Mousavi hoort bij establishment Iran Het staatsbestel van Iran 10 I Donderdag 18 juni 2009 Als de angst wegvalt, is' In Iran trekken honderdduizenden mensen demonstrerend door de straten, een fenomeen dat zich in geen tien jaar meer voordeed. De ayatollahs dachten de massa onder controle te hebben. Dat blijkt niet het geval. door Carel Coseling e methoden die de geestelijk leiders in Iran toepassen om het volk in be dwang te houden, doen denken aan die in Birma, Noord-Korea en de J voormalige Sovjet-Unie en DDR. On der het mom van democratie is feite lijk sprake van dictatuur, waarbij de macht in handen is van één persoon of een kleine groep mensen. De hele inrichting van de maatschappij is erop gericht hen die macht te laten behouden. Meestal kent het systeem maar één officiële politieke partij. Andere partijen worden formeel wel geduld, maar zijn onderdanig aan de leidende politieke bewe ging. Ze hebben geen eigen beleidsvrijheid. Het parle ment bestaat uit jaknikkers. De krijgsmacht, de geheime diensten en het politie-ap- paraat staan volledig ten dienste van de machthebbers. Geheime diensten worden in eigen land ingezet om bur gers te bespioneren en 'afvalligen' tijdig op te kunnen pakken. De Stasi in de DDR is daarvan een berucht voor beeld, in Iran vervult de Basij-militie die rol. Elke burger heeft een identiteitsbewijs en moet dat per manent bij zich hebben. Bij elke handeling waarbij een overheidsorgaan betrokken is, moet dat bewijs getoond worden. De activiteit van de houder wordt geregistreerd en opgeslagen. Informatie aan de burgers wordt gestuurd via staatsme dia; kranten, radio en tv verkondigen alleen het officiële beleid. Afwijkende meningen komen niet aan bod, wor den doodgezwegen. Het systeem werkt alleen als de toegang tot onafhankelij kere informatiebronnen is afgesloten. Dat wil zeggen dat er geen buitenlandse kranten of bladen verkrijgbaar zijn, buitenlandse radio- en tv-uitzendingen worden ge stoord of geblokkeerd, net als sms-berichten via mobiele telefoons en internet. In heronderwijs komt alleen de officiële leer aan de or de. De toegang tot dat onderwijs is beperkt. Alleen leer lingen uit betrouwbare gezinnen worden toegelaten. An dere jongeren zijn veroordeeld tot ongeschoolde, min derwaardige arbeid. Verder wordt het postverkeer gecontroleerd, worden te lefoongesprekken afgeluisterd en ligt de bewegingsvrij heid van mensen aan banden. In de voormalige Sov jet-Unie mochten burgers in het binnenland alleen met toestemming van de autoriteiten reizen. Rond de hoofd stad Moskou lag bijvoorbeeld een ring van controlepos ten, waar iedereen die de stad uit wilde, werd tegenge houden. Bij de onlusten in Rangoon (Birma) in 2007 sloten de au toriteiten de ene na de andere woonwijk af om vervol gens huis na huis te controleren op de aanwezigheid van 'onbevoegden'. Het Iraanse systeem is gebaseerd op een totale controle van het dagelijks leven van de burger, gekoppeld aan af schrikking. Mensen die uit de band willen springen, moeten daarvan weerhouden worden door te waarschu wen voor de zware consequenties: arrestatie, celstraf, marteling, werkkamp, verlies van werk en inkomen, ge volgen voor gezins- en/of familieleden, de dood. In Noord-Korea weten ze er alles van. In Iran zijn honderdduizenden die angst nu kwijt. De af schrikking van het regime - zelfs het vooruitzicht dat or detroepen het vuur openen - werkt niet meer, en daar mee weet de heersende elite zich geen raad. In de DDR begon de omwenteling in Leipzig, waar in september 1989 gelovigen uit de Nikolai kerk, vergezeld door tienduizenden inwoners van de stad die zich spon taan bij hen aansloten, de straat op gingen. De Volkspoli- zei stond weliswaar klaar maar zag af van een gewapend optreden, omdat het bevel daarvoor van in paniek ge raakte superieuren uitbleef. Korte tijd later trokken hon derdduizenden Leipzigers door de straten en kwam het communistische regime ten val. Het feit dat Moskou zich afzijdig hield, speelde daarbij ook mee. De Sov jet-Unie had legereenheden in de DDR, maar die bleven in hun kazernes. In Iran zijn geen buitenlandse troepen. De ayatollahs we ten zich echter economisch en politiek gesteund