatie. Volgens Borg
huis varieert de klantengroep enorm.
„Soms nemen ze een paar keer per jaar een
auto mee. De intensieve gebruikers wel
twee keer per week. Gemiddeld geven onze
abonnees zo'n vijftig euro per maand uit."
Voor dat geld kun je geen eigen auto rijden,
tenminste als je de auto maar af en toe no
dig hebt. Een heel ander verhaal is het ge
mak, je eigen auto voor de deur is toch iets
wat voor de meeste mensen een vanzelfspre
kende luxe is.
www.greenwheels.nl
www.connectcar.nl
www.wheels4all.nl
www.mobilitymixx.nl (zakelijk)