door China en Rusland. Dezelfde grootmachten die Noord-Korea en Birma overeind houden. Mochten Peking en Moskou de handen van Iran aftrek ken, dan zou het wel eens snel gedaan kunnen zijn met de machthebbers in Teheran. Ook dat heeft de historie bewezen: elke dictatuur heeft steunpilaren in de wereld nodig. Helemaal alleen redt geen enkel land het. Mir-Hossein Mousavi (79) staat te boek als hervormer. De aanvoer der van de Iraanse oppositie is echter niet van plan het regime van de ayatollahs omver te wer pen. Hij wil naar eigen zeggen het islamitisch karakter van Iran behouden. Hij hekelt alleen het beleid zoals dat de laatste vier jaar door president Mahmoud Ahmadinejad is gevoerd. Mousavi is van huis uit architect. In 1979 was hij lid van de Revolu tionaire Raad van ayatollah Kho meini, die Iran omvormde in een islamitische republiek nadat de sjah was verdreven. Als vertrouweling van Khomeini werd Mousavi in 1981 minister van Buitenlandse Zaken, korte tijd later minister-president, een positie die hij tot in 1989 be kleedde. Onder Mousavi's kabi net vond de Iraans-Iraakse oor log plaats en werden 63 Ameri kaanse diplomaten en burgers ge durende 444 dagen in gijzeling genomen door de Revolutionai re garde. Mousavi verdedigde die actie als 'een etappe in onze re volutie'. Na zijn premierschap verdween hij in politieke zin uit beeld, al was hij wel lid van de commissie die een nieuwe grondwet voor de Islamitische Republiek schreef. De Raad van Hoeders stond het hem eerder dit jaar toe mee te doen aan de presidents verkiezing. Afgaande op zijn uitspraken tij dens de verkiezingscampagne wil Mousavi alleen een aantal uitwassen van het beleid van Ahmadinejad corrigeren. Vriend jespolitiek en corruptie bijvoor beeld. Mousavi hekelt het gebrek aan controle op de overheidsuit gaven en pleit voor strakker par lementair toezicht. Hij bekriti seert de 'politiestaat' die Ahma dinejad volgens hem van Iran heeft gemaakt. Mousavi hoopt dat politieke ge vangenen 'zo God wil' ooit vrij gelaten worden. Verder pleit hij voor het respecteren van burger rechten (ook die van vrouwen) en het beschermen van minder heden. Verder is hij voor meer politieke vrijheden, een vrijere pers én onafhankelijke universi teiten. Inzake het buitenlands beleid keert Mousavi zich tegen het 'avonturisme' van Ahmadinejad. Hij wil investeren in een goede band met 'de hele wereld'. Aan de andere kant noemt hij Israël 'onze belangrijkste en eeuwige vijand'. Aan het door het Wes ten, de VS voorop, gehekelde atoomprogramma van Iran wil hij niets veranderen. Bij zijn verkiezingsmanifestaties is Mousavi regelmatig toegezon gen waarbij zijn fans het lied Yar-e-Dabestani-ye Man aanhie ven: de protestsong van studen ten die in juli 1999 overal in Iran demonstreerden voor meer vrij heid. Die protesten werden met harde hand onderdrukt. Honderden manifestanten wer den opgepakt om vervolgens te verdwijnen, anderen gewoon vermoord. Van Mir-Hossein Mousavi werd destijds in het openbaar niets vernomen. Teheran, 8 februari 1979. Demonstranten dragen een soldaat op hun schouders op het plein voor de Toren van de Vrijheid in de hoofdstad Teheran. De 50 meter hoge toren is in 1971 gebouwd door de sjah om het 2500-jarig bestaan van het Perzische rijk te gedenken. In 1979 werd de sjah verjaagd tijdens de Islamitische Revolutie. Dertig jaar later is het plein weer dagelijks bezet door demonstranten. Deze keer keren zij zich tegen de islamitische dictatuur. foto Aristotle Saris/AP Raad van Hoeders Invloedrijk orgaan van 12 geestelijken, bestaande uit 6 theologen en 6 rechts geleerden. Benoemd door Leider, Hoofd Wetgeving en parlement. Vetorecht op parlementsbesluiten als die strijdig zijn met islamitische wet. Geleid door ayatollah Ahmad Jannati die ook zitting heeft in de Raden van Experts en Oordeel. President: Mahmoud Ahmadinejad Hoofd van uitvoerende macht, gekozen voor vier jaar, voor maximaal twee termijnen. Ziet toe dat wetten worden uitgevoerd. 29i voor ta Voorzitl oud-I Kan kandidaten uitsluiten van verkiezingen voor president, parlement of Raad van Experts ELECTORAAT I i Kabinet: 21 ministers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